korsförlamning, IGEN

Fille

Trådstartare
i måndags fick min häst korsförlamning för andra gången inom ett år. sist han fick det var 26 dec. ska in till atg den första dec för att "utreda". sist visade det sig att han var halt, den enda förklaringen vi kunde få på att han fick korsförlamning. I måndags kväll hade jag varit ute o ridit. Stallde in hästen i boxen med tjockt täcke tio i nio, vid tjugo över nio ringer några andra från stallet o säger att hästen inte ser ut att må bra..

hur länge orkar man hålla på? denna vet räkning gick "bara" på 3166 kr..

Sv: korsförlamning, IGEN

han har lixom uträknad foderstat, går regelbundet tränas både i dressyr och hoppning (bla för piia pantsu o hennes pass är inte "roliga").. desstuom har han alltid ordentligt med täcken så att han aldrig blir kall.. jag glömde sskriva att han har astma oxå samt var halt på två ben jan-april innan jag kunde börja rida igen.. så det är inte bara korsförlamningen som spökar..

Korsförlamning är ju muskelsönderfall / muskelstelhet och ska behandlas. Ta ut vet och ta blodprov. Det man mäter är ASAT och CK (muskelvärden). Hästens ska vilas under denna period.
Du kan ge selen och B-vitamin (överdosera) B-vitamin är vattenlösligt vilket innebär att allt överflödigt kommer ut med urinen.
Korsförlamning kan bero på en obalans mellan foder och motion.

Rid inte på maffiga träningar om du inte har hästen i god kondition och bra balans mellan fodret och träningen.

Korsförlamning är ju muskelsönderfall / muskelstelhet och ska behandlas. Ta ut vet och ta blodprov. Det man mäter är ASAT och CK (muskelvärden). Hästens ska vilas under denna period.
Du kan ge selen och B-vitamin (överdosera) B-vitamin är vattenlösligt vilket innebär att allt överflödigt kommer ut med urinen.
Korsförlamning kan bero på en obalans mellan foder och motion.

Rid inte på maffiga träningar om du inte har hästen i god kondition och bra balans mellan fodret och träningen.

självklart tog jag ut veterinären med en gång. Han tog blodprov, gav smärtstillande o sprutade in b-vitamin i kroppen. Han får B-vitamin annars oxå och får dessutom selen tillskott i fodret. Foderstaten är uträknad och han är i mkt god kondition men om han vilar ngt så drar jag naturligtvis ned på fodret. ASAT låg på 14.8 och CK var så högt att det inte gick att mäta. Eftersom han haft korsförlamning förut så har jag försökt att minimera risken för att han ska få det igen, men det fick han ändå. Efter att jag varit ute på en tur i skogen.

självklart tog jag ut veterinären med en gång. Han tog blodprov, gav smärtstillande o sprutade in b-vitamin i kroppen. Han får B-vitamin annars oxå och får dessutom selen tillskott i fodret. Foderstaten är uträknad och han är i mkt god kondition men om han vilar ngt så drar jag naturligtvis ned på fodret. ASAT låg på 14.8 och CK var så högt att det inte gick att mäta. Eftersom han haft korsförlamning förut så har jag försökt att minimera risken för att han ska få det igen, men det fick han ändå. Efter att jag varit ute på en tur i skogen.

Så kunde min travare få, efter bara en motionstur ( då var han tävlingshäst i full tävlingskondioton för trav) , och i hans fall berodde det på stress. Han var så stressad inombords att det blev för mkt för honom.

Ändrade radikalt på hans träning, endast lugna ridturer hemma i skogen VARJE dag & var 14:e dag gick han snabbjobb alt startade.

Tog även bort allt vad spannmål heter i fodret!

Ah, okej saken är klar. Knepigt. Hoppas han blir frisk. Och att han inte får det igen.
Skulle också ta bort spannmål.

han har fått havre men bara en del, resten har varit krafft och olja. men havren har han gått på sen i kanske maj och ett tag i somras gick han bara på havre.. men som sagt nu fick han mest krafft..

han har fått havre men bara en del, resten har varit krafft och olja. men havren har han gått på sen i kanske maj och ett tag i somras gick han bara på havre.. men som sagt nu fick han mest krafft..

Bort med havren helt & hållet. Vad för krafft? Krafft innehåller oxå havre.

Min fick 3 Dl Olja om dagen,2 kg lusern , 1 kg Krafft Groov & 13 kg Hösilage.

ta bort allt spannmål, dvs även kraft! försök att få till en foderstat på hö, olja och lusern istället.

tyvärr äter inte min häst luzern, han är ganska kräsen. krafft groov innehåller oxå havre till viss del ;) olja får han och han får 16 kg hösilage.. tyvärr inte med så höga värden..

tyvärr äter inte min häst luzern, han är ganska kräsen. krafft groov innehåller oxå havre till viss del ;) olja får han och han får 16 kg hösilage.. tyvärr inte med så höga värden..

hackat strå då?? ja jag vet, men det är vad som rekommenderas inom travet på de som är känsliga. och det fungerar på dem.

nä har provat det oxå och det måste man ge i sådana mängder för att komma upp i några kg..

har du prövat lusern från mer än en fabrikant ? våra hästar äter inte alla sorter, en av dom ratar alla fabrikat utom 2 (melassfria)

jo har provat flera olika... :S väldigt kräsen häst, han äter inte betfor eller korn heller..

Vad sa vet då?

Ge honom vila helt så han får återhämta sig. OCh ge selen, ren selen. det förebygger muskelstelhet.

Förr kallade man korsförlamning ibland för "måndagssjukan". Arbetshästarna som vilade på helgen fick samma mängd foder som när de jobbade i skogen. På måndagen när hästarna sedan skulle börja arbeta igen efter helgen så fick de korsförlamning, därav namnet måndagssjukan. Tänk igenom noga vilka rutiner som varit lika vid de tillfällen som din häst har fått korsförlamning. Vilade hästen dagen innan eller något annat som varit likadant alla gånger. Men måndagssjukan är ett namn man kan ha i bakhuvudet när det gäller korsförlamning... Bara ett tips... Lycka till med pållen i alla fall och hoppas den kryar på sig:)

vet sa inte så mkt när han var ute eftersom han haft det tidigare.. han vilar i princip helt o hållet, han går prom 15 min om dagen men det måste han för hans huvud han blir helt galen av att stå:S

Hur får han/hon gå i hagen?

Min häst klarade inte att köras på morgonen när hon var tävlingsaktiv. Utan fungerade bättre med hage dygnet runt eller hage minst 6 h före jobb + hage efter...

Länken var ju bra, sedan finns det en del skrivet om travhästar också.

Jag tycker synd om dig som har möjlighet och vilja att träna och tävla och sedan får ha denna oro ang korsförlamning till råga på allt annat som kan hända med hästen..hoppas du kan komma på ngt som gör att det inte bryter ut- lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 665
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg