Korsa små ponnyer med stora

via

Trådstartare
Att man inte bör korsa shettisar med större raser är ju känt, men hur stora ponnyer anser ni att man kan korsa (seminera) en liten b-ponny med?

Sv: Korsa små ponnyer med stora

Beror helt på typen på både stoet och hingsten.
Men jag hade själv föredragit att ta en liten hingst på ett stort sto än tvärt om.

På den tiden b-ponny hingsten ännu levde och var i avel så betäckte han en del större ston, dock blev det lite knepigt om dom var över 160, så vi satte en gräns där och då fungerade det kanon.

Hur stor är den lilla b-ponnyn? Är en liten b-ponny en a-ponny? Allting under 130 cm är in en b-ponny.

Sen beror det på hur ponnyn ser ut i typen tycker jag. Är stoet mycket lätt så hade jag inte lagt på en grov hingst som är 148 cm hög. Däremot skulle jag kunna tänka mig att lägga på en liknande lätt hingst. Men det beror ju helt på stoet!

Fostret växer inte till mer än det får plats. Det är alltså inte som människor eller kor där fostret växer och växer, utan finns det inte plats blir fölet inte större förrens det kommit ut. Jag har sett föl som vuxit så mycket att de mitt i sommaren får stå på knä för att dia. Det är jätteroligt att avla, men ibland går det inte att få det man vill ha ut ur sitt sto. Då får man köpa ett föl istället!

hej
senaste fölet var mamman 120 cm o seminerades med en hingst som är 147, båda mkt smidig o lätt i typen men visst var det nervöst då fadern har mkt stort bakom sig....

jag fick lov att hjälpa till vid fölningen men det största problemet var att det var svårt för fölungen o dia i början pga långa ben men nu är det inga problem:laugh: men jag är mkt mkt tveksamm om jag vill göra nåt liknande igen utan hellre tvärtom liten hingst på stort sto

jag har även betäckt ett ridponnysto på 139 med halvblod 169- där var det inga problem alls...
prillan

Det aktuella stoet är 112 cm, och rejält grov. Skulle i såfall semineras med en lätt hingst.l

Det var liksom det som var frågan, dvs hur stor hingst kan man välja?

Hej
Jag köpte ett dräktigt B ponnysto förra vintern. Hon är 116 cm i mkh. Hingsten är en arab på 155 cm ca.
Resultatet är en mkt ädel yngling som kommer landa på ca 135 cm i mkh. Han är nu som 1 åring ca 1 dm större än mamma.
Själv skulle jag inte testa denna kombination själv. Men om man tittar på historien så var det på detta sätt man förädlade engelska bergsponnyer. Man släppte ut mindre arab/fullblodshingstar på heden.
Vid fölning kan man betänka att en fölunge med en större "pappa" tenderar att bli lite mer bogbred, så det kan vara svårt för stoet att få ut fölet. Detta är ju en konsekvens som kan bli förödande. Mitt föl fick jag dra ut. Detta kan naturligtvis hända även vid jämnstora föräldrar.
I år fick mitt sto ett nytt föl med en av "samma sort". Detta klarade hon av helt utan inblandning av hysteriska människor...
Lycka till! :)

Jag puttar lite till, och ser om det är någon mer som har något att säga i frågan.

hej!
Jag har alltid hört att fostret anpassar sig till livmoderns storlek, vet inte om det stämmer.
Vet dock att en arabhingst betäckt ett shettissto och den fölningen gick hur bra som helst och jättefin liten fölis.
Säger inte att man ska göra det men uppenbarligen går det ju.

Svar på din fråga: Vad du ska använda för hingst på dit sto beror ju lie på hur du vill att avkomman ska bli... Vill du ha en större B-ponny eller vill du ha en C-D-ponny.
Och vad är anledningen till att du vill ha et föl efter just henne? Jätte stor kärlek till ditt sto eller har hon meriter som du vill avla på?

Jag tror också att man kanske mer ska se till vikten på hingsten än höjden, en för stor vikt på liten ponnyrygg under betäckningen kan ju ge skador.

Som sagt, det beror ju helt på vad du vill avla fram för avkomma.

Jag vill ha en så stor avkomma som möjligt, utan att riskera stoet. En maxad B, eller en C är väl vad man kan vänta sig.
Anledningen till att ta föl på henne är hennes fantastiska temperament, som jag knappt har sett maken till. Gammal ridskolechef som jag är hade jag bara kunnat önska mig ett ridskolestall fullt med Trixie. Jag vill helt enkelt ha en till snäll ponny för min dotter att gå över till, den dagen hon växer ur Trixan. Trixie är snäll, stabil, lugn, och samtidigt pigg och väldigt arbetsvillig, och gåvillig. Meriter på en ponny i den här storleken finns väl knappt, och inte är det något jag strävar efter heller. Jag vill inte ha en tävlingsponny till min fem år gamla dotter.
Vikten på hingsten är inget problem, eftersom jag avser att isåfall seminera. (Som jag skrivit i inlägg 1.) Ytterligare en fördel med det är att jag har seminexamen och semintillstånd, så jag kan göra det själv här hemma.

Vi seminerar varje år en hel del småston med lite större hingstar.
Om du har ett sto på 112 cm ska du försöka hitta en hingst som är en relativt ädel hingst. Om du väljer en ridponny, ska du inte välja en som har renras fullblod eller halvblod för nära i första eller andra led.
Det finns t.ex Brittiska Ridponnyer som är mycket ädla och är konsoliderade d.v.s har inga renrasponnyer/hästar i de första 4-5 generationerna och där vet man vad man kan vänta sig för storlek utav hingstens avkommor.
Ett sto på 112cm kan omöjligt ge en avkomma större än Maxad B eller liten C. Man brukar säga att en hingst kan förstora avkomman en sek.
Nu finns det inte speciellt många hingstar i de mindre storlekarna på semin, men någon välkonsoliderad hingst på 140 cm finns det!
Vi har själva seminerat ett sto på 120 cm med hingst på 152 cm, avkomman blir C ponny och det gick utmärkt.. Detta var inte stoets första föl. Hon har sedan fått flera föl med en 148 cm stor hingst utan problem.
Vi har också seminerat flera WM ston med 148 cm stora hingstar och det har inte varit några problem hitintills.
Det jag ser är den största risken för ditt sto är, betäck henne inte naturligt med större hingst, eller var mycket noga med Ultra Ljud, det är inte helt riskfritt att Ultraljuda så små ston. Välj en veterinär med små smidiga händer....
Själva semineringen är det ingen fara med, vi seminerar små små ston hela tiden men vi använder endast hingstar lämpliga för stona!

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Rodde i det mesta hon skriver.
Problemet brukar sällan vara vid betäckning(det finns backar, urgrävningar osv:D).
problemen är marginellt större vid förlossningarna, om ens ngt - NGN som sett statestik angående det förresten?

Däremot har vi en erfarenhet av att det ibland ställer till besvär vid digivandet, då fölet har svårt att hitta rätt pga sin storlek.
Och sedan när de nästan växt ikapp mamman så blir det väldig konstig vinkel att dia i.
;Många löser det genom att "gå ner på knä" och äta, eller dia bakifrån dvs mellan mammans bakben.

Inga problem som inte går att lösa som jag ser det, men man bör ju veta om sådant innan.

Jag tänkte inte på hur han skulle betäcka utan risken att bli penetrerad, vilket förekommer.
Vi har en ädelhingst som har en "apparat" som ett halvblod i storlek en annan har en som en B ponny! Det kanske inte är så kul att ringa och fråga hur ser "den" ut...... men det har en avgörande betydelse för stoets hälsa!

Aha... då kan jag tala om att jag åkte tom ner ock kikade IRL på Haydn när vi betäckte welshsto med honom:D

Här skäms vi inte alls... Självklart att man inte väljer en "john Holmeshingst" till sin lilla prinsessa.:rofl:

Nä småsnoppade små sötnosar får det allt vara...

Och så påstår omvärlden att vi hästfolk är underliga...undrar varför:angel::rofl:

Nä som sagt, en maxad B, eller möjligtvis en C är vad jag förväntar mig kunna få. Just en ädel ridponnyhingst är vad jag har tänkt mig, och det ska vara en som står på semin.
Skönt att höra att ni har positiva erfarenheter från fölning.
Stoet har dessutom fått föl förut, vilket känns positivt i sammanhanget.

Aha... då kan jag tala om att jag åkte tom ner ock kikade IRL på Haydn när vi betäckte welshsto med honom:D

Här skäms vi inte alls... Självklart att man inte väljer en "john Holmeshingst" till sin lilla prinsessa.:rofl:

Nä småsnoppade små sötnosar får det allt vara...

Och så påstår omvärlden att vi hästfolk är underliga...undrar varför:angel::rofl:

Men givetvis måste man kolla in snoppstorleken! :D

Vad tror ni om Speyksbosch Dancer? (stavning?) Är han för stor?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 116
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 262
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 892
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka