Korsa med åsna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 22 179

CK

Trådstartare
Eftersom det blev sånt hallå när jag rekommenderade en trådskapare att kanske fundera på åsnehingst till sitt sto undrar jag följande:
Är jag, som nån skrev, på så låg nivå att det inte är klokt?:(
Är det så himla fel att korsa med åsna, när man bara vill ha ett djur att gosa med och rida i skogen på?
ÄR åsnor så mycket lägre stående varelser att det uppfattas som att jag är en elak person när jag föreslår det?

Jag kan fortfarande inte fatta att det var så dumt förslag.:o

Sv: Korsa med åsna?

Förslaget i sig kanske inte är dumt,att rycka det ur sitt sammanhang så ser det annorlunda ut.
Och ja,jag anser att det är ett lågt svar eftersom man läst de vilda diskussionerna om att betäcka vbl-ston.
Dessutom ett svar som kommer från en person som utger från att kunna en hel del.

Dessutom hade förslaget ALDRIG kommit ur din mun om det hade varit ett hbl-sto det varit frågan,eller annan ponnyras.:mad:

Jag tolkade det också som negativt.. inte för att det är fel på åsnor utan pga att avkommorna blir sterila.. Du kanske inte menade ngt illa men det lät så...
Du och jag har ju haft PMkontakt och då uppfattade jag dig som en mkt trevlig och sympatisk person så jag blev lite förvånad över "åsneinlägget"!
Det finns ju många som har araber som skogsmullar och inte skulle jag föreslå betäckning med åsan och inte du heller tror jag?
Men allt kanske var ett missförstnd?

Mvh Jasmine

hmmm..åsan... inte ens åsna!:D lite felstavat där!!

Jag tycker det i många fall borde ett väldigt bra förlag så jag tycker inte det var så dumt eller lågt.

amkm skrev:
Dessutom hade förslaget ALDRIG kommit ur din mun om det hade varit ett hbl-sto det varit frågan,eller annan ponnyras.:mad:

HUR i hela friden kan du veta det? Känner du mig?

Om du tror att jag har nåt emot travare så kan jag upplysa om att vi har runt 30 stycken.

Korsa halvblod med åsna? Skulle nån märka nån skillnad?;)
(OBS! skämt)

Men vem vet?? Du har väl Idealen i Peace on Earth? Kanske du får hblston till honom när folk ser att det är mkt mkt fransos!, hela 50% väl?!!
De vill ha nästa Galobouet! ( osäker på stavningen där!):idea:;)

Wanilj skrev:
Men vem vet?? Du har väl Idealen i Peace on Earth? Kanske du får hblston till honom när folk ser att det är mkt mkt fransos!, hela 50% väl?!!
De vill ha nästa Galobouet! ( osäker på stavningen där!):idea:;)

Nej tack. Jag tar inte emot andra raser.

Senast ändrad:

Wanilj skrev:
Det var ett skämt....*suck*

Trodde väl det, men ville klargöra att jag inte korsar, så jag inte blir nerringd av folk som vill göra världscup-hoppare.:rofl:

Och då ska jag säga vad jag tycker...
förstår du inte att det är din ironi som folk reagerar emot. Min uppfattning när jag läste "nyfiken tråden" är att det var just en liten flicka som undrade, men det förstod kanske inte du eftersom du svarade med att vara ironisk. Och så tycker du fortfarande att ditt förslag om åsnehingst var bra!!! Herregud flickan är ju bara ett barn och du borde väl vara vuxen efter vad jag förstår. Vore det inte bättre att förklara dina åsikter på ett vettigt sätt eller låta bli att svara i tråden. Jag tycker verkligen synd om flickan efter alla idiotiska inlägg av vad jag tror är vuxna människor!

he he he!!! Ja det hade väl varit rätt absurt!!!
Känner du till Lovely Godiva? Jag satt precis och funderade på om hon var helfransk eller 50%.. för jag har för mig att hon var efter Idealen?

CK skrev:
Eftersom det blev sånt hallå när jag rekommenderade en trådskapare att kanske fundera på åsnehingst till sitt sto undrar jag följande:
Är jag, som nån skrev, på så låg nivå att det inte är klokt?:(
Är det så himla fel att korsa med åsna, när man bara vill ha ett djur att gosa med och rida i skogen på?
ÄR åsnor så mycket lägre stående varelser att det uppfattas som att jag är en elak person när jag föreslår det?

Jag kan fortfarande inte fatta att det var så dumt förslag.:o

Ja, det är ur avelssynpunkt ett korkat förslag, eftersom man inte brukar avla fram mulåsnor. Ett föda upp en mula däremot, kunde kanske vara något. Men då finns det ju särskilda hästraser som passar till det, däribland inte varmblodstravare, vad jag vet. Och att medvetet ge folk rådet att avla fram ett djur som förmodligen inte blir bra tycker jag inte är så klokt, nej.

Hm, jag var INTE ironisk.
Har alla utom jag så stor erfarenhet av mulor att alla kan säga att de är totalt odugliga till det tjejen var ute efter?

Har ingen aning om vem du är eller din åsikt i olika frågor eller någonting över huvudtaget faktiskt, men jag tänkte tycka lite ändå... :angel:

Att betäcka en häst med en åsna om man bara vill ha någon att gosa med som är söt osv. är väl inte helt fel om det är vad man är ute efter, vet till och med en helmysig ridskoleponny som är mulåsna (eller var det mula... :confused: ). Men att göra ett sådant inlägg i ett ämne som redan innan är väldigt infekterat kanske inte är det mest seriösa man kan tänka sig... om man dessutom lägger till det sarkastiska bitonen som gick att ana sig till och slutklämmen med att avkomman i alla fall skulle bli steril så vet jag inte om jag tycker det var så väldigt genomtänkt...

OM man är less på dessa eviga trådar om "Mitt varmblod är så söt och puttenuttig och jättesnäll, lite skeva framben men det gör inget och hon kan säkert gå MSV och ska betäckas med Briar för jag ska till OS med fölet om 15 år" (gärna också felstavade så att man riktigt ser att trådskaparen antingen är runt 12-13 år gammal alternativt ligger dubbelvikt av skratt medans hon skriver eftersom h*n startat tråden BARA för att ställa till med sånt här...) så kan man faktiskt låta bli att lägga sig i... vill man att trådskaparen ska förstå att h*n kanske är liite naiv så kan man kanske uttrycka sig trevligt, kunnigt och tydligt.

CK skrev:
HUR i hela friden kan du veta det? Känner du mig?

Näe,men jag tillhör en utav dessa berömda smygläsare på Buke och har ALDRIG någonsin sett dig svara på det sättet.

varför skulle jag tro att du har något emot travare?
Själv äger jag inte ens någon travare men tycker ändå att folk kan få seriösa svar.

Sagt av en premieringsförättare på en exteriörkurs.

Inga frågor ang. avel är för dumma att ställa,det finns edast dumma svar. *visslar*

Jag tyckte inte det var ett lyckat förslag du gav....
Det är säkert inget fel på åsnor i sig men att föreslå att betäcka ett varmblodsto med en åsna bara för att man vill ha en vän och rida på hobbynivå tycker jag är ett hån,,,,,,både mot varmblodsrasen och ryttaren som ställde frågan.

amkm skrev:
Näe,men jag tillhör en utav dessa berömda smygläsare på Buke och har ALDRIG någonsin sett dig svara på det sättet.

varför skulle jag tro att du har något emot travare?
Själv äger jag inte ens någon travare men tycker ändå att folk kan få seriösa svar.

Sagt av en premieringsförättare på en exteriörkurs.

Inga frågor ang. avel är för dumma att ställa,det finns edast dumma svar. *visslar*

.... ser dig smyga i buskarna på buke och "kika" in...:bump: ...
Förlåt!! men det lät så charmigt med uttrycket smygläsa...:D

amkm skrev:

Stämmer nog bra det, för jag lägger mig inte i halvblods- och ponnydiskutionerna, eftersom jag saknar erfarenhet av dessa och den aveln.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 846
Senast: Görel
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 503
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31