Korrigerar ni andras hundar?

Sv: Korrigerar ni andras hundar?

ALLA människor runt om ALLA hundar står högre i rang och ska korrigera oönskade beteenden.
/Syrsa

Det resonemanget blir ju intressant om man applicerar det på en tjänstehund och en buse eller varför inte en vanlig hund och en inbrottstjuv.

Själv går jag bara med på att jag och min familj står högre än min hund i rang. Övriga människor ska den vara vänlig mot, men ointresserad. Lyder kanske den gör för att kommandona sitter så hårt inpräntade, men inte av respekt för rang.

kl

Nu till min fråga: Är det upp till ägaren att korrigera hunden i en sån situation (om ägaren är på plats) eller är det upp till den som blir "påhoppad" av hunden? Jag personligen har inget emot att säga ifrån till andras hundar om dom gör något mot mej som jag tycker är fel.
Hur ser hundägare på detta? På ett vis tycker jag att det är ägarens ansvar, men det är ju mej hunden beter sej illa imot. Då jag har en häst som är lite speciell så har jag sagt att det är helt ok att dom som hanterar henne säger ifrån, även om jag är på plats.... Har en på känn att de kan vara ett känsligt ämne för både hund och hästägare...

Jag kan svara för mig själv. Min hund hoppar sällan mot personer hon inte känner, men det finns några som gång på gång upmuntrat henne just att hoppa när hon hälsar. Dessa personer skiter jag numera i om de blir leriga, eftersom de ber om det. Skulle hon visa tendenser till att hoppa på någon annan får denne gärna visa att det inte är önskvärt, om inte jag själv hinner dit.

Dock gäller det att man gör det med lite känsla för hur mkt man ska ta i. I vårt fall skulle det räcka med att man sträckte på ryggen och kanske lyfte ena fingret. Skulle de puckla på henne skulle jag givetvis bli en smula irriterad.

Jag brukar säja till folk att dom får säja åt min hund om hon gör nått dumt ex hoppar upp på dom eller bara ska sitta i knätt, detta tolierar jag inte men hon e fortfarande valp och vi trännar på detta hela tiden. Jag säjer precis hur dom ska göra dom flesta lyssnar men sen har vi dom som inte vågar ta i utan tycker att det är så synd om hunden, då hjälper jag till. Min moster som också har labrador och mkt erfarenheter brukar korikera min hund. Jag brukar säja åt min systers föredeta doberman då han jämt fick stå och dregla vid matbordet när man åt.
Men skulle någon annan hund hoppa på min så " läger " jag mig i.

Vänt upp och ner skulle jag knappast göra. Men däremot ryta i, inte för att jag bryr mig om hunden i buren utan om repor på min bil :D

Jag hade inte heller försökt vända upp och ner på en hund jag inte känner. Har inte riktigt den kunskapen. Däremot hade jag nog gått emellan hunden och bilen och rytit ifrån.

Tycker allmänt att det är lite jobbigt hur man ska agera när det kommer lösa hundar. Inte om hunden är uppenbart aggressiv - då är det liksom inga tvivel. Men när föraren är modellen äldre och man ser att hunden är snäll och glad och springer (alt smyger) fram för att hälsa på min hund (kopplade eller okopplade). Då har i alla fall jag svårt att säga ifrån. Är kanske för snäll?

Om hunden helt uppenbart är snäll, och det bara är husses eller mattes koll som brister, då vänder jag bara och går. Oftast följer de med en bit, hundarna alltså, och då måste ju ägaren springa efter och hämta vilket blir lite pinsamt för dem, eller så vänder hunden snabbt tillbaka till sin ägare.

Om jag möter en hund som inte respekterar min egna sfär så visar jag att den skall hålla sig undan mig. Jag vill inte ha hund som hoppar, klänger o klättrar på mig eller mina hundar. Jag försvarar oxå mina hundar om de söker tryggheten hos mig, eller om det är en vilt främmande hund som går mot dem. Främmande hundar umgås vi inte med.

Jag har inte blivit utsatt för situationen att ta tag i andras hundar, annat än mina föräldrars och kompisarnas. Men det är ofta jag "blåst upp mig" och sagt "gå hem med dig" och skrämt hem hundar som lämnat sina gårdar när jag, mina hundar och kanske hästarna passerat. Min sambo brukar skämmas över mig, men jag anser inte att det är ok att andra hundar rusar fram till min när hon så duktigt går fot, det är min uppgift som flockledare att försvara oss, jag vill inte att min hund känner det nödvändigt att hon skall göra det...

Sist jag var o tittade på hästtävlingar gjorde jag bort mig... En katt flög på min vilande hund helt appropå (hunden tittade inte ens åt den), klöste o fräste. Där kom hundförsvaret in o jag sög kattfan i nacken... ganska osmart :D Katter är ju inte hundar o är rätt duktiga på att vrida sig, den bet mig i handen innan jag hann slänga iväg den (den flög :angel: ) och sedan skrämma bort den. Inte bra att ha den reflexen kände jag, men jag ansåg mig ha all rätt att få bort kräket och hade gjort likadant med en anfallande hund.

till viss del gör jag de!

detta hände mig oxå vilket resulterade i två ståra tassrepor man ser varenda klo på bakdörren på min bil :crazy: men va gör man!

Men jo ja ryter i om jag inte tycker andras hundar sköter sig och är läskiga för mig eller andra!

jag tycker det beror på. Häromdagen träffade jag grannens hund (som vi tränar med) när jag för en gångs skull inte hade med mig min hund.

Och hon (hunden alltså) blev helt tossig och hoppade mot mig och skulle dra och slita i min kjol. Ägaren hade precis släppt kopplet så jag och hennes hund skulle få träffas "ordentligt" nu när min vavva inte var med, så jag handlade rent instinktivt och korrigerade henne själv. Var itne nöjd förrän hon satt fint brevid mig. Hon som äger hunden blev himla glad över att jag hade vågat stoppa hunden och tackade mig flera gånger.

Men skulle det ha varit en annan hund vars ägare jag inte känner, då vet jag inte hur jag hade reagerat. Sen kan jag ju säga att hade någons lösa hund repat min bil - då hade dess husse/Matte fått betala!!!

:idea: Så ska jag också göra nästa gång. Bara gå och låtsas som ingenting... Roligt om hunden hänger med länge och tantan/gubben får trava efter :devil:

KL

För någon vecka sen träffade vi en trevlig kvinna och hennes hund (ngn slags spaniel :confused:) som var lika gammal som min (14 mån). Hon frågade om de fick leka så de sprang runt och försökte rida på varandra... tonåringar :angel:. De busade, sprang och mätte krafterna på ett bra sätt. Sen när de lekt klart frågade hon om hon kunde gå iväg och försöka få med sig hunden lös. Vi sa ok. Hon gick iväg och ropade med sig hunden. Den var bara intresserad av att stanna med oss. Hon gick längre bort och ropade - inte en ansats att bry sig... Det tog säkert 2-3 min. Hon ropade från skogen. Till slut tog sambon hunden i halsbandet och gick iväg en bit från oss och "bussade hunden på matte". Då först pep den iväg... Hon blev jätteglad när den kom. Hoppas hon inte har den lös ofta :eek::rofl:

Det är ju iof sig positivt att hon "tränade", men det blev lite pinsamt efter ett tag när hunden inte sprang efter... :o För henne och även för oss!

Jag korrigerar bara andras hundar om det skulle föreligga en risk för skada på mig, mina hundar, någon annan eller hunden.

Själv blir jag fy förbannad om någon tex på besök får för sig att korrigera mina.

Antar att det var riktat till mig?

Så om din hund hoppar upp i knäet på en besökare och denna säger ifrån, är det fel?

Sen beror de ju på hur man menar korrigera, att säga "nej inte hoppa" är ju inte samma sak som att trycke ner den i backen och säga "nej inte hoppa"....

Så om din hund hoppar upp i knäet på en besökare och denna säger ifrån, är det fel?

Sen beror de ju på hur man menar korrigera, att säga "nej inte hoppa" är ju inte samma sak som att trycke ner den i backen och säga "nej inte hoppa"....

Då plockar JAG bort hunden.

Det där med; "Inte hoppa säger matte!!", är ju en ganska intressant fras.
Har du inte gjort väldas klart för hunden vad detta kommando innebär så kan du ju lika gärna gapa "brödrost, brödrost säger matte". Eller så vet hunden vad det innebär, och då brukar den ju inte hoppa.
Du skulle lika gärna kunna tjoa något på ryska, det har ju exakt samma betydelse för hunden, dvs ingen.

Alla har olika regler. Därför ska man inte gå in och korrigera andras hundar. Den hund som hoppar upp i knäet på besökare kanske har tillåtelse att göra det av sin matte. Gillar man det inte ska man därför vända sig till ägaren och be denne ta bort hunden.

Jag förstår inte vad du vill med inlägget...

Att skulle du säga "inte hoppa" åt min hund så kommer han hoppa ÄNNU MER eftersom min hund inte har en aning om vad "inte" betyder. Men hoppa vet han vad det är.

Så det vore döfött av dig att säg till honom att "hoppa inte", i hans öron är det "mummel mummel HOPPAmummel mummel".
skulle du ge dig på att trycka/knuffa ner honom fysiskt så har du skaffat dig ännu större problem....

(Min hund får enbart hälsa på folk som är medvetna om att han hoppar och har hundvett nog att veta hur man beter sig och vet att det är jag som bryter om de inte fixar det)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 187
Senast: Hyacinth
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 590
Senast: Millz
·
Övr. Hund Jag brukar inte lufta mina fördomar här, men idag blev det bara för mycket. Jag och en kompis var ute och gick i skogen, och min...
2
Svar
26
· Visningar
6 223
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 673
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka