Sv: Ouppfostrade, skälliga småhundar - Huvvaligen
*KL*
Tycker inte heller storleken spelar roll rent hur mycket det stör. Men.. små hundar går ofta i flexi, och ägarna är så trygga i att lilla Muffe är snäll, och att lilla Muffe inte kan skada någon annan hund.
Jag som haft en hanhundsaggressiv riesen, som kan göra slut på lilla Muffe på bokstavligt talat ett nafs hade ju lite annan syn på det där. Om min hund går fot intill mig, så hjälper inte det så mycket när en liten hanhund, som för övrigt är allt annat än ute i snälla ärenden, stormar fram till min hund och mopsar. Ackompanjerat av rasslet från flexit som löper ut. När man då ansträngt ber ägaren hala in sin hund och får svaret "ingen fara, han är snäll, han vill bara hälsa" så kan man hålla sig för skratt. Det var inte alltid det hjälpte att tycka "ja men min är INTE snäll och vill INTE bara hälsa, ta in din hund!" reagerade de alltid..
Och hade min hund bitit, så förutom traumat att min hund dödat en annan hund, att den andra ägaren fått sin hund dödad, så skulle jag alltså behövt betala för kalaset..
Jag har hitills ALDRIG mött en stor hund i flexi som fått storma fram sådär. En del lösa stora, men...
Sen, det finns kanonbra småhundar med. Sist när jag stadstränade V, och han betedde sig som ett litet as mellan varven, hängde i halsbandet och skällde ut allt och alla, så mötte vi en farbror med en dvärgpudel. Min V betedde sig grisigt, reste ragg, stormskällde och försökte strypa sig själv (kort koppel). Jag fick ta honom i skägget och platsa honom handgripligen. Gubben med pudeln stod stilla och tittade på, pudeln sa inte ett ljud, bara tittade. Jag tog tillfället i akt att öva och talade handgripligen flera gånger med min, tills han satt lugn och tyst. Då fick de hälsa (HEJA den farbrorn som inte skräms av storleken, och kunde se att min tok inte var arg. Fast farbrorn sa "Han är inte så gammal va?". Nejdå, V är bara fem år.. host) och V var så lugn och fin, pudeln med och det blev både ett kanonbra hundmöte och kanonbra träning. Men det var INTE den lilla hunden som betedde sig som en liten apa