Korrigerar ni andras hundar?

Blandrastik

Trådstartare
Scenario, min hund ligger i sin bur i bilen, som står parkerad på stallplan, baklucken är öppen.
En ny inakordering har kommit till stallet som visade sig ha en labbe.
Vi står ett helt gäng på stallplan, när den nya inakorderingen frågar om jag vill hälsa på hennes hund, vi har innan pratat lite löst om att våra hundar ska få träffas.

Hon öppnar bakluckan på sin bil, ut flyger en labbe-hanne av större modell, matte får med nöd och näppe fast ett koppel, vilket inte hindrar hennes hund att släpa sig till min bil.
Jag hinner precis gapa, "Låt den inte hoppa mot min bil" när det gör just det. Matte halar och drar för allt vad hon är värd i kopplet för att få sin hund därifrån, min skäller som en galning där i sin bur eftersom det sitter en annan hanhund fastkletad på hans burdörr.

Matten skäms och högröd i ansiktet får hon sin till slut sin hund från min bil, sen släpar glatt labben sin matte runt stallplan, den får skvätta på det mesta och skälla på alla.

Det gick ju bra, sen började jag fundera, jag kanske skulle ha kommit min hund till undsättning? Det gick ju ingen nöd på honom, och jag avskyr att korrigera andras djur, men här kanske jag skulle ha ställt upp på min flock och vänt upp och ner på den där ouppfostrade labben?
Hur gör ni när ni möter andras ouppfostrade djur, skriker på matten/hussen, eller tar saken i egna händer?

Sv: Korrigerar ni andras hundar?

Det har hänt att jag korrigerar andras hundar, men då har de mest handlat om fara.

Två gånger de senaste månaderna har min hund blivit påhoppad av andra, lösa hundar. En gång red vi förbi en gård där jag vet att det bor två stora, skälliga hundar, en schäfer och en jakthund. De brukar gå i lina men tydligen inte idag.
Min hund går fint bredvid hästen, tittar knappt mot hundarna på gården. När schäfern får syn på min hund sätter den full fart mot oss. Ägaren, som stått och pratat i telefonen fullkomligt kastar telefonen och skriker "ta fast hunden!!" åt sina barn som är ute på gården.
Schäfern kastar sig i vilket fall över min hund, som skriker, men jag är så pass nära att jags er att den inte hugger "på riktigt" utan mer tar ett tag över min hunds nacke.
Då reagerade jag instinktivt genom att ryta "VAD HÅLLER DU PÅ MED!?" till schäfern och höjer även mitt spö efter den. hade det behövts hade jag slagit den, men nu blev den så
chockad av att jag skrek så den backar undan.
Ägaren kommer efter och skäms så hon håller på och dö, och har förstås full förståelse för att jag la mig i.

Den andra gången var ett liknande scenario, där jag la mig i på samma sätt. Den andra hunden attackerade inte men kommer i full fart med rest ragg och blottade tänder och kaxar fast min hund inte heller denna gång gjort något dumt.

Sen hard et hänt att jag varit hemma hos folk med extremt ouppfostrade hundar, såna där som hoppar och skäller och bråkar och knuffas och ska upp på bordet osv osv. Då har jag bara varit tvungen att spänna ögonen i hunden, göra mig stor och få den att sätta sig ned och på någon sekund förvandlas till en lugn och trevlig hund.
Mest bara för att visa för ägarna att hallå, det är inte så svårt. :devil:

Kommer det en hund rusande mot min så brukar jag ställa mig mellan den hunden och min och mota bort den, det är iof inte alltid så lätt med en skällande hund i koppel och en lös. Oftast fattar ägaren då att det inte var så uppskattat.

Ja, om hundarna är störande gentemot mig, min son eller mina hundar. Och inte ägaren själv ser detta omgående och korrigerar förstås.
Detta gäller både välkända och främmande hundar.

Jag ser det som självklart att någon säger ifrån till mina hundar, om dom exempelvis skulle hälsa för hårdhänt på ett litet barn, och jag själv inte hinner se det. Nu låter jag dock inte mina göra just sånt, utan full uppsikt. Har jag dom däremot lösa hemma hos vänner, så får dom säga åt hundarna om dom strider mot deras husregler. Det är inte alltid jag själv är precis i närheten, eftersom min farligt snabba, klättrande och klåfingriga son är med.

Jag undviker att korrigera andras hundar när jag ser att de själva försöker. Detta av ren respekt för hundägaren. Man vill inte att ngn lägger sig i, och det är inte heller nödvändigt om man inte riskerar att det sker en olycka. Däremot hade jag vid senare tillfälle, om hunden fortsatte vistas okontrollerat på området, pratat med hundägaren och försökt leda personen rätt. Om det visade sig att dennes egna metoder inte fungerade.

I ditt fall hade jag nog inte reagerat annorlunda än du. Man utgår ju från att en hundägare har kontroll så pass att man kan förutse och förhindra att den inte hoppar upp på bilar. Efter det tycker jag att skadan redan är gjord.

Om min hund blir upprörd över en annan hund går jag direkt dit som vilken ledare som helst som får signal om en inkräktare/osäkerhet eller liknande. Jag hade sen signalerat åt min hund att lugna sig, att jag har läget under kontroll. Det underlättar för den andra hundägaren om min hund håller sig tyst och lugn men det är ffa skönt för min hund att slippa oroa sig.

Ute i vårt stall har vi massvis med hundar. Minst 9 hundar på 9 hästar, plus att en del tar med sig andras hundar också ibland. De som kan vara lösa är lösa. Mao alla. Hundarna bekantar sig på egen hand, utan koppel eller burar. Varpå det i regel aldrig oroligt mellan dem. Men om det är så att ngn beter sig illa så går jag imellan oavsätt om det är min hund eller ngn annans, om inte ägaren är där eller tar itu med det. Det jag alltid kan göra är att kalla in min hund och be andra att hålla sig undan. Detta är ngt som i princip alla hundar begriper och på så sätt har jag kontroll över situationen som berör mig och min hund. Jag bestraffar ju heller inte djur, och tycker att man inte heller bestraffar andras djur även om man själv tycker att det är ok. Men avvisa tycker jag att man kan göra. Hos mig ska min hund alltid kunna få vara ifred från andra och känna sig trygg om han vill det.

Ja jag korrigerar andras hundar om dom behandlar mig eller min hund respektlöst och inte ägaren gör nånting åt situationen.

Ja det gör jag. Om hunden stör mig, tex kommer springandes mot mig när jag rider, hoppar, springer där jag inte vill ha den (tex i min bil) så säger jag ifrån.

Är vi ett gäng som tränar yttrar man sig när hunden gör fel, oftast med ett "app-app" så den hejdar sig lite och föraren kan gå tillbaka och korrigera.

Skällande hundar i bilar så hela bilen stutsar brukar också få sig ett "Nej!" när jag rider förbi, hjälper det dock inte så struntar jag i att säga nått mer, men ofta blir de så paffa så de är tysta...

En hund som tex har blivit lagd att vänta i stallet som går iväg brukar jag lägga om och medela ägaren det när den kommer tillbaka. Hunden måste ju märka att den kan bli tillsagd fastän husse inte är där. För det mesta känner man ju personen ifråga men nån gång har jag nog korrigerat okänd hund genom att locka in den igen.

Hundar som går av gården när jag passerar brukar få sej ett "Fy gå hem med dej, usch usch" och jag har aldrig blivit negativt bemött av detta...

Så nog händer det! Men i 9 /10 fall känner jag hunden...

Ja, är det i situationer där vi blir påflugna korrigerar jag.
Tex var jag ute och promenerade en dag när jag hade taxen också. Fram i full kareta kommer en pincher som får sig ett svängom i nackskinnet och en liten flygtur. Ägaren vågade inte säga så mycket.
Är jag med någon som försöker korrigera sin hund utan vidare resultat brukar jag fråga om jag kan få försöka. Annars låter jag dom vara.

Ja, om hundarna är störande gentemot mig, min son eller mina hundar. Och inte ägaren själv ser detta omgående och korrigerar förstås.
Detta gäller både välkända och främmande hundar.

Jag ser det som självklart att någon säger ifrån till mina hundar, om dom exempelvis skulle hälsa för hårdhänt på ett litet barn, och jag själv inte hinner se det. Nu låter jag dock inte mina göra just sånt, utan full uppsikt. Har jag dom däremot lösa hemma hos vänner, så får dom säga åt hundarna om dom strider mot deras husregler. Det är inte alltid jag själv är precis i närheten, eftersom min farligt snabba, klättrande och klåfingriga son är med.

Precis som jag tänker (bortsett från att jag inte har någon unge då) :p

MEN är jag hemma hos andra så är jag noga med att de har koll på hur min hund är, att jag vet vilka regler de har och att de inte får för sig att säga till min hund på något vis som jag inte tycker är bra.

Förklaring till varför: Mina föräldrar tycke förut att man skulle trycka hundens nos mot dess kiss om den kissat inne. Jag hade en icke rumsren vovve hemma och förklarade för dem att de INTE fick trycka någon nos mot kiss sålänge jag finns och de gav motvilligt med sig.

Det blir så lätt trassel och missförstånd för hunden om tretusen olika människor ska uppfostra den på olika sätt.

kl

Jag har ingen egen hund och inte heller så mycket erfarenhet av hundar. Men en regel har jag, och jag tillåter inte att hundar hoppar mot mej. Då tar jag tag i dom lite lätt och visar att jag inte tolererar detta.
Nu till min fråga: Är det upp till ägaren att korrigera hunden i en sån situation (om ägaren är på plats) eller är det upp till den som blir "påhoppad" av hunden? Jag personligen har inget emot att säga ifrån till andras hundar om dom gör något mot mej som jag tycker är fel.
Hur ser hundägare på detta? På ett vis tycker jag att det är ägarens ansvar, men det är ju mej hunden beter sej illa imot. Då jag har en häst som är lite speciell så har jag sagt att det är helt ok att dom som hanterar henne säger ifrån, även om jag är på plats.... Har en på känn att de kan vara ett känsligt ämne för både hund och hästägare...

Senast ändrad:

Jag säger absolut till om okända hundar hoppar på mig.
Jag tillåter de hundar jag känner att hoppa på mig - men inte på andra.

Skulle någon bli sur på mig för att jag sa åt någon hund att inte hoppa så skulle jag inte bli glad på den hundägaren. Jag vill inte ha en (ofta smutsig och äcklig) hundjäkel på mig.

Jag kom ihop mej med en liten blandras i vintras. Han morrade till mej då jag tog en av hans leksaker, sen markerade han mot min hand (det började blöda). Jag blev rätt sinnig, fick tag på honom och tittade argt på honom med morrande röst... Han högg hejvilt på mina händer som höll honom, men han lugnade sej snabbt så då släppte jag honom. Detta gillades INTE av ägaren dock.... Hon va i ett annat rum när incidenten ägde rum, hon såg oss på håll men kom inte fram... Gjorde jag tokfel? Tror den stackars hunden blev lite rädd för mej... Tydligen har han (hunden) gjort liknande saker förr och kommit undan med det.

Vid ett scenerio där en främmande hund kan vara på väg att orsaka en olycka (skada, skrämmas eller så) tycker jag att det är upp till alla som vågar och känner sig trygga i att säga ifrån, att säga ifrån. ALLA människor runt om ALLA hundar står högre i rang och ska korrigera oönskade beteenden. Jag hoppas att andra människor säger ifrån om min hund gör något oönskat när jag inte är i närheten, den måste få veta att reglerna jag ställt upp gäller överallt.

MEN! Det krux-iga är just det som många av er andra tagit upp; hur kan jag lita på att andra korrigerar på det sätt jag vill? -Det kan jag naturligtvis inte-

...men jag kan ha en gunduppfostran på min hund och jag kan hålla den under så mycket uppsikt som möjligt om jag befinner mig i situationer där jag inte hunnit/kunnat berätta hur jag vill ha det med korrigeringar och uppfostran.

Om jag är i närheten och ser att min hund är på väg att orsaka kaos vill jag vara den som korrigerar, inte överlåta det åt andra att gorma åt min hund. Säga ifrån så att min hund avbryter sig: JA, men därefter är det helst jag som sköter fortsättningen utifrån de regleroch önskemål om uppförande som jag ställt upp för mig och min hund.

/Syrsa

Om någon annans hund markerar mot mig, så tar i alla fall jag mig rätten att sopa till den hunden rejält.

Om någon annans hund markerar mot mig, så tar i alla fall jag mig rätten att sopa till den hunden rejält.

Jo, jag kände att jag inte kunde backa i det läget... Men ägaren va som sagt inte så glad. Tror hon tyckte de såg hemskt ut när jag "knövlade ihop" honom, de är ju hennes lilla bebis :grin:

Det finns dock en sak som är lite synd med hundar som attackerar, markerar, hoppar, biter, "kaosar" mot främmande: de åker på en känga (ibland rejäla) och det ska de, de måste få veta vad som är acceptabelt och inte, men samtidigt är det ju inte hundens fel, det är ägarens! Så egentligen borde man samtidigt korrigera ägaren rejält! Om något faktiskt har hänt, ett bett eller ordentlig skrämsel, kan en polisanmälan t.o.m. vara på sin plats. Särskilt om det händer upprepade gånger med samma hund/samma ägare.

Förstå mig rätt, är jag inte i närheten och min hund gör fel så vill jag att andra säger ifrån.

/Syrsa

Hade väl ett liknande fall i helgen. Men det gick mycket värre :o

Det hela handlade om en okopplad hanhund som är aggresiv mot andra hanhundar. Hade jag sett att han ville flyga på min hund hade jag gjort allt för att stoppa honom - jag hade korrigerat hej vilt.
Men nu hann jag inte det utan det blev slagsmål och min hund blev sjukt stressad och dålig i magen i flera dagar efteråt.

Så i sådana situationer drar jag mig inte för det. Helst av allt vill jag ta ett rejält snack med ägaren, men det var en kompis till ägaren som hade med hunden den dagen. Men i övrigt, sålänge det inte skadar mig eller min hund, får folk ha sina hundar så ouppfostrade de vill.

Senast ändrad:

jag skyddar mig själv och min egendom mot andras hundar. om en hund skulle få för sig att hoppa på min bil så hade den fått hjälp därifrån, men jag skulle aldrig få för mig att hålla fast den eller kommendera den att göra något annat än att hålla sig undan.

Korrigeringar och uppfostran av andras hundar avhåller jag mig ifrån. Det jag däremot kan göra är att freda mig själv och mitt, men det ser jag inte som uppfostran. Jag har ingen önskan att ändra hundens beteende på lång sikt utan bara få vara ifred från den just nu.

I ditt fall hade jag dragit bort hunden från bilen, men sedan låtit ägaren sköra sin ouppfostrade sak själv. Det ser jag inte som någon korrigering.

Sen hard et hänt att jag varit hemma hos folk med extremt ouppfostrade hundar, såna där som hoppar och skäller och bråkar och knuffas och ska upp på bordet osv osv. Då har jag bara varit tvungen att spänna ögonen i hunden, göra mig stor och få den att sätta sig ned och på någon sekund förvandlas till en lugn och trevlig hund.
Mest bara för att visa för ägarna att hallå, det är inte så svårt.

Fast det där kan irritera mig. Det är regelrätt uppfostring av andras hundar och sådan hjälp ska inte ges utan att det efterfrågas. Visst kan man fråga om de verkligen tycker att det är okej att hunden lever apa, men det du gör är mest att visa att du är duktig och ägarna dåliga. Det brukar inte falla i god jord.

Man vet ju heller inte om de faktiskt vill ha sin hund på just det viset. Min får ligga i soffan och bli matad vid bordet. Hon kan också bli lite klängig och uppspelt i vissa lägen, men det är mitt jobb att styra upp det om jag anser det nödvändigt. Gäster ska inte börja greja med hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 187
Senast: Hyacinth
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 590
Senast: Millz
·
Övr. Hund Jag brukar inte lufta mina fördomar här, men idag blev det bara för mycket. Jag och en kompis var ute och gick i skogen, och min...
2
Svar
26
· Visningar
6 223
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 673
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka