korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Såg dom vad hästen gjorde så är det nog ingen fara men såg dom bara vad du gjorde så undrar dom säkert...skulle jag gjort iallafall...men även om dom skulle anmäla dig tror jag inte att du skulle åka dit för det.
Är det inte hästmänniskor så förstår de troligtvis inte även om de såg allt. De vet helt enkelt inte hur hästar fungerar och beter sig.

Att "där kunskpen tar slut tar våldet till" tycker jag inte stämmer när det gäller hästar. Kan man inte få hästen att förstå vårat språk (höja rösten mm) så får man använda hästarnas språk (sparkar du mig så sparkar jag dig) att stå och tjata på en häst med sur röst hela tiden när den uppenbarligen inte förstår tycker jag är mer elakt än att ge den en tillrättavisning en gång som den förstår.
Jag tycker det ordspråket stämmer. Däremot tycker jag inte det handlar om våld alls i ett sånt här fall. Det handlar om att ge hästen en tydlig tillrättavisning på dess eget språk. Hästar beter sig så mot varandra och vill vi vara tydliga måste vi bete oss på ett sätt som hästarna kan förstå.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Står du och borstar och borstar benen med en rotviska så blir de ömma och irriterade ,precis som du själv om du skrubbar dig med en ex svamp på samma ställe länge. Varför tror du en häst reagerar på flugor? För att de hör dom eller känner dom? Nej att borsta ben och huvud ska göras med en lämplig borste och med måtta.Sen spelar det ingen roll om det är en mini shettis eller en Shire! Visst hästar reagerar antingen med en sprak tillbaka eller flyttar de sig med besked. Men att kicka en häst som uppenbarligen var irriterad över något då han inte brukar göra det (läste ett inlägg där TS skrev detta samt för att sedan pjoska med honom (ordmässigt) som bäbis? Får inte det att gå ihop.Hur tänker man menar jag.Ena stunden ska hästen får sparkar för att så gör hästar mot varandra för att i nästa mening benämna honom som bäbis i mina ögon förmänskligad???
Att man ska tjata på en häst är inte nödvändigt om de fått lära sig att lyssna..... Menar bara att det brister i kommunikationen om man måste sparka ,slå,rycka för att få hästen att förstå/reagera.Kanske bättre man börjar om med att få hästen att lyssna på rösten istället för kroppshandlingar...Sen var det är för ras spelar ingen som helst roll.Hästar funkar lika i huvudet oavsett storlek,byggnad eller färg....Säger sig självt.
 
Senast ändrad:
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag är av den läran att så grava felbeteenden som sparkar tas ur dom från början. Är man stor måste man också vara snäll. Med tanke på hur mycket skada en häst kan göra med en spark så är det inget man kan prata bort.

En negativ korrigering i exakt rätt sekund är för mig att föredra.



Jag har en god relation med mina hästar och behöver SÄLLAN ge negativa korrigeringar. För en vild gissning skull så skulle jag kunna säga att det har hänt mellan 3-4 gånger under min 20-åriga erfarenhet av hästar.

En negativ korrigering kan för mig vara en klatch på bogen om te x en häst nafsar. Grövre än så blir det inte, bortsett från häromdagen när jag mer eller mindre svävade i livsfara med tanke på att jag satt på huk med nyllet i perfekt höjd för att han skulle kunna få in en fullträff.

Min erfarenhet är att korrigerar man ordentligt en gång så räcker det med ett bestämt nej därefter.

Jag kallar honom både mammas bäbis och älskling. Tveksam till att jag är ensam om det. Han är min älskling och jag gör mitt bästa för att få honom till en så trevlig individ som möjligt.


Vill bara påminna om att man måste se till individen. Jag har ett 9 månaders föl som jag nyligen fått hem och hon är sååå känslig och sååå skygg. Henne skulle jag aldrig drömma om att ge en negativ korrigering :eek: Hon skulle troligtvis bli helt knäckt och jag skulle riskera den fina kontakt jag och hon faktiskt har hunnit få. Jag menar att man anpassar sin hästhantering till individen. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag har vid ett tillfälle stått och sparkat på en ouppfostrad surmärr som sparkade mej varje gång jag gick förbi den....
Denna gång stod den så "bra" till att jag tog tag i boxgallret och höll mej i det medans jag sparkade tillbaka varje gång hon sparkade åt mej.
Tror det tog säkert uppåt 15 minuter innan hon slutade sparka åt mej och jag sparka henne.
Jag finner inga ord. :cool:

det är så hästarna själva gör mot varandra när dom ska tala om vem som är ledare över vem.....
Är du en häst?
Vi kan aldrig "vinna" över häst rent muskulärt, vi måste hela tiden vara smartare än dom.....
Bra idé...
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Varför sparka tillbaka på den? Människor är inga hästar.

Håller med Tua, Trötter, mfl som säger att "korrigeringar" man inte kan göra offentligt ska man inte heller göra privat...
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

jag ser honom inte som någon människa:) Jag ser honom som min älskade häst:love:

Jag håller delvis med om att man ska bete sig mot sitt djur likadant både offentligt och privat, men det måttot fungerar tyvärr inte i alla lägen.

det finns hundmänniskor och så finns de icke hundmänniskor

och likadant inom hästvärlden.

Jag kan dra ett exempel: Min grannes schäfer slet sig ur kopplet och var påväg att korsa en hårt trafikerad väg, i sista stund får ägaren tag runt midjan på hunden och drar hastigt tillbaks hunden till vägkanten, hunden skriker rakt ut (schäfer) . På andra sidan går det en äldre dam som blir helt ursinnig och ber henne sluta plåga hunden;) Detta gjorde ägaren för att styra upp en livsfara.

Jag gjorde likadant med min yngling till pålle som veva ut en hov i ansiktshöjd. Det är för mig en livsfara.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag håller på och hanterar min 2-åriga ardennervalack som jag haft i ca 5 månader. Jag fick hem honom som helt ohanterad och har börjat skola honom från noll. Allt har gått hur bra som hellst i den vanliga grundhanteringen, som rykt, benlyft,lastträning mm.

Men så idag var han extra skitig och ja borstade ena bakbenet en längre stund, helt plötsligt måttar han en spark mot mig, varpå jag blir ordentligt sur och ger honom en känga i sidan med foten. Ej hårt men tillräckligt för att det skulle bli otrevligt för honom.

Men i samma veva går en fotgängare förbi på en grusslinga och såg alltihop :o Och helt utan anledning så känner jag skuld och skam. Det måste sett illa ut.:crazy:

Jag tillhör ju den nojiga typen och grubblar över huruvida hon kanske får för sig att anmäla mig för detta?

Eller är jag väl dramatisk då? Någon annan som vart med om någon liknande pinsamhet?


Fast detta var din inledande fråga - när någon såg dig kände du skuld och skam.

Jag kan inte se någon situation där det är lämpligt att sparka på en häst. Däremot är det inte anmälningsbart nej.

Att hundar kan vara gnälliga är inte samma sak. Väninnans skrek rakt ut när hon skulle ta kisseprov och stack in en tom glasslåda under svansen på den. Jag är dock uppvuxen med hundar och om jag hade som tjöt så fort jag tog tag i den hade jag blivit riktigt orolig.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Ja, det är fullt korrekt. Jag tyckte inte att det kändes så passande att någon stackars fotgängare fick på syn på detta, då den inte kanske alls såg vad som igentligen hände.
Om det nu vore så att hon inte såg hästens hot mot mig, så är jag övertygad om att det hela såg riktigt illa ut.:crazy:

Jag hade själv dragit öronen åt mig om jag fick se en sådan bestraffning oprovocerat. Har hon nu inte sett hästsparken som hängde i luften så såg det givetvis ut som att jag oprovocerat riktat en känga mot herrn. Men men , hur hon upplevde det kan man ju spekulera i.

Jag vet inte om du ska bli så orolig när det kommer till rasen Schäfer. Visst finns det olika individer men alla dom ja har stött på har tjutit högt i samband med glädje, när man tar en fästing, tar tag i den osv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Det pinsamma är väl att du inte kan stå för det du gör med hästarna? Om du anser att din spark var befogad - hur kan det vara pinsamt bara för att någon annan såg det?
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Allt kan se olika ut i olika människors ögon.

Så det jag tyckte kändes lite konstigt var att fotgängaren trodde att jag stod och var taskig mot min häst, när jag i själva verket inte var det:)

Om jag kunde va säker på att hon såg hela situationen så hade jag inte funderat så mycket.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Han har aldrig visat sådant här beteende innan, därför blev jag ganska överaskad av hoven som kom flygande:laugh: Jag ska låta honom vara ett par dagar nu så han bara får gå och vara bäbis!

Så får vi ta nya tag!

Men borstning av honom, särskilt benen är för mig en väldigt viktig del i hanteringen.

Givetvis ska du borsta hästen! Det var inte alls så jag menade, jag håller helt klart med om att det är en viktig del av hanteringen. Däremot tycker jag Kanske inte att det var så oprovocerat, utan att hästen fick nog. Han måste lära sig vad som är ok och inte, och det kommer säkert fler tillfällen då han säger ifrån på "fel" sätt.

(Förresten, jag antar att du menar positiv bestraffning när du skriver negativ korrigering ;)

Positiv bestraffning är något som man lägger till/ger/delar ut som straff, till eempel en spark.
Negativ bestraffning betyder att man tar bort något åtråvärt, till exempel slutar klia eller tar undan havrehinken.

Positiv förstärkning är att ge/tilföra något, till exempel godis
Negativ förstärkning är att man tar bort något obekvämt, till exempel ger en eftergift på tygeln.

Korrigeringar är alltid negativa i inlärningspsykologiskt tänk. Sorry för besserwissrandet!)

--

Givetvis ska man kunna göra allt man gör med sin häst bland folk, men det handlar ju faktiskt också som TS säger att de som ser på ser hela situationen också. Det mesta kan missuppfattas när man bara får en ögonblicksbild (se bara på vissa bildtrådar med ridbilder här inne). Jag uppfattade då TS som att det pinsamma var att den förbipasserande såg henne sparka hästen - inte att det var pinsamt att hon sparkat till den som en korrigering för en måttad hov åt hennes håll.

Det är lätt att vara efterklok och visst hade hon kunnat reagera annorlunda men i såna situationer reagerar kroppen innan man hinner tänka efter. Det vet nog alla innerst inne - det är lätt att sitta på ett internetforum och tycka, en helt annan sak att verkligen leva som man skriver. (Nej, det gäller inte enbart att slå och sparka på hästar - det antar jag ingen här inne gör för skojs skull.)

Och nej, människor är inte hästar - men ibland måste man ta till med hårdhandskarna för att det ska gå fram. Dessutom har väl varenda kotte lite överlevnadsinstinkt och försvarsinstinkter när hovar och tänder viner runt en? Jag använder själv mjuka metoder, nån slags NH och betingad inlärning - men visst försvarar jag mig om en häst anfaller i "ont uppsåt". (=Underförstått att den inte "attackerar" i panik eller rädsla till exempel, givetvis måste man anpassa sig till individen och ögonblicket - så slipper vi gå den omvägen också)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

KL

Jag har sparkat en häst EN gång;

Jag skulle tränsa mitt 2-åriga kallblod. Han var då ännu ganska "knölig" att tränsa.
Hade honom uppbunden i boxen, vår box har låga väggar så hästen kan sträcka huvudet över. När jag då stod snett framför hästen och skulle ha in bettet så ville han inte, tog ett steg framåt för att komma undan, och håller därmed på att mosa mig mellan bogen och boxväggen. Av ren instinkt ryter jag till "NEJ" samtidigt som jag sparkar bakåt och råkar träffa hästen på "smalbenet" :angel:.
Hästen skuttar bakåt och ser chockad ut. Han har ALDRIG försökt tränga mig igen efter det. Det var i mitt tycke en väl tajmad korrigering och den skäms jag inte för.

I övrigt jobbar jag helst med positiv förstärkning t.ex. klicker. Men det finns situationer då man kanske måste ta i lite mer.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

KL

Hellre att man sparkar till hästen EN gång när den gör något absolut förbjudet än att stå och skrika hästen i öronen dagarna i enda och rycker i grimskaftet utan att det egentligen leder till någon förbättring. :grin:

Men det ska ju absolut inte göra till någon vana. Jag anser bara att det är ok att vara fysik på det sättet när man kan vara i fara.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Nja, det vet jag inte om jag kan hålla med om. Allt kan se olika ut i olika människors ögon.

Så det jag tyckte kändes lite konstigt var att fotgängaren trodde att jag stod och var taskig mot min häst, när jag i själva verket inte var det:)

Om jag kunde va säker på att hon såg hela situationen så hade jag inte funderat så mycket.

Var du inte det? Taskig?
Jag tycker att det som kan göras för att ''korrigera'' sånt här ska göras långt innan det blir tal om ''korrigering, dvs att det redan är försent när hästen kan tänka sig att sparka! Acceptera det. Den blev trött på dig och sparkade efter dig. Den vet att du inte är häst. Den känner dina känslor, som vid tillfället antagligen var något liknande förvåning, rädsla, irritation, ilska. Inte ett dugg likt en annan häst, och den vet mycket väl om det.

Det finns annat att göra än att nedgradera sig till att sparka tillbaka på ett djur. Håll band på känslorna och tänk till. Hädanefter kan man fundera på om hästen behöver lite mer ''träning'' på att acceptera att du borstar benen.
Att den respekterar dig så mycket att den inte sparkar efter dig är att annat mål kanske? Men det kommer från att du respekterar den först, och att ge den en spark ger definitivt andra signaler.

Att ''där kunskapen tar slut tar våldet vid'', är väl ett bra ordspråk, i alla lägen?

Att du skäms över hur det kunde se ut tycker även jag är svar på din fråga.

Att du skriver för att söka bekräftelse tycker jag också tyder på att du inte är säker på att du handlade rätt. Intuitionen brukar bli starkare med åren- om några år ser du kanske annorlunda på ditt sätt att hantera den här situationen.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Som jag sa innan... det är väldigt enkelt att sitta här på buke och vara vis och efterklok och säga att det borde ha gjorts si eller så innan eller så lång tid innan det händer. Det är ju först efter att det har hänt som man vet när i tiden man borde ha gjort vad i såna fall?

Eftersom jag inte såg vad som hände säger jag inte om det var rätt eller fel, det måste man själv avgöra - men det som är gjort är gjort och det är först i efterhand man kan avgöra om det var rätt eller inte, och hur man kommer att reagera nästa gång nåt liknande händer. Det finns inte en enda människa som ärligt kan säga att de aldrig har behövt korrigera sin häst, och även om man givetvis inte behöver ta till en spark varje gång så måste man ändå korrigera efter stundens allvar och just den situation man hamnat i. Som jag skrev innan också - instinkterna sitter djupt rotade i oss människor också - och en vanlig reaktion vid plötslig rädsla är att försvara sig fysiskt.

Det finns säkert många som skulle rynka på näsan åt mig och undra om jag är riktigt klok när jag t.e.x håller kvar ett bakben på en av mina hästar som har ovanan att rycka åt sig det så att man flyger all världens väg... ser man inte hela situationen från första upplyftandet av hoven tills det är färdigkratsat så kan säkert den mest erfarna hästmänniska komma med en herrans massa uppmaningar om vad jag borde göra och inte, och vad dum jag är med hästen, att det där borde hon aldrig fått börja med osv. Att hon har lärt sig ett bra sätt att bli av med hovslagare är ett problem som måste arbetas bort - men det är inte lätt att veta för den som råkar passera där hästen "förtvivlat" rycker i benet och jag som håller kvar. (ja, hon får tillbaka benet så snart hon är stilla, vi har lyckats öka från en sekund till hela två minuter nu!) Det krävdes en enda gång med en ny hovis som var rädd för henne och släppte hoven så snart hon rörde på sig för att befästa detta beteende... hur skulle jag som hästägare kunna räknat ut att hovis var rädd för hästar, och att hästen skulle lära sig en ovana så snabbt?

(Jag lär väl ångra att jag postar det här, då jag sällan orkar med såna diskussioner och därmed sällan postar egna exempel... men nu har jag ju redan gett mig in i tråden.)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag hade i det läget 2 alternativ när hästen klämde in mej i väggen och började sparka mot mej.....

Antingen gör jag inget och blir illa sparkad eller så sparkar jag tillbaka.....

Vad hade du gjort ? ? ?

Jag fick en blåslagen fot, hästen hade inte ett märke....

Hästen sparkar fortfarande åt alla den kommer åt, dock ej åt mej....
Vilket hästen nuvarande ägare och stallkamrater tycker är konstigt då hästen sparkar alla UTOM hovslagaren... undrar vad HAN har gjort för att slippa bli sparkad...
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Fast att man håller fast benet på en häst som rycker är ju så man vanligtvis gör om man bara har den fysiska styrkan att klara det så det tycker jag inte är konstigt alls. Precis som du har upplevt så räcker det ibland med att hästen får tillbaka sitt ben några gånger när den rycker så sätter den det i system. Hur många ridskolehästar har inte lärt sig att de får vara ifred om det gör så mot eleverna?
Jag tycker iallafall att du gör rätt. Förmodligen tycker hästen det också eftersom det går framåt. Sedan får man ju givetvis fundera på om det ligger något bakom ryckandet. Det kan ju vara att hästen har problem med balansen av någon andledning eller rent av tycker att man lyfter för högt eller åt sidan så att det är obehagligt men känner man sin häst så märker man ju det.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Måste faktiskt le lite åt situationen, visst är det TYPISKT? ;)

Nåväl, om den förbipasserande får för sig att klaga så kan du ju be dom själva lära närmare ett ton unghäst hur man uppför sig...




Mina hästar i flocken är inte heller alltid så snälla mot varandra utan tar till "hårda tag" när nån gör nåt som faktiskt inte är okey...
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Sparkar man en häst vid rätt tillfälle så tar den det bra! Men man måste vara snabb. Hingstar kan man ju få vara riktigt hård mot ibland o även vissa märrar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp