Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*
Fast i ts situation var den farliga situationen över. Sen sparkade hon hästen.
Sitter du fast och hästen sparkar/biter/trampar dig, visst fan gör man vad som helst för att rädda sig. Det är inte det som tråden handlar om, utan att sparka som någon sorts skolning av hästen.
Och nej, jag tycker inte det är rätt att tillrättavisa/skola hästen med slag heller.
Smartare än så är vi väl
Kan jag få hänga på där, för det sammanfattar väl det hela på några rader, samt lägga på ett exempel?
Vi har en gigantisk skottkärra som vi kör ut hö i. När jag står mellan skaklarna på den och hivar ut stora hö-högar på varje sida om den, så finns det en häst som kan tänka sig ibland att trycka sig upp bakifrån för att kolla om han kan nappa åt sig lite hö. Har jag hö i händerna slänger jag upp ett ben bakåt.
Jag lägger inte något i det. Det är ingen korrigering (vilket osmakligt ord att använda med levande individer egentligen), utan en enkel uppmaning, i vardagslag, vid en av tusentals utfodringar. Det träffar kanske inte ens, för innerst inne vet han att en reaktion från mig kommer, och flyttar sig. Träffar det så bekymrar jag mig inte. Det är klart att han är häst och utan lätthet kan ta den lilla fjärten.
Vad jag INTE gör är att bestämma mig för att göra en korrigering (det går tre sekunder bara på att göra det) ,släppa höet, vända mig om, ha händer, ögon och röst att använda, men välja alternativet att lyfta benet och sparka på hästen.
Det är ingen kommunikation, inget samtal. Det är ett VAL du gör baserat på mänskliga känslor. Det blev en MENTAL reaktion baserat på negativa känslor. Man kan också få enbart en känslomässig reaktion och inte tänka alls, inte heller optimalt. Man kan också agera utifrån ett MENTALT (tankebaserat) perspektiv utan att blanda in känslor, och då kommer förståelsen för hästen, situationen, dig själv och dina tillkortakommanden respektive förtjänster , empati att styra din handling. Då är att sparka hästen som någon sorts inlärning inte ett alternativ.
Där ligger kanske skillnaden mellan den skaran som tycker att sparka hästen är helt ok och ser ursäkter för det, samt den skaran som gissningsvis lägger in mer i situationen.
Vi är olika helt enkelt.