korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Fast i ts situation var den farliga situationen över. Sen sparkade hon hästen.

Sitter du fast och hästen sparkar/biter/trampar dig, visst fan gör man vad som helst för att rädda sig. Det är inte det som tråden handlar om, utan att sparka som någon sorts skolning av hästen.

Och nej, jag tycker inte det är rätt att tillrättavisa/skola hästen med slag heller.

Smartare än så är vi väl
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Fast i ts situation var den farliga situationen över. Sen sparkade hon hästen.

Sitter du fast och hästen sparkar/biter/trampar dig, visst fan gör man vad som helst för att rädda sig. Det är inte det som tråden handlar om, utan att sparka som någon sorts skolning av hästen.

Och nej, jag tycker inte det är rätt att tillrättavisa/skola hästen med slag heller.

Smartare än så är vi väl

Tyvärr sker sådant varje dag på ridskolor och stall varje dag verkar det som , med folk som sitter och kikar på uppe på läktaren, och ingen verkar skämmas över det.

En häst som gör ett ofarligt fel skulle jag inte bestraffa på detta vis, utan korrigera. Men jag anser att en häst som anser det ok att sparka är farligt och måste snabbt få en ordentligt korrigering för det är något som ALRIDG får ske i hästens huvud.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Det du skriver om mig stämmer inte :eek: Faran var inte alls över, hoven hängde i luften när jag utförde mitt missnöje.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

KL
Jag har faktiskt varit med om ngt liknande när jag var ung.

Jag t o m straffryggade den:o

När den inte fick springa hem så la den in backen i 180- järnet bakåt.
In i träd, uppför sandtag. mot folk o cyklister...

Den fick sig t o m ett rapp i arselet.

Då var det en kvinna som sa- jag såg nog var du gjorde!

ja svarade jag. hästen är farlig för omgivningen o jag får väl ta ut Vet o döma ut den för lynnesfel( man kunde då göra så). hon hade missat dramat tidigare.

det tog 3 dagar o sen var vi sams igen.

Btw så var detta en med gaspariblod som ingen i stallet vågade rida ej heller ägaren till slut.

På vägen till ridhuset satt man minst 3 ggr i diket- poff bara.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Fast i ts situation var den farliga situationen över. Sen sparkade hon hästen.

Sitter du fast och hästen sparkar/biter/trampar dig, visst fan gör man vad som helst för att rädda sig. Det är inte det som tråden handlar om, utan att sparka som någon sorts skolning av hästen.

Och nej, jag tycker inte det är rätt att tillrättavisa/skola hästen med slag heller.

Smartare än så är vi väl



Kan jag få hänga på där, för det sammanfattar väl det hela på några rader, samt lägga på ett exempel?

Vi har en gigantisk skottkärra som vi kör ut hö i. När jag står mellan skaklarna på den och hivar ut stora hö-högar på varje sida om den, så finns det en häst som kan tänka sig ibland att trycka sig upp bakifrån för att kolla om han kan nappa åt sig lite hö. Har jag hö i händerna slänger jag upp ett ben bakåt.

Jag lägger inte något i det. Det är ingen korrigering (vilket osmakligt ord att använda med levande individer egentligen), utan en enkel uppmaning, i vardagslag, vid en av tusentals utfodringar. Det träffar kanske inte ens, för innerst inne vet han att en reaktion från mig kommer, och flyttar sig. Träffar det så bekymrar jag mig inte. Det är klart att han är häst och utan lätthet kan ta den lilla fjärten.

Vad jag INTE gör är att bestämma mig för att göra en korrigering (det går tre sekunder bara på att göra det) ,släppa höet, vända mig om, ha händer, ögon och röst att använda, men välja alternativet att lyfta benet och sparka på hästen.
Det är ingen kommunikation, inget samtal. Det är ett VAL du gör baserat på mänskliga känslor. Det blev en MENTAL reaktion baserat på negativa känslor. Man kan också få enbart en känslomässig reaktion och inte tänka alls, inte heller optimalt. Man kan också agera utifrån ett MENTALT (tankebaserat) perspektiv utan att blanda in känslor, och då kommer förståelsen för hästen, situationen, dig själv och dina tillkortakommanden respektive förtjänster , empati att styra din handling. Då är att sparka hästen som någon sorts inlärning inte ett alternativ.

Där ligger kanske skillnaden mellan den skaran som tycker att sparka hästen är helt ok och ser ursäkter för det, samt den skaran som gissningsvis lägger in mer i situationen.
Vi är olika helt enkelt.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag har lärt mina hästar att gå före mig till ett annat ställe där jag fodrar med småtussar. De vet att de inte får ngt förrän de är där.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag har lärt mina hästar att gå före mig till ett annat ställe där jag fodrar med småtussar. De vet att de inte får ngt förrän de är där.

Det låter som en bra tips-tråd på fodring i hagen! Den kan du väl starta lite avsides från denna som handlar om TS spark mot sin häst.;)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Då får jag be dig att läsa i genom hela tråden. Tycker du att det är lika farligt att ta emot en spark som att ge en?

Nu är det ju så att du inte reagerade tillräckligt snabbt nog vilket man omöjligt kan göra när man ska sparka hästen, det krävs att man reser sig upp, tar i osv och då är ögonblicket försent. Hästar som kickar andra är otroligt snabba i dom reaktionerna sånt händer och det är inget vi kan jämföra oss med.

Det finns aldrig tillfällen man ska sparka, finns många andra saker man kan göra.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Skulle jag vara du så skulle jag sett till att tagit tag i din egen häst innan du råder andra vad dom ska göra !

Låter helt sjukt när man själv har en ouppfostrad individ som man anser är för lite hanterad för att man inte haft tid att ta tag i hästen ,när det handlar om att hästen har övertaget och beter sig illa ...

Mia
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Det du skriver om mig stämmer inte :eek: Faran var inte alls över, hoven hängde i luften när jag utförde mitt missnöje.

Desto större anledning att agera annorlunda, vi människor bör vara smartare än hästen och kunna visa hästen rätt och fel på mildare sätt än hästarna gör för vi är inte lika kvicka och starka som dom är och då måste vi vara smartare.

Hästar kan ju sparka sönder och samman varandra om det enligt dom behövs, är det något du också skulle göra? Hästar tänker nog inte vad en spark kan göra med en annan häst. Det är inget vi ska ta efter. Vad händer dessutom om hästen skulle bli arg och agera tillbaka, eller bara reagera tillbaka på ren reflex? Då är du varken i balans eller i läge att skydda dig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Så kan man naturligtvis också se det!:)
Jag kommer däremot inte att sparka honom i processen.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Kl

Jag undviker gärna ord som korrigera och bestraffa. Det tycker jag ger en så trist ton. Dessutom måste någon veta vad man ska göra för att kunna göra rätt eller fel. Hästar vet faktiskt inte så mycket. Och de vet absolut ingenting som vi inte redan skolat dem i, gällandeuppförande mot människor, ridning, hantering etc.

Man kan inte skola någon genom slag, sparkar och rytande. Det är som att man skulle ta en unge ur skolan och rappa up den och sen förvänta sig att den av den upprappningen nu skulle kunna 5:ans tabell.
Den missen gör de flesta. De tror hästarna vet och medvetet gör fel. Att de reflexmässiga och instinktiva reaktioner hästar gör är dumheter.

Jag kan absolut använda foten till att hålla hästar borta från mig. Jag använder också foten att öppna dörrar, flytta på saker etc. Jag har ofta två hästar eller andra saker i händerna som jag inte vill släppa. Iom att jag bra balans och bra kroppskontroll kan jag använda foten som jag skulle gjort med en hand. Och med foten har jag dessutom längre räckvidd än med en hand/arm.
Hästar kan tom i vissa fall förstå en fot bättre. De tar signalerna olika om de kommer uppifrån(som en hand) eller nedifrån(som en fot). Och alla är de individer, som reagerar olika.

Precis som att ett spö eller sporrar inte är farligt isig så är inte en fot det. Men använder man något av sakerna fel kan man skrämma skiten ur en häst och tom skada dem.

Jag har sett hästar som har skador där man sparkat med tå först och haft stålhätta. Det är inte kul och kan ge permanenta men. Därför bör man vara jäkligt säker i kroppskontrollen om fötterna ska användas. Man är kapabel till mycket större kraft där. Med en arm är det svårt att lägga i så mycket kraft att hästen tar fysisk skada av det. Psykiskt kanman förstöra dem dock.
Men med foten kan man skada dem fysiskt med.
Så jag tycker inte man ska rekommendera folk att använda foten.

Och känner man i magen att man gjort fel eller skäms för vad andra ska tro kan man nog anta att ngt är galet.
Och alla har vi nog tyvärr gjort fel någon gång. Speciellt då man var yngre. Jag vet att jag iaf gjort det. Jag var både okunnig och hade humör. Och en ponny som egentligen var för svår för mig.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag använder också fötterna till att "fösa undan" hästar som kommit för nära mej när jag har grejor i händerna, exempelvis lunchhöet.....

Har alltid gjort det då jag fick lära mej det som liten hästtjej på 60-talet av en "gammal" kavallerist som hade ridskolan jag var på.

Det roliga nu är att min poony hjälper mej att fösa undan dom andra hästarna medans jag går runt och lägger ut höhögarna... Mattes gullegris :love:
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Det roliga nu är att min poony hjälper mej att fösa undan dom andra hästarna medans jag går runt och lägger ut höhögarna... Mattes gullegris :love:

Det kan min häst med göra fast jag ser det inte riktigt som något gulligt och hjälpsamt utan snarare så att han äger maten och ska ha först och håller undan dom andra tills han börjat äta.

Han får absolut inte köra undan andra hästar när jag är brevid, det kan hända misstag och man kan hamna emellan.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Det är inte höet han vaktar från dom andra hästarna...

Det är att dom inte kommer för nära mej medans jag lägger ut höet och det är för att jag kan bli skadad om någon häst skulle knuffa på mej i sin iver att komma åt höet....

Är reumatiker med 3 krossade nackkotor och bara 10-12% muskelstyrka och jag kan bli liggandes om jag blir knuffad på "fel" sätt utan att komma upp eller bli skadad....

Han är likadan om jag så bara går ut i hagen för att gosa eller se till hästarna, tar jag ett snedsteg så föser han varligt med bestämt bort dom andra hästarna och ställer sej mellan dom och mej....

Han tog över det "jobbet" när min första häst gick bort.

Gullegrisen :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp