J
jollan
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*
ja givetvis menar jag så. Ingen fara med besserwissandet
ja givetvis menar jag så. Ingen fara med besserwissandet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast att man håller fast benet på en häst som rycker är ju så man vanligtvis gör om man bara har den fysiska styrkan att klara det så det tycker jag inte är konstigt alls. Precis som du har upplevt så räcker det ibland med att hästen får tillbaka sitt ben några gånger när den rycker så sätter den det i system. Hur många ridskolehästar har inte lärt sig att de får vara ifred om det gör så mot eleverna?
Jag tycker iallafall att du gör rätt. Förmodligen tycker hästen det också eftersom det går framåt. Sedan får man ju givetvis fundera på om det ligger något bakom ryckandet. Det kan ju vara att hästen har problem med balansen av någon andledning eller rent av tycker att man lyfter för högt eller åt sidan så att det är obehagligt men känner man sin häst så märker man ju det.
Jag hade i det läget 2 alternativ när hästen klämde in mej i väggen och började sparka mot mej.....
Jag har vid ett tillfälle stått och sparkat på en ouppfostrad surmärr som sparkade mej varje gång jag gick förbi den....
Denna gång stod den så "bra" till att jag tog tag i boxgallret och höll mej i det medans jag sparkade tillbaka varje gång hon sparkade åt mej.
Tror det tog säkert uppåt 15 minuter innan hon slutade sparka åt mej och jag sparka henne.
Okunskap, oförstånd, avsaknad av empati, avsaknad av fingertoppskänsla. Så många hästar som far illa i fel händer. Det smärtar mig.
Taskig? Nej det anser jag dessvärre inte. Jag är glad att jag slapp en ansiktsfraktur.
När en sådan hotfull situation uppstår så finns det tyvärr inte så mycket utrymme till funderingar och spekulationer, utan det är en rekordsnabb reaktion som krävs. Min reaktion var att försvara mig.
Ordspråket du talar om låter väldigt fint och bra, men när man svävar i livsfara så anser jag att man inte kan luta sig tillbaks på det. Tyvärr.
Du skriver att jag är osäker på om jag gjort rätt: Jag vill hävda att det inte stämmer. Jag ville bolla idéer om ifall de var någon som vart med om liknande sits. Passar ju väldigt bra eftersom detta är ett diskussionsforum.
Själva handlingen ångrar jag inte.
Jag har ett eget ansvar att skydda mig själv. Det kan ingen annan göra åt mig.
Sedan vill jag understryka att jag har en väldigt kärleksfull och harmonisk relation med mina älskade hästar Jag sysslar mycket med unghästar och har skolat alla mina, samt andras från början med mycket gott resultat så jag har gott självförtroende om min hantering gällande dom
Själva handlingen ångrar jag inte.