korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

ja givetvis menar jag så. Ingen fara med besserwissandet:laugh:
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag anser också att stå och tjata och smågnälla på sin häst i tid och otid är mer kränkande för hästen än en tillrättavisning vid dom fåtal gånger en sådan här situation kan uppstå.

Jag har aldrig vart med om att jag har behövt freda mig på ett sådant sätt tidigare och då har jag hanterat hästar i 20-års tid.

Så jag är övertygad om att jag "ligger i lä" jämfört med många andra hästmänniskor som tjatar ihjäl sin häst.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Taskig? Nej det anser jag dessvärre inte. Jag är glad att jag slapp en ansiktsfraktur.

När en sådan hotfull situation uppstår så finns det tyvärr inte så mycket utrymme till funderingar och spekulationer, utan det är en rekordsnabb reaktion som krävs. Min reaktion var att försvara mig.

Ordspråket du talar om låter väldigt fint och bra, men när man svävar i livsfara så anser jag att man inte kan luta sig tillbaks på det. Tyvärr.

Du skriver att jag är osäker på om jag gjort rätt: Jag vill hävda att det inte stämmer. Jag ville bolla idéer om ifall de var någon som vart med om liknande sits. Passar ju väldigt bra eftersom detta är ett diskussionsforum.

Själva handlingen ångrar jag inte.

Jag har ett eget ansvar att skydda mig själv. Det kan ingen annan göra åt mig.

Sedan vill jag understryka att jag har en väldigt kärleksfull och harmonisk relation med mina älskade hästar:) Jag sysslar mycket med unghästar och har skolat alla mina, samt andras från början med mycket gott resultat så jag har gott självförtroende om min hantering gällande dom:)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Fast att man håller fast benet på en häst som rycker är ju så man vanligtvis gör om man bara har den fysiska styrkan att klara det så det tycker jag inte är konstigt alls. Precis som du har upplevt så räcker det ibland med att hästen får tillbaka sitt ben några gånger när den rycker så sätter den det i system. Hur många ridskolehästar har inte lärt sig att de får vara ifred om det gör så mot eleverna?
Jag tycker iallafall att du gör rätt. Förmodligen tycker hästen det också eftersom det går framåt. Sedan får man ju givetvis fundera på om det ligger något bakom ryckandet. Det kan ju vara att hästen har problem med balansen av någon andledning eller rent av tycker att man lyfter för högt eller åt sidan så att det är obehagligt men känner man sin häst så märker man ju det.

Visst är det så att man alltid får kolla efter en fysisk orsak först. Hon hade dock det här problemet när vi fick hem henne för några år sedan (då miss-skött och overkad på lång tid...) och vi hade sedan en tid tillbaka lyckats arbeta bort det. Så enkelt det kommer tillbaka... det går fortare den här gången dock, så det bör vara tillbaka till normalt hov-hanterande till sommaren igen. pust.

Min poäng ar ju dock att det skulle kunna missuppfattas av förbipasserande, även hästmänniskor (människor med häst...) och skulle säkert kunna uppröra en hel del. Både ur säkerhets- och hästhanterings-synvinkel.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag hade i det läget 2 alternativ när hästen klämde in mej i väggen och började sparka mot mej.....

Jag har vid ett tillfälle stått och sparkat på en ouppfostrad surmärr som sparkade mej varje gång jag gick förbi den....
Denna gång stod den så "bra" till att jag tog tag i boxgallret och höll mej i det medans jag sparkade tillbaka varje gång hon sparkade åt mej.
Tror det tog säkert uppåt 15 minuter innan hon slutade sparka åt mej och jag sparka henne.

Okunskap, oförstånd, avsaknad av empati, avsaknad av fingertoppskänsla. Så många hästar som far illa i fel händer. Det smärtar mig.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Tycker det låter helt otroligt att dom låter den hästen finnas kvar om hon nu visar sig vara såpass farlig.

Om alla bara kunde behandla henne lika? Dvs inte tolerera sparkar, aldrig någonisin, så blir ju omgivningen så mycket tryggare för henne.

På så vis får hon ju samtidigt veta vad som förväntas av henne och förhoppningvis blir hon en tryggare individ av det?
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Du menar att alla skulle lära sig sparka hästen...:crazy:
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Nej.

Men hästar mår bra av rutiner :idea: Om alla i stallet fortsätter att bemöta den på olika vis så kommer hästens osäkerhet att bestå.

Om alla i stallet kan samlas och diskutera kring hästens trista beteende kanske dom kan komma fram till en lösning på det och på så vis bemöta den likadant, hänger du med? På så vis blir hästen en tryggare individ och vet vad som förväntas av den.

Kanske ska hästen inte stå kvar i stallet. Det kanske är ett stort stall med mycket spring? Då kanske svaret är sådant att hästen inte trivs, och behöver komma till ett mindre stall med mer lugn och ro?

Finns många anledningar till varför en häst beter sig dumt. I alla lägen är det inte lägligt att ge en spark tillbaks. Det beror på individen.

Min häst är dock inte stressig, han är lugn som en filbunke :)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Okunskap, oförstånd, avsaknad av empati, avsaknad av fingertoppskänsla. Så många hästar som far illa i fel händer. Det smärtar mig.

Jag hade nog faktiskt också saknat empati vid just det tillfälle jag var fastklämd mellan sparkande hästrumpa och boxvägg. :crazy:

Att det har fått gå så långt att hästen reagerar så starkt är dock en annan sak - men om det väl händer så nog hade jag försökt rädda livet på mig själv i första hand. Jag håller absolut med om att det finns många hästar som far illa av okunskap och liknande, men vill ändå tro att de flesta hästar har det bra ändå.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

*KL

Känns som att en del överreagerar lite. Visst är sparkar inte det trevligaste sättet att korrigera/rillrättavisa en häst, men att det sker EN gång är ju knappast något hästen mår dåligt av. Hade varit en helt annan sak om TS brukar sparka hästen som korrigering, men detta var ju en engångshändelse.

En spark från en häst mot en människa gör bra mycket mer skada än en spark från en människa mot en häst. Vi ÄR ömtåligare. Hästar känner minsta lilla fluga på kroppen - men det gör vi också och utöver det är vi inte lika fysikt tåliga heller. Hamnar man i en situation där det behövs så får man ta i för att avvärja den. Sedan är det självklart mycket bättre att lyckas undvika sådana situationer och säga till hästen vid ett tidigare stadie där det inte behövs någon stark korrigering, eller lyckas kommunicera så att man inte behöver säga till den öht. Men ingen (väldigt få i alla fall) lyckas ju med det hela tiden, även om det är det man strävar efter.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Tack Miedo. Du skrev det jag hela tiden tycker och står för.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Tycker du inte att det finns värre saker verkligen?

Hästar som far illa smärtar mig också. Djur som far illa överhuvudtaget smärtar mig.

Då menar jag djurplågeri och vanvård. Hoppas och tror att ingen i denna tråd sysslar med något utav det.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Jag har blivit sparkad EN gång av min häst. Och det anser jag vara mitt eget fel. Oftast ser man ju på hästen före den sparkar, ingen normal häst sparkar utan förvarning. Jag höll på att jobba från marken, var för intensiv och på henne med att flytta bakdelen, och hade inte alls kolla på hennes sura nuna. Så för mig kom sparken helt från ingenstanns, dock tolererade jag ändå inte ett sådant beteende, fasten jag skulle ha lagt märke till hennes ogillande mycket tidigare. Det är ok att hästen blir sur och visar detta, då är det vårt jobb att lyssna. Men det är ALDRIG ok i mina ögon för hästen att agera ut sin ilska. När hon sparkade mig röt jag till och backade henne i dunderfart bakåt med repgrimman. Och det skedde i samma sekund som jag blev sparkad. Sen dess har hon aldrig försökt sparka mig. Nu säger jag åt direkt hon slänger huvudet åt mig hotande, alltså hinner det inte gå så långt som till en spark. Men jag är nog med att inte provosera henne allt för mycket, utan tar gärna saker i små ertapper så man slipper bli så mycket ovänner. :)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Taskig? Nej det anser jag dessvärre inte. Jag är glad att jag slapp en ansiktsfraktur.

När en sådan hotfull situation uppstår så finns det tyvärr inte så mycket utrymme till funderingar och spekulationer, utan det är en rekordsnabb reaktion som krävs. Min reaktion var att försvara mig.

Ordspråket du talar om låter väldigt fint och bra, men när man svävar i livsfara så anser jag att man inte kan luta sig tillbaks på det. Tyvärr.

Du skriver att jag är osäker på om jag gjort rätt: Jag vill hävda att det inte stämmer. Jag ville bolla idéer om ifall de var någon som vart med om liknande sits. Passar ju väldigt bra eftersom detta är ett diskussionsforum.

Själva handlingen ångrar jag inte.

Jag har ett eget ansvar att skydda mig själv. Det kan ingen annan göra åt mig.

Sedan vill jag understryka att jag har en väldigt kärleksfull och harmonisk relation med mina älskade hästar:) Jag sysslar mycket med unghästar och har skolat alla mina, samt andras från början med mycket gott resultat så jag har gott självförtroende om min hantering gällande dom:)

Hästen gick inte till någon attack mot dig, eller hur? Det som ligger närmast till hands att tro är att den sade till på det sätt som först föll den in, att den blev irriterad och ville bli av med din hand på dess ben. Hästens medvetandenivå är inte så hög att den förstår att en spark i irritation kan döda mig, ens vad det betyder.

En del tycker här att det är ok att låtsas vara häst och sparka som en sådan, för det är inget de inte gör mot varandra i hagen. I ärlighetens namn, vad är det då för speciellt att förstå att hästen sade till, som en häst gör mot en annan häst?? Varför fick den då inte göra det, få respekt och förståelse och så punkt där? Jo, därför att människan är annorlunda, vill vinna, ha kontroll, bestämma, under ursäkten att den är så stor och får inte skada mig. Detta är visserligen sant, men jag tror inte att den bästa vägen dit är med våld.
Vi är människor, överlägsna tänkare, och borde kunna komma på många olika sätt att lära hästen att det inte är ok att sparka. Det gör för övrigt hästmänniskor dagligen utan att för den skull bli hästens leksak, läs bara kommentarerna i tråden.

Hästen har inte attackerat, och gissningsvis reagerar en del av oss på den sorgliga inställningen till våld och problemlösandet snarare än huruvida hästen mår dåligt fysiskt av just en spark av en människa.

Det ska aldrig kännas rätt att sparka sin häst som korrigering.

Har man nedlåtit sig till det så BORDE man ångra det .
Ta tillfället i akt och fundera på vad som kunde gjorts annorlunda, före, under, efter...
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Så bra sagt!:bow:

kl
Att blanda in attackerande hästar och självförsvar är en helt annan historia.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Kl

Alltså det här gällande sparkar. Jag tror knappast att TS sparkade med sin fulla kraft à la karate på hästen och jag sällar mig till skaran som anser det vara okej att lägga in en spark EN gång i en farlig situation. Om jag inte har helt fel så har jag t.o.m läst i en av Monty Roberts böcker att en spark kan behövas som tillrättavisning av ett dåligt beteende. Dock, som sagt, behöver det inte betyda att man ska drämma till med allt man har.

Oavsett vilket, som svar till TS så tror jag inte att du behöver oroa dig för att bli anmäld. Även om det kunde ha uppfattats som något annat än vad det var av förbipasserande. Jag hade nog inte gjort något annorlunda om det hade varit jag. Och nej, jag misshandlar inte min häst utan vi har en mycket fin relation ;)
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Även om hästen inte anfaller/attackerar så är fortfarande en hästspark farlig och kan innebära livsfara.

Vore intressant att veta vad du själv hade gjort i min situation?

Berätta gärna.
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Svarar alla:

Hästen är INTE min.
Den står nu i ett medelstort stall med 10 boxar.
Vid sparktillfället stod den i ett stall med 3 hästar.
Och före dess stod den i ett stall med ca 10-12 hästar och där var den född. Den var endast hanterad när den verkades och leddes ut i hagen och borstades när uppfödaren hade tid.....
Uppfödaren lastade och körde hästarna mellan hagarna så alla hästarna blev automatiskt väldigt lättlastade och gick på helt själva.
Hästen går nu i hagen hela dagarna dit den går själv genom en uppsatt gång av trådar.
Annars är den snäll att leda.

Att jag sparkade är inget jag skäms över utan var som situationen var helt livsnödvändigt om jag ville undvika mycket svåra skador.

Så några insinuationer om att jag saknar okunskap, oförstånd, avsaknad av empati, avsaknad av fingertoppskänsla finner jag ytterst kränkande då MINA hästar ALLTID är ytterst snälla och väluppfostrade, åtmindstånde enligt alla veterinärer, hovslagare, medryttare och stallfolk jag träffat på genom dom >45 år jag sysslat med hästar.
Visst har jag haft några lånade hästar genom åren som varit mer eller mindre väluppfostrade när dom anlänt men det är knappast mitt fel.....
 
Sv: korrigerade unghäst när förbipasserande såg. *pinsamt*

Själva handlingen ångrar jag inte.

Och då finns det ingen anledning att skämmas och tycka det är pinsamt heller, tycker jag. Om man kan stå för det man gör i ett givet ögonblick och inte ångra den handlingen, varför skämmas?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp