Korrigerad hov *bilder*

Tinen

Trådstartare
Denna hov skoddes igår av en hovis jag alltid haft stort förtroende för. Eftersom hästen varit utlånad hela året har hon blivit skodd och verkad av andra hovlagare. Nu när min gamla hovis skulle sko om henne hade han en del åsikter och korrigerade hovarna en hel del.
Hästen är 15 år och var ganska inåttåad innan denna skoning. Trakten på höger fram var även högre än den på vänster fram.

Jag skulle vilja ha lite synpunkter från ni lite mer kunniga där ute. Jag tycker själv att det ser ganska skumt ut, men eftersom det är frågan om en sådan korrigering känner jag att min kunskap inte räcker till och frågar därför efter andras! Vore mycket tacksam!! :bow::bow:

PICT2540.jpg

Från vänster:
Vnstersida.jpg

Från höger:
Hgersida.jpg

Sv: Korrigerad hov *bilder*

Lite fler bilder på:

Vänster fram under:
Vnsterfram2.jpg

Vänster fram bak:
Vnsterfram.jpg

Höger fram under:
Hgerfram2.jpg

Höger fram bak:
Hgerfram.jpg

Framseddabakifrn.jpg

Vad har hänt med vänster fram? Det ser ut som hästen har gått helt snett på sina hovar. Kommer nog att ta tid och göra ont innan det är korrigerat! Trist när det blir så.

Hade varit kul om ngn hovslagare kunde kommentera bilderna!:)

Det skulle vara mycket värdefullt om några hovslagare kunde diskutera lite över bilderna. Jag är lite ledsen över att jag aldrig fotade bilderna INNAN korrigeringen, men jag hade inte väntat mig att det skulle se ut såhär efteråt :crazy:

Enligt hovslagaren var höger framhov värre än vänster. Båda var spklart inåttåade, men den ena mycket mer än den andra. Hovarna var enligt han "skruvade", men nu tycker jag de ser ännu mera skruvade ut. Men skruvningen kanske gömde sig i den felaktiga hovformen? :crazy:
Den som ändå det visste.....

Nu ska man inte snacka skit om en kollega men om nu denna skoning är utförd så sent som i går så ser det rent ut sagt bedrövligt ut och knappast utfört av en kollega..

Varför????
På dom första inlaggda bilderna så ser vi en typisk sk "bonnaraspning" då hovväggen inte är i närheten av att bearbetats i en symetrisk form utan tvärt kapade från skon upp till ca en-två cm upp på väggen..

På den första bilden ser man tydligt att kronranden är uppskjuten (det vill säga högre) på båda utsidorna och det är sedan tidigare uppkommet genom icke fysiologisk skoning.

I ditt andra inlägg på nedersta bilden (tagen bakifrån) så är insida v.f. avsevärt lägre liksom utsidan h.f. vilket gör att hästen nu helt plötsligt står och "tippar" ut åt höger.. Den roterar även innåt i v.f. kota och utåt i h.f. kota i statisk belastning vilket knappast anses som fysiologiskt korrekt.

Detta resultat brukar man endast kunna se från mkt gammla kollegor med dålig rygg då dom är så stela att det blir snett på insida v.f. och snett på utsida h.f.

Bilden ovanför visar ju att det skiljer drygt en cm i höjdskillnad mellan inner och ytter trakt!!!

Bilden ovanför visar ju att avståndet från strålens mittstrålfåra till skons trakdel är längre på höger sida än på vänster sida och därmed inte i balans med själva hoven. (dessutom täcker inte skons högra traktskänkel hovens traktvinkel.

Bilden ovanför visar tydligt att inte ens skon är plant riktad för den påminner mer om en gungbreda och främts den högra traktskänkeln är så skev att den är nedåtböjd ca 1/2 cm med resulternade tryck mot hovens högra trakt.

Skorna ser dessutom ut att inte ens ha riktats med ett enda slag då dom är oroväckande lika den skons form i modellen..

Jag får en uppfattning om att denna skoning har gjort helt utan att skorna har riktats,, däremot så har man riktat hoven efter skons grunutförande och det stödjer jag mig främst till den bonnraspning som är utförd..

Detta kan dock hästen leva med i viss mån,, det hästen däremot inte kommer att under längre tid leva med är den snea verkningen!!

Jag hoppas inte denna skoning är utförd av en kollega i föreningen för är det så här illa så bör du omgående skicka in en skrivelse till styrelsen och delge historiken och bilderna..

Bilder före behövs inte för att som yrkesman förstå hur illa utfört detta arbete är gjort..

Om du klickar på denna länk http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9780583&postcount=127 Tittar på bilderna så tror jag att du kan göra en egen bedömning.

Först och främst TACK för dina kommentarer!! Betyder oerhört!! :bow::bow:

På dom första inlaggda bilderna så ser vi en typisk sk "bonnaraspning" då hovväggen inte är i närheten av att bearbetats i en symetrisk form utan tvärt kapade från skon upp till ca en-två cm upp på väggen...
På höger fram kapade han väldigt mycket på insidan (hon började till och med blöda lite vilket hon aldrig gjort förut), men han rörde ingenting på utsidan.

På vänster varken raspade eller verkade han något i tån. Hon hade tapapt tåkappan på denna sko och enligt honom "slipat ned tån så mycket att han inte kunde ta något där". Han tog dock lite på insidan och på trakterna.

På den första bilden ser man tydligt att kronranden är uppskjuten (det vill säga högre) på båda utsidorna och det är sedan tidigare uppkommet genom icke fysiologisk skoning....
Jag har haft ett rent sagt elände att hitta en bra hovslagare till hästen och jag har haft henne i 9 år! Så om det syns på hovarna förvånar mig inte!! :cry:

I ditt andra inlägg på nedersta bilden (tagen bakifrån) så är insida v.f. avsevärt lägre liksom utsidan h.f. vilket gör att hästen nu helt plötsligt står och "tippar" ut åt höger..
Jaha.. därav "tippningen" i höger varv i dressyren kanske :angel:

Detta resultat brukar man endast kunna se från mkt gammla kollegor

Gammal var ordet :angel:

Jag får en uppfattning om att denna skoning har gjort helt utan att skorna har riktats,, däremot så har man riktat hoven efter skons grunutförande och det stödjer jag mig främst till den bonnraspning som är utförd..

Han bankade ju på skorna en hel del, men hur hårt och vilken effekt det fick är ju svårt att säga när man står och håller hästen dessvärre..

Jag hoppas inte denna skoning är utförd av en kollega i föreningen för är det så här illa så bör du omgående skicka in en skrivelse till styrelsen och delge historiken och bilderna....

Dessvärre är det en kollega i föreningen.... Ska kolla om jag kan hitta honom på hemsidan.. Vet dock bara hans smeknamn.. Ska luska!!

Om du klickar på denna länk http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9780583&postcount=127 Tittar på bilderna så tror jag att du kan göra en egen bedömning.
Har sett den länken förr, gissa varför jag gärna ville att du skulle slänga en blick ;)

Jaha, vad ska man säga... Jag gillade inte skoningen, och min misstanke om att det var illa var åtminstone rätt... Det var ju "positivt" på sitt sätt, men inte för min häst!
Hovslagaren pratade mångt och mycket om sitt arbete och var enligt sig själv "mycjket nöjd med tanke på utgångsläget".
När jag tittar på hovarna får jag uppfattningen om att han verkat ner innersidorna så mycket att hovarna tippar inåt, är det rätt att korrigera så?, och som du också sa, även höjden i trakt på in och utsida är det ju stor skillnad på!

Tack återigen för dina svar!! :bow:

Snygg "korrigering":eek:

alldeles för mkt, olika höjd på framhovarna, ballförskjuten osv.........

Vet inte hur man brukar sko en inåttåad häst, men den bör väl bara ställas så bra som möjligt- inte korrigeras:confused:

Tåriktning på rätt ställe är väl nästan det enda man kan göra:confused:

Vet inte hur man brukar sko en inåttåad häst, men den bör väl bara ställas så bra som möjligt- inte korrigeras:confused:

Jag är ingen hovslagare och har största förtroende för min hovis, men jag har en inåttåad häst.
Min hovis, och de jag har pratat med, menar att hon är född inåttåad och det enda man kan göra är ju att tårikta något, skulle man ge sig på och korrigera och försöka räta upp henne vid 14 års ålder hade hennes leder tagit hur mycket stryk som helst.
Iaf enligt de jag har diskuterat detta med, för jag har ju stört mig lite på att hon ser ut som en ballerina:angel:

Jag är ingen hovslagare och har största förtroende för min hovis, men jag har en inåttåad häst.
Min hovis, och de jag har pratat med, menar att hon är född inåttåad och det enda man kan göra är ju att tårikta något, skulle man ge sig på och korrigera och försöka räta upp henne vid 14 års ålder hade hennes leder tagit hur mycket stryk som helst.
Iaf enligt de jag har diskuterat detta med, för jag har ju stört mig lite på att hon ser ut som en ballerina:angel:

Likadant säger min hovis.
Jag har både utåt- och inåttåade i stallet.

Man har ju alltid fått höra att ev. korrigeringar ska göras så tidigt som möjligt- innan de är 6 mån. Sen är det "kört" o man får rätta sig efter hur det är.

Precis.. Nu är ju utsidan högre än insidan enligt mitt öga och det löser ju knappast något problem?!
Eftersom man inte har nån vidare utbildning inom hur man bör sko/verka en sådan här häst vill jag inte yttra mig för mycket om hur man BORDE göra... Bland annat det jag vill ha kunskap om nu..

Som du skrev i ditt inlägg ovanför mitt nu.. Att korrigeringar ska ske så tidigt som möjligt.. Det har rpecis samma hovslagare som skodde nu sagt till mig för ca. 4-5 år sedan när han började sko hästen. Han sa att han inte ville korrigera för mycket för att hon då kunde få problem i leder och få pålagringar.
Men nu gjorde han ju så i alla fall.

En av många kommentarer han sa: "Nu står hon åtminstone rakt".

Så du menar att hon helt enkelt får vara lite inåttåad? Man rätar upp så mycket det går vid verkningen/skoningen och sedan får det växa som det gör tills nästa gång? Med andra ord.. man kompenserar inte genom att verka ner insidan sådär megamycket.

Så du menar att hon helt enkelt får vara lite inåttåad? Man rätar upp så mycket det går vid verkningen/skoningen och sedan får det växa som det gör tills nästa gång? Med andra ord.. man kompenserar inte genom att verka ner insidan sådär megamycket.
En av många kommentarer han sa: "Nu står hon åtminstone rakt".
:rofl:
vilket skämt:mad:Gissa vad som händer med lederna när den gå så snett:crazy:

Senast ändrad:

Ja precis.. fattar inte hur han menade riktigt... Tittar man på hovarna står hon ju hyfsat rakt nu. De är ju inte utflytna inåt längre och mitten på hoven (tån) är åtmnstone mer korrekt nu än innan.
Men om man kollar på kronränderna så säger ju saken något helt annat!!! :crazy: Och mitt förnuft säger att det är hur det ser ut där som torde vara det viktigaste?

Jag hoppas inte denna skoning är utförd av en kollega i föreningen.

Sådär.. Nu har jag hunnit kolla upp och jämföra telefonnummer.
Måste tyvärr säga att det är en kollega som väl är gammal, men står fortfarande med på hovslagarföreningens hemsida...

Nope... Min häst ÄR inåtåad och har fått vara det, det märks inte vid ridning och hon är tränad relativt hårt i hoppning upp til 1.40, så det har liksom ingen betydelse.

Hade vi däremot hållt på och greja med det så hade det slitit enormt på hennes redan slitna knä tex. Nu har vi bara under 4 år försökt hålla tån kort för en lättare överrullning och hon har hållit mycket längre än vi trodde.

Sedan 1,5 år går hon utan skor och bara lullar i hagen och hon är fortfarande inåttåad, trots massa utredningar osv så är det inte en enda vet som har hänvisat hennes skada till hennes ballerina-ställning.

Ser ju för -------t ut!! Kan inte mycket men så där har jag aldrig sett ett par fötter!!! Hu! Vad gör du med hästen nu? Låt den inte jobba eller gå med det där, det bryter väl i varenda led som finns på stackarn. Klok du är som ifrågasätter!:bow:

Okej! Tack för du delar med dig av din erfarenhet! Då har jag lite mer att gå på.
För jag tyckte hästen kändes mycket fräsch när jag fick henne i somras trots att hon var ganska mycket inåttåad. Tåriktades din pålla?

Hästen går på grönbete och rids regelbundet. Rids hon inte vet jag hur det slutar.... Energin går ut över brall i hagen vilket har resulterat o otäcka vrickningar. Hon mår inte bra av vila, vilket hennes hagkamrat tvingas uppleva.
Hon är 15 år och rids inte för någon tävling numera. Hoppas inte heller. Kan skutta lite ibland för skojs skull, men inte hoppat den senaste månaden t.ex.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 012
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud