Korrigerad hov *bilder*

Sv: Korrigerad hov *bilder*

Nu ska man inte snacka skit om en kollega men om nu denna skoning är utförd så sent som i går så ser det rent ut sagt bedrövligt ut och knappast utfört av en kollega..

Varför????
På dom första inlaggda bilderna så ser vi en typisk sk "bonnaraspning" då hovväggen inte är i närheten av att bearbetats i en symetrisk form utan tvärt kapade från skon upp till ca en-två cm upp på väggen..

På den första bilden ser man tydligt att kronranden är uppskjuten (det vill säga högre) på båda utsidorna och det är sedan tidigare uppkommet genom icke fysiologisk skoning.

I ditt andra inlägg på nedersta bilden (tagen bakifrån) så är insida v.f. avsevärt lägre liksom utsidan h.f. vilket gör att hästen nu helt plötsligt står och "tippar" ut åt höger.. Den roterar även innåt i v.f. kota och utåt i h.f. kota i statisk belastning vilket knappast anses som fysiologiskt korrekt.

Detta resultat brukar man endast kunna se från mkt gammla kollegor med dålig rygg då dom är så stela att det blir snett på insida v.f. och snett på utsida h.f.

Bilden ovanför visar ju att det skiljer drygt en cm i höjdskillnad mellan inner och ytter trakt!!!

Bilden ovanför visar ju att avståndet från strålens mittstrålfåra till skons trakdel är längre på höger sida än på vänster sida och därmed inte i balans med själva hoven. (dessutom täcker inte skons högra traktskänkel hovens traktvinkel.

Bilden ovanför visar tydligt att inte ens skon är plant riktad för den påminner mer om en gungbreda och främts den högra traktskänkeln är så skev att den är nedåtböjd ca 1/2 cm med resulternade tryck mot hovens högra trakt.

Skorna ser dessutom ut att inte ens ha riktats med ett enda slag då dom är oroväckande lika den skons form i modellen..

Jag får en uppfattning om att denna skoning har gjort helt utan att skorna har riktats,, däremot så har man riktat hoven efter skons grunutförande och det stödjer jag mig främst till den bonnraspning som är utförd..

Detta kan dock hästen leva med i viss mån,, det hästen däremot inte kommer att under längre tid leva med är den snea verkningen!!

Jag hoppas inte denna skoning är utförd av en kollega i föreningen för är det så här illa så bör du omgående skicka in en skrivelse till styrelsen och delge historiken och bilderna..

Bilder före behövs inte för att som yrkesman förstå hur illa utfört detta arbete är gjort..

Om du klickar på denna länk http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=9780583&postcount=127 Tittar på bilderna så tror jag att du kan göra en egen bedömning.

Blev inte klok på bilderna, men just den ena framhoven trodde jag att det var fråga om ballförskjutning. Men det går upp för mig att det handlar om att bara en traktväggen är nedtagen, utan den andra. Hur skulle det sett ut om traktväggarna skulle verkats lika, skulle det då inte sett ut som ballförskjutning?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: mily
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 012
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar