korrekt sluta

kvandi

Trådstartare
Jag har letat mig in här på Klassisk Ridkonst för jag undrar lite angående Sluta.

Köpte en häst i höstas som lätt som en plätt utför sluta, jag själv hade aldrig ridit en(rider inte enligt AR f.öv.). Frågade en tränare om han kunde förklara hur jag hjälper hästen utföra en sluta, men fick svaret att det är så svårt att göra en korrekt sluta så det får dröja till senare tillfälle. Fick börja med att bara flytta i sidled... Så jag har på egen hand klurat ut det genom att läsa och med hjälp av en kompis som kan och nu gör hästen o jag Sluta ihop, enligt min känsla riktigt enkelt.

Nu e min fråga- kan en sluta vara icke-korrekt och hur vet jag att jag rider en korrekt Sluta? Hur fel kan en Sluta bli och drabbar det träning eller hästen på något sätt? Bör man som nybörjare(på högt utbildad häst) låta bli att rida sluta för att det kan på något sätt bli fel?

Sv: korrekt sluta

Spegel är det bästa redskapet för att få koll skolorna tycker jag. Plus att ha koll på att hästen är jämnt böjd och inte "vikt i halsen".

Det beror väl lite på hur mycket nybörjare du är, men jag kan inte se något fel i att rida skolor bara hästen går i hyfsat stadig form.

Jag brukar alltid bli lite misstänksam när det gör för lätt att få hästen i sluta, men det finns ju grejer man kan kolla:

- Är hästen ärligt böjd? Ställer den i nacken utan att skjuta ut bogen?
- Fotförflyttningen - går framdelen ordentligt på spåret medan bakdelen tvärar?
- Kontrollen - kan du kontrollera alla grader mellan två och tre spår, elelr finns det något läge som hästen vill hoppa över och vill smita förbi? Pass opp i så fall, för det är förmodligen i det läget du hittar den ärliga slutan.

Är det lika lätt åt båda hållen?

Om hästen av ngn anledning inte vill belasta det ena bakbenet tex vänster så kommer den gärna vilja gå i en slutarörelse där vänster bak går innanför spåret.
Däremot kommer den förmodligen inte vilja gå i en sluta åt andra hållet, där höger bak går innanför spåret.

Skulle det vara så är det viktigt att jobba på liksidigheten och inte tillåta hästen att fortsätta belasta ett ben mer. Och att kolla med naprapat/massör/veterinär om man hittar någon anledning till oliksidigheten.

Jag har letat mig in här på Klassisk Ridkonst för jag undrar lite angående Sluta.

Köpte en häst i höstas som lätt som en plätt utför sluta, jag själv hade aldrig ridit en(rider inte enligt AR f.öv.). Frågade en tränare om han kunde förklara hur jag hjälper hästen utföra en sluta, men fick svaret att det är så svårt att göra en korrekt sluta så det får dröja till senare tillfälle. Fick börja med att bara flytta i sidled... Så jag har på egen hand klurat ut det genom att läsa och med hjälp av en kompis som kan och nu gör hästen o jag Sluta ihop, enligt min känsla riktigt enkelt.

Nu e min fråga- kan en sluta vara icke-korrekt och hur vet jag att jag rider en korrekt Sluta? Hur fel kan en Sluta bli och drabbar det träning eller hästen på något sätt? Bör man som nybörjare(på högt utbildad häst) låta bli att rida sluta för att det kan på något sätt bli fel?

Jag tror att du har svaret själv här. Din tränare sa att det är svårt att rida en korrekt sluta. Förklarade han/hon varför? Hur tänker du annars att en korrekt sluta rids, det vill säga vilka krav har du för att känna att det är en bra sluta? :idea:
Vissa hästar har väldigt lätt för sej, det stämmer, men de brukar också då lättare slinka undan också, och det kan vara svårt att hitta det där riktiga läget när det är en bra sluta. Precis som svea säger kan hästen försöka gå där det är mindre jobbigt.

Men mitt förslag för att vi inte alla här ska låta så negativa:D är att du nästa gång visar din tränare hur du rider slutorna och får kommentarer direkt på det:idea:

Klart det kan bli fel! Men alla är vi barn i början. Bara man inte övertränar det och börjar lugnt och försiktigt i skritt (med lugnt och försiktigt menar jag icke övertempo! :p ) dvs under kontrollerade former så tror jag inte hästen tar skada av det. Inte mer än man som nybörjare ändå ofrivilligt kan nöta på hästarna! :angel:
Precis som svea säger så kan man bli skeptisk till om det känns "för" enkelt. Kombinerat med Jasmine´s kommentar att då visa det för sin tränare gör å andra sidan att man lär sig något - var det en bra sluta när det kändes bra?
En fälla som är lätt att hamna i tycker jag är att hästen tvärar men inte är böjd (ställd i nacke och höft) eller att hästen böjer även i halsen, bättre att ha känslan av att halsen i sig är rak och bara nacken ställd. Att bogen trycks in eller ut känns ganska vanligt, i "svåra" varvet kanske det inte ens blir en sluta då för att hästen luras lite med sin egen placering, i "lätta" varvet kan slutan bli meningslös iom att vikten läggs på bogarna. Som exempel.
Själva konceptet att hästen ska vara "ställd" i höften kan nog ta ett tag att greppa, eller så är det bara "vi" AR-nissar som ens tycker det behövs, vad vet jag? :p Lätt att det blir för mycket tvärning annars och ingen böjning upplever jag.
En bra tumregel skulle jag tro är att träna på att få till en ärlig ställning (inget vikt huvud eller -inte ens märkbar- mygelställning eller vikt i halsen!) innan man försöker sig på sluta. Svårare att rätta till det i själva rörelsen, då har man så mycket att tänka på ändå!

Senast ändrad:

Tack för alla svar. Jag har inte fokuserat så mycket på huvudet direkt utan mer på känslan av att yttre bakbenet trampar in under, han kanske har varit för böjd när jag tänker efter... Vill minnas att jag nånstans läst att pannan skall vara i rörelseriktningen, stämmer detta?

Har två bilder på när hästen i fråga gör sluta, inte jag som sitter i sadeln så inga ryttarkommentarer.
sluta2.jpg

sluta1.jpg

Kan ni säga om hästen här är för böjd, fel böjd eller fuskar? Förklara gärna vad ni ser i utbildningssyfte för min egen del och andra nyfikna som läser.

Han har lättare att stoppa in vänster bak än höger, men det är inte nån stor skillnad. Jag tror t.o.m. att det kan bero på mig, jag har lättare att med min kropp ge signalen för vänster bak än för höger. Han är väldigt rörlig (t.o.m. hovslagarn kommenterade hans rörlighet i "hovleden" idag) och smidig. Ibland kan det nästan bli svårt att rakstäla honom efteråt, han lixom "ålar".

Såhär lite snabbt skulle jag säga att ytterbak trampar för snett in under hästen - sliter istället för att muskla. Huvudet är vikt vilket säkert kan vara ett symptom av det förstnämnda.
Men som sagt - kolla med tränare för att lära dig hur du i praktiken ska gå tillväga, alltid bättre med någon som ser IRL!

Ser du bogarna- den högra går före. Den tvärar även fram.
Framdelen ska gå rakt fram
Den är förböjd i halsen o har huvvet på sned.

Problemet är att man har tagit in baken för mkt- det krävs en stor böjning, som hästen eller ryttaren inte klarar av. börja med mkt mindre böjning.

O man istället leder o formar bålen o aktiverar det inre bakbent. så får du rätt böjning- i bålen.
Halsen ska i princip vara rak- bara ställd i nacken.

Som axel säger så är det inte en korrekt sluta iom att din häst inte har böjt sig i bålen. Skolorna öppna och sluta har båda som grundregel att hästen ska vara jämnt böjd genom kroppen. Om du tittar på dina bilder så ser du att din häst har böjt sig i halsen, men att bogen går i stort sett lika mycket sidvärts som bakdelen. I en korrekt sluta ska bogen och pannan gå rakt fram medan yttre bakbenet träder in under tyngdpunkten.

Vad söt hunden ser ut i sitt täcke där bakom:love:

Som jegra skrev ska pannan vara rakt fram dvs i rörelseriktningen.
Om du håller på själv (tycker du ska få synpunkter av tränare) så om du kommer ur ett hörn så har du ju format hästen i hörnet och eftersom sluta innenbär att gå ur en volt = ur hörnet, så är det bara att fortsätt med samma böjning (inte ett snävt hörn, runda av det så att det inte blir för stor böjning) men gå rakt fram, först längs en långsida,några steg, det är lättare. Se till att du har hästens panna i rörelseriktningen och halsen rak. Då kommer du rätt. Tänk framdelen rakt fram, frambenen ska gå på spåret. Sen får du inte gå för långa sträckor utan några steg, sen rakt ut och beröm. Och låt tränaren hjälpa dej. Det är en del att hålla reda.

För att det ska bli korrekt måste hästen först kunna spåra rätt på en volt till exempel.

welcome back!
Funderar på det här med hjälperna i skolorna.
Har alltid ridit sluta med mina sittben "parallella" med hästens höfter, för att böja bålen, medan min överkropp varit parallell med hästen bogar. Nu såg jag i en bok att förf menar att man ska vrida hela kroppen åt det håll man böjer hästen... Förvirrad - och har inte möjlighet att testa nu, har skadat mig.

Nu har jag fått lite att tänka på! Spännande det skall bli att pröva. Jag trodde nog faktiskt att halsen skulle va lite böjd, skall inte göra så mer. Rak i framdelen o in med rumpan bara...

Tränarna jag rider för är inte dressyrtränare, utan islandstränare, vet inte om de kan "sluta" så bra som ni förklarat det, men jag skall fråga när tillfälle ges. Om inte annat tror jag jag har en jag kan fråga som sysslar med AR och som även finns här! Skall träffa henne på hästkurs om en vecka, kanske hon har en stund över... Eller om nån här bor i göteborg o vill komma ut o hjälpa mig mot o få prova islandshäst kanske? :idea:

Är det någon av er som har en bra förklarande bild på en korrekt sluta framifrån(ungefär samma vinkel som mina bilder) som jag kan jämföra o se hur det borde vara?

Tackar:bow::D

Intressant att du skriver om det för jag tycker själv att det är det sistnämnda som blir rätt fast jag vet att man "ska" tänka som det förstnämnda, ang att böja hästen:idea:.

Men: I öppna så vrider jag överkroppen en aning men inte höfterna eftersom jag tycker det är så jag får hästen mest rätt,
I sluta för jag fram innerhöften men överkroppen är rakt fram i rörselseriktningen
(nu pratar jag bara om hur jag gör i kroppen, inte om övrig inverkan)

På en volt däremot tex så vrider jag helt enkelt kroppen för böjningen. OM jag skulle vrida hela kroppen tex i en normal sluta skulle hästen inte ha kvar bogar och panna i rörelseriktningen, tänker jag. I en GP-sluta kanske. måste fundera på det, lite över nivån...

De viktigaste hjälpen är inner skänkel "mot" den ytter tygeln- för att få in det inre bakbenet inunder- mer. Led bara med inner tygeln.

AR-slutan ser ut som på bilderna på ett ungefär:crazy:

Njae, så är det inte riktigt heller. Hästen ska ha en jämn böjning genom kroppen, från öron till svans. Tänk dig en jämnt böjd banan. Om du vinklar bananen så att änden med skaftet (halsen) och första delen av bananen ligger parallellt med spåret kommer den bakre änden på böjen hamna innanför spåret.

Har lite ont om tid så jag vet inte om min jämförelse funkar... *chansar*

Är det någon av er som har en bra förklarande bild på en korrekt sluta framifrån(ungefär samma vinkel som mina bilder) som jag kan jämföra o se hur det borde vara?

En av bilderna i min profil tyckte jag såg ok ut, "Nisse på träning". Fast lite svårbedömd vinkel, svårt att se om han är förböjd t ex och svårt att se om vi ens är på väg i rätt riktning när vi inte är längs ett staket! :p Men ytterbak är iaf på väg in lite mot tyngdpunkten utan att (ur den här synvinkeln iaf) se ut att trampa för snett/långt in. Hästen är helt klart böjd, svårt att se om den är FÖRböjd tycker jag, det kanske någon annan mer objektiv i det här fallet avgöra? :p
Den andra probilbilden är ett ganska *host* bra exempel på när böjningen är tappad. Inte mycket struktur inte! :angel:

Det är din uppfattning. Inte min, de slutor jag utför och de slutor jag ser på kurserna ser inte ut så.
Skrev det för att skapa debatt.:o det var ingen av er som skrev att den var förböjd i halsen o rak i kroppen.
Ryttaren sitter med hängande ben o verkar inte ha ngn intention att runda den i sidan o att påverka var den sätter inner bak.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett