J
Jessica
Jag red i helgen för en islandstränare (har egentligen "vanlig" häst, men lånade en islänning) och där fick jag lära mig att sitta korrekt (på tiden efter 7 år
). Jag fick även lära mig vikten av att hitta hästens balans för att få till en korrekt tölt. Jag fick även se mig själv på video och det var ingen vacker syn, jag drev den stackars hästen med sätet i varje steg, hela tiden
. Jag har nu förstått att jag måste svanka mer, vilket leder till stadigare skänkel- och axelläge (jag satt kutryggig och ihopkrupen.
)
När jag efter kursen skulle prova på min egen häst så började jag att sitta så som jag lärde mig att sitta på islänningen (en ganska outbildad sådan), relativt framåtlutad, och det kändes inte alls bra, utan det kändes mycket bättre när jag lutade mig betydligt mer bakåt (satt i lodrät sits
), det kändes som om han "släppte" från handen på mig och halvhalterna gick igenom lättare.
Jag kan tillägga att min häst har varit mycket framtung när jag har ridit honom förut.
Nu till mina egentliga frågor:
Kan det vara så att min hästs balanspunkt är betydligt längre bak än vad den var på den outbildade islänningen jag red i helgen?
Betyder det i sin tur att min häst antagligen bär mer vikt på bakdelen? *hoppas*
När jag resonerar vidare med mig själv i samma tankebana så ser man ju faktiskt många (barock)ryttare, i piaff o dyl, sitta lite bakom lodrät sits.
Tycker ni att mitt resonemang håller för närmare granskning?
mvh Jessica
När jag efter kursen skulle prova på min egen häst så började jag att sitta så som jag lärde mig att sitta på islänningen (en ganska outbildad sådan), relativt framåtlutad, och det kändes inte alls bra, utan det kändes mycket bättre när jag lutade mig betydligt mer bakåt (satt i lodrät sits
Jag kan tillägga att min häst har varit mycket framtung när jag har ridit honom förut.
Nu till mina egentliga frågor:
Kan det vara så att min hästs balanspunkt är betydligt längre bak än vad den var på den outbildade islänningen jag red i helgen?
Betyder det i sin tur att min häst antagligen bär mer vikt på bakdelen? *hoppas*
När jag resonerar vidare med mig själv i samma tankebana så ser man ju faktiskt många (barock)ryttare, i piaff o dyl, sitta lite bakom lodrät sits.
Tycker ni att mitt resonemang håller för närmare granskning?
mvh Jessica