Korrekt piaff

Hur vet du att det borde varit 5 eller lägre?
Hur vet du att man inte kan få 8 eller 9 i det samlade betyget trots en mindre miss?

Hur vet du allt det du påstår eller gissar du bara efter eget tycke?
Ja det är just frågan. Men du är ju en av dom som hävdar att det ju så tydlgt framgår, det är ju bara att läsa TR och allt finns ju utbildningsskalan. :D

I just det här fallet så har vi ju "Guidelines" för domare, där det står att om hästen rör sig mer än en meter framåt i "piaffen" så är det inte piaff, möjligen halva steg eller passage, och eftersom det inte är piaff ska betyget inte bli högre än 5.

Fler såna guidelines eftersöker jag, för alla nivåer och klasser, så kan man ju läsa själv vilka kriterirna är (eller borde vara).

Senast ändrad:
I kur är det väl så att man kan lägga till en extra piaff/piruett/ byte om man misslyckas med något? Och på så vis höja sitt samlade betyg. Man ser ju ofta att om de misslyckas med byten i varje så lägger de in det igen i sitt program. Det kan man ju inte göra i vanliga program.
Ja så kan det ju vara...men nu var ju det här den första piaffen...men man kanske räknar bort den sämsta..

En annan fundering jag har är att piaff är fortfarande trav. En häst som galopperar går i fel gångart men en som rör sig lite framåt men travar är faktiskt bättre. En dålig ökning brukar man få en 5:a på även om hästen inte länger alls men galopperar man hela sträckan blir ju det lägre. Ska båda få noll poäng?
Tycker många verkar missa nyanserna i det dåliga. Som nån redan påpekat är 0-5 icke godkänt men olika mycket dåligt...
Nej, piaff är inte trav, den är tvåtaktig, men det är en egen rörelse. Hur som så just noll har jag ju inte hävdat, men däremot max 5 eller ändå lägre borde det bli i just det här exemplet...

Nej, piaff är inte trav, den är tvåtaktig, men det är en egen rörelse. Hur som så just noll har jag ju inte hävdat, men däremot max 5 eller ändå lägre borde det bli i just det här exemplet...
Piaff är väl samlad trav på stället?
Finns tre gångarter- alla rörelser uton halt är i någon av de tre gångarter na. Piaff och passage tillhör ju travdelen i programmet? ??

Finns tre gångarter- alla rörelser uton halt är i någon av de tre gångarter na. Piaff och passage tillhör ju travdelen i programmet? ??
Jag menar ur bedömningssynpunkt. En piruett är ju inte en piruett bara för att hästen galopperar, piruetten är också en egen rörelse. Liksom byten i varje eller vartannat, båda är galopp och båda har byten, men är ändå olika rörelser bedömningsmässigt.

Ja det är just frågan. Men du är ju en av dom som hävdar att det ju så tydlgt framgår, det är ju bara att läsa TR och allt finns ju utbildningsskalan. :D

Du vet alltså inte?
Du skriver vad det borde bli för poäng för att du tror, inte för att du vet- jag vet inte hur många gånger jag, och andra, skrivit till dig att TR beskriver det mer optimala, att jag skrivit att all poängsättning tydligt framgår i TR är bara BS från din sida- som vanligt hittar du på.:mad:

Den piaffen du vill ge 5 eller helst? ännu lägre TROR jag mycket väl kan belönas med godkänt och lite till- det finns även fina förtjänster i den - blir så trött på folk som stirrar sig blinda på varenda liten miss- och inte fattar att förtjänsterna som i många fall syns och finns i missen gör att poängen inte dalar så lågt som många av er önskar och vill. Utom när ni själva rider en LC eller nåt då.

Jo . piaff är samlad trav på stället .

Jag menar ur bedömningssynpunkt. En piruett är ju inte en piruett bara för att hästen galopperar, piruetten är också en egen rörelse. Liksom byten i varje eller vartannat, båda är galopp och båda har byten, men är ändå olika rörelser bedömningsmässigt.

Den här kommentaren är ju en efterkonstruktion. Dessutom en väldigt rappakalja mässig sådan . Nej ingen tror att en galopp piruett är en piruett bara för att hästen galopperar . Däremot kommer ju kvaliteterna på hur väl, eller mindre väl den utförs, bedömas precis som piaffen, eller vad som i hela dressyrprogrammet det rör sig om.

I LC blir det inte så mycket att bedöma eller ta i beaktning på samma sätt eftersom kriterierna där är så oroligt basala jmf med de högre programmen .även detta finns tydligt att läsa i bedömningskriterierna . Givetvis blir bedömningskriterierna mer avancerade ju mer avancerade programmen är och de rörelser som ingår där .

Senast ändrad:

I just det här fallet så har vi ju "Guidelines" för domare, där det står att om hästen rör sig mer än en meter framåt i "piaffen" så är det inte piaff, möjligen halva steg eller passage, och eftersom det inte är piaff ska betyget inte bli högre än 5.

Fler såna guidelines eftersöker jag, för alla nivåer och klasser, så kan man ju läsa själv vilka kriterirna är (eller borde vara).

En häst med sämre respektive bättre kvalitet överlag då? Vad ska dom få då?

Nej piaff är inte trav på stället. Samlad trav har ett svävmoment som piaff inte har. Passage har fler likheter med trav än vad piaff har eftersom passagen är diagonal och har sväv.

En häst med sämre respektive bättre kvalitet överlag då? Vad ska dom få då?
Om jag fattar den här "Guidelines" rätt så ska varje moment bedömas för sig. Så om hästen överlag är sämre/bättre så ska momentet i sig ändå bedömas för vad som verkligen presteras i just det momentet. Både uppåt och neråt poängmässigt då...tycker jag låter rimligt. Så mitt svar blir, inte mer än 5 för just den piaffen som diskuteras oavsett kvalitet överlag...

Ett exempel ur denna Guidelines:

"Example: Even if the pirouettes are only satisfactory the flying change may have the quality and straightness for an 8 or 9 and this should be awarded. Likewise when seemingly simple transition from canter to trot in the Grand Prix is done in a very good way it should be marked up even if the horse’s average scores are closer to 6 or 7. "

Jo . piaff är samlad trav på stället .

Den här kommentaren är ju en efterkonstruktion. Dessutom en väldigt rappakalja mässig sådan . Nej ingen tror att en galopp piruett är en piruett bara för att hästen galopperar . Däremot kommer ju kvaliteterna på hur väl, eller mindre väl den utförs, bedömas precis som piaffen, eller vad som i hela dressyrprogrammet det rör sig om.

I LC blir det inte så mycket att bedöma eller ta i beaktning på samma sätt eftersom kriterierna där är så oroligt basala jmf med de högre programmen .även detta finns tydligt att läsa i bedömningskriterierna . Givetvis blir bedömningskriterierna mer avancerade ju mer avancerade programmen är och de rörelser som ingår där .
Efterkonstruktion? Nej, vi diskuterar bedömning av piaff och då blir det bara onödigt förvirrande att börja likna piaff vid trav (även om det finns likheter) eftersom piaff inte handlar om gångarten trav alls även om den utförs i en liknande hovnedsättning.

Nej piaff är inte trav på stället. Samlad trav har ett svävmoment som piaff inte har. Passage har fler likheter med trav än vad piaff har eftersom passagen är diagonal och har sväv.
Jaa, och i TR så har man dessutom beskrivit piaff och passage lite olika utifrån detta:

Från TR

Piaff:
"Piaff är en mycket samlad, taktfast och eleverad rörelse med diagonal fotflyttning "
Passage:
"I passage rör sig hästen i mycket samlad, mycket eleverad och taktfast trav med förlängt svävmoment och tydlig kadens"

Benämningen TRAV finns inte med alls i beskrivningen av piaff...

Så om hästen överlag är sämre/bättre så ska momentet i sig ändå bedömas för vad som verkligen presteras i just det momentet. Både uppåt och neråt poängmässigt då...tycker jag låter rimligt. Så mitt svar blir, inte mer än 5 för just den piaffen som diskuteras oavsett kvalitet överlag...

"

Du har fel, hästens grundutbildning , hur långt den är kommen och hur bra den kan visa sig där har stor betydelse för mycket i poängsättningen- inte allt, men mycket, det innebär lite förenklat att exakt samma felaktighet kan ge olika poäng beroende på hur hästen ligger och hur bra den är riden och utbildad- enkelt förklarat.

Fattar inte hur du törs gå in så självsäkert och diskutera piaff poäng när du inte, trots flera sidors förklaring från andra- förstår varför du bara fick en 6:a på inridningen i LC.

Efterkonstruktion? Nej, vi diskuterar bedömning av piaff och då blir det bara onödigt förvirrande att börja likna piaff vid trav (även om det finns likheter) eftersom piaff inte handlar om gångarten trav alls även om den utförs i en liknande hovnedsättning.

Fast nä.. Piaff är hur det blir om man travar samlat på stället. Det går inte att ha sväv IOM att det är just på stället och man vill ha så pass vinklade ledgångar och lösgjord häst.

Det är precis som att galopp ju i grunden är 3-taktig. Men i piruett tex så blir den fyrtaktig(även om det av många sägs att den ska vara 3-taktig.. Så vet de flesta att den blir fyrtaktig om än inte så ögat ser det alltid). Det är dock fortf galopp. Precis som terre a terre är galopp trots att den är tvåtaktig.

Jaa, och i TR så har man dessutom beskrivit piaff och passage lite olika utifrån detta:

Från TR

Piaff:
"Piaff är en mycket samlad, taktfast och eleverad rörelse med diagonal fotflyttning "
Passage:
"I passage rör sig hästen i mycket samlad, mycket eleverad och taktfast trav med förlängt svävmoment och tydlig kadens"

Benämningen TRAV finns inte med alls i beskrivningen av piaff...

För mig är piaff och passage trav.
Precis som galopp kan se olika ut beroende på övning sas.

Samtliga kommentarer är en respons på påståendet att "piaff är inte trav "

Nej "vi" diskuterar inte piaff . DU "diskuterar" piaff utifrån dina egna enskilda åsikter . Ingen annan som rider/ridit piaff eller förstår bedömningskriterierna som är de som är ämnet här på Dressyr "diskuterar" det enligt ditt synsätt eller har problematiken som du har att förstå hur den rörelsen bedöms, inkl problematiken runt att utföra den rörelsen helt enligt skolboken på tävling, inkl problematiken med hur tävling i elit premieras , vilket berörts av ett fåtal i tråden inkl mig själv .

För mig är piaff och passage trav.
Precis som galopp kan se olika ut beroende på övning sas.
Jag förstår hur du tänker, men nu diskuterar vi ju bedömning och då är inte piaff och trav samma sak. Samlad trav på stället bedöms ju i sånt fall utifrån att det är piaff. Piaff är en egen rörelse, precis som passage är en egen rörelse. Trav och passage är ju inte heller samma sak, även om hovnedsättningen är den samma. Lika lite som att samlad trav, arbetstrav, mellantrav, ökad trav är det samma, bedömningsmässigt, varje rörelse bedöms utifrån sina egna kritereier. Arbetstrav kan ju inte bedömas som ökad trav där det ska vara ökad trav, får man godkänt då så vet jag inte vad jag ska tro om detta bedömningssystem. Men så klart att det hänger ihop, olika uttryck av samma grundprincip, så ja jag förstår hur du tänker, men bedömningsmässigt är det ju inte (kan inte vara) samma sak.

Om jag fattar den här "Guidelines" rätt så ska varje moment bedömas för sig. Så om hästen överlag är sämre/bättre så ska momentet i sig ändå bedömas för vad som verkligen presteras i just det momentet. Både uppåt och neråt poängmässigt då...tycker jag låter rimligt. Så mitt svar blir, inte mer än 5 för just den piaffen som diskuteras oavsett kvalitet överlag...

Ett exempel ur denna Guidelines:

"Example: Even if the pirouettes are only satisfactory the flying change may have the quality and straightness for an 8 or 9 and this should be awarded. Likewise when seemingly simple transition from canter to trot in the Grand Prix is done in a very good way it should be marked up even if the horse’s average scores are closer to 6 or 7. "

Alltså jag fattar inte exemplet? Eller hur det hade med piaffrågan att göra? Exemplet menar ju något helt annat än det vi pratar om? Kan du inte länka in guidelinen för jag orkar inte leta upp det inlägget?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 278
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025