Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom har ändrat på senare i TR från att "vara på stället" till "att ge intryck av att vara på stället"
Nu vet ju jag bäst själv hur jag menade och det var tydligen svårt att förstå.
@Fiador förstod i alla fall.
Och det blir ju alltid lättare att förstå om man förklarar hur man menade.
Att visa en annan rörelse än vad det skulle varit kommer att ge 0. Byten i vartannat är en helt annan rörelse än byten i varje. Men att visa rätt rörelse, men inte exakt enligt TR (som beskriver 10an) ger absolut inte 0. Viss rörelse framåt i piaff är fortfarande rätt rörelse, men inte enligt beskrivning för en 10a.
Jag tycker man ska hålla sig till regelverket, trav på stället och/eller passage (piaffliknande) i rörelse framåt är inte piaff, och ska då heller inte bedömas som om det vore piaff..
TR mässiga rörelser för piaff ska innehålla just vinklade bäcken/bakben och sänkt bakdel och nej, jag ser inte ens en ansats till det i filmen. Har ingenting med krigskonst att göra, det är så en piaff ska se ut. Oavsett hur talangfulla eller ej hästarna är så kan dom i alla fall visa en korrekt piaff, behöver inte vara överdådligt, bara korrekt, med rätt mekanik i grunden. Jo nog finns det tävlingsekipage som kan, synd är att dom som inte kan ändå preimieras med höga poäng. Det är nog skälet till att fler och fler inte kan, för man behöver inte kunna, och då dalar intresset att lära sig utföra dom korrekt. Det är ju bla annat därför som dom där Guidelines kommit till, för att domarna inte dömer piaff korrekt.@Fiador jag tycker tydligt man ser att hästen vinklar bäckenet. Visst den kan vinkla ännu mer men nog fan sätter den sig. Vi tycker olika helt enkelt.
Jag la inte in filmen för din skull eftersom du aldrig tyckt att någon tävlingsryttare någonsin ridit en bra piaff, iallafall inte om man läser trådarna på Buke. Detta är ett forum för tävlingsdressyr och då diskuterar vi TR-mässiga rörelser inte krigskonst.
Detta är dessutom på 80-början på 90-talet då hästarna inte var så rörliga och talangfulla som idag.
Nacken är högst och hästen är framför lod dessutom.
Man kanske ska ta bort piaff från tävlingsdressyr helt eftersom ingen verkar kunna utföra rörelsen korrekt
Här är så nära korrekt piaff man kan komma på ett halvblod till och med
@fio jag är besviken att du inte lagt upp ännu
Vad tycker ni om den här?
Eller denna, något mer avspänd kanske. Passage-piaff-passage runt 4.30
Ja så ser jag det också däremot så tycker jag som du är lite inne på att Gals hästar aldrig Ngnsin släpper ut halsen eller läs rids på ett sätt där de öht tillåts/uppmanas göra det . Få ryttare med meriterna Gal har rider sina hästar så stramt i fronten anser jag. Han får poäng ändå och det är synd om man ser till god ridning i sak anser jag . Hur bra de än sätter sig och tekniskt sett vinklar ....Jag kan inte se filmerna. Men Gal brukar kunna sätta hästarna bra i piaffen(och piruetterna). Om de bara inte blir för korta och låga i halsen så tycker jag han gör det grymt bra och bättre än de flesta. Men ibland blir det lite väl kort fram för min smak, på tävling speciellt så klart.
Men generellt tycker jag han ska ha cred för att han lyckas få dem att vinkla och faktiskt trampa underframknä och inte i påskjut bakom där de bör kliva för att bära i piaff.
Inte helt sällan kan ju rollkurarna sätta hästarna mer. Sen behöver man ju inte gilla resten med rollkur. Men det finns en helt del fördelar i systeet om man nu skulle plocka bort extrema formen och rollen.
Ja så ser jag det också däremot så tycker jag som du är lite inne på att Gals hästar aldrig Ngnsin släpper ut halsen eller läs rids på ett sätt där de öht tillåts/uppmanas göra det . Få ryttare med meriterna Gal har rider sina hästar så stramt i fronten anser jag. Han får poäng ändå och det är synd om man ser till god ridning i sak anser jag . Hur bra de än sätter sig och tekniskt sett vinklar ....
Det är möjligt att något av inläggen handlade om piaff i "lite" rörelse framåt, men samtidigt har vi också diskuterat filmen där hästen eg. utför passage (rör sig framåt rätt mycket) och ändå får höga poäng för piaff och övergångar till och från fanns det egentligen bara var passage hela tiden.Men @Fiador Miss Fideli svarade såhär :
"
Fast ändå, dressyr är väl en sport som bedöms efter rörelser, inte bara efter hur hästen är för dagen? Absolut är det bättre för hästen, men utförs rörelsen på rätt sätt då? Om det står byten i varje, är det okej att göra byten i vartannat för att det passar hästen bättre? Och ändå få bra poäng?"
Det var ju en otroligt dumt att ta jämförelsen byten i vartannat när det ska vara i varje eftersom det då såklart blir betyg 0 där. Finns ju ingen domare som sätter annat än 0 poäng på det, så Nej det är inte okey! Vem har påstått det?
Det är ju en stor skillnad på en piaff som rör sig lite framåt och byten i vartannat när det ska vara i varje? Allvarligt? Kan det bli lite sans i diskussionen kanske?
Angående felställd skänkelvikning så är den just ställd åt fel håll, ganska vanligt för hästar som inte är uppe på yttertygeln att dom gör så samtidigt som dom gärna skjuter ut bogen lite och släpar efter med bakdelen. Det blir ofta inte mer än betyg 4 där, med kommentarer därefter. Är den bara felställd blir det något högre poäng kanske 5 eller tom kanske 6 för då är hästen rakare i kroppen och kan ändå tvära mera! Sen kan det vara lite trickigt att se från domarposition ibland och har dom en jävla sned bläs är det ännu svårare att se Men någon sluta är det ju långt ifrån att vara.
Dock att tänka på att skänkelvikningar är i LA programmen och det krävs bara att den är korrekt för att få 7 , alltså egentligen inget överkomligt.
Det hade Jag kunnat gjort om ni frågat istället för att stoppa ord i munnen på mig.
Det är möjligt att något av inläggen handlade om piaff i "lite" rörelse framåt, men samtidigt har vi också diskuterat filmen där hästen eg. utför passage (rör sig framåt rätt mycket) och ändå får höga poäng för piaff och övergångar till och från fanns det egentligen bara var passage hela tiden.
Då kan du väl visst jämföra så, om piaff inte utförs för att det som egentligen vissas är passage så är det väl samma sak som att byten i vartannat steg när det ska vara byten i varje inte heller är ett moment som är utfört.
@tuaphua we can agree to disagree
Jag tycker det är en bra referens då hästen är så avspänd, bra i form och i lod. Detta är ju i slutet på 80-talet och man är så förblindad av mekaniken nu för tiden. Tycker lätt det där är värt ett högre betyg än de flesta idag.
Men alltså jag tycker tydligt man ser vid 0.07 hur bäckenet vinklas fast jag kanske är väldigt blind. Ja inte så mycket som Totilas och Gals andra hästar men fan så mycket trevligare. Jag kollar alltså bara på själva bäckenet på Klimkefilmen och inte hela ryggen.
Jag HATAR när folk rider på spänning och därav kommer Gal aldrig bli en favorit hos mig.
@tuaphua we can agree to disagree
Jag tycker det är en bra referens då hästen är så avspänd, bra i form och i lod. Detta är ju i slutet på 80-talet och man är så förblindad av mekaniken nu för tiden. Tycker lätt det där är värt ett högre betyg än de flesta idag.
Men alltså jag tycker tydligt man ser vid 0.07 hur bäckenet vinklas fast jag kanske är väldigt blind. Ja inte så mycket som Totilas och Gals andra hästar men fan så mycket trevligare. Jag kollar alltså bara på själva bäckenet på Klimkefilmen och inte hela ryggen.
Jag HATAR när folk rider på spänning och därav kommer Gal aldrig bli en favorit hos mig.
Därför blir det oxå extremt orättvist att alltid jämföra tävlingsekipage som utför ett program på tävlingsbanan och någon random ryttare hemma där dom har all tid i världen på sig att göra om tills det blir bra!
Fast just det inlägget som Miss Fideli svarade på handlade ju om piaff i rörelse framåt och då ligger det väl närmast till hands att tro att jämförelsen var just med det hon svarade på och inget annat, eller hur?
Angående filmen med Patrik (antar jag det var) så är det passage-piaff-passage övergång och han står faktiskt sina 10 steg i piaff i den meningen att han ger intryck av att vara på stället, han börjar i lite framåtrörelse och sedan i stort sett på stället, så ja det är piaff eftersom passage på stället inte finns utan det räknas per automatik som piaff då även om han kunde vinkla bakdelen och sätta sig bättre. Det du ser i framåtrörelse alltså det du skriver "rör sig framåt rätt mkt" är passagen inte piaffen.
Passagen har ett tydligt svävmoment vilket inte piaffen har och några steg räknas som övergångarna där hästen befinner sig någonstans mittemellan piaff och passage vilket är meningen för att övergången ska bli så mjuk och smidig som möjligt.
Ur Tr
Hästen ska med mjukt och lätt stöd förbli på tygeln med tydlig framåtbjudning, så att den med bibehållen rytm och utan synbar ansträngning obehindrat kan övergå från passage till piaff och tvärtom eller till annan föreskriven gångart. Det är viktigt, att hästen under passagen även utnyttjar den påskjutande kraften så att svävningsmomentet förlängs.
Sen har det blivit en trend att piaffera utan vinkling för att övergångarna från piaff och passage och tillbaka till piaff blir bättre, mer taktfasta och mer mjukare och poängen blir bättre . Innan detta såg man ju fler hästar som kom under sig för mkt i piaffen och hackade sig ur övergången till passage och det ger ju inte bra poäng på övergångarna.
Alltså tävlingsdressyren går ju i stort sett ut på att förutom försöka visa sin bästa sida även lura till sig så mkt poäng som möjligt genom att maskera sina brister för domaren! Därför blir det oxå extremt orättvist att alltid jämföra tävlingsekipage som utför ett program på tävlingsbanan och någon random ryttare hemma där dom har all tid i världen på sig att göra om tills det blir bra!