Fast förr i tiden blev det ju ingen ökning annars, dagens avel har ju gjort att hästarna klarar av det iallafall!
Fast du har ju annat att ta hänsyn till inne på tävlingsbanan därför chansas det inte utan rids lite mesigt för att säkra upp, så nja det behöver inte alls handla om att hästen inte är stark nog för en övergång utan mer att det är dumt att fucka upp sina poäng. Jag tror visst att dom flesta ryttarna jobbar sina hästar hemma för att stärka upp , men det blir ju en helt annan sak på tävling där du har EN chans.
Ibland satsas det och ibland inte!
Hmm vet inte varför det översta blev fetat ??
Nej, visst gick det inte på dåtidens pansarvagnar. Men jag tycker fortfarande om att man tar sig tid att stärka hästar och utbilda dem så som jag anser korrekt även om det går att låta bli för att kunna länga steg och kunna hålla låg takt etc..
Sen är det givetvis så att hästen kan bli spänd på tävling och därför kan man få taktfel.
Givetvis är allt inte en fråga om styrka.
Jag är tämligen säker på att flertalet i svenska toppen inte sätter hästarna så mycket som jag vill göra i piaffen under träning.
Hur de utländska gör har jag inte sett lika mycket av bakom kulisserna.
Men jag tycker man kan se på hästarna vilka som tränar hur. Precis som med andra hästar..
Inte baserat på en kort ritt bara. Då kan det skita sig eller slumpas åt olika håll just den gången.
Men baserat på många ritter, medvetenhet om vilka de rider för, egen kunskap om hästar i olika miljöer etc så kan man dra rätt mycket slutsatser om hur man rider på hemmaplan.
Och faktum kvarstår.. Det betalas inte att sätta hästarna så pass mycket. Det behövs inte med dagens mekanik utbilda dem så som förr.
Förr hade man fått problem med seriebyten etc också på annat vis än på dagens hästar.
Det ska man ha i åtanke då man idealiserar eller sågar ridning idag.
Tävling är tävling och dressyr är dressyr..
Man gör nog gott i att veta att man bör träna annorlunda än det man ska visa sen. Även för att få bättre resultat på tävling.
Och då bör man inte anse att en icke-satt piaff är bra nog. Just för att på tävling kommer du garanterat få mindre av den sattheten om ngt skiter sig i spändhet. Och det får man ju liksom räkna med att kunna få påslag av..