Korrekt form vs icke korrekt form

Myzan87

Trådstartare
Skulle väldigt gärna vilja se bilder eller filmer på när en häst arbetar i rätt form och en bild där hästen inte gör det. (helst samma häst)

Vet att det finns hästar som går på bogen och inte arbetar med bakbenen men det känns inte som att man ser någon större skillnad när den arbetar rätt.

Såg en häst idag som longerades med en pesoasele. Det såg mest ut som att hästen gick och krökte på nacken. Men jag kan ha fel ;)

Skulle vara väldigt bra (och kul) om man kunde se skillnaden

Sv: Korrekt form vs icke korrekt form

har inga bilder att visa eftersom min vanliga dator är virussmittad, men med pesoasele har jag aldrig sett en häst gå i en bra form. Har dock inte sett jättemånga hästar, men dom jag har sett har alla gått på bogarna med bakbenen en mil bakom.

hej.

Igentligen så har jag inga bra bilder till detta.. men har två bilder tagna typ frammirfån som man ser ganska tydlig skillnad.

Måsste tilläggas att hästen är riden enbart 4 månader.

Inte i form. Jobbar mot handen och vikten. Låser sig i käken och vinklar huvudet för att slippa handens inverkan. tappar bakbenen och faller fram på bogarna:

13212000.jpg

Går i bra form (för sin utbildning). Höjer fram och sätter bak bra under sig med bra påskjut. Känns som att sitta på bakbenen och han travar en ur sadeln. Höjer nacken och kommer fram till bettet och suger tag fint. Dock fortfarande en tendens till att bara vinkla huvudet och låsa käken:

13212003.jpg

Nu är mina bilder DÅÅÅÅLIGA exempel eftersom detta är en så outbildad häst och inte byggd till detta arbetet..

Men men, hoppas att du kan se liite skillnad iaf.

Nä, det såg inte bra ut. Fast det såg mer ut som att hästen kröp ihop med bakdelen.

Var uppe och tittade hos en här på buke när hon red lektion. Hästen är grövre i typen men såg ut att "flyga" fram. Men halvblodet som blev longerat såg verkligen inte ut så.

ja, jag tro mej se lite skillnad varifall :D (inte lätt för ett otränat öga)

Fin häst du har!

Fler får gärna visa upp skillnader! :bow:

ja, jag tro mej se lite skillnad varifall :D (inte lätt för ett otränat öga)

Fin häst du har!

Fler får gärna visa upp skillnader! :bow:

tack så mycket... jobbar väldigt mycket med att han ska komma upp sig lite.. kan visa en TYDLIG bild på en häst som går på bogarna iaf:
(han är bara riden i 1½ månad här)
12784581.jpg

gämfört med denna när jag travar fram och han bär upp sig lite bättre i sig själv..
(visserligen inte i form, men bättre "lyft" fram..)
13212006.jpg

Mycket intressant tråd! Tyvärr har jag inga bilder att dela med mig...

Synd! Verkar lite ont om bilder trots att många rider dressyr :crazy:

Jag har några bilder men vet inte om det är rätt form eller fel :D

Tycker detta är en ganska bra form.

Och denna är väl inte så bra, tror jag ;)

Jag kan inte detta med form :D Okej, skillnad kan jag se men inte så stor ;)

Tycker hästen på sista bilden du la ut ser ut att gå i en aldeles utmärkt form jag.

Hästen måste komma upp mer från bogarna och ta i med mer bakbenen, vinkla sitt bäcken och sätta bakbenen mer under sig.

På andra bilden så tycker jag att hästen bara ser låst ut. Behöver också där komma upp från bogarna. Öva mkt smalingar innan igångsättningar till trav. Trava några steg. Ta ner, samla "om" och börja trava igen. Försök få honom/henne att samla sig mer i traven och verkligen trampa. Känna att hästen arbetar med sina bakben och inte luras.
Ser ut att streta emot bettet och inte vilja släppa taget. Försök lösgöra mer så du får en rund och fin häst som arbetar genom hela kroppen. Vinklar sitt bäcken och sina bakbenen, kommer upp med ryggen och därigenom går ner på tygeln.
+ att ryttaren sitter i stolsits på båda bilderna.

Senast ändrad:

Tacktack!

Ja, det är typ det vi tränar på. Att han ska sätta sig under sig. Och vinkla sitt bäcken. Tack för tipset! :)

Andra bilden var från första provridning och hela den ritten gick inte så vidare bra :angel:

Jo jag vet, jag har en tendens till att hamna i stolsits då jag gärna drar fram underskänkeln :/ Sen så är han väldigt studsig att sitta på så jag liksom trampar ner hälen och drar benen framåt för det känns som om det blir lättare att sitta ner då. Men jag kämpar på.:)

Det är bra att du vet vad ni behöver jobba på! :bow: det är det många som behöver lära sig.

Men om det är provridning så är det förståerligt att det inte är på GP-nivå ;)

Intressant tråd! Ska leta fram bilder när jag sitter vid min dator!

jag tror studsigheten kommer släppa när han får med sig ryggen o kommer till arbete. På andra bilden är han verkligen i total nedförsbacke, första är bättre även om han inte ser så avspänd ut.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar