_moa_

Trådstartare
Jaha nu är också jag helt frälst i körningen. Har fått en vagn till min shettis och har nu kört några gånger. Jag bara älskar körning!!! Min häst tycker att det är JÄTTE kul, kanske liite för kul ibland (men matte jag ska bara springa liiite till, snääälla :D ). Varför har jag inte kommit på det innan med körning?

Var ute och körde idag. Typ 2:a gången utan att någon höll i hästen eller gick jämte. Det gick jätte bra utom två missöden. En gång ville hon vända och en gång försökte hon sticka. Så nu är min fråga. Om man har en häst som tycker det är lite för kul ibland borde jag skaffa ett skarpare bett?

Hur brukar ni träna ute på vägarna? Hur mkt vågar man pressa dom, tex i uppförsbackar?

Sv: Körning

Har du svårt att hålla hästen kan det vara bra med ett lite skarpare bett. Tex jaktkandar i stora ringen eller över hålet så får du lite extra kraft. Min lånekille har skenat x antal gånger med tränsbett tidigare (han slutade med mycket dressyrträning) och en gång ner i diket där han slängde av kusk och groom ur vagnen (som fortfarande har ont axel och knä trots att det var tre år sedan...). Så nog kan det gå illa även med dom små! Hur mycket du kan pressa hästen beror ju på hur vältränad den är och vad den har för andra förutsättningar. Man brukar kunna märka på hästen rätt bra ändå när den är fysiskt trött och när den är lat. I alla fall lär man isg med tiden! Lycka till med körningen!!

Nora skrev:
Har du svårt att hålla hästen kan det vara bra med ett lite skarpare bett. Tex jaktkandar i stora ringen eller över hålet så får du lite extra kraft. Min lånekille har skenat x antal gånger med tränsbett tidigare (han slutade med mycket dressyrträning) och en gång ner i diket där han slängde av kusk och groom ur vagnen (som fortfarande har ont axel och knä trots att det var tre år sedan...). Så nog kan det gå illa även med dom små! Hur mycket du kan pressa hästen beror ju på hur vältränad den är och vad den har för andra förutsättningar. Man brukar kunna märka på hästen rätt bra ändå när den är fysiskt trött och när den är lat. I alla fall lär man isg med tiden! Lycka till med körningen!!

Då blir det nog till att inhandla lite skarpare och träna mkt dressyr! Jag kör max 20 minuter någon gång i veckan beroende på när jag kan få hjälp av någon. Brukar gå i dom branta backarna men sitter kvar ibland. Är så rädd att det ska bli för mkt för henne. Man ser ju att hon verkligen tar i och kämpar. Men samtidigt bygger hon väl kanske inte några muskler om man bara kör på planmark?

Har hon dåligt med muskler är det nog bra att börja på planmark och bygga upp en stadig grund och sen kan ni börja träna i backarna. Blir det för jobbigt att bli körd kanske hon tappar intresset för det.

Ja, hon kan säkert klara av backarna också men det är som svårt för mig och säga när jag inte sett hästen, vagnen eller backen. Jag tror du kan läsa av din häst när det är för jobbigt och när den klarar det galant!

Tänkte bara höra så du använder baksele, om ni nu bara har backar. Baksele eller broms på vagnen.

och såklart draglinor om hon ska kunna dra ordentligt i uppförsbackarna.

I början när jag inte visste hur mycket min häst orkade så fick hon dra halva biten med mig i, och sen gick jag av när hon saktade ner farten det minsta. Nu drar hon alltid uppåt för jag vet att hon orkar och det är bra träning, men nerför brukar jag gå av om det är skarpt.

Skritta uppför, det stärker mest. Undvik trav, det sliter mest av de tre gångarterna.

Körpisk är oxå nyttigt att ha med sig, speciellt om hon vänder om och vill hem när hon själv vill det. Pisken ska användas framme vid däckeln, inte på rumpan som ett straff.

och du, kul att du tycker körning är kul, nu har du dubbelt så kul med din häst! Har du ingen bild på er?
/jenny

snigelfarmor skrev:
Tänkte bara höra så du använder baksele, om ni nu bara har backar. Baksele eller broms på vagnen.

och såklart draglinor om hon ska kunna dra ordentligt i uppförsbackarna.

I början när jag inte visste hur mycket min häst orkade så fick hon dra halva biten med mig i, och sen gick jag av när hon saktade ner farten det minsta. Nu drar hon alltid uppåt för jag vet att hon orkar och det är bra träning, men nerför brukar jag gå av om det är skarpt.

Skritta uppför, det stärker mest. Undvik trav, det sliter mest av de tre gångarterna.

Körpisk är oxå nyttigt att ha med sig, speciellt om hon vänder om och vill hem när hon själv vill det. Pisken ska användas framme vid däckeln, inte på rumpan som ett straff.

och du, kul att du tycker körning är kul, nu har du dubbelt så kul med din häst! Har du ingen bild på er?
/jenny

Ja jag har både backsele och draglinor. Denna selen har jag. Skulle inte våga utan efter att ha läst inläggen här. I vissa backar så går jag halva och åker halva.

Måste nog skaffa långre spö eller funkar det med longerspö?

Jag har bild som redan ligger här. Kördebut tror jag tråden hette. Men ska försöka ta lite nyare bilder. Det är verkligen jätte kul att köra och när pollen börjar få mer muskler så ska vi försöka komme iväg och träna också!

longerpisk med kort snärt funkar väl, så länge du når fram till manken typ. :)
Nu minns jag din tråd :) Det såg ju trevligt ut!

Är du nöjd med selen?

/jenny

snigelfarmor skrev:
longerpisk med kort snärt funkar väl, så länge du når fram till manken typ. :)
Nu minns jag din tråd :) Det såg ju trevligt ut!

Är du nöjd med selen?

/jenny

Okej, tack :)

Ja hyfsta. Jag tycker att den verkar lite stor över allt. Däckeln ligger en halvmil ovanför hästen, backselen ligger konstigt och så. Men förhoppningsvis kommer det att bli bättre eftersom min häst är lite för överviktig :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat