Sv: Körmöte

Önskar att jag kunde åka och backa upp dig. ;) Jag tycker ju att rubriken snarare ska vara "bredd och lättklasskuskar" och handla om de som faktiskt tävla mest och har det tuffast både ekonomiskt och på grund av alla regler. Och bredd-diskussionen bör inte handla om hur man får fler kuskar att sikta högre, utan om hur man får kuskar att fortsätta tävla överhuvudtaget när reglerna är så bisarrt tråkiga för alla under Nationell klass.

Rapportera efter mötet vad som sas! :) :devil:

Jag har sett en olycka i lätt klass. Men den hade hänt oavsett TR, för hästen var galen :D Nu skadades ingen, men hästen kom lös och helt plötsligt var både groom och kusk borta från kuskbocken. De slängde sig av självmant.

sitter på arlanda nu på väg hem från mötet. jag får nog i alla fall säga det känns lite mer positivt nu.

jag måste vila hjärnan lite, men sen återkommer jag med rapport. Empress och (du med den fina welshen, kommer inte ihåg buke-nicket) får väl hjälpa mig att förmedla vad som sas. Vet inte om det var några fler bukefalister där?

Något som kanske kan glädja är att körkommittén snart finns på facebook, så att man kan få information, diskutera nyheter och föra fram sina synpunkter den vägen.

Anna_, stor eloge till dig. Du gjorde ett superjobb. Jag är väldigt impad av dig. Du kommer in, i princip helt ny, och med klar och hög röst (till skillnad mot många andra) framförde du det du sa att du skulle ta med dig härifrån!
Vad GLAD jag är för att du har kommit in i kommitén.
:bow:

Utöver detta kan jag bara säga att jag åkte därifrån på lördag med känsla av att jag inte längre har någon lust att vara med och arrangera tävlingar.. och tyvärr åkte jag därifrån på söndag med noll inspiration att fortsätta med körningen överhuvudtaget. :(

Det var så mycket fokus på elit och landslag så det kändes inte som att vi i 'bredden' hade något där att göra, mer än som 'passupp' för eliten i form av att arrangera fullständiga svårklass-tävlingar.
:crazy: :crazy:
Detta är 3e gången jag deltar på konferensen men det är första gången jag åkte hem och kände mig lite deppig.

*Delvis knapplån*

Vad trist! :(

Jag minns så väl när SvRF för ett gäng år sen gjorde en groda och gick ut offentligt med meddelandet att landets ridklubbars medlemmar är till för att betala för elitekipagens resor till och från internationella tävlingar m.m. (De fick revidera uttalandet så att det lät lite mer diplomatiskt, men innehållet var ju ändå detsamma!) Lite åt det hållet känner jag med körningen nu, det låter hela tiden som att vi som tävlar under elitklass bara är till för att säkra vägen för elitekipagen ut i världen. Vi har inget eget värde, och definitivt ingen talan, och alla regler ändras för att i första hand hjälpa eliten framåt... Säger inte att det ÄR så, men det är så det känns för mig.

Väntar otåligt på en fullständig rapport från konferensen och hoppas att Anna_ har rätt i att det finns några ljuspunkter.

De rapporter som jag har fått så här långt...

Föreläsningen av Emelie (?) från förbundet ang sponsring var helgens höjdpunkt. Mycket bra tydligen! :bow:

Genomgången av TDB var ett seg och rätt onödig då inget var förberett...

Maten var hemsk.

ca 65 deltagare, mestadels arrangörer

Nya förbundskaptenen höll samma genomgång båda dagarna. Har knutit Nicke och Christer till tränare för landslagen. Vid frågor kunde förbundskaptenen inte redogöra för vilka kriterier som krävs för att vara aktuell för spets och/eller utmanargrupp. Tydligen hade zonledaren för väst grillat rätt hårt i frågan i hopp om raka puckar.

Man konstaterade från förbundet att det finns rätt stora problem med alkohol vid körtävlingar både bland tävlande men också hos funktionärer, domare osv. Någon slags rapport-blankett ska tillverkas som man kan fylla i och skicka till förbundet.

Observera att jag inte var på mötet och att detta är andrahandsuppgifter. Med reservation för eventuella fel och missuppfattningar, alltså!

Tack Empress! Det är lättare att framföra åsikter när jag vet att det inte bara är jag som står bakom dem utan även en massa bukefalister.

Det som jag tyckte kändes bra var att få träffa och lära känna de andra och känna att även om man inte tycker lika och har väldigt olika perspektiv så kan man i alla fall kan ha en dialog.

Vi hade möte med kommittén på fredagskvällen och det där med öppenhet och information diskuterades en hel del och jag tror det kommer bli bättre på den fronten. Nu har vi ju Lena som är informationsansvarig och jag tror att hon kommer göra ett bra jobb! Det kommer komma ut mer information på SvRFs hemsida, om vilka som sitter i kommittén, TR- och domarnämnd osv, om utbildningsstegen för funktionärer, vad som krävs för att komma med i landslag, osv. Samt att KK kommer som sagt snart finnas på facebook.

När det gäller landslagen så är Lotta väldigt ny som lagledare och hon har inte klart allting än om hur uttagningar osv ska ske. Hon verkar vara öppen för dialog där, så alla som har synpunkter på det bör kontakta Lotta och diskutera. Något som flera av oss framförde på mötet var behovet av mönstringar på flera håll i landet och även att vi zonledare kan hålla koll på våra kuskar och tipsa Lotta om ekipage hon borde titta närmare på.

Sen kan jag precis som Empress känna att även om det pratas om att vi måste öka "bredden" så är det ändå en väldig elitfokusering. Min känsla är att syftet med "bredden" för många är bara att kunna vaska fram nya VM-kuskar... När jag pratar om bredd så menar jag kuskar som tävlar och har roligt i lätt klass utan något dolt syfte om att hitta elitkuskar utan bara helt enkelt för att det är roligt att ha mål att träna mot och att mäta sig mot andra, på den nivå man är, och att det är bra om vi blir fler så att man har lättare att arrangera tävlingar och träningar på nära håll utan att behöva vara beroende av att folk åker jättelångt för att delta. När andra pratar om bredd så handlar det om att få fler kuskar i MSV. När jag pratar om att få igång nya arrangörer så menar jag en klubb som kommer igång att börja arrangera lokal klass. När andra pratar om nya arrangörer så menar de hur man ska få fler att arrangera 3-dagars Elittävling :grin:

Så jag är väldigt kluven om jag ska orka engagera mig, eller om jag ska lägga ner allt som har med SvRF att göra och bara tävla mot mina kompisar på hemmaplan med egensnickrade regler... Men jag får väl ge det en chans ett tag till när jag nu sagt ja till det här uppdraget...

En positiv sak som inte bara har med körning att göra, men som jag inte snappat upp tidigare. Det är numera ingenting i TR som hindrar uppstallning i hagar eller mobila boxar etc. Det som gäller nu är att arrangören bestämmer vad som är tillåtet. Och det som arrangören tillhandahåller är det arrangören som ansvarar för. Men i övrigt så är det fritt fram så länge man inte bryter mot djurskyddslagen och jordbruksverkets föreskrifter.

Då kan man alltså ta med ett partytält, ett aggregat och några trampstolpar och ha hästen utanför lastbilen precis som man gör utomlands om arrangören nu tycker att det är okej. Intressant! :D:bow:

När det gäller demokrati och hur kommittén utses så... ja, jag lyfte i alla fall frågan under konferensen. Men det rör ju egentligen hela SvRFs organisation så det är väl kanske snarare en fråga för SvRFs årsstämma och/eller den pågående organisationsutredningen. Det lät som väldigt hugget i sten att det skulle fungera som det är nu :grin: Även om jag inte tyckte att argumenten "men hur gör man om ordföranden avgår, att hålla extrastämma för hela SvRF funkar inte" håller.

.
Sen kan jag precis som Empress känna att även om det pratas om att vi måste öka "bredden" så är det ändå en väldig elitfokusering. Min känsla är att syftet med "bredden" för många är bara att kunna vaska fram nya VM-kuskar... När jag pratar om bredd så menar jag kuskar som tävlar och har roligt i lätt klass utan något dolt syfte om att hitta elitkuskar utan bara helt enkelt för att det är roligt att ha mål att träna mot och att mäta sig mot andra, på den nivå man är, och att det är bra om vi blir fler så att man har lättare att arrangera tävlingar och träningar på nära håll utan att behöva vara beroende av att folk åker jättelångt för att delta. När andra pratar om bredd så handlar det om att få fler kuskar i MSV. När jag pratar om att få igång nya arrangörer så menar jag en klubb som kommer igång att börja arrangera lokal klass. När andra pratar om nya arrangörer så menar de hur man ska få fler att arrangera 3-dagars Elittävling :grin:

Det har varit elitfokusering rätt länge nu och det har ju inte precis bidragit till en ökning av elitkuskar, snarare tvärtom. Kanske dags att byta grepp?
Sen tycker jag att båda måste finnas, det ena ger det andra. Men då måste man iaf fokusera lika mycket på båda.
För mig är bredd inte enbart lättklass-kuskar som tävlar för att det är roligt utan planer på att avancera. För mig är det lika mycket bredd med kuskar på medelsvår nivå som tävlar enbart för att det är roligt och för att utmana sig själv men som inte har några som helst planer på att sikta på en landslagsplats.

jo precis, det måste ju finnas på alla nivåer. Men när man pratar om den här pyramiden med bas och spets så får man inte glömma de som är längst ner.

sen är det väl iofs så att till såna här konferenser så är det ju förståeligt att det är mest de på högre nivå som åker så då blir det ju lite vinklat. Det första man tänker på som ny kusk är ju knappast att åka till stockholm på konferens.

men det är ju det som är så intressant. Det är inte många elitkuskar som åker på körkonferensen. De flesta stolarna fylls av gräsroten.. och även av nykomlingar som är nyfikna och vill engagera sig.

Jag tyckte att 'nyheterna' utanför KK's domäner var det mest intressanta i helgen. Dvs. licensfrågan, uppstallning mm .. samt givetvis den engagerade SvRF sponsoransvariga's föreläsning.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Sirap
·
Samhälle Vatten i kranen är något som många tar för givet. Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis. Nu så införs individuell mätning...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
5 138
Senast: sjoberga
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 441
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka