Körlitteratur!

Kalinka

Trådstartare
Ja, jag vet att den är "felplacerad" men jag hoppas den får ligga kvar eftersom jag är ute efter så specifika böcker! ;)

Vad har ni för böcker och vad rekommenderar ni? Det finns ju inte så många på marknaden eller är det väl jag som inte hittar dem helt enkelt.
Erikssons böcker har jag iaf. :cool:
Även om de inte finns i handel så kan man ju få tag på secondhand....förhoppningsvis iaf. :p

Sv: Körlitteratur!

Det finns en jätte bra bok av Hans Sidbäck som heter hästmannaskap. Den handlar mycket om skogskörning men tar även upp lite andra saker.

Hej. På svensk är C.G.Wrangel :Håndbog for hestevenner, den mest
omfattende.(antikvariat eller bibliotek, skrevet ca.1890) På tysk
Die kunst des Fahrens, forlag Kosmos,tlf 0049 711 2191-0.Denne
bog är den mest anbefalelsesvärdige af alle , meget illustreret med
tegninger och fotos.Et "måste" for alle, der vil noget med körsel. På
engelsk :On the boxseat af Tom Ryder.Se ochså www.carriage-driving.com. hälsningar Holm

Tack för förslag! :bow:

CG Wrangel har jag faktiskt men jag måste erkänna att jag inte hunnit att läsa igenom dem ännu..... :o
Ska ta o kika i den. Tack för länken förresten.

Hästmannaskap, ska se om jag hittar den också.

Väldigt va dåligt med körböcker de e, ridning finns det ju så man drunknar. ;) :)

Har inga böcker men däremot filmer av Anders Eriksson som jag tycker är jättebra. Han har väl skrivit böcker också om jag inte minns fel.

undefinedHej!
Det finns 2 bra böcker om körning - vad jag känner till och som jag har själv: Nr 1) "Att köra häst" av Elisabeth Hjortvid, 2) "Hästmannaskap Körning" av Hans Sidbäck.
Hasse har även en hemsida du kan gå in och titta på om du vill www.hastrekreation.se . :bump:
Sen kan du ju alltid gå med i någon körklubb/förening, dom brukar ordna körkurser ibland.
Lycka till :D
Mvh Ia

Hej!
Jag tycker att boken "dressyrkörning med en häst" är bra. JAg tror att det är så den heter i alla fall. Det är en amerikansk författare, Sandy nånting. Den är översatt till svenska av Lars-åke Larsson. Grönt omslag. Om nån vet vilken jag menar så skriv gärna vad författaren heter.

Jag håller på att läsa en bok som jag köpte på Euro Horse-mässan i Göteborg. Den heter Hästkörning med undertexten:- Hur du kör in en häst och utvecklar körningen steg för steg. Den är skriven av Sten Alskans och verkar vara en bra bok. Den är iallafall lättförståelig för mej som är helt nybörjare. :)

Kanon!! Tack för alla förslag! :bow: Nu ska jag surfa runt o leta. :bow:

Är det någon mer som kommer på någon bok/film så tar jag tacksamt emot namnet/titeln. :angel: :)

Hilly skrev:
Hej!
Jag tycker att boken "dressyrkörning med en häst" är bra. JAg tror att det är så den heter i alla fall. Det är en amerikansk författare, Sandy nånting. Den är översatt till svenska av Lars-åke Larsson. Grönt omslag. Om nån vet vilken jag menar så skriv gärna vad författaren heter.

OBS att dressyrprogrammen i slutet ändrats sedan boken trycktes (så ni inte sitter och övar in fel - de är ganska snarlika nämligen).

Annars finns det en trevlig bok om grundläggande körning som heter "Att köra häst" av Elisabeth Hjortvid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 346
Senast: Thaliaste
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 135
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Myzan87
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 414
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar