Körkort för bara automat?

Sv: Körkort för bara automat?

Ja, det är väl det eller att uttrycka dig bättre du har att välja på. Men jag förstår att du väljer att ge upp väldigt lätt och tycker att det känns omöjligt istället, det är trots allt faktiskt många som finner den lösningen mest praktisk utan att det är något fel med det.
smile.gif

Fler och fler bilar har ju automat nu. Ser inget fel i att man vill köra upp för endast automat.

Jag gjorde inte det men jag skulle aldrig få för mig att skaffa en bil med manuell växellåda nu, har kört automat i många år och det är väldigt mkt enklare. Särskilt om man sitter i kö mkt så är det underbart med automat, bara att gasa och bromsa.

*kl*

Ni får önska att polisen står där bäst ni vill. Ni har ingen aning om hur vägen ser ut, hur långt de är eller vart jag bor så..

Skiter väl i körkort helt och fortsätter som jag gör eftersom att jag är ett offer, psykfall, livsfarlig och ger upp för lätt. Puss o kram.

Det spelar ingen roll hur vägen ser ut, hur långt det är eller vart du bor. Du får oavsett inte sitta ensam och föra fram ett fordon utan körkort.
Kan jag tycka är självklart för en vuxen människa?

En helt ärlig undran nu: Vad är det för fel med att "ge upp" och välja den lätta vägen? Generellt sådär? Om någon nu tycker att manuell låda är för mycket arbete och väljer att ta endast för automat, vad spelar det för roll?

Exakt min tanke. Att ta körkort för automat begränsar ingen annan än den som tar det, så varför folk ska lägga sig i och kritisera andras val som inte påverkar dem själva ett dugg förstår jag inte alls.

Men det är ju ett mycket allvaligt trafikbrott att framföra ett fordon man inte har behörighet för, det borde du veta! Så självklart önskar man att polisen plockar sig, det är ju bättre att du lär dig genom indragen lämpen och böter, än att du kör ihjäl någon eller kör sönder egendom.

Det är ju som att en rattfyllerist skulle ursäkta sitt fyllekörande med att "vägen är kort och enskild", det spelar ingen roll!

Kl

Som flera andrs sagt så är det inte avståndet som är grejen. Det är olagligt om du bara backar ur ett garage och 2 meter ner på uppfarten. Som ts resonerar så kanske det inte spelar någon roll då om man tar 2 öl och sen kör hem, för det kanske bara är 1km på en öde grusväg.

Fast jag får en känsla av att ts lär fortsätta köra även om polisen drar in lämpet och hon får böter osv.. Jävligt knepigt resonemang att köra med att vi inte vet hur vägen ser ut eller hur långt det. För det är helt oväsentligt.

Delvis knapplån

När jag började övningsköra var jag totalt livrädd att köra överhuvudtaget. Och att bilen var manuell växlad gjorde inte saken bättre. Det var helt plötsligt så mycket att tänka på. Vart hjulen fanns på vägen, koppling, växla, farten osv.
Men så började jag köra automat. Fatta så skönt!
Kunde jag focusera på att lära känna bilen, hur en bil funkade osv. Utan att behöva tänka på koppling, dragläget och växla.
Min rädsla för att köra bil försvann och när jag kände mig trygg att köra så gick jag över till manuell. Och jag började med att lära mig att hitta dragläget. Växlarna kunde jag helt plötsligt.
När jag väl hittat dragläget så var det inga som helst problem längre att köra manuell. Nu känner jag mig trygg och det finns ingen rädsla eller osäkerhet.
Och jag tom föredrar att köra manuell för det känns så konstigt att köra automat. Det fattas något liksom haha.

Så jag förstår TS fullt ut! Det är inget fel i att man vill köra automat. Bara för att man är osäker på att köra manuell så betyder inte det att man generellt är en dålig förare.

Ta vilket körkort du vill, men se för 17 till att göra det innan du sätter dig och kör ensam igen!
Om det är ett problem att ta sig till stallet utan bil så köp en moped klass II eller cykla....
Man kör inte bil utan körkort! :(

Innan jag fick kläm på det här med växlar och dragläge ville jag bara gråta rätt ut varenda gång jag övningskörde. Trodde aldrig jag skulle klara av ett körkort.
Men idag har jag BED-kort så det fanns ju hopp även för mig. :D

Men visst, får man total panik så kan det ju vara en idé att ta för automat, även om jag rekommenderar alla att ta manuellt så man slipper bli så begränsad. För kör du upp och klarar körkortet för manuell så finns det ju inget som hindrar dig från att bara köra automat sen ändå! Det kan däremot vara väldigt praktiskt att kunna låna någon annans bil osv. Oftast har ju folk manuell låda.

Väldigt dumt att köra olovligt, oavsett om det bara är till och från stallet.
Händer det något så är det en mängd olika brott som begåtts. Den som lånar ut bilen till dig kan åtalas för "Tillåtande av olovlig körning". Är du med i en olycka åker du dit för olovlig körning och säkert även vårdslöshet i trafik. Dessutom gäller troligtvis bara trafikförsäkringen när du kör olovligt och det kan bli en väldigt dyr historia om du krockar.

Eller frågan är väl egentligen hur lämplig du är att ha körkort öht om du tar så lätt på att köra olovligt??
:crazy:

Ta vilket körkort du vill, men se för 17 till att göra det innan du sätter dig och kör ensam igen!
Om det är ett problem att ta sig till stallet utan bil så köp en moped klass II eller cykla....
Man kör inte bil utan körkort! :(

+1...

Jag trodde i min enfald inte att man kunde resonera så idiotiskt :crazy:

*kl*

Ni får önska att polisen står där bäst ni vill. Ni har ingen aning om hur vägen ser ut, hur långt de är eller vart jag bor så..

Skiter väl i körkort helt och fortsätter som jag gör eftersom att jag är ett offer, psykfall, livsfarlig och ger upp för lätt. Puss o kram.

Om det är en lätt kort väg kan du väl gå istället.

Man kör helt enkelt inte bil utan körkort, det är ju för tusan farligt nog att vara ute på vägen när förarna är utbildade.

Om du skulle lyckas ta körkort i framtiden (automat eller ej), kommer du resonera på samma sätt när det gäller att köra bil alkoholpåverkad? "Men det är ju så kort bit efter en lugn väg..." :cautious: :crazy:

Fast det spelar ingen roll hur vägen ser ut, har man inte körkort ska man inte köra bil, punkt. Du är inte bara en fara för dig själv utan även medtrafikanter.

Är det en jättekort sträcka kan du ju lika gärna gå eller cykla, det är ju dessutom bättre för miljön isåf.

KL
Funderar också på att ta för automat.
Jag behöver körkortet NU, helst igår för att få jobb.
Bo ute i ingenting och få jobb utan körkort är nästintill omöjligt. Enda svaret man får är "nej, du kommer inte kunna ta dig hit på rätt tider" :cautious: oerhört frustrerande.

Övningskör jag privat är det automat det finns tillgång till.
Har övningskört på trafikskola med manuell låda, inte bara 10 lektioner då eller så. Jag höll på i ett helt jädra år, fick aldrig riktigt kläm på det där med dragläge, hålla koll på vilken växel som låg var osv. Det blev bara ett stressmoment.

Men köra föräldrarnas automat gick finfint.
Kändes mycket tryggare att köra deras stora jeep än körskolans lilla golf :p
Men visst, skulle jag ge mig fasen på det och lägga ner tid på det så skulle jag säkert fixa manuell också. Men känner inte att jag har den tiden nu.
Kan alltid lägga till manuell i efterhand om det är så.

I många jobb som kräver körkort så tillhandahåller ju jobbet bilarna (pga speciell utrustning i bilarna, eller att jobbets logo ska synas när man är ute så det ser mer officiellt ut etc) och det är ju inte säkert att jobbets bilar är automat.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 071
Senast: KesoNeso
·
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 015
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar