Körkort för bara automat?

Sv: Körkort för bara automat?

Har inte provat o köra ngn annan automat så de vet jag inte.
Har varit i pressade situationer dock. Älg, hund som sprungit över vägen, bil på min sida osv.

Har inte provat o köra ngn annan automat så de vet jag inte.
Har varit i pressade situationer dock. Älg, hund som sprungit över vägen, bil på min sida osv.

Fast du får ju inte köra upp i "din" bil oavsett så om du bara känner dig trygg i den och ingen annan så lär det ju inte fungera så bra ändå...

Nej? Jag skrev ju att jag inte kört någon annan bil så det vet jag inte.

Älskar alla bukes extremt nödvändiga kommentarer.

Lånar knapp

Vad är det för jävla kommentarer vissa kommer med? Man får inte körkort om man är så pass trafikrädd att man blir en fara, och man genomgår även en lämplighetskontroll för att få övningsköra. Hur ska man bli orädd om man INTE får öva?!

Nödvändigt eller inte, det var mer ett svar på ditt citat nedan samt att du skrev att du aldrig kört någon annan bil så du vet inte alls hur du reagerar om/när du gör det.

Du får tycka vad du vill om kommentarerna men vi andra bilister - som känner oss trygga med att köra bil, vi vill inte möta på sådana förare som kan råka få en panikaatack mitt på motorvägen. Vi vill helst komma hem i ett stycke.

Jag älskar "min" volvo v70, en f.d polisbil. automat. Och vill aldrig ha någon annan, att börja köra den bilen och köra automat var som att hitta hem.

Jag vill aldrig behöva köra något annat än mannens BMW, men jag kör min sötgolf varje dag ändå.

(För man får inte alltid som man vill, och oftast är man okej med det också)

Lånar knapp

Vad är det för jävla kommentarer vissa kommer med? Man får inte körkort om man är så pass trafikrädd att man blir en fara, och man genomgår även en lämplighetskontroll för att få övningsköra. Hur ska man bli orädd om man INTE får öva?!

Det borde vara så ja, men det finns MÅNGA som släpps igenom trots att de inte borde. Jag har åtminstone 4-5 vänner som jag inte tycker borde ha körkort (hetsiga, tunnelseende när de blir pressade, inte koll på var hen har bilen osv.). Och den där lämplighetskontrollen vill jag gärna höra mer om för den fick jag aldrig genomgå...

Men det är inte upp till dig och mig att bestämma, utan det gör inspektören. Därför tycker jag det är så onödigt att hålla på och trycka ner en osäker övningskörare så som de gjorts i denna tråd. Jag är helsäker på att ts kommer komma över sina rädslor under tiden hon övar, hon lär säkert ta till sig växlandet och kopplandet också om hon bara ger sig själv tid. Hon lär också köra andra bilar än sin gamla polisbil, för man ska ha en jävla otur om bilen överlever en.

När jag tog lämpen för en herrans massa år sen fick jag gå både kurs och fylla i blanketter om lämplighet. Kanske har dom tagit bort det för B nu, men för C finns i alla fall blanketterna kvar.

TS kör på egen hand till och från stallet, vilket framgår i en annan tråd.

Först vill jag säga att jag håller med om att du absolut inte ska köra själv även om det "bara" är till stallet för du är uppenbarligen LÅNGT ifrån redo att sitta ensam i en bil.

När det gäller automat har du ju fått svar på din fråga och det är ju somsagt upp till var och en men personligen kan jag tycka att det är som att köpa en häst men tacka nej till sadel och träns som ingår för att man klarar att rida barbacka med grimma. En dag kanske de är bra att ha sadeln av en eller annan anledning liksom. Så jag håller med den som tipsa om att du borde besöka en körskola och ta en lektion med manuell bil och låt dem instruera dig - för mig var de skit jobbigt när alla sa att pedalerna måste mötas osv när jag skulle prova köra hemma men så kom man till körskolan som sa släpp upp pedalen till dragläget sedan är de bara att köra i väg. Så sjuk enkelt allt blev och vad lugn man vart. För att inte tala om nöjet att övervunnit ett hinder.

kl

Känner en som håller på å tar för automat, enbart. De har ingenting att göra med att han är rädd eller något dylikt. Han är otroligt lugn i trafiken och han fattar precis hur han ska göra. Men hans problem är att han inte får kläm på planeringen i trafiken när han ska växla. Växlingarna tar alldeles för mycket tid och energi så han "glömmer bort" de viktigaste vilket gör att han inte kommer vidare. Han fick provköra en automat och genast fick han ett bättre flyt i trafiken. Han själv säger att han börjar med automat, och blir säker på det. När han får in trafikrytmen i skallen och får allt att flyta så kommer han att utöka till manuellt kort sen.

kl

Känner en som håller på å tar för automat, enbart. De har ingenting att göra med att han är rädd eller något dylikt. Han är otroligt lugn i trafiken och han fattar precis hur han ska göra. Men hans problem är att han inte får kläm på planeringen i trafiken när han ska växla. Växlingarna tar alldeles för mycket tid och energi så han "glömmer bort" de viktigaste vilket gör att han inte kommer vidare. Han fick provköra en automat och genast fick han ett bättre flyt i trafiken. Han själv säger att han börjar med automat, och blir säker på det. När han får in trafikrytmen i skallen och får allt att flyta så kommer han att utöka till manuellt kort sen.

Inget ont mot just denna person, eller någon annan, jag tar det bara som ett exempel.

Är det bara jag som tycker det verkar som att en del ger upp väldigt lätt med bilkörningen? Att man tycker det är obehagligt, att man får motorstopp, att man glömmer annat för man tänker på växlarna osv. ser jag som helt naturligt? Herregud när jag övningskörde fick jag motorstopp regelbundet typ hela första året (och då körde jag bil flera gånger i veckan) - och var osäker på kopplingen ännu längre, ibland missade jag en skylt för att jag kollade på växelspaken (det är ju därför man inte ska köra ensam), jag lyckades till och med med det extremt stressande att få motorstopp mitt i en korsning vid rusningstrafik. Man är ju kass när man börjar, det är ju därför man ska träna.

Jag körde också en del automat när jag övningskörde - och självklart var det enklare!!, men jag skulle aldrig kommit på tanken att ge upp att köra manuell för det. Men jag upplever att det är just det, ge upp, många gör (inte bara i tråden alltså, utan öven folk i "verkligheten"). Jag har vänner som var besvikna att de inte fick köra på "riktiga vägar" efter typ 5 gånger! Efter 5 gånger kunde jag typ växla mellan 1an och 2an utan stopp... Så vida man inte har övningskört typ varje dag i 5 år utan några som helst framsteg tycker jag det är något förhastat att ge upp.

Ts, det här att du känner dig mycket mer säker i din egen bil, det kan inte ha att göra med att det är den bilen du är van vid? Jag var osäker på nya bilar ganska länge, det är inte jättekonstigt. Hur många gånger har du kört manuell?

Och är det så att du kör ensam så ska du självfallet sluta med det omedelbart. Det är farligt, olaglig och du kan ju glömma alla typer av körkort om polisen skulle upptäcka detta... Dessutom rimmar det ganska illa med att du är så rädd för att köra manuell, men anser dig säker nog att köra din egen bil SJÄLV?

Jag tycker det vore ganska dumt att bara ta för automat om man inte har några tydliga hinder (har en bekant vars ena ben är en protes, för honom är det ju automat eller inte alls, det är en annan grej). Jag tycker också automat är bekvämare att köra, och jag tror att vi sakta är på väg åt det hållet. Men väldigt många bilar idag är fortfarande manuella och jag skulle inte vilja begränsa mig så.

En helt ärlig undran nu: Vad är det för fel med att "ge upp" och välja den lätta vägen? Generellt sådär? Om någon nu tycker att manuell låda är för mycket arbete och väljer att ta endast för automat, vad spelar det för roll?

En helt ärlig undran nu: Vad är det för fel med att "ge upp" och välja den lätta vägen? Generellt sådär? Om någon nu tycker att manuell låda är för mycket arbete och väljer att ta endast för automat, vad spelar det för roll?

Om det är ett aktivt, genomtänkt val - absolut. Men jag upplever att det inte är så det går till (observera att det nu är min egen erfarenhet, jag känner inte alla som tar körkort). Det är mer "jag vill ta för manuell men nu har jag försökt typ 10 gånger och det går inte, så jag ger upp och kallar det omöjligt, så jag tar för bara automat och är lite missnöjd med det och gör mig själv till offer".

Jag vänder mig absolut inte emot att man tar beslutet (eller ja, jag har svårt att förstå varför man vill begränsa sig så, men har man kommit fram till att man är okej med det så visst). Jag vänder mig mot att så många (återigen min upplevelse) kallar det "omöjligt" när de knappt ens har försökt.

Det är svårt att köra bil. Man behöver många timmar bakom ratten (oavsett växellåda) för att bli en säker förare.

Men gör sig själv till offer? Jag har visserligen aldrig diskuterat särskilt mycket bilkörning med någon, men jag har verkligen aldrig upplevt att folk som kör automat tycker synd om sig själva? Den enda gången jag set att folk behöver försvara sig (tja, som nu) är när andra bilförare får någon sorts elitistiskt knyck och bara måste förklara precis hur dåligt och opraktiskt och fel det är att bara vilja köra automat.

Jag gav upp på manuell efter två veckors övningskörning eftersom jag blev så jävla less på dessa kärringstopp och det förbannade dragläget. Ja, det kanske är något alla blir, men so what, för MIG var det omöjligt, jag såg det som slöseri med tid, såg en snabbare och mer praktisk lösning och valde den.

Det är väl av lite samma anledning som jag väljer QH framför rem på travselar: Det är mycket bekvämare, och varför skulle jag vilja lägga ner extra tid och besvär på något som inte ger mig några fördelar. Visst blir det ett något mindre urval när jag köper nytt, men det är i mina ögon inget problematiskt. :)

Men gör sig själv till offer? Jag har visserligen aldrig diskuterat särskilt mycket bilkörning med någon, men jag har verkligen aldrig upplevt att folk som kör automat tycker synd om sig själva? Den enda gången jag set att folk behöver försvara sig (tja, som nu) är när andra bilförare får någon sorts elitistiskt knyck och bara måste förklara precis hur dåligt och opraktiskt och fel det är att bara vilja köra automat.

Om du läste båda min inlägg såg du säkert
Är det bara jag som tycker det verkar som att en del ger upp väldigt lätt med bilkörningen?
Detta var MIN upplevelse, du har en annan. Det är ju jättebra, för min upplevelse är inte direkt positiv.

Jag har i min direkta närhet tre stycken som gett upp manuellt. Alla tre är nu något bittra över detta, "men det var ju omöjligt". Att du är nöjd med ditt beslut är väl jättebra. :) Men det är en skillnad på att göra ett val och att se det som omöjligt.

(Sedan är min personliga åsikt att det är jättebra att folk delar med sig av för och nackdelar med bara automat och att man berättar att det är svårt. Jag tyckte i alla fall det var skönt att höra att det inte bara var jag som var kass i början. Hade alla sagt till mig "äh, men om du tycker det är svårt så ta bara för automat" hade jag kanske gett upp och då hade jag nog varit ganska bitter (för jag hade inte kunnat köra någon av familjens bilar, och fått problem när jag ska söka jobb som kräver körkort, i alla fall i min hem-kommun). Men det kanske bara är jag som funkar så. I så fall ber jag om ursäkt.).

Fast det är det jag menar. Att ge upp lätt med bilkörningen är ju på intet sätt samma sak som att göra sig själv till ett offer, i mitt tycke. Om folk däremot ofta uttryckte att det egentligen bara borde finnas automatväxlade bilar eftersom manuella var helt omöjliga för alla att köra, och alla som påstod något annat var underbarn utan förståelse, det vore en sak.

Jag var också verkligen skitsur och ilsken och ledsen över att jag inte klarade av att köra manuell, och det ÄR ju omöjligt för just mig - det är ju därför jag tvingades välja bort det, det hade liksom inte fungerat för mig - men det betyder ju inte att jag tycker synd om mig själv och tar på mig offerkofta (hur man ens gör det när det kommer till bilval). Manuell växling råkade bara vara en omöjlighet för just mig och mina talanger och that's it.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 071
Senast: KesoNeso
·
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 015
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar