Körkort för bara automat?

Poisonous

Trådstartare
Finns det fortfarande?
Fått höra massor med olika bud den senaste tiden, vissa menar att det är borttaget och andra menar att man fortfarande kan ta enbart automatkörkort.

Någon som vet? Blir inte klokare av att googla.

Sv: Körkort för bara automat?

Jag har en kompis som håller på att ta för automat nu, så det borde ju finnas. Kanske vissa körskolor som inte har det bara?

Åh, tack för det snabba svaret. Wonderful! Då ska jag kika med närmaste körskola!

Får jag fråga varför du bara vill ta för automat? Så mycket svårare är det inte för att ta vanlig och det blir större utbud om ni vill köpa begagnad bil eller behöver låna av någon.
Men det finns fortfarande, är nog så att alla trafikskolor inte har en automatbil bara

Jag är också nyfiken på varför man väljer att ta ett automatkörkort? Jag förstår om det är av medicinska skäl t ex att man har något fel med ben/fötter osv men annars undrar jag?

För att jag får panik.
Jag har övningskört en hel del och alltid varit så fruktansvärd rädd när jag kört, panikångestattacker, hyperventilerar och får verkligen inte grepp om det.
Tills jag började köra automat, det var som att hitta hem. Jag älskar "min" volvo v70, en f.d polisbil. automat. Och vill aldrig ha någon annan, att börja köra den bilen och köra automat var som att hitta hem.

Jag tänker också ta för endast automat. Har bara tillgång till att övningsköra regelbundet med en automat, så då får det bli så, orka jaga bilar i det syftet.

I övrigt fick jag eviga kärringstopp när jag väl körde manuell och drabbades således av smärre panik varje gång jag kom till en korsning eller rondell, medan jag känner mig fullständigt säker i en automat, så nej tack till manuell.
Dessutom tycker jag det är mycket bekvämare, och det är nog inte nödvändigtvis en vanesak, min pappa som haft körkort i typ 35 år tycker numer också bäst om sin automat.

Alla gör som de vill och jag har inget emot att folk tar för bara automat.

Men vill inflika att det ÄR läskigt i början och man FÅR panik. Alla får kärringstopp i början, alla blir frustrerade över dragläget och även folk som har haft körkort i 20 år kan få kärringstopp eller känna sig otrygga i t ex en ny bil.

Men övning ger färdighet! Vissa får öva mer än andra, men så är det ju med allt. Inte bara bilkörning.

Du är inte ensam! Jag tog körkort för automat för 6 år sen och då sa dom att det blir vanligare och vanligare. Kör bara mammas trygga bil :)

Är man så rädd är det tveksamt om man är lämplig att framföra fordon överhuvudtaget, automat eller ej.

Vad då i början? Fått köra ny sorts bil i jobbet och vips så har man massa kärringstopp:D
Dragläget är allt, men man behöver inte träna det på vägen utan parkeringsplats.

Vad då i början? Fått köra ny sorts bil i jobbet och vips så har man massa kärringstopp:D

Haha, ja...:D Har haft körkort i drygt 25 år. När jag lånade mina föräldrars bil för ett tag sedan fick jag, tror jag, 4 motorstopp på raken när jag skulle köra igång. Men det tog någon dag, och sedan var jag jättebekväm med att köra bilen var som helst. Jag föredrar absolut automatare, ser INGEN som helst tjusning med att sitta och växla, men skulle aldrig vilja vara begränsad till att bara köra automatväxlat!

För att jag får panik.
Jag har övningskört en hel del och alltid varit så fruktansvärd rädd när jag kört, panikångestattacker, hyperventilerar och får verkligen inte grepp om det.

Jag var exakt likadan och gav helt enkelt upp hoppet om att någonsin ta körkort. Beslutade mig för att åtminstone prova att gå på körskola och började i september. Berättade för min lärare hur jag upplevde allt och att rädslan sätter stopp för min utveckling.

Att börja på trafikskolan var det bästa jag gjort, min lärare var otroligt pedagogisk och hon fick mig att sluta vara rädd. Efter varje lektion gick hon igenom det som var bra respektive dåligt. På så vis visste jag precis hur jag låg till i min utveckling, vilket gav mig ett bättre självförtroende.

Tog körkort 2 oktober, och från det jag började trafikskolan till det att jag hade körkortet i handen tog det 1 månad.

Med det sagt rekommenderar jag dig att prova ta en körlektion på en körskola, och trivs du inte med läraren så byt! Det är jobbigt att ta körkort, men det är värt slitet. Känner du ändå att du vill satsa på ett automatkort tycker jag absolut att du ska göra det. Du kommer fixa det galant! :)

Lycka till!

För att jag får panik.
Tills jag började köra automat, det var som att hitta hem. Jag älskar "min" volvo v70, en f.d polisbil. automat. Och vill aldrig ha någon annan, att börja köra den bilen och köra automat var som att hitta hem.

Dast ar det sa pass sa ska du nog inte kora alls. Hur tusan ska det ga nar du hamnar i en stressad situation da? For det hander ju olyckor med automatbilar ocksa.

Problemet är bara att det inte går att ta körkort för bara din bil. Du kommer ha behörighet att köra alla automatare. Och vem vet hur du kommer hantera en pressad situation.

Nej, ta itu med rädslan först. Och sluta köra utan körkort.

Och sluta köra utan körkort.
Fast vem har körkort när de övningskör? :confused:

TS: Jag håller med om att det känns riskabelt om det bara är en enda bil du är trygg med. Har du provat köra andra automatare?
I början av min övningskörningskarriär var jag rädd och tyckte det var obehagligt. Sedan köpte jag min bil och rädslorna försvann, och jag lärde mig mycket snabbare och bättre och blev en mycket säkrare bilförare.
Och när jag "kände" min bil bra och kunde köra, så blev det plötsligt inte läskigt att köra andra bilar heller.
Visst - helt okända bilar är spännande och det kan bli något kärringstopp eller så. Men det är inget som gör att jag tappar fokus på körningen.
Så det jag vill få sagt är: ge inte upp om ett "vanligt" körkort, för du blir begränsad om du bara får köra automat. Öva körning med en trygg bil, när du känner dig som en säker bilförare, prova manuell igen och se hur det är. Tycker jag.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 071
Senast: KesoNeso
·
Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 015
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar