Har du tillgång till en bil med "instruktör" och en plats där du kan träna "på låtsas" så att du kan övningsparkera där det inte finns någon trafik?
Finns en tom grusplan/gårdsplan/parkeringsplats tillgänglig, ställ upp något, kanske bilar eller koner eller vad som finns till hands, och skapa en parkeringsficka av nomalstorlek, som också markerar hur lång bilen framför och bakom är om du använder t.ex. koner.
Ta det sedan mycket lugnt, och ÖVA! Gång på gång, på gång....
Kör fram din bil så att rumpan på din bil är ca 1 meter framför rumpan på bilen som ska stå framför dig. Du ska vara ca 40-50 cm från den andra bilens sida.
Lägg i backen. Kolla noggrant i alla speglarna: hur är trafiken? Var är början och slut på min bil och hur långt är det till de andra bilarna.
Vrid också på nacken/överkroppen vid behov.
Börja backa långsamt rakt (gör allt urlångsamt, du tränar ju), håll koll i spelarna (det finns tusen sätt att titta i speglarna, välj ditt sätt, men du ska ha koll på både trafiken OCH de bilar du ska parkera mellan) när din bils rumpa precis passerar bilen framför, lägg om ratten, i princip nästan fullt (är det här som är det "försvinnande hörnet"?). När dina bakdörrar passerat höger bakhörn på bilen framför, börja lägg om ratten tillbaka mot rakt. Är du "för sen" med att lägga om ratten, kör du på trottoarkanten, är du för tidig, så kommer du att köra på bilen framför eller hamna för långt ut.
Om och om igen, tills det sitter, det som behövs är övning och känsla för hur lång bilen man kör är, och hurdan svängradie den har.
Jag fick inte låna pappas och mammas bil förrän jag visat mig vara bra på fickparkering...Pappa tvingade mig träna, och träna, och träna....Och jag har gjort detsamma med mina barn...