Körkort; att backa runt hörn

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Jag håller på att ta körkort och tänkte höra ifall någon har några bra tips när man ska lära sig att backa runt hörn, t ex backa in på en parkeringsficka. Jag tycker det är svårt att se hur jag ska komma dit jag vill...

Tack!

//r

När jag körde med körläraren sa hon att man skulle kolla i sidobackspegeln o så när man ser att "hörnet försvinner" och då skulle man vrida om ratten helt. Men, jag tycker inte att det verkar funka, jag ser liksom inget hörn... men borde kanske kolla mer i alla speglar...
Å så skulle man svänga när man hade backdäcket där man ville svänga.. men det blir ju försent, tycker jag? Nu har jag provat med mamma och pappa och ingen av dem förstår det där med att hörnet försvinner, utan de känner liksom var bilen är och tycker man ser bättre om man vrider på huvudet... så inte så mkt speglar...Jag känner mig vilsen. Men kanske ska kontakta körläraren o höra lite mer också kanske.

/r

När jag körde med körläraren sa hon att man skulle kolla i sidobackspegeln o så när man ser att "hörnet försvinner" och då skulle man vrida om ratten helt. Men, jag tycker inte att det verkar funka, jag ser liksom inget hörn... men borde kanske kolla mer i alla speglar...
Å så skulle man svänga när man hade backdäcket där man ville svänga.. men det blir ju försent, tycker jag? Nu har jag provat med mamma och pappa och ingen av dem förstår det där med att hörnet försvinner, utan de känner liksom var bilen är och tycker man ser bättre om man vrider på huvudet... så inte så mkt speglar...Jag känner mig vilsen. Men kanske ska kontakta körläraren o höra lite mer också kanske.

/r
Sätt ut koner och öva öva öva
Sidobackspegelarna är det bästa att använda

/r
Både och är väl rätt kan jag tycka, lättast är att vrida på huvudet och se bakåt (använder höger arm för att ta tag bakom andra sätet) men alla bilar har inte rutor bakåt och då måste man kunna backa efter speglarna också. "När hörnet försvinner" låter underligt som generell regel för det beror ju helt på backspegeln och hur den är inställd.

Undrar om körskolorna gör det där svårare än det faktiskt är? Jag bara backar och svänger 90 gr när det verkar dags, och tittar hysteriskt omkring mig så jag inte kör på någon.

Men för körskolorna verkar det vara ett stort moment. De kommer till mina kvarter och övar det, jag ser olika körskolor backa runt hörn här typ varannan dag. :D

@Lampan och @labb Tack =) Jag övar på parkeringsplatser med rutor =) ja, precis, ta tag i sätet med armen sa hon också. Nä, precis jag tyckte också de kändes skumt, ska nog bortse från det... men de e bara öva som gäller alltså... jag tycker just nu att bilen tar mer plats på sig än vad jag tycker liksom. Jag vill backa in på en ruta för nära.. men det kommer väl med mer träning!

@mandalaki ja vet du de funderar jag också på... jag menar, egentligen känns det inte sååå svårt om man tänker logiskt... de där med att hörnet skulle försvinna ställde till det för mig.. är väl mest känna efter o få in snitsen liksom...

//r

Backa runt hörn och backa in i parkeringsficka är två olika saker för mig. Backa runt hörn bara gör jag, har ingen speciell teknik där. När jag ska fickparkera försöker jag tänka på ngt sånthär men jag gör det så sällan att det blir svårt varje gång ändå :p

Har du tillgång till en bil med "instruktör" och en plats där du kan träna "på låtsas" så att du kan övningsparkera där det inte finns någon trafik?

Finns en tom grusplan/gårdsplan/parkeringsplats tillgänglig, ställ upp något, kanske bilar eller koner eller vad som finns till hands, och skapa en parkeringsficka av nomalstorlek, som också markerar hur lång bilen framför och bakom är om du använder t.ex. koner.

Ta det sedan mycket lugnt, och ÖVA! Gång på gång, på gång....

Kör fram din bil så att rumpan på din bil är ca 1 meter framför rumpan på bilen som ska stå framför dig. Du ska vara ca 40-50 cm från den andra bilens sida.
Lägg i backen. Kolla noggrant i alla speglarna: hur är trafiken? Var är början och slut på min bil och hur långt är det till de andra bilarna.
Vrid också på nacken/överkroppen vid behov.

Börja backa långsamt rakt (gör allt urlångsamt, du tränar ju), håll koll i spelarna (det finns tusen sätt att titta i speglarna, välj ditt sätt, men du ska ha koll på både trafiken OCH de bilar du ska parkera mellan) när din bils rumpa precis passerar bilen framför, lägg om ratten, i princip nästan fullt (är det här som är det "försvinnande hörnet"?). När dina bakdörrar passerat höger bakhörn på bilen framför, börja lägg om ratten tillbaka mot rakt. Är du "för sen" med att lägga om ratten, kör du på trottoarkanten, är du för tidig, så kommer du att köra på bilen framför eller hamna för långt ut.
Om och om igen, tills det sitter, det som behövs är övning och känsla för hur lång bilen man kör är, och hurdan svängradie den har.

Jag fick inte låna pappas och mammas bil förrän jag visat mig vara bra på fickparkering...Pappa tvingade mig träna, och träna, och träna....Och jag har gjort detsamma med mina barn...

Har du tillgång till en bil med "instruktör" och en plats där du kan träna "på låtsas" så att du kan övningsparkera där det inte finns någon trafik?

Finns en tom grusplan/gårdsplan/parkeringsplats tillgänglig, ställ upp något, kanske bilar eller koner eller vad som finns till hands, och skapa en parkeringsficka av nomalstorlek, som också markerar hur lång bilen framför och bakom är om du använder t.ex. koner.

Kör fram din bil så att rumpan på din bil är ca 1 meter framför rumpan på bilen som ska stå framför dig. Du ska vara ca 40-50 cm från den andra bilens sida.
Lägg i backen. Kolla noggrant i alla speglarna: hur är trafiken? Var är början och slut på min bil och hur långt är det till de andra bilarna.

Börja backa långsamt rakt (gör allt urlångsamt, du tränar ju), håll koll i spelarna (det finns tusen sätt att titta i speglarna, välj ditt sätt, men du ska ha koll på både trafiken OCH de bilar du ska parkera mellan) när din bils rumpa precis passerar bilen framför, lägg om ratten, i princip nästan fullt (är det här som är det "försvinnande hörnet"?). När dina bakdörrar passerat höger bakhörn på bilen framför, börja lägg om ratten tillbaka mot rakt. Är du "för sen" med att lägga om ratten, kör du på trottoarkanten, är du för tidig, så kommer du att köra på bilen framför eller hamna för långt ut.
Om och om igen, tills det sitter, det som behövs är övning och känsla för hur lång bilen man kör är, och hurdan svängradie den har.

Jag fick inte låna pappas och mammas bil förrän jag visat mig vara bra på fickparkering...Pappa tvingade mig träna, och träna, och träna....Och jag har gjort detsamma med mina barn...

Vad konstigt du backar runt hörn.

Det du beskriver är ju fickparkering? Backa runt hörn är gathörn för mig.

Jag kommer inte ihåg om jag fick lära mig något knep på körskolan, jag tycker det är lättast att göra på känsla. Så jag övade massor när jag övningskörde. Pappa och jag åkte till en tom parkeringsplats när jag skulle träna på att backa in på parkeringsplats och så övade vi som om det fanns bilar där men det var inte hela världen om (när :p) jag gjorde fel.

Samma med att backa runt gathörn, bara att öva. Jag hade lite problem med sådana gathörn som var rundare än de som var mer tvära där man bara kunde backa och svänga 90 grader.

Har ni aldrig backat in på en parkeringsficka, typ på ICA? Det är ju samma sak som att backa runt ett hörn. Det är så jag fattade att TS menade iaf.

Tack för alla era svar och förlåt att jag har gjort er förvirrade! Det är alltså inte fickparkering med bilar framför och bakom mig jag vill göra (det är jag inte redo för än^^) utan jag vill "bara" backa in i en parkeringsruta där det kan stå bilar bredvid mig i egna rutor.

//r

Tack för alla era svar och förlåt att jag har gjort er förvirrade! Det är alltså inte fickparkering med bilar framför och bakom mig jag vill göra (det är jag inte redo för än^^) utan jag vill "bara" backa in i en parkeringsruta där det kan stå bilar bredvid mig i egna rutor.

//r
Åhh, trodde det var fickparkering...

Använd konor (jag gjorde egna av tidningspapper och tejp) det hjälper dig 'se' hörnet bättre.

Var noga med att dina backspeglar är rätt inställda, när jag började var mina alldelles för högt.

Backa runt hörn gör jag extremt(!) ogärna och att backa in på parkeringsplats ser jag verkligen som en helt annan sak. MEN för att underlätta att backa runt hörn så går det ju att vinkla ner backspeglarna mycket så att man ser marken hela tiden.

Igår skulle jag backa runt ett hörn för första gången på 2 1/2 år (var tvungen för att släppa fram lastbil på smal grusväg) och eftersom jag glömde ändra backspegeln och var lite stressad så lyckades jag nästan backa ner i ett dike. Som tur var har jag fyrhjulsdriven bil, så jag kom upp ändå :p Men ja.. Att backa runt ett hörn en gång på så lång tid när jag nästan dagligen kör... Jag förstår faktiskt inte varför man alls ska lära sig att göra sådant.

Kan tillägga att en person jag pratat med som är i ca 50års-åldern blev helt förskräckt när jag sa att vi skulle backa runt hörn på uppkörningen. Enligt personen var det vansinnigt, farligaste typen av backning, onödigt och fullständigt idiotiskt av trafikskolorna att lära ut det :p Idag är jag faktiskt beredd att hålla med. (Den personen hade alltså inte lärt sig det när hen tog körkort, det verkar vara något "nytt" påhitt)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 514
Senast: Araminta
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
673
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama