Jag kan inte riktigt förklara, känner jag. Jag försöker tänka mig olika scenarior där jag skulle behöva smsa någon som jag vet ändå inte är vaken. Om jag vet att någon är vaken är det ju annorlunda. Men annars ser jag ingen anledning till att inte vänta. Personligen tycker jag t ex att det känns obehagligt att slå på telefonen på morgonen och hitta meddelande från t ex föräldrar (jobbar i skola) som skrivits tre på morgonen.Vad har har detta med tillgänglighet att göra? Vilket val jag gör när jag skickar ett SMS/mess har inget att göra med vilket val mottagaren har gjort om när den kan tänka sig ta emot meddelande.
Jag har valt att inte vara tillgänglig mellan 22:30 och 07:00 alla dagar, inga SMS, inte ett pip från mobilen. Det är för att jag inte är tillgänglig dygnet runt (utom för några få favoriter eller upprepade samtal inom en kvart).
Varför ska någon behöva vänta med att skicka ett meddelande om de har tid mitt i natten men sover på dagen exempelvis? Det är ungefär som att förbjuda folk att skriva brev mitt i natten för att inte störa mig. Och varför ska man bara respektera de som har dagjobb? Folk jobbar i många jobb och dygnet runt.
Tillgänglighet kanske inte är rätt ord. Jag retar mig på folk som får en tanke i huvudet, tar fram telefonen och skickar iväg den direkt utan tanke på mottagaren. Även om personen inte förväntar sig svar direkt. Varför skriver man när man inte kommer få svar på många timmar? Är inte själva idén med sms att det ska vara snabbt och effektivt?