Körkort; att backa runt hörn

Skaffa lite brädor och lägg ut på en plan. Är bra att lära sig få en känsla för var hjulen är då brädorna försvinner från speglarna. Bår att lägga på längden och köra och backa med hjulen på och ha som stopp markering för att känna att här var det stopp.

Lägg på rad och kör upp ena sidans hjul på och backa sen så att du får upp andra sidans hjul osv. Vitsen är att du känner var de är även om de bara är 22 mm tjocka eller så.

(Men ta inte gamla brädor med spik i, det blir inte bra jag lovar!)

Just att backa runt gathörn har jag personligen aldrig haft så svårt för så jag har inga bra tips annat än att ta det lugnt och att backa riktigt tight så man inte råkar komma ut för mycket på vägen (det felet gjorde jag av någon anledning just på en uppkörning... suck...).

Jag fick mitt körkort på tredje försöket, och körde alltså upp tre gånger och på tre olika platser för snart tre år sen. På samtliga uppkörningar fick jag just backa runt gathörn! Åtminstone då var det alltså en grej de verkligen kollade. Jag tror det är viktigt när man håller på och backar mitt ute i trafiken på en gata att man inte kollar i backspegeln/sidospeglarna utan att man tittar bakåt genom bakrutan, och att man ibland stannar till och kollar framåt och åt sidorna så inget oväntat händer. Så gjorde jag när jag fick godkänt :)

Tack för alla era svar och förlåt att jag har gjort er förvirrade! Det är alltså inte fickparkering med bilar framför och bakom mig jag vill göra (det är jag inte redo för än^^) utan jag vill "bara" backa in i en parkeringsruta där det kan stå bilar bredvid mig i egna rutor.

//r
Jag skulle vilja säga att man inte kan förklara HUR man ska göra för att backa utan snarare KÄNNA själv.
Det viktigaste är att lära sig - vart har jag bilen. När man kan det, så kommer resten gå ganska lätt.
För vet du vart du har bilen och hur den svarar när du vrider på ratten/gasar, kommer backningarna gå galant.
Det är bara att öva och öva. Första gången backa runt ett brett gathörn och bara få med bilen, strunta i om det tar lite mer plats än vad det borde, sen öva igen och igen tills det tar mindre plats att svänga runt.
Det kan vara bra att öva med koner på en stor plan med ingen trafik (om det finns något sådant ställe i din närhet).
Kanske kan du be din mamma/pappa visa dig? T ex du sitter i bilen på passagerarsidan och de ska backa runt och du får titta hur de gör? Sen prova själv?

Mitt tips är att börja rulla. Står man still och ska börja tänka kan det vara knepigt, men när man börjar rulla och ser hur bilen rör sig när man rattar kan man gå på känsla istället.

Jag försöker tänka ut hur jag gör men det går så automatiskt så det är svårt, men jag tror det är mycket svårt att komma in 90 grader på en ficka utan att köra på den bortre bilen bredvid om man börjar för nära bilarna. Så har jag utrymme håller jag ut bilen några meter från platsen innan jag börjar backa och har då fått den nästan rak innan jag fått bilrumpan i början av rutan.

Finns det inte utrymme att hålla ut, så påbörjar jag backningen nära och backar tills jag kommit jättenära den bortre bilen (så nära jag klarar av), sen kör jag fram en bit, för att på nytt göra rattutslag mot rutan och fortsätter så tills bilen kan gå in mellan bilarna.

Jag funderade angående det hörn din körskolelärare pratade om. Det måste väl ha varit att din bils bakparti måste komma lite förbi hörnet (eller om det är en parkeringsplats: kommit förbi den närmsta bilens bakre hörn) innan du kan börja svänga bilen in, annars kommer du köra på bilen bredvid, eller snedda över trottoarkantens hörn?!

Just att backa runt gathörn har jag personligen aldrig haft så svårt för så jag har inga bra tips annat än att ta det lugnt och att backa riktigt tight så man inte råkar komma ut för mycket på vägen (det felet gjorde jag av någon anledning just på en uppkörning... suck...).

Jag fick mitt körkort på tredje försöket, och körde alltså upp tre gånger och på tre olika platser för snart tre år sen. På samtliga uppkörningar fick jag just backa runt gathörn! Åtminstone då var det alltså en grej de verkligen kollade. Jag tror det är viktigt när man håller på och backar mitt ute i trafiken på en gata att man inte kollar i backspegeln/sidospeglarna utan att man tittar bakåt genom bakrutan, och att man ibland stannar till och kollar framåt och åt sidorna så inget oväntat händer. Så gjorde jag när jag fick godkänt :)

Man ser inte ut genom min bakruta (för mycket prylar i vägen och ganska små rutor) och sidorutor har jag inga bak då det är en skåpbil. Backar således helt med hjälp av speglar.

När jag körde med körläraren sa hon att man skulle kolla i sidobackspegeln o så när man ser att "hörnet försvinner" och då skulle man vrida om ratten helt. Men, jag tycker inte att det verkar funka, jag ser liksom inget hörn... men borde kanske kolla mer i alla speglar...
Å så skulle man svänga när man hade backdäcket där man ville svänga.. men det blir ju försent, tycker jag? Nu har jag provat med mamma och pappa och ingen av dem förstår det där med att hörnet försvinner, utan de känner liksom var bilen är och tycker man ser bättre om man vrider på huvudet... så inte så mkt speglar...Jag känner mig vilsen. Men kanske ska kontakta körläraren o höra lite mer också kanske.

/r
Har du sidospeglarna inställda så att du ser bakdäcken? I så fall ser du ju trottoarkanten ända till dess bakhjulen är precis förbir hörnet dvs hörnet "försvunnet" ur spegeln sas.
Fullt rattutslag, kryp runt och räta sakta ut. Träna, träna, träna. Lycka till!

Påminner mig om när jag tog mitt Amerikanska körkort. Jag fick göra en vänstersväng och backa runt ett hörn. En sträcka på ca 30 m totalt :D.

Man ser inte ut genom min bakruta (för mycket prylar i vägen och ganska små rutor) och sidorutor har jag inga bak då det är en skåpbil. Backar således helt med hjälp av speglar.

Ja om det inte finns någon bakruta får man givetvis förlita sig på sidospeglarna :) men när man kör upp har man ju i regel en bil med en jättestor bakruta som man kan titta igenom, och det var därför jag skrev så. Jag har i allmänhet märkt att både körskollärare och kontrollanterna på uppkörningen har velat att man tittar bakåt igenom rutan, om det finns en.

Tack så mycket för alla era svar!!

Det verkar som om summan av kardemumman är; känna efter vart man har bilen, lära sig känna själv och inte lyssna så mycket på hur andra tycker är det bästa sättet utan öva, öva, öva. =) Och det sättet passar mig. Lägga ut plankor var en bra idé, det ska jag försöka göra.

Vi var ute och körde igår efter att jag läst de första råden i tråden och sett filmerna på youtube som någon tipsade om och tja, det känns som om det gick framåt iaf, men får öva öva o öva mer. =)

//r

Tack så mycket för alla era svar!!

Det verkar som om summan av kardemumman är; känna efter vart man har bilen, lära sig känna själv och inte lyssna så mycket på hur andra tycker är det bästa sättet utan öva, öva, öva. =) Och det sättet passar mig. Lägga ut plankor var en bra idé, det ska jag försöka göra.

Vi var ute och körde igår efter att jag läst de första råden i tråden och sett filmerna på youtube som någon tipsade om och tja, det känns som om det gick framåt iaf, men får öva öva o öva mer. =)

//r
Jag fickparkerade imorse och fick tänka GLÖM TRÅDEN GLÖM TRÅDEN och istället gå på känsla, som jag brukar :D

När man inte har en bakruta så måste man lära sig backa med speglarna. Mycket nyttigt. Det fick jag lära mig på jobbet, backar aldrig med bakruta på privatbilen för det gååååår inte:nailbiting:

Någon ovan hade en länk jag klickade på. På den länken länkade de vidare till dessa två små filmer.

Backa runt hörn

Backa in i ruta

Precis vad jag tänkte.
Att backa runt hörn och backa in i P-ruta skulle jag ju inte göra på samma sätt.

Men börja med att bara lära dig hur bilen beter sig skulle jag säga, öva upp känslan bara. Stor öppen yta att backa och svänga på. Lek med delmoment som hur stor cirkel gör du vid olika rattutslag osv. Kör slalom och lite annat "knas". Rakt bak med mindre och mindre stöd av siktmärken.
Sedan börjar du fokusera på exakta mål som att träffa p-ruta.

Rent pedagogiskt är det lättare att börja med ett mål som man SKA träffa (plastkon e.dyl.) än hörn och andra bilar som man INTE ska träffa. Ger mer direkt feed-back på ditt beteende i relation till var bilen hamnar. Också lättare börja att backa runt .t.ex. hög stolpe som syns tydligt än linjer som bara finns nere på marken.

Min mamma fick mig t.ex. att köra på grusväg och försöka träffa alla gropar där. Långt senare jag insett hur smart övning det var och hur stor nytta man har av att veta exakt var man har alla fyra hjul. Och väldigt bra att testa manövrering för att veta precis vad som behövdes för att få bilen dit jag ville.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 514
Senast: Araminta
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
673
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama