Korkad kommentar i kvällstidning....

Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

100% metaforiskt skrivet.

Jag instämmer i den läsningen. Som en parallell kan jag nämna en artikel som DN publicerade tidigare i våras - om hur skadefrekvensen i skidbackarna ökar när det blivit alltmer populärt att använda hjälm, vilket delvis förklarades av den känsla av säkerhet och "osårbarhet" som skyddsutrustningen ger.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

*kl*
Jag kan hålla med om att barn idag ibland överbeskyddas jämfört med barn för säg 30 eller 50 år sedan. Det blev rätt OK medborgare av oss som växte upp på 70-talet också. ;) Men cykelhjälm tycker jag ändå ryms gott och väl inom acceptabel nivå på omtanke.

Jovisst, men så strök kanske någon fler unge med också på den tiden jämfört med nu. Om man nu tex tar det här med cykelhjälm, bilbälten, flytvästar osv.

Allmänt om cykelhjälm:
Jag pluggade med en tjej som råkade falla av sin cykel när hon var 6 år. Det hände på 70talet - alltså; ingen hjälm på huvudet. Hon fick en skallskada som gjorde att hon för alltid tappade minnet av det som hände fram tom den dagen! Hon kunde tala, gå osv, men kände inte igen sina föräldrar, sin syster, sitt rum, sitt hem, sina släktingar. Hon fick lära känna dem på nytt. Minnet återkom aldrig heller. :crazy:
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

*kl*
Jag kan hålla med om att barn idag ibland överbeskyddas jämfört med barn för säg 30 eller 50 år sedan. Det blev rätt OK medborgare av oss som växte upp på 70-talet också. ;) Men cykelhjälm tycker jag ändå ryms gott och väl inom acceptabel nivå på omtanke.

Jag håller med, jag tycker på ett allmänt plan att det överbeskyddas. Hur ska man lära sig riskbedömning och att lita på sitt eget omdöme om man inte får prova något, om allt är farligt. Obs alltså att jag inte pratar om cykelhjälmar utan om att det är farligt med det mesta. Jag undrar om det är därför som panikångesten verkar öka explosionsartat. Jag menar, paradoxen är ju att ju säkrare vi planerar, desto farligare blir allt, därför blir vi räddare.
 
Sv: Korkad kommentar i kvällstidning....

Obs alltså att jag inte pratar om cykelhjälmar utan om att det är farligt med det mesta. Jag undrar om det är därför som panikångesten verkar öka explosionsartat. Jag menar, paradoxen är ju att ju säkrare vi planerar, desto farligare blir allt, därför blir vi räddare.

Det handlar ju också om hur stor katastrof man anser att en olycka är.

I Sverige tenderar vi att tycka att flertalet såväl större som mindre olyckor är katastrofer, medan en och annan olycka allt då och då helt enkelt ingår i livet på andra håll. Olyckor åtföljs inte av maximala ansträngningar för att bygga bort risken för nya olyckor på samma sätt i tex Spanien (för att inte tala om Costa Rica och tex Angola).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 851
Senast: dpmatte
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 639
Senast: Sonic76
·
Övr. Barn ...bor på gården bredvid min.. Eller - det har sedan vi flyttade in för 4½ år sedan varit en stor omflyttning på den kommunala...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 325
Senast: _Eva_
·
O
  • Låst
Övr. Barn För några månader sedan fick anhöriga till oss ett sent missfall (v. 16 tror jag) fostret hade varit dött i några veckor innan det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 927
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp