Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men usch @Mli :( Nu måste det väl snart vara din tur att få lite flyt?!

Men herregud! Ska eländet aldrig ta slut?
Jag hoppas du får svar snabbt och hoppas det är så lätt att det är en mindre hovböld eller så.

Gud vad tråkigt att höra @Mli :(

I morgon borde jag få svar på vissa prover, på fredag resten. Och då vet jag också hur hon svarar på buttan.
Jag har packat in min nya vagn i delar på logen nu, det är onödigt att den står ute och rostar. Min nya häst går inte alls framåt i inkörningen utan snarare bakåt, så det lär ju ta ett tag innan jag får användning för den vagnen igen. Min inkörningsrockard kan ju stå ute. Det är väldigt retligt att ha vagnarna på gårdsplan och se dem varje dag, när det just nu känns som en utopi att nya hästen ens ska kunna dra en svängel. Inte alls bakskygg, helt orädd för allt. Sålänge det inte sitter fast i draglinorna vill säga... då är även ett extra påkopplat grimskaft något att hetsa upp sig över så pass att det blir svårt att hålla honom på marken. Hoppas innerligt att vi iaf kan promenadköra Nina lite i skritt så han kan se hur hon gör.

I brist på annan sysselsättning får man ju vidga sina vyer lite, ett annat perspektiv helt enkelt. Jag som har ridit säkert 10ggr de senaste 10 åren blev ändå lite taggad :) Musse är inriden, men bara fyra år. Satt mest upp för att se hur oproportionerligt det skulle kännas, han är ju så liten. Men, tydligen inte! Så kan det gå när enda hästen man har att jämföra med är en ardenner på närmare ett ton.

11223817_10153604185117380_3839919194098377256_o.jpg

Kanske skulle man kunna utnyttja ridningen lite med tanke på slanor på sidan? Om man har lätta rör eller korta rör på längre snöre kan man kanske vid tillfälle när man rider sänka ner den?

Om man vill kan man släppa men man kan ha lite mer kontroll på hästen. Är tanken iallfall.

Hahaha, hold your horses @Efwa! Så sällan jag rider handlar det mer om att våga trava, och kanske våga en galopp. Men inte på kortsidorna, där kan man välta. Och inte ute, där kan det busas. Så "ha lite mer kontroll på hästen" under ridning gäller inte för mig ;) Men jag tror att han skulle göra sig fantastiskt snygg som tornespelshäst, så kanske kan jag hitta någon med lite mod som vill rida med "skaklar" i luften? :)

Hahaha, hold your horses @Efwa! Så sällan jag rider handlar det mer om att våga trava, och kanske våga en galopp. Men inte på kortsidorna, där kan man välta. Och inte ute, där kan det busas. Så "ha lite mer kontroll på hästen" under ridning gäller inte för mig ;) Men jag tror att han skulle göra sig fantastiskt snygg som tornespelshäst, så kanske kan jag hitta någon med lite mod som vill rida med "skaklar" i luften? :)

Ha ha, ja, då förstår jag. Nä, man lär väl ha fullt upp med att komma in i ridningen först.

Jag blev så exalterad att du satt på hästen så jag ville du skulle jobba samtidigt.

Idag kom provsvaren på Nina! Hon hade varken PPID eller EMS, men värden lite väl nära det senaste.. Och eftersom hon nu går mycket bättre efter en kur butta så ska vi faktiskt skritta ut litegranna! En rockard bakom henne på plan mark gör ju varken till eller från belastningsmässigt, så äntligen kan jag få köra lite igen. En större hältutredning med röntgen ska ändå göras om två veckor för att vara på den säkra sidan att hon är OK att börja träna mer än bara skritta.

Idag kom provsvaren på Nina! Hon hade varken PPID eller EMS, men värden lite väl nära det senaste.. Och eftersom hon nu går mycket bättre efter en kur butta så ska vi faktiskt skritta ut litegranna! En rockard bakom henne på plan mark gör ju varken till eller från belastningsmässigt, så äntligen kan jag få köra lite igen. En större hältutredning med röntgen ska ändå göras om två veckor för att vara på den säkra sidan att hon är OK att börja träna mer än bara skritta.
Jag känner verkligen med dig!
Min ponny fick ju fång i början av sommaren, är nu igångsatt men blev halt efter senaste skoningen och utreds nu så ingen körning där.
Min andra häst har ju en gammal senskada som gick upp i somras så där får jag också ta det lugnt.
Håhåjaja, frimärken eller knyppling kanske kan vara något för oss?:grin:

Min ponny fick ju fång i början av sommaren, är nu igångsatt men blev halt efter senaste skoningen och utreds nu så ingen körning där.
Min andra häst har ju en gammal senskada som gick upp i somras så där får jag också ta det lugnt.

Jag har funderat på vandrande pinnar ett bra tag. Och framförallt idag när det visade sig att Nina återigen haltar, och värre än sist. Är det meningen att vissa måste ha tre hästar för att alltid ha någon att köra?

Jag står inför ett problem nu (förutom att jag inte kan köra) och det är att jag har ingen som kan harva/kratta/sladda paddock och gårdsplan, och inte heller någon som plogar till vintern. Ska jag behöva köpa en liten traktor? Nina ska hältutredas nästa måndag, lång väntan. Men så blir det när hon är för envis och tung att köra.

Jag har funderat på vandrande pinnar ett bra tag. Och framförallt idag när det visade sig att Nina återigen haltar, och värre än sist. Är det meningen att vissa måste ha tre hästar för att alltid ha någon att köra?

Jag står inför ett problem nu (förutom att jag inte kan köra) och det är att jag har ingen som kan harva/kratta/sladda paddock och gårdsplan, och inte heller någon som plogar till vintern. Ska jag behöva köpa en liten traktor? Nina ska hältutredas nästa måndag, lång väntan. Men så blir det när hon är för envis och tung att köra.

Ja, jag tror att det är meningen att vissa alltid ska ha sjuka djur.

Jag är garanterat en sådan. Gick genom hela min tonårstid med två hästar utan att de fick något alls medan jag nu i vuxen ålder fått massor. Jag har aldrig haft en hälta på en häst men koliker i massor (En kolikhäst och även de som inte är kolikhästar har haft även om det varit en gång var bara) ögoninfektioner.

Hundarna ska vi inte ens prata om. Långa perioder med operationer för småsaker.

Därför kan jag identifiera mig med dig och vet hur jävligt det är. Önskar fanimej inte min fiende det ens.

Idag har vi kört en liten sväng. Skrittade ut med en stallkompis och mös. Det börjar bli kyligt nu på kvällarna dock, så vi får se hur länge till jag kör :D:p Jag är ju så himla frusen av mig :D

du får väl köra lite med kamelen istället :p, det verkade ju vara ett väldigt intressant projekt :p.

Alltså, på riktigt?! Kan man köra med kameler? Jag älskar kameler!! Åååå nu fick jag ju en anledning att ta mitt kamelsug på allvar!
Ett kamelsug måste alltid tas på djupaste allvar!
Såklart de går att köra men just den här kamelen är lite låååångsam så jag tröttnade rätt fort.
Min andra har däremot lite för mycket energi och far gärna åt alla håll och kanter så han är inget bra körämne:D

Efter dagens veterinärbesök/hältutredning känns det som att jag får vänta lite med kameler ändå.. Nina gick igenom böjprov ua fram och 1 grad bak, vilket inte bedömdes som något egentligt onormalt. Bedövning visade inget, och inte röntgen heller. Superfina leder. Vem kunde tro det på en alldeles för tung 12-årig ardenner? Hon har fortfarande kvar sin rörelsestörning i vänster bak på böjt spår, och hon är tydligt ovillig att gå i det varvet. Kiropraktor kommer snart och tittar. Veterinären bedömde dock att det var läge att röra på henne igen, "sånt hon tycker är kul", på rakt spår. Så jag antar att vi sätter fart och kör lite kortare turer nu med rockarden, ta hennes favoritrundor. Jag hade ärligt ställt in mig på att hon skulle bli utdömd av minst artros idag, jag har ju sällan tur med mina djur. Gissa om jag är glad att jag hade fel!

Även jag har spenderat dagen på kliniken och är mycket nöjd med resultatet: en hovböld!!:banana:
Nu ska jag väl ändå få fart på hästrackaren snart:)
Fick även röntgenbilder på hovbensrotationen och lite tips till hovslagaren. Rotationen ska dock inte påverka körningen:up:

Efter dagens veterinärbesök/hältutredning känns det som att jag får vänta lite med kameler ändå.. Nina gick igenom böjprov ua fram och 1 grad bak, vilket inte bedömdes som något egentligt onormalt. Bedövning visade inget, och inte röntgen heller. Superfina leder. Vem kunde tro det på en alldeles för tung 12-årig ardenner? Hon har fortfarande kvar sin rörelsestörning i vänster bak på böjt spår, och hon är tydligt ovillig att gå i det varvet. Kiropraktor kommer snart och tittar. Veterinären bedömde dock att det var läge att röra på henne igen, "sånt hon tycker är kul", på rakt spår. Så jag antar att vi sätter fart och kör lite kortare turer nu med rockarden, ta hennes favoritrundor. Jag hade ärligt ställt in mig på att hon skulle bli utdömd av minst artros idag, jag har ju sällan tur med mina djur. Gissa om jag är glad att jag hade fel!

Gud vad glad jag blir att höra att det någon gång kan gå din väg!

Idag tog vi för första gången på länge en liten runda ut. Vi skulle göra sånt Nina tyckte var kul, så vi gav oss ut på stubbåkrar och tog bara grusvägarna hem. Hon var piggare än på länge! Tror hon uppskattade att komma ut från gården litegrann. Hon som normalt har snigeltempo lade sig spontant i en trav i rätt högt tempo. Hon tog trav på eget bevåg, något som jag just nu får uppmuntra...
Hon måste upp i kondition för att förbättra sina insulinvärden. Har ni tips på hur man sätter igång en häst som är outtröttlig framför redskap, men som inte klarar trav mer än 100 meter utan att vilja sakta av och flåsa? Har gått som sällskap i 10 år så grundkondition är typ noll. Rejält överviktig trots munkorg och gått som sällskap till fånghäst den värsta betesperioden. Så något skonsamt med andra ord.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV