Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ser verkligen fram emot nästa säsong @parellikusken :bump::bump:

Idag körde jag igen och fortsatte öva på samma saker som igår. Det blev stor förbättring på bara en dag. Idag fick jag igenom halvhalterna och med oss yttersidan så vi kunde svänga och vända på ett mycket bättre sätt och i bättre balans :up: Vi hade lite olika åsikter om halvhalterna i början, men jag lyckades övertala L om att jag hade rätt :D Peppen på körningen är på topp nu :banana:

Idag tog jag och sonen en kvällsrunda med rockarden. Den är lite smidigare att ta småstigarna "offroad" med. Det var längesedan vi körde annat än åkvagnen, som är sååå mycket bekvämare. Men jisses vad Nina taggade till! Det är så tydligt att hon måste känna lite motstånd och ta en uppgift på allvar för att vakna till. Värsta Rally-Nina travade frivilligt! (vilka krav jag har på henne som körhäst va... ;))

11892004_10153491091027380_4555743171148355261_n.jpg

Hon är helt ur kondition då hon fungerar dåligt i värmen, och vi har lönlöst försökt att få henne betäckt. Trots betesbegränsare och halva dagen i paddock med strikt fångdiet (inte hon, men hennes kompis hade) har hon lagt på sig alldeles för mycket. Nu när hösten kommer och hon inte plågas av värmen är det lättare att sätta igång henne.

Och tänk vad tiden går fort. Det var ganska exakt ett år sedan jag började inkörningen. Och nu har hon gått för olika redskap och vagnar i både stadstrafik och terräng. Vilken pärla!

Vilken helg=)
Fredag och Lördag träning för Tomas Eriksson och de gick så otroligt bra för oss och vi fick otroligt fina lovord.. lever jag länge på=)

Sedan åkte vi iväg på en P&D på Söndagen och det gick sjukt bra år såååååååååå nöjd..hade ju ingen klocka så körde för snabbt tempo. Samt att jag missade en port i ett hinder av rent slarvfel från min sida .........surt.
Men bortsett från detta så gick allt superbra.Och vår första "tävling" gick bra.
Bästa hästen ever Jorunnborunn=)=

Mina yngsta ungar har börjat intressera sig för ridning 2- och 3år. Äger även en b-ponny världens snällaste ponny, men VEM väljer barnen att rida på jo min oinridna:nailbiting: Hingst:eek: på 4år alltså min körkompis diesel :D
Men det går ju galant :) så nu har han inte bara en uppgift i livet längre...
11870869_10206369385412257_8055913837447919724_n.jpg

11951765_10206369386452283_125752857294606241_n.jpg

sen några försök till uppställningsbilder, å de skulle jag inte gjort. Va fet han är :banghead:
11201494_10206364038798595_2085152197774249017_n.jpg

11880345_10206364038918598_4693225713142248309_n.jpg

söt är han i alla fall
11899898_10206364039678617_1144400867143608127_n.jpg

11933491_10206364039238606_9207136265329497749_n.jpg

Om allt går som det ska åker jag och köper en rockard till islänningen imorgon kväll! Har varit en tråkig period utan att kunna köra henne.
Sålde ju maratonvagnen nyligen, vilket var en stor sorg inte bara materiell, utan främst pga att min älskade häst inte kan dra så tungt mer:cry:
Men nu är vi snart på banan igen (eller iallafall vägarna hemma) med en lättare vagn!:bump:

Om allt går som det ska åker jag och köper en rockard till islänningen imorgon kväll! Har varit en tråkig period utan att kunna köra henne.
Sålde ju maratonvagnen nyligen, vilket var en stor sorg inte bara materiell, utan främst pga att min älskade häst inte kan dra så tungt mer:cry:
Men nu är vi snart på banan igen (eller iallafall vägarna hemma) med en lättare vagn!:bump:
Vilken modell har du köpt?

tänkte att körnissarna nog har bra koll på det här selar.

vad brukar det vara för stoppning i tömkörningsgjordar? har bara en sketen liten börjes gjord som är stenhård, men fick för mig att sy en. och eftersom jag i samma impulsiva stämning beställde läder så får jag ju göra en :rofl:.
men största frågan är nu vad man ska stoppad en med... har knappt sytt träns med foder så är på helt okända vatten nu.
sadlar vet jag att man stoppar med ull eller lite av varje (hört att trasor, bindor och godispapper är populärt i vissa :p). men vad ska man ha i?

ska jag försöka råna ett får, ha i skummgumi (kan leta upp en gammal tempur madrass ^_^) eller ska jag stoppa med halm som jag sett att lokor gärna stoppas med O_o?
och brukar det vara ett eller 2 lager med läder?.. känns stabilare med 2 men också jobbigare att sy då det blir nära 2m söm :nailbiting:.

sen sista frågan som nog är bra om det visar sig att jag inte har användning av den och får för sig att sälja.. hur många ringar vill man ha på en basic gjord? tänkte 2 stående på varje sida och en låg ring för inspänning. då det är vad jag kan ha nytta av.

tacksam för hjälp och nej, jag kommer nog inte vilja sy ngt så stort på ett bra tag igen :rofl:

tänkte att körnissarna nog har bra koll på det här selar.

vad brukar det vara för stoppning i tömkörningsgjordar? har bara en sketen liten börjes gjord som är stenhård, men fick för mig att sy en. och eftersom jag i samma impulsiva stämning beställde läder så får jag ju göra en :rofl:.
men största frågan är nu vad man ska stoppad en med... har knappt sytt träns med foder så är på helt okända vatten nu.
sadlar vet jag att man stoppar med ull eller lite av varje (hört att trasor, bindor och godispapper är populärt i vissa :p). men vad ska man ha i?

ska jag försöka råna ett får, ha i skummgumi (kan leta upp en gammal tempur madrass ^_^) eller ska jag stoppa med halm som jag sett att lokor gärna stoppas med O_o?
och brukar det vara ett eller 2 lager med läder?.. känns stabilare med 2 men också jobbigare att sy då det blir nära 2m söm :nailbiting:.

sen sista frågan som nog är bra om det visar sig att jag inte har användning av den och får för sig att sälja.. hur många ringar vill man ha på en basic gjord? tänkte 2 stående på varje sida och en låg ring för inspänning. då det är vad jag kan ha nytta av.

tacksam för hjälp och nej, jag kommer nog inte vilja sy ngt så stort på ett bra tag igen :rofl:
Vad spännande, det där projektet får du uppdatera oss om med jämna mellanrum!
Stoppade man inte även sadlar med tagel förr eller var det bara madrasser?
Jag har en säck kamelull här om det kan vara nåt:)

Vad spännande, det där projektet får du uppdatera oss om med jämna mellanrum!
Stoppade man inte även sadlar med tagel förr eller var det bara madrasser?
Jag har en säck kamelull här om det kan vara nåt:)
Ja med kamel ull i blir det ju en riktigt exklusiv gjord ;). "Handgjord Tömkörningsgjord med kamelull" låter lite bättre än " hemma sydd tömkörningsgjord med gammal skumgummi som jag hittade på loftet" :p.

Men misstänker att man måste tvätta och behandla ullen på ngt vis först..

Spännande projekt @Buck Jag är nyfiken på hur det kommer att gå för dig, så uppdatera gärna :) Verkar jätteintressant :)

Jag har kört lite dressyr med min springare två dagar på raken och han sköter sig bra. Nu fixar han att korsa bakbenen fint vid tajtare skrittvändningar :up: Nu uppstod dock problemet att han lyckas med att få tungan över bettet :cautious: Första dagen precis på slutet av passet, så då rättade jag till det när jag spände av, och andra dagen i början, så jag hoppade av vagnen och fixade till och sedan höll sig tungan på rätt plats. Har någon några tankar eller erfarenheter av liknande beteende? Är det ens något jag bör se som ett problem? Det har nämligen aldrig häst tidigare och andra dagen höll sig ju tungan på rätt plats större delen av passet...

Spännande projekt @Buck Jag är nyfiken på hur det kommer att gå för dig, så uppdatera gärna :) Verkar jätteintressant :)

Jag har kört lite dressyr med min springare två dagar på raken och han sköter sig bra. Nu fixar han att korsa bakbenen fint vid tajtare skrittvändningar :up: Nu uppstod dock problemet att han lyckas med att få tungan över bettet :cautious: Första dagen precis på slutet av passet, så då rättade jag till det när jag spände av, och andra dagen i början, så jag hoppade av vagnen och fixade till och sedan höll sig tungan på rätt plats. Har någon några tankar eller erfarenheter av liknande beteende? Är det ens något jag bör se som ett problem? Det har nämligen aldrig häst tidigare och andra dagen höll sig ju tungan på rätt plats större delen av passet...

Min la tungan över bettet hela tiden i perioder. Det enda som hjälpte var bettlyftare. Man kan göra en egen med en snokrem (achen). Trä den genom bettringen, över nosen genom nosremmen och sedan igen genom andra bettringen.
Det gör att bettet ligger mer mot övre gommen än på lanerna vilket många hästar gillar betydligt bättre. Har inte haft en enda gång tungan över bettet sedan jag började med det.

Tror f ö att man stoppade gjordar med lite vad som fanns till hands innan.. tagel, halm osv.
Tagel är mkt bra!
Har du fördelen av att ha nära till ett slakteri så kan du ju höra dig för om du kan få tagel därifrån så slipper du lugga dina egna hästar flintis :p

Ull är ju också ett alternativ, men ullstoppning håller sig inte lika bra som tagel, ullen sätter sig och kan bli knölig med tiden.

Ändrade mig i sista sekund då lädret var liite väl dyrt.. hade jag haft 2500kr så hade jag köpt en gjord ;).
Men ska se hur mycket läder jag har hemma annars så får jag nöja mig med den lilla skit gjorden :p. Kanske syr om den bara :).

Min la tungan över bettet hela tiden i perioder. Det enda som hjälpte var bettlyftare. Man kan göra en egen med en snokrem (achen). Trä den genom bettringen, över nosen genom nosremmen och sedan igen genom andra bettringen.
Det gör att bettet ligger mer mot övre gommen än på lanerna vilket många hästar gillar betydligt bättre. Har inte haft en enda gång tungan över bettet sedan jag började med det.

Ja, det där med bettlyftare är ju en idé att testa. Känner mig och aningen skeptisk till att han kommer att gilla det. Jag köpte förra hösten ett Micklem-träns till honom och satte på clipsen (som ger ungefär samma funktion som bettlyftare) och det gillade han inget vidare, men man vet aldrig hur de reagerar innan man testat :idea: En annan fråga då om bettlyftare. Fungerar det att använda ihop med stångbett? Jag betslade ju upp min till en liverpool-stång under sommaren efter att han var på väg att dra iväg med mig med sitt tränsbett.

Ja, det där med bettlyftare är ju en idé att testa. Känner mig och aningen skeptisk till att han kommer att gilla det. Jag köpte förra hösten ett Micklem-träns till honom och satte på clipsen (som ger ungefär samma funktion som bettlyftare) och det gillade han inget vidare, men man vet aldrig hur de reagerar innan man testat :idea: En annan fråga då om bettlyftare. Fungerar det att använda ihop med stångbett? Jag betslade ju upp min till en liverpool-stång under sommaren efter att han var på väg att dra iväg med mig med sitt tränsbett.

Jag skulle nog säga att det passar bättre med stångbett som då inte viker sig (böjer sig) åt fel håll.
Vi har testat med tredelat och det blev inte lika bra som med stången.

En bettlyftare som jag beskriver gör att lyftet ligger lite längre fram i lanerna än Micklem, om jag inte minns helt fel. Ligger inte Micklem-lyftaren bakom nosremmen? Denna ligger ju framför och mer rakt upp mot övre lanerna.

Min häst har helt slutat med att lägga tungan över bettet och vågar gå mer fram.

Jag skulle nog säga att det passar bättre med stångbett som då inte viker sig (böjer sig) åt fel håll.
Vi har testat med tredelat och det blev inte lika bra som med stången.

En bettlyftare som jag beskriver gör att lyftet ligger lite längre fram i lanerna än Micklem, om jag inte minns helt fel. Ligger inte Micklem-lyftaren bakom nosremmen? Denna ligger ju framför och mer rakt upp mot övre lanerna.

Min häst har helt slutat med att lägga tungan över bettet och vågar gå mer fram.

Vad bra att det fungerar ihop med stångbett. Då är det helt klart värt att testa. Återstår bara att få tag i en snokrem...

Micklem-clipsen sitter ju i ringarna som sitter på sidan på nosremmen. Alltså typ rakt ovanför bettet, mot nosryggen. (inser att jag inte är helt hundra på att förklara :o:D)
11209523_980298895328088_5122601117762376809_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar