Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad bra att det fungerar ihop med stångbett. Då är det helt klart värt att testa. Återstår bara att få tag i en snokrem...

Micklem-clipsen sitter ju i ringarna som sitter på sidan på nosremmen. Alltså typ rakt ovanför bettet, mot nosryggen. (inser att jag inte är helt hundra på att förklara :o:D)
11209523_980298895328088_5122601117762376809_n.jpg

Som jag kom i håg ungefär då. Den här lyfter ju bak och upp medan en bettlyftsrem sitter som en achen och lyfter mer upp och nästan inget bakåt. Det betyder också att man kan spänna så "mycket" att man lyfter bettet rejält upp i gommen om hästen gillar det bättre. Man kan reglera det så att säga.
När hästen sedan går i form blir ju draget i bettet i ganska rak linje med lyftet. kan tänka mig att olika hästar gillar olika saker.

Jag ska se om jag kan ta en bild på min bettlyftare.

Som jag kom i håg ungefär då. Den här lyfter ju bak och upp medan en bettlyftsrem sitter som en achen och lyfter mer upp och nästan inget bakåt. Det betyder också att man kan spänna så "mycket" att man lyfter bettet rejält upp i gommen om hästen gillar det bättre. Man kan reglera det så att säga.
När hästen sedan går i form blir ju draget i bettet i ganska rak linje med lyftet. kan tänka mig att olika hästar gillar olika saker.

Jag ska se om jag kan ta en bild på min bettlyftare.

Ta gärna en bild :) Jag vill minnas att AE gjorde en sådan variant på en av hästarna när jag var var på tömkörningskurs för honom. Men det är alltid bra med uppfräschning av minnet :)

Spännande projekt @Buck Jag är nyfiken på hur det kommer att gå för dig, så uppdatera gärna :) Verkar jätteintressant :)

Jag har kört lite dressyr med min springare två dagar på raken och han sköter sig bra. Nu fixar han att korsa bakbenen fint vid tajtare skrittvändningar :up: Nu uppstod dock problemet att han lyckas med att få tungan över bettet :cautious: Första dagen precis på slutet av passet, så då rättade jag till det när jag spände av, och andra dagen i början, så jag hoppade av vagnen och fixade till och sedan höll sig tungan på rätt plats. Har någon några tankar eller erfarenheter av liknande beteende? Är det ens något jag bör se som ett problem? Det har nämligen aldrig häst tidigare och andra dagen höll sig ju tungan på rätt plats större delen av passet...

Min erfarenhet är att om hästen "plötsligt" börjar lägga tungan över bettet tyder det på obehag, den vill skydda någon del i munnen. Så standard frågan: Har du kollat upp munnen hos tandläkare, som även tittar på om betten passar?

Ang stång och bettlyfftare:
Hur blir trycket i lyftaren när man har hävstång?
Blir inte remmen i vägen för, vad det nu heter där sidstycket fäster, vrids framåt?
Skillnaden mellan Miklem-clips och läderrems-lyftare borde endast vara att läderremmen går att spänna in och ut. Höjdled går ju att justera på båda. Har iof inte testat lädervarianten själv.

Min erfarenhet är att om hästen "plötsligt" börjar lägga tungan över bettet tyder det på obehag, den vill skydda någon del i munnen. Så standard frågan: Har du kollat upp munnen hos tandläkare, som även tittar på om betten passar?

Ang stång och bettlyfftare:
Hur blir trycket i lyftaren när man har hävstång?
Blir inte remmen i vägen för, vad det nu heter där sidstycket fäster, vrids framåt?
Skillnaden mellan Miklem-clips och läderrems-lyftare borde endast vara att läderremmen går att spänna in och ut. Höjdled går ju att justera på båda. Har iof inte testat lädervarianten själv.

Det kan också vara för att bettet har så många funktioner att en av dem, trycket på lanen, helt plötsligt kan vara mer än hästen behöver och då lyfter man bettet av den anledningen. Det behöver inte vara tänderna men jag håller med, man kan ha koll på dem för säkerhets skull.

Om bettlyftarremmen (den som man kan köpa för ändamålet) ska vara i vägen krävs ganska stor rotation (det som många kallar hävarm) vilket man iofs kan vara ute efter också. Stor rotation alltså.

Jag kan inte se att Micklem- och bettlyftare har samma lyftkrafter. Jag tycker, utifrån det jag sett att micklem mer liknar den man har till travet.

Nu har jag kollat lite på olika bettlyftare och ser att även Micklem har olika, så någon är lik denna: http://www.washap.se/product/bettlyftare-i-lader/
dvs lyfter rakt upp. Dock inte den på bilden här i tråden.

Om man googlar bettlyftare så finns det även en som liknar "min" men med lite vinkel. Med den blir ju lyftet ett annat. Olika kan ju ge olika för olika hästar.

Men man måste alltså nästan rotera bettet mer än 90 grader om bettlyftarremmen ska vara ivägen för sidostycket.

Det kan också vara för att bettet har så många funktioner att en av dem, trycket på lanen, helt plötsligt kan vara mer än hästen behöver och då lyfter man bettet av den anledningen. Det behöver inte vara tänderna men jag håller med, man kan ha koll på dem för säkerhets skull.

Om bettlyftarremmen (den som man kan köpa för ändamålet) ska vara i vägen krävs ganska stor rotation (det som många kallar hävarm) vilket man iofs kan vara ute efter också. Stor rotation alltså.

Jag kan inte se att Micklem- och bettlyftare har samma lyftkrafter. Jag tycker, utifrån det jag sett att micklem mer liknar den man har till travet.
Ja om trycket på lanerna blir mer än vad hästen behöver och den lägger tungan över pga det är det ju pga obehag. Tandläkaren ser ju hela munnen, även laner.

Jo, det kan ju vara så att bettlyftaren inte blir i vägen. Men en mer uppåtvinklad lyftare borde ju komma närmare bettet än 90grader?
Enklast är ju oavsett att prova med just det huvudlag, bett och lyftare man har:)

Ja om trycket på lanerna blir mer än vad hästen behöver och den lägger tungan över pga det är det ju pga obehag. Tandläkaren ser ju hela munnen, även laner.

Jo, det kan ju vara så att bettlyftaren inte blir i vägen. Men en mer uppåtvinklad lyftare borde ju komma närmare bettet än 90grader?
Enklast är ju oavsett att prova med just det huvudlag, bett och lyftare man har:)

Fast trycket på lanerna kan ju vara mer än hästen behöver utan att det syns när man tittar in i munnen. Är det en känslig häst säger den till innan något syns.

Bra diskussion och funderingar @Snurre och @Efwa :up:

Hästen i fråga kontrolleras regelbundet i munnen av utbildad person som jag känner förtroende för. Inga konstigheter eller skador i munnen sist. Idag körde jag igen och tog en snokrem och satte som man fäster en curb strap, fast på ovansidan nosen istället för under. Tog dessutom av nosgrimman och idag visade han inga tendenser till att ta tungan över bettet :up: Håller er uppdaterade på hur det går framöver.

Igår provade jag igen med bettlyftare och det var ingen hit igår :crazy: Han blev stark, het och tappade respekten för bettet. Så jag plockade bort bettlyftaren efter bara en lite stund och det blev genast bättre. Det positiva i situationen var att han inte verkade ha några planer på att lägga tungan över bettet i alla fall. Vi fortsätter nog med tidigare bettsling utan bettlyftare framöver, men får hålla koll på eventuella tendenser till tungan över bettet.

Igår provade jag igen med bettlyftare och det var ingen hit igår :crazy: Han blev stark, het och tappade respekten för bettet. Så jag plockade bort bettlyftaren efter bara en lite stund och det blev genast bättre. Det positiva i situationen var att han inte verkade ha några planer på att lägga tungan över bettet i alla fall. Vi fortsätter nog med tidigare bettsling utan bettlyftare framöver, men får hålla koll på eventuella tendenser till tungan över bettet.

Mmm, det är en av effekterna av bettlyftare. Lösning kan vara att lyfta bara så mycket att det inte trycker på lanerna i normalläge. Men du kanske testade det.

Mmm, det är en av effekterna av bettlyftare. Lösning kan vara att lyfta bara så mycket att det inte trycker på lanerna i normalläge. Men du kanske testade det.

Jag fäste bara lyftaren så att bettet lyfte från lanerna liiite, men med lite tryck i tömmen kom bettet ner på lanerna igen. Just nu kör vi som tidigare utan lyftare, men med hans beteende under körning under observation. Tack för att du engagerar dig med funderingar och svar :):up:

Jag fäste bara lyftaren så att bettet lyfte från lanerna liiite, men med lite tryck i tömmen kom bettet ner på lanerna igen. Just nu kör vi som tidigare utan lyftare, men med hans beteende under körning under observation. Tack för att du engagerar dig med funderingar och svar :):up:

Det är så lite så....jag tycker det är så intressant och jag har lärt mig mycket om bett nu senaste tiden. Gått på teorikurser och på kurs analyserat och fixat med olika hästar.

Det finns så mycket man kan göra. Man kan experimentera lite med kedja, rotation och annat också i kombination med lyftaren så hästen trivs bättre.

Det absolut viktigaste jag lärt mig är att man inte ska sitta kvar och köra med något som inte fungerar. Då får man ändra något. Jag kan få ändra 1-2 gånger per pass på ridbanan ibland. Den ena hästen ändras beroende var han är i utbildningen (eller hur lösgjord och genomarbetad han är) medan den andra byter vi inställning på, beroende vem som sitter i vagnen.

Du säger många bra saker @Efwa De (två) gångerna han lag tungan över tror jag att jag satt kinnkedjan lite för löst för herrns smak. Jag testade att sätta den lösare för att testa att få mer rotation på stången, men det verkar han inte gilla. Så jag går tillbaka till att sätta kedjan lite hårdare igen.

Igår skulle jag för första gången på ett tar veckor äntligen ut och köra. Har ju bara Nina som inkörd nu, och behövde en rekreationsrunda. Men nä. Gissa hur förvånad jag blev när det fullkomligt sprutade mjölk ur hennes juver?! Fick tillbringa en lång stund med att mjölka ur massor för risken för mjölkstockning var överhängande. Inte dräktig. Vi har försökt hela sommaren, men det tog sig aldrig. Veterinären tror inte på skendräktighet eftersom hon då inte borde satt mjölk redan i år. Så på fredag kommer veterinären och gör en större utredning med ultraljud och letar tumör eller infektion, glukosbelastning för EMS och annat diverse som kan utreda denna massiva hormonstörning. Risken för EMS finns då hon har lagt på sig oförklarligt stora fettdepåer nu under sensommaren. Och är det EMS så är det bara banta och motionera som gäller. Då jäklar ska vi köra varje dag (nästan...)! Men innan dess så ska hon också genomgå en besiktning, så inget annat felas henne innan jag sätter fart. Hon är en tung ardenner som aldrig arbetat varken hårt eller regelbundet (gick som sällskap i 10 år innan jag köpte henne) så jag vill veta att hon håller för mer träning, och då också hur jag ska lägga upp träningen.
Vi satsar på körning 2016, för 2015 har hitills varit det sämsta häståret någonsin.

Apropå bettlyftare så fick jag en aha-upplevelse när jag tömkörde min nya igår. Han var stark som attan och verkade inte ens känna tömtagen. Fick känslan av att tömmen satt fast, utan att gå fram till bettet. Så brukar det inte vara. Då upptäckte jag att min nosgrimma satt konstig, jag hade ett nytt huvudlag. Trots att jag bara har den mycket löst spänd så fungerade den som en bettlyftare då nosremmen var lite för kort över nosryggen och satt fast i sidostyckena. Vilken miss av mig! Bort med nosgrimman och allt var mycket bättre igen.

Och sen måste jag gnälla lite. Veterinären var här hos Nina idag som av någon anledning satte massor med mjölk. Många blodprov togs, och UL. Inget syntes på UL, så det var ju ändå skönt. Men för att kolla hennes puls och andning lättare (svårt att höra bra på en ardenner som är i vila) så skulle jag longera henne några varv. Och då var hon halt! Syns inget i skritt, bara på böjt spår i trav. Aningens syntes det på rakt spår, men mer att hon såg lite stel ut i igångsättningen. Men på volt var det rejält... Hon har ju vilat och bara gått korta skrittpromenader hela sommaren, så jag vet inte hur länge detta har varit. Det var inte läge för att ta upp en fullständig hältutredning idag (allt annat hade ändå tagit två timmar) så vet. ordinerade hagvila i en vecka med fenylbutazon. Sen ska vi se vad som har hänt om en vecka och utreda vidare. Jag tror ju tyvärr inte att det här kommer sluta väl, det är en tung och stor häst som inte är den som bara "drar till sig i hagen". Så när står jag nu igen utan någon som helst häst att köra. Igen.

Men hur vrångt kan det vara egentligen? Vilket motigt hästliv du har hela tiden @Mli . Jag inser att jag har det rätt lugnt trots allt, även om Tuffa hästen just nu borde heta Vilde Bill eller något ditåt :eek:.

Men usch @Mli :( Nu måste det väl snart vara din tur att få lite flyt?!

Vi dressyrkörde häromdagen på vår vanliga bettsling och han var riktigt fin att köra :) Och inga tendenser till tungan över bettet :up:

Apropå bettlyftare så fick jag en aha-upplevelse när jag tömkörde min nya igår. Han var stark som attan och verkade inte ens känna tömtagen. Fick känslan av att tömmen satt fast, utan att gå fram till bettet. Så brukar det inte vara. Då upptäckte jag att min nosgrimma satt konstig, jag hade ett nytt huvudlag. Trots att jag bara har den mycket löst spänd så fungerade den som en bettlyftare då nosremmen var lite för kort över nosryggen och satt fast i sidostyckena. Vilken miss av mig! Bort med nosgrimman och allt var mycket bättre igen.

Och sen måste jag gnälla lite. Veterinären var här hos Nina idag som av någon anledning satte massor med mjölk. Många blodprov togs, och UL. Inget syntes på UL, så det var ju ändå skönt. Men för att kolla hennes puls och andning lättare (svårt att höra bra på en ardenner som är i vila) så skulle jag longera henne några varv. Och då var hon halt! Syns inget i skritt, bara på böjt spår i trav. Aningens syntes det på rakt spår, men mer att hon såg lite stel ut i igångsättningen. Men på volt var det rejält... Hon har ju vilat och bara gått korta skrittpromenader hela sommaren, så jag vet inte hur länge detta har varit. Det var inte läge för att ta upp en fullständig hältutredning idag (allt annat hade ändå tagit två timmar) så vet. ordinerade hagvila i en vecka med fenylbutazon. Sen ska vi se vad som har hänt om en vecka och utreda vidare. Jag tror ju tyvärr inte att det här kommer sluta väl, det är en tung och stor häst som inte är den som bara "drar till sig i hagen". Så när står jag nu igen utan någon som helst häst att köra. Igen.

Men herregud! Ska eländet aldrig ta slut?

Jag hoppas du får svar snabbt och hoppas det är så lätt att det är en mindre hovböld eller så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar