Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inget kommer ur hålet veterinären skar upp mer än det som sipprade ut på kliniken och ponnyn är jättehalt.
Min andra körhäst, den med senskadan är dessutom rejält svullen kring senan och har ändå knappt ansträngt sig.
Jag orkar inte jättemycket mer snart, detta är inte mitt år:cry:

Hmmm... ingen svullen sena idag, undrar om jag hallucinerade igårkvällO_o
Körde vår vanliga runda imorse och hon kändes jättefin.
Skadan ska ju vara utläkt men jag känner mig rätt hypokondrisk kring de där benen:o

Hmmm... ingen svullen sena idag, undrar om jag hallucinerade igårkvällO_o
Körde vår vanliga runda imorse och hon kändes jättefin.
Skadan ska ju vara utläkt men jag känner mig rätt hypokondrisk kring de där benen:o

Långsökt kanske, men är det inte frostgräs som spökar? Nu går min det på våren och sommaren om han betar gräs men senorna känns alltid svullna då. Tills man motionerar honom.

Långsökt kanske, men är det inte frostgräs som spökar? Nu går min det på våren och sommaren om han betar gräs men senorna känns alltid svullna då. Tills man motionerar honom.
Det är ju en bra aspekt som jag tror många glömmer så här års. Nu kan det inte vara det som spökar i hennes fall då hon går tillsammans med fånghästen helt utan gräs.

Jag kanske såg dig @Kethets :) , vet att jag funderade vem det kunde vara som hejade i en för mig okänd bil (och jag har redan glömt vad det var för en bil :confused:, minnet är inte i högform:crazy:).
"Vilde-bill" aka Tuffa hästen har gått på lågfart ett tag, och det är dags att börja arbeta med lite struktur igen.

Jag kanske såg dig @Kethets :) , vet att jag funderade vem det kunde vara som hejade i en för mig okänd bil (och jag har redan glömt vad det var för en bil :confused:, minnet är inte i högform:crazy:).
"Vilde-bill" aka Tuffa hästen har gått på lågfart ett tag, och det är dags att börja arbeta med lite struktur igen.
En kia i den sedvanliga gråsvarta färgen :p
Men oftast åker jag bara under dagen så brukar bara se din häst och inte dig ;)

En grej jag funderat på, hur påverkas hästen av att man kör på mycket gropiga vägar? Vi får väldigt dåliga grusvägar då det regnar mycket. Kör shettis med en hembyggd rockard (fick med då vi köpte henne),ingen fjädring, kör med draglinor och svängel. Undviker såklart galopp för att inte riskera att studsa ur vagnen men travar. Hinner inte alltid styra mellan groparna. Stör det hästen mycket eller hur mycket känns det egentligen för henne?kanske jag får värsta smällarna?

En grej jag funderat på, hur påverkas hästen av att man kör på mycket gropiga vägar? Vi får väldigt dåliga grusvägar då det regnar mycket. Kör shettis med en hembyggd rockard (fick med då vi köpte henne),ingen fjädring, kör med draglinor och svängel. Undviker såklart galopp för att inte riskera att studsa ur vagnen men travar. Hinner inte alltid styra mellan groparna. Stör det hästen mycket eller hur mycket känns det egentligen för henne?kanske jag får värsta smällarna?

Utan fjädring känns det som att det kan ta en del i ponnyns rygg? Jag skulle satsa på att försöka få tag i rockard med fjädring, helst i hjulen. :) Och till dess ta det lugnt där det är gropar.

Vad har du för sele? En giggdäckel med bra glid tar rätt så mycket av ojämnheterna. Och är vagnen rätt balanserad så är det mest du som kusk som får ont i ryggen. Jag skrittar helst bara där det är som värst, också för att minska risken med vrickningar och feltramp.

Nu har jag dock fjädring men ganska mycket tyngd i däckeln.
Jag vet ju inte heller hur illa dina vägar är så det blir ju kanske som att jämföra äpplen med päron. Jag kan ju bara referera till hur jag själv gör.

Jag bryr mig inte om underlag när jag kör mina hästar. Jag kör var som helst och i vilken gångart som helst. Jag har ingen tanke på att det kan vara obekvämt för hästen för då skulle de inte bli motionerade så mycket som de måste bli.
Jag har vid tillfällen märkt att de som rider gjort stigar bredvid stora, breda skogsgrusvägen i vid vissa partier där jag både travar och galopperar med vagn och fattade först efter 3 månader att de tycker att underlaget är allt för stenigt och vasst.

Jag har inget heller någon tanke på att de kan vricka sig. OM det inte är extremt farliga frostgropar där hela hovar och ben går ner. Vi travar stigar med vagnen "i skogen", dvs hästen går på stigen och vagnen är utanför stigen på båda sidor och hoppar mellan trädrötter och stenar.

Ibland, med maratonvagnen, är det rejält skakigt och jag kan ta en paus för min egen skull. Det skakar även i selen när man har maratonvagn men självklart inte lika mycket.

Men, för att klara njurar och rygg på mig själv skulle jag nog med ofjädrad vagn ta det betydligt lugnare. Tror jag ;-)

Nu är vi tillbaka i körningen igen på allvar. Sista veckorna har vi ägnat oss åt en hel del körning, mest mysig utekörning runt stallet. Det verkar dessutom som att våra problem med trafik har blivit klart mindre på sistone och vi kan både möta och bli omkörda av personbilar utan problem nu :up: I dressyren jobbar vi fortfarande lite på att kunna rygga. Sist blev det ett par steg med okej bjudning, men sedan börjar han kärva. Men, vi jobbar vidare.

Funderar också lite på det här med vagn utan fjädring. Jag brukar inte köra i väldigt oländig terräng för min egen skull. Det blir för stötigt för ryggen. Men för hästen borde det funka okej med en däckel som absorberar många av stötarna. Tror jag, jag är ju inte någon super expert.

Mina egna pållar inkörning ligger lite på is då mörkret kom och motivationen gick. Men min far har skaffat en körhäst som jag testade lite idag med skacklar o timmerkälke. Först såsade pålle massor men när vi testade lite trav piggnade han till och bockade vid några tillfällen. Varje gång stanna jag honom och grälade lite. Han lyssnar fint på tömmen. Dock är denna häst köpt till en ganska grön kusk och ska vara erfaren, tävlad i bruks, och hanterad av barn utan problem enligt säljaren. Pålle har bockat av min syster en gång när häst ville gå åt ena hållet och hon åt andra. Så frågan är om det är en lämplig häst för min far. Hästen har bara varit hos dom i några veckor och inte gått så mkt hos säljaren senaste åren, ska man tro att den skärper sig med mer motion och mer hemmastadd eller har vi blivit "lurade"...

Mina egna pållar inkörning ligger lite på is då mörkret kom och motivationen gick. Men min far har skaffat en körhäst som jag testade lite idag med skacklar o timmerkälke. Först såsade pålle massor men när vi testade lite trav piggnade han till och bockade vid några tillfällen. Varje gång stanna jag honom och grälade lite. Han lyssnar fint på tömmen. Dock är denna häst köpt till en ganska grön kusk och ska vara erfaren, tävlad i bruks, och hanterad av barn utan problem enligt säljaren. Pålle har bockat av min syster en gång när häst ville gå åt ena hållet och hon åt andra. Så frågan är om det är en lämplig häst för min far. Hästen har bara varit hos dom i några veckor och inte gått så mkt hos säljaren senaste åren, ska man tro att den skärper sig med mer motion och mer hemmastadd eller har vi blivit "lurade"...

Svårt att säga om ni blivit "lurade" eller inte i och med att hästen inte gjort så mycket på sistone och att den dessutom bytt miljö och människor. Det är ju fullt möjligt att den varit helt trygg och nybörjarlämplig i sin trygga hemmiljö, men inte nu i sin nya miljö. Hur mycket och noggrant provades den innan köp?

Hur gammal är hästen?
Jag har nu fått erfara hur mycket en häst kan byta temperament och utbildningsnivå av en flytt. Min fyraåring var så snäll hos säljaren, men de första veckorna här kunde jag knappt leda honom i grimma. Tror jag gjorde ett misstag i att börja träna hästen innan han landat. Jag trodde att han gjort det och att hans hetare temperament var ett nytt normaltillstånd. Lätt att vara efterklok när man ser hur mycket hästen lugnade sig på ett par veckor till.. Och inkörningen har vi börjat om med. Vad jag menar är att det kan ta tid innan vissa hästar landar hos ny ägare och ny miljö. Jag har tittat på många hästar under sommaren, och varit i kontakt med ännu fler säljare. "Hanterad av barn" behöver inte betyda mer än att barn kan borsta hästen när den är uppställd i stallgången. "Erfaren och tävlad" kan vara bara startad i en P&D och körd en gång i veckan. Hoppas det löser sig,, och att mycket ledarskapsövningar från marken kan vara en idé.

@Lazer09 @Mli
Nä visst är det så att den behöver mer tid, svårt att veta. Jag var själv inte med vid köp utan var min syster. Tror de provred ute själv och tömmkörde lite, ingen vagn fanns tillgänglig. Hästen har tävlat SM i bruks med skapligt resultat för massa år sedan, han är 16-18 tror jag.
Är helt klart en erfaren häst men man måste ha ögonen med sig så han inte drar på hemåt, iallafall nu i början. Han testa idag med när gården kommer inom synhåll. Innan skötte han sig exemplariskt. själv bor jag för långt bort för att hjälpa till och min syster blev lite skrämd när hon oförberedd blev avbockad och trampad. Men hoppas hon vågar ta tag i ridningen och ge hästen lite mer tid.

@Mli Har bröstsele. På vissa vägar är det mest sten som gör att vagnen hoppar och skumpar. Jag klarar mig rätt bra nu,då jag hade foglossning och sammandragningar som gravid var det värre. Alltid samma bekymmer här runt omkring vår och höst. Annars är ju vägarna sådär perfekta,lagom mjuka. På somrarna travar/galopperar jag aldrig på grusvägar (med nerkört grus)dom är ju så hårda. Gör ni det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar