Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mli Har bröstsele. På vissa vägar är det mest sten som gör att vagnen hoppar och skumpar. Jag klarar mig rätt bra nu,då jag hade foglossning och sammandragningar som gravid var det värre. Alltid samma bekymmer här runt omkring vår och höst. Annars är ju vägarna sådär perfekta,lagom mjuka. På somrarna travar/galopperar jag aldrig på grusvägar (med nerkört grus)dom är ju så hårda. Gör ni det?

Hårt underlag stärker senor och ligament så jag ser inga som helst problem med att rida alla gångarter på hårt underlag. Dock, som med mjukt underlag ska allt vänjas vid långsamt. Vi har så omväxlande underlag att det ter sig naturligt att de vänjs vid dem sakta.

På en tur har vi ca 3 km asfalt, 2 km grus och 2 km skogsväg/stig.

@Mli Har bröstsele. På vissa vägar är det mest sten som gör att vagnen hoppar och skumpar. Jag klarar mig rätt bra nu,då jag hade foglossning och sammandragningar som gravid var det värre. Alltid samma bekymmer här runt omkring vår och höst. Annars är ju vägarna sådär perfekta,lagom mjuka. På somrarna travar/galopperar jag aldrig på grusvägar (med nerkört grus)dom är ju så hårda. Gör ni det?

Vad har du för däckel på bröstselen?
Jag travar på alla hårda underlag, bra för hästens ben om man vänjer in det. Galopp är inget som har varit aktuellt, men det beror mer på att hästen inte har den växeln.

Vad har du för däckel på bröstselen?
Jag travar på alla hårda underlag, bra för hästens ben om man vänjer in det. Galopp är inget som har varit aktuellt, men det beror mer på att hästen inte har den växeln.
Har Drive outs startsele, så vad för sorts däckel jag då har vet jag inte:oär ingen expert på körning precis. Har fått hjälp med inspänningen av en körmästare så den borde va ok:p

Kanske jag borde trava på hårdare underlag då iaf. Annars blir det mest skritt i perioder. Blir nån spontan trav då ponnyn är pigg av sig men jag har alltid saktat av till skritt.. Tack för era åsikter,man blir alltid klokare av att fråga:bow:

Har Drive outs startsele, så vad för sorts däckel jag då har vet jag inte:oär ingen expert på körning precis. Har fått hjälp med inspänningen av en körmästare så den borde va ok:p

Kanske jag borde trava på hårdare underlag då iaf. Annars blir det mest skritt i perioder. Blir nån spontan trav då ponnyn är pigg av sig men jag har alltid saktat av till skritt.. Tack för era åsikter,man blir alltid klokare av att fråga:bow:

Den selen har en giggdäckel, dvs en däckel med selett/silettfunktion, det är bra! Den remmen som skakelöglorna sitter i är lös inuti däckeln och kan glida, dvs när vagnen kan gå ner i gropar och på sneda vägar så skaklarna kommer i olika höjd på sidorna om hästen så regleras det med den remmen som glider över järnet i däckeln. Om man inte har en sån däckel utan en vagnsdäckel där skakelöglorna sitter helt fast i däckeln så kommer hela däckeln vilja glida på hästen, och det blir ett icke ergonomiskt tryck på hästen... Jag tycker att silettdäckel är riktigt bra, men det finns många modeller där glidet är för dåligt, eller att bukgjorden sitter fast med däckelgjorden så hela funktionen går förlorad. Men startselen vad jag minns var bra.

Jag travar ofta på asfalt, men i väldigt balanserad jogg för att de ska vänja in sig, för att sen öka.

Idag har jag varit ute och kört med tittig häst. Vi körde samma väg som vi brukar, men L var lte på tårna redan från början och tittade på - ja, vad han egentligen tittade på är lite oklart :D:p - och skuttade till flera gånger. Inga stora grejer som skapade problem utan mest indikerade att han var på hugget. Så vi travade på rätt friskt för att han skulle få utlopp. Så, när vi kom sista biten hem och skrittade mot gårdsplan då hade han spetsade öron och var huuur nöjd som helst med sig själv :D:love: Fina lilla häst :heart Matte fick dessutom en renfäll att sitta på, så hon var också nöjd. Och varm om rumpan :D

Idag var det en busig L som spändes för vagnen. Det blev någon rivstart, hopp över litet dike (tur han är stark och orädd :D) och lite smygökande av farten. Så till slut när han smygökade traven blev jag lite gramse och satte honom på rumpan för lite hyfs får man faktiskt ha också. Sedan gick han snällt resten av vägen hem, men var nog egentligen lite sugen på att busa till det igen. Det märks ibland att han fortfarande inte är riktigt vuxen (han är 6 år), idag var han verkligen en unghäst, men glad ändå.

• Gilla
Reactions: Mli
Idag var fysioterapeuten här och kollade igenom båda hästarna. Som väntat hittade han en låsning i SI-leden på Nina, något som kan förklara rörelsestörningen. I övrigt var hon helt OK. Så nu vågar jag "ösa på" med mer konditionsträning. Vi har kört ca två dagar i veckan, och sen harvat/sladdat någon dag i veckan. Och hon är på väg ner i vikt, och upp i kondition. Även fast jag får lägga sportkörningen på hyllan ett tag så är jag otroligt glad att jag får bara "åka häst" och uppleva frisk luft och natur. Det är guld värt. Min son är också väldigt nöjd, han väljer just nu att köra framför att rida.

Inatt har vi fått minusgrader här i Västsverige och jag tog tillfället i akt i morse att ta ut L på en tur med vagnen i morgonfrosten. Det var väldigt härligt, men kallt. Måste hitta en bra lösning för att hålla värmen uppe i fötter och händer när jag kör. Någon som har något bra tips?
12227747_1079031302121513_5160229366399523726_n.jpg

Körde i lite dressyr i ridhuset nu på kvällen. Provade ny betsling, ett tränsbett med dubbla bettringar, och det funkade inte alls! Han var stark och lite opåverkbar, och dessutom lite vinterbusig, så den här betslingen kommer vi nog inte att testa igen. Men, nu har vi testat och är en erfarenhet rikare :up:

För värme när du kör. Sätt fast en låda där du får plats med fötterna i vagnen. Ta och fyll några petflaskor med varmt vatten och lägg i botten på den. En filt ovanpå och så i med fötterna. Jag hade ett körförkläde som var fodrat med fårskinn när jag körde. Frös mest om kinderna.

För värme när du kör. Sätt fast en låda där du får plats med fötterna i vagnen. Ta och fyll några petflaskor med varmt vatten och lägg i botten på den. En filt ovanpå och så i med fötterna. Jag hade ett körförkläde som var fodrat med fårskinn när jag körde. Frös mest om kinderna.

Smart :idea:

Träningen går framåt! Såhär pigg och glad är Nina efter viktnedgång och mer motion. Och det är stor skillnad efter fysioterapeutens besök. Jag är ju själv (inte alls verksam, 20 år sen utbildning) equiatriker, men det är ju det här med skomakarens barn.. Man ska inte underskatta risken att bli hemmablind. Och tyvärr saknar jag kiropraktiken, och det är en nödvändighet när det sitter så fast som det gjorde på henne. Idag ska hon få sladda paddocken, och sen blir det en helkroppsmassage. Musse har en tappsko sedan tre veckor och fick en behövlig vila. Passade Nina bra också, så kunde hon få mer tid.

Idag har jag tömkört lille Domino och avslutade sedan med att han fick bekanta sig med ett par små träslanor och drog dem några meter, svängde åt båda sidor. Tömkörde lite på grusvägen och inte bara i paddocken.

Träningen går framåt! Såhär pigg och glad är Nina efter viktnedgång och mer motion. Och det är stor skillnad efter fysioterapeutens besök. Jag är ju själv (inte alls verksam, 20 år sen utbildning) equiatriker, men det är ju det här med skomakarens barn.. Man ska inte underskatta risken att bli hemmablind. Och tyvärr saknar jag kiropraktiken, och det är en nödvändighet när det sitter så fast som det gjorde på henne. Idag ska hon få sladda paddocken, och sen blir det en helkroppsmassage. Musse har en tappsko sedan tre veckor och fick en behövlig vila. Passade Nina bra också, så kunde hon få mer tid.

Jag smög in här i tråden för att kolla och alltså, så hiiimla mysigt med en nordsvenskrumpa och bjällrorna :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info