Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har på allvar börjat leta ponny igen. Jag gör det lite lättare för mig den här gången och går på enbart funktion vilket öppnar upp betydligt fler annonser. Hur tänker ni kring äldre ponny 15+ som har blivit mycket körd (tex trav och sen hobby) men som inte körts på flera år? Är det ett säkrare kort än att köpa en på ca 5 år som är tömkörd och tolkad efter? Tänker att oavsett så behöver man lägga en grundträning. Hur är det egentligen med ponnytrav, finns det risk att åka på en (för bruks och tremoment) lika undermålig inkörning som med storhäst?

Ta en som är utbildad och har körts ett tag. Om du inte vill göra allt jobb själv. Då ska du satsa på en tvååring så att du kan lägga grunden, en 5 åring som är tömkörd och Tolkad med kan vara hur fel som helst.

Hur är det egentligen med ponnytrav, finns det risk att åka på en (för bruks och tremoment) lika undermålig inkörning som med storhäst?
Hur man kör in ponnyer till ponnytrav varierar väldigt. Allt ifrån mina minutiösa förberedelser innan de får vagn - med tillägg för att mer erfarna än jag kanske gör det ännu mer noggrant. Och till typ likadant som med stora hästar, där det sannolikt går snabbare ändå för att ponnyerna är så enkla och okomplicerade.
Se till att få provköra ponnyn så kan du säkert avgöra om den kan funka.

• Gilla
Reactions: Mli
Detta är vad jag roat mig med senaste veckorna. Nu ska det tyvärr komma en varmfront och jag har idag parkerat släden under tak, men jag hoppas verkligen att det blir mer slädföre innan vintern är över. Rekommenderar verkligen alla som har körhäst att testa att köra släde, det är pricken över i. Plus att man kan variera intensiteten av körningen så väldigt mycket, kör man på plogad snö glider släden lätt som en lätt maratonvagn, drar man ut i djup snö blir det ett styrkepass.

12508825_10153479360442991_8300030352052561423_n.jpg

Jag har bara provat att försöka få till en galopp en gång i släden, och då ville inte hästen ta galoppen (det blev en mkt rask trav istället). Jag har bara galopperat honom i maratonselen tidigare, undrar om han tyckte att det var lite trångt "om bogen" med lokor och slädsaklar.

Detta är vad jag roat mig med senaste veckorna. Nu ska det tyvärr komma en varmfront och jag har idag parkerat släden under tak, men jag hoppas verkligen att det blir mer slädföre innan vintern är över. Rekommenderar verkligen alla som har körhäst att testa att köra släde, det är pricken över i. Plus att man kan variera intensiteten av körningen så väldigt mycket, kör man på plogad snö glider släden lätt som en lätt maratonvagn, drar man ut i djup snö blir det ett styrkepass.

12508825_10153479360442991_8300030352052561423_n.jpg

Hej! Ser att vi håller till i samma stad, fast på var sin sida. :) och hör väl till samma förening, kanske sågs på årsmötet? Fina ni är och vilken fin sele du har. Trist med varmfronten, idag rök ju nästan all snö direkt! Har verkligen längtat efter att åka släde nu men får snällt vänta nåt år till innan lilla fröken är stor nog. :)

@Chili Vad kul! FNH Värmland är en trevlig klubb med trevliga sammankomster, jag var på höstmötet senast. Det är ju slädträff i februari (Ävjagården ca 5 mil norr om Karlstad), då går det att få åka med även om man kommer utan häst, bara det finns lite snö (och gården är fin så det är kul att bara se byggnaderna).

Selen är resultatet av ett jagande, mailande och prutande på både hästnet och blocket plus en resa på närmre 50 mil enkel väg för att hämta den, fick den i stort sett oanvänd. Avdelningen galna saker man gör när man är tillräckligt nördig i sin hobby =) .

Hoppas vi ses framöver!

@Chili Vad kul! FNH Värmland är en trevlig klubb med trevliga sammankomster, jag var på höstmötet senast. Det är ju slädträff i februari (Ävjagården ca 5 mil norr om Karlstad), då går det att få åka med även om man kommer utan häst, bara det finns lite snö (och gården är fin så det är kul att bara se byggnaderna).

Selen är resultatet av ett jagande, mailande och prutande på både hästnet och blocket plus en resa på närmre 50 mil enkel väg för att hämta den, fick den i stort sett oanvänd. Avdelningen galna saker man gör när man är tillräckligt nördig i sin hobby =) .

Hoppas vi ses framöver!

Ja jag är i selletarträsket nu och det är krångligt! De är ju så tunga så frakten är dyr/svår, eller så hinner de bli sålda...

Finns en likadan släde hos mina föräldrar, med lite kärlek bör den vara användbar. Tycker de är så fina. :) vi ses nog framöver!

@Chili Det tog mig fyra månader att köpa min loksele, det är en Tranemosele, den har liksom en armesele bra inställningsmöjligheter. Det var ett jäkla jagande innan jag hittade min. Släden köpte jag för ett år sedan, kostade två tusen på en hästnetannons.

Vad bra att du redan har en släde, då slipper du jaga det iaf.

Och snön som fanns igår, hade nästan töat bort idag. FNH skulle haft slädparti idag, men det blev inställt i morse. Jag som var ledig, hade lagt 10 h på att hitta elfelet på transporten i veckan och hade en kompis som ville åka med. Hur väl upplagt som helst *suck*. Jag hade sett fram emot detta *big time*.

Är det bara jag som är total slädnörd här? Jag tror jag får flytta till kallare breddgrader..

Är det bara jag som är total slädnörd här? Jag tror jag får flytta till kallare breddgrader..
Jag brukar titta drömmande på annonser om slädar som skulle kunna fungera med mina ponnyer.
Men så har jag tänkt efter en gång till och insett att det aldrig kommer bli ens i närheten av slädföre här. Och OM det skulle råka bli det så måste jag sko och brodda ponnysarna för att kunna köra. Och det är jag alldeles för lat för... :p (skor själv, utbildad)
Så jag får helt enkelt fortsätta drömma om mitt livs första slädparti.

Men @ameo , du behöver bara sko och brodda en =). Och är det bara snö utan is, behöver du inte ens göra det, då går det fint barfota.

Heja, heja, det är klart ni ska köra släde när ni har inkörda ponnyer!

• Gilla
Reactions: Mli
Men @ameo , du behöver bara sko och brodda en =). Och är det bara snö utan is, behöver du inte ens göra det, då går det fint barfota.

Heja, heja, det är klart ni ska köra släde när ni har inkörda ponnyer!
Jag räknar med att det är för tungt för dem att dra i snö på åkrar och ängar. Och på vägen brukar de sanda. Skulle det råka vara osandad packad snö på vägen, så är det ändå inte värt mödan att sko upp en shetlandsponny för någon enstaka slädtur - med en släde jag inte ens har än... Min reumatikerkropp undviker skoning så långt det är möjligt. Det är enbart ridhästen som får skor, på sommaren när hon blir ömfotad.

Jag tror inte att det är för tungt på gärden/åkrar, ett par skaklar och en pulka/kälke/liten släde.

AA - slädpåhejaren =)

Hej alla! Har kikat in på buke ibland men inte blivit medlem förens nu.
Kanske behöver lite stöd i mitt hästeri ,då det verkligen inte går bra för mig....
var med om en körolycka för ett antal år sen och det satte sig vekligen psykiskt. hästen och jag klarade oss men ändå, så läskigt, har haft föl eftter hästen som var med i olyckan och tagit hjälp av proffs att köra in fölen och flera år av regelbundna avtjeckningar , lärt mig mera och körlektioner. så för någon vecka sen under en sån lektion blev hästen rädd och skenade eller galloperade iväg fort och en bit okontrollerat . Det blev stopp och vi körde tillbaka där hästen blev rädd 2 ggr och avslutade så gott det kunde bli.
MEN, jag är rädd ! vill aldrig vara med om det igen. Jag älskar hästar ,mår bra av dem ,men inte så här. Någon som känner igen sig ellr dyligt. Hur peppar man sig själv...

Hej alla! Har kikat in på buke ibland men inte blivit medlem förens nu.
Kanske behöver lite stöd i mitt hästeri ,då det verkligen inte går bra för mig....
var med om en körolycka för ett antal år sen och det satte sig vekligen psykiskt. hästen och jag klarade oss men ändå, så läskigt, har haft föl eftter hästen som var med i olyckan och tagit hjälp av proffs att köra in fölen och flera år av regelbundna avtjeckningar , lärt mig mera och körlektioner. så för någon vecka sen under en sån lektion blev hästen rädd och skenade eller galloperade iväg fort och en bit okontrollerat . Det blev stopp och vi körde tillbaka där hästen blev rädd 2 ggr och avslutade så gott det kunde bli.
MEN, jag är rädd ! vill aldrig vara med om det igen. Jag älskar hästar ,mår bra av dem ,men inte så här. Någon som känner igen sig ellr dyligt. Hur peppar man sig själv...
Jag var rejält omskakad efter min och ponnyns körolycka och körde henne inte på ett halvår. Bestämde mig efter diverse veterinärkontroller och anpassning av utrustningen att ta upp det igen men med små steg.
Började med att köra medans min man gick bredvid och höll henne i ett grimskaft. Efter ett par gånger kändes det ok om han bara var med och kunde vara behjälplig. Efter detta började jag köra ut själv på korta kontrollerade turer för att sedan avancera i den takt det kändes bra.
Det var inte ponnyn som var knasig utan det satt bara i mitt huvud.
Nu kör jag henne i stort sett obehindrat och är helt trygg i körningen.
Min lösning var kontrollerade myrsteg:)

Hoppas det löser sig för dig @Bullar

Jag har kört lite grann sedan sist jag var inne och skrev och tycker att det går bra :up: Igår till exempel var vi ute i en sol som värmde (!!) och L var väldigt uppmärksam och lyhörd. Idag ska jag möta upp ett par stallkompisar och ge oss ut igen. Får återkomma med rapport sedan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar