Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och Isak provat något nytt! Jag körde inlines och Isak travade bredvid :D Så kul det var! Idag hade jag honom bara i grimma (första gången) men nästa gång tänkte jag att han ska få dra mig. Men måste först klura på en lösning med något slags handtag i draglinorna..

Klipp finns här:
https://www.instagram.com/p/BDLgxe_THkV/?taken-by=mandiis

Hihi, vad roligt :D Hoppas du hittar någon lösning, för det vill jag se :D

Idag har vi varit ute igen, med sällskap och häst på släp. En väldigt trevlig grej att få sällskap med sig och vi pratade om att göra det till en vana någon gång i veckan. Jag hoppas att vi kan hålla det.

Det verkar som att jag är väldigt på gång, för idag har vi varit ute igen. Hade sällskap av fjording med ägare och vagn. Fick dessutom inviga min nya fina pisk som jag köpte på Eurohorse. Det är riktigt kul att ha kommit till ett stall med bra körsällskap och jag blir så himla motiverad att hålla igång körningen ordentligt. Sällskapet verkar dessutom ha gott inflytande på min persedelvård. Har torkat av selen två gånger den sista veckan :eek::D

Vi körde uppvisning för Ridtravarförbundet på Eurohorse för att visa upp vilken fin körhäst en travare kan bli. Surrealistiskt.
En massa folk som tittade på, och jag försökte att inte blunda för jag var så nervös. Men det gick bra efter en stund när Dacke slappnat av. Han var lite rädd för publiken, men när han vant sig verkade han trivas bra med att vara i cenrum.
Var bara lite väl litet med plats, 15x22m är litet med en enaxlad vagn och ett kallblod. :)

Det verkar som att jag är väldigt på gång, för idag har vi varit ute igen. Hade sällskap av fjording med ägare och vagn. Fick dessutom inviga min nya fina pisk som jag köpte på Eurohorse. Det är riktigt kul att ha kommit till ett stall med bra körsällskap och jag blir så himla motiverad att hålla igång körningen ordentligt. Sällskapet verkar dessutom ha gott inflytande på min persedelvård. Har torkat av selen två gånger den sista veckan :eek::D

Jag köpte också en ny pisk. 780kr för 1,5 decimeter till på pisken.. Helt sjukt att jag köpte en ny när det skiljde så lite. Men fick testköra den på mässan när jag ändå körde, och det kändes betydligt bättre. :)

Jag köpte också en ny pisk. 780kr för 1,5 decimeter till på pisken.. Helt sjukt att jag köpte en ny när det skiljde så lite. Men fick testköra den på mässan när jag ändå körde, och det kändes betydligt bättre. :)
Jag ville ha en ny pisk, 10 cm längre än den jag har, men den längden var slut :(. Tröstade mig med en ny longerpisk och ett nytt dressyrspö istället :D.

Idag har vi varit ute med häst på släp igen. Det är väldigt trevligt att ha dem med och jag är faktiskt lite imponerad av hästen vad duktig den är på att följa med på släp. Den har till och med lärt sig att gå in bakom vagnen när vi får möte :up: Hoppas vi får fler turer ihop :)

Idag har vi varit ute med häst på släp igen. Det är väldigt trevligt att ha dem med och jag är faktiskt lite imponerad av hästen vad duktig den är på att följa med på släp. Den har till och med lärt sig att gå in bakom vagnen när vi får möte :up: Hoppas vi får fler turer ihop :)

Hur har du den fäst i vagnen då? Eller någon som håller i? Jag tänkte att min nya lilla ponny skulle få sådan träning också.

Ute med sällskap och handhäst igen. Rundan blev drygt 8 km och det tog oss en timme och en kvart, så inget supertempo. Däremot hade vi supertrevligt och värmde oss i vårsolen. Det går dessutom stort framåt med Ls trafikproblem idag både mötte vi och blev omkörda av bilar och det var inga problem :up:

Såhär såg det ut i helgen :)
Köpte rep och kabinhakar som jag hakade på i bröstan och sedan en bit trädgrådsslang som "handtag". Inte den mest optimala draglinjen dock.
Men kul var det och Isak tyckte detsamma :D
isak.jpg
[/URL][/IMG]

isak.jpg

Är så glad över att det är ljusare på kvällarna nu! Hade en paus från vagnen under dec-mars och tömkörde mest men nu är vi igång igen! Gillar verkligen inte att köra i mörker eller skymning, då tömkör jag hellre med pannlampa och reflexer.

Här är bild från igår :love:
isak_1.jpg

Inte varje dag jag skriver något i denna tråd numera. Vi hade ett mindre roligt slut på 2015. Han visade problem höger fram, hoven var varm ungefär varannan dag utan annan symptom. Ingen hovböld kikade fram så jag misstänkte att han kanske trampat snett i hagen som precis börjat frysa till och blivit knölig.

När han fått vila i två veckor totalt utan värme i hoven fick han istället ont i ryggen. Alla täcken drog snett och han ville inte galoppera. Gav upp och lasta han för en resa på 60 mil totalt för kontroll på klinik. Ingen hälta och inga fel på honom alls, egentligen, förutom att han visade ömhet höger sida av ländryggen. Metacam i två veckor, ponnyn var som nyfödd sista veckan av metacamen! Ca fem dagar efter avslutad kur var det som att bränslet tog slut i honom, han gjorde absolut inget mer än vad jag bad om och knappt ens det.

Jaha tänkte jag, hur ont har han egentligen och var? När han beter sig så här. Jag lät han vara i ca fyra månader, fram till nu i april alltså. Nu har vi varit i gång i ca 1,5 vecka och ponnyn är hur glad och framåt som helst. Får se om det håller i sig, vi ska till kliniken igen i slutet av maj, tror dom får gå igenom honom igen då för säkerhetsskull.

Men ja, nu är vi igång igen! Igår fixade ponnyn fredagsmys till hagen genom att släpa en björk till stallet. Tog svänglet från vagnen och fäste ett gammalt grimskaft vid mittpunkten som jag sen drog fast björken i. Fungerade bra för lite låtsasjobb, tyvärr var sambon för upptagen med motorsågen för att kunna fota oss, så det blev bara en bakifrån. Helt fantastiskt vad fin denna rackare är... Han blev förresten vägd på kliniken, 123,3 kg. "Han får absolut inte bantas!!" fick jag till svar när jag frågade veterinären om han var tjock, glad är Lilleman för nu får han fibergi bas varje dag.

Idag ska vi nog köra på banan om underlaget tillåter, annars blir det en tur på byn.

12919846_10154183915472664_8838165883097547442_n.jpg

Hoppas ert 2016 blir bättre @Manji

Vi har varit ute idag. Hade sällskap av ett par stallkompisar. Vi var nog ute i en och en halv timme i härlig värmande vårsol. Det blev mest skritt, men det är bara bra för L att få träna sin skritt lite eftersom den är så kort. På hemvägen blev den faktiskt lite större och trevligare :up:

Idag har vi förenat nytta med nytta och lite nöje...
Dvs, paddocken behöver harvas (nytta) och jag ska skola in en ny ponny att gå i par (nytta) med en äldre erfaren. Eftersom parvagnen ska målas innan vi använder den (modifierad/sänkt trilla med parstång) fick det bli två ponnyer i par framför harven istället...
Den yngre är nästan 1 dm lägre än sin äldre läromästare och fortfarande lite "lat", men det funkade ändå förvånansvärt bra att ha dem ihop. VI får träna mer på det givetvis, men det är så himla kul när man kan lyckas sätta ihop dem (nöje! :D ) och få det att fungera utan att själv vara annat än väldigt mycket nybörjare på parkörning...

:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar