Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så fint och inspirerande @ameo

Idag var det en lite orolig L som jag fick med mig in i stallet. Nya hästen var inne och blev pysslad med så det var mycket att hålla koll på och när den sedan gick ut blev det inte bättre och som grädde på moset rörde det sig andra hästar på utsidan. Många hästar att ropa på och försöka prata med :D:p Trodde därför att det skulle bli lite lätt katastrof att köra sedan, men han var sååå fin :love: Vi var ute på en ganska lång tur med mycket trav och en en del galopp. L var lyhörd och precis lagom framåt :up: Härlig känsla idag som fyllde mig med energi :heart

Halloj på er!

Tänkte joina tråden :)

Inte inkörd ponny än men detta verkar vara den mest aktiva tråden på forumet så jag hoppar in här :)

Jag har kört mycket tidigare (utbildad travkusk) och hade en egen travare för flera år sedan som jag körde fast med travvagn och remsele.
Nu har jag en c-ponny jag tänkte köra in. Det har varit tänkt länge men inte blivit av men nu när jag inte kan rida på ett tag så tänkte jag slå slag i saken.
Han är tömkörd en del och väldigt obrydd av sig så jag tror och hoppas det ska gå smärtfritt trots hans rävar bakom öronen :p

Men eftersom jag höll på med trav innan så är jag inte helt hemma i hur hobbyvagnar och selar funkar och hoppades på att någon kan lotsa mig rätt.
Jag har skaffat mig en vagn, en rockard. Jag ska bara ut och köra i skogen (på vägar, inte bland träden) och känner inte att jag behöver någon superfin vagn för tillfället iaf. Får väl se hur det utvecklar sig och om inte annat så blir den superbra att köra in honom i :)
Sele är ju samma funktion som inom travet men ändå lite annorlunda. Vi brukar tex inte ha baksele eller svängel.
Jag har kikat på Drive outs ekonomiselar som jag tror kommer passa vårat ändamål bra så jag tänkte satsa på en sån.
Och om jag köper en sån så måste alltså vagnen ha svängel? Det har den inte nu men såg att det fanns att köpa där isf att sätta fast.
Då undrar jag om någon har någon bra bild på hur eran sitter fast på vagnen som jag kan få se? :)
Slaggjord är något jag vill ha på honom för det har jag på alla av säkerhetsskäl men bakselen kanske har den funktionen med?
Jag är mest van vid remsele eller snabbfästen som man har på sulkyn vid tävling och så såg ju inte spännena ut på Drive outs selar men som jag fattat det ska man bara fästa remmen i öglan som sitter på vagnen?

Något mer jag bör ha i åtanke nu när jag ändå ska fixa lite med vagnen?
Jag har tänkt sätta dit lite reflexer när jag ändå håller på med den.

Här har ni min kille när vi är ute och tömkör i skogen :)
Fattas bara att han blir inkörd nu så ska vi ut och lunka i skogen :love:

@Matmissbrukaren Jag är inte svetskunnig så jag kan inte hjälpa dig med hur du ska fästa svängeln på vagnen, men det tror jag det finna andra här som kan. Däremot, en baksele och en slaggjord har inte samma jobb. Bakselen bromsar vagnen i nedförslut och slaggjorden hindrar ju som bekant hästen från att slå.

Om du köper en sele från DriveOut så ska du använda svängel. En sådan sele är inte anpassad för till att dra med däckeln. Meningen är att draget ska ske med bröstan som fästs i svängeln med draglädrena. Skaklarna är endast till för att styra vagnen och inte för att dra i. Precis som du gissar ska skakeln fästas i öglan på däckeln och där ska den bara vila, så att säga, inte surras fast.

Lycka till med inkörningen av din fina ponny :)

Idag var vi ute och körde lite i sällskap av en av fjordingarna i stallet. Det var mysigt som vanligt, men kallt i vinden. Det märks verkligen att våren inte riktigt slagit ut än.
13076663_1175763189114990_8620139297055941408_n.jpg

Har varit ute på en lång sväng med vagnen idag. Det var lite svajigt väder här på morgonen, så jag klädde på mig för regn och rusk och gav mig ut. Satte igång runkeeper för första gången för att mäta sträcka och hastighet.
2016-04-24%2010.33.18.png

Det var en mycket nöjd bulle som skrittade hemåt sista biten och parkerade utanför stallet
2016-04-24%2012.15.41.jpg

2016-04-24%2012.24.00.jpg

Igår satte jag ihop mitt lilla par framför vagnen - de två som drog harven häromveckan.
13173880_10153644008112404_5459320645648129498_n.jpg

Edward (vänster) är gammal och erfaren, medan Lovis (höger) kördes in förra sommaren och nog har dragit vagn 10 ggr eller nåt. Hon är helt fantastisk :love: :love: , beter sig rakt igenom som om hon aldrig gjort nåt annat! :bow: :love: :bow:

Nu ska vagnen bara målas innan det blir dags att hämta barnen från skolan, sista dagen innan sommarlovet...

Senast ändrad:
Igår satte jag ihop mitt lilla par framför vagnen - de två som drog harven häromveckan.
13173880_10153644008112404_5459320645648129498_n.jpg

Edward (vänster) är gammal och erfaren, medan Lovis (höger) kördes in förra sommaren och nog har dragit vagn 10 ggr eller nåt. Hon är helt fantastisk :love: :love: , beter sig rakt igenom som om hon aldrig gjort nåt annat! :bow: :love: :bow:

Nu ska vagnen bara målas innan det blir dags att hämta barnen från skolan, sista dagen innan sommarlovet...

Så fina :love::love:

Dålig fart här i tråden ;) Vi tränar på och tävlingen närmar sig med stormsteg. På söndag åker vi iväg till tävlingsplatsen för träning under insyn av tränare :nailbiting: Nej, det kommer bli skitbra :)

Vad gör ni andra med era körhästar?

Vad gör ni andra med era körhästar?
Motionerar lite bara...
Planen är att jag ska skjutsa hem barnen med parvagnen efter sista skoldagen. Jag har dock bestämt mig för att köra dig pållar o vagn med släpet, så de bara behöver gå 7 km hem och slipper gå dit också. För jag har inte hunnit träna dem så mycket som jag önskat. Men 7 km mestadels skritt på slät väg klarar de ju nästan helt otränade...

Jag kämpar för att hålla Nina i kondition och motionera henne så mycket det bara går. Hon är i riskzonen för fång (nära kliniska värden för EMS). Hon hatar att jobba i värmen så vi försöker variera oss så gott det går. Idag red jag :)

Idag har vi varit och tränat på Tjolöholm inför tävling. Det var så roligt! Det blev dressyrkörning där jag fick tips på hur jag skulle tänka och jobba för att få L rak, eftersom han gärna går och slingrar och drar lite. Det blev stor skillnad med bara lite insats. Formen blev mycket bättre och bjudningen också. Dessutom skötte han sig exemplariskt, som ett riktigt litet A-barn :love: Längtar till tävling nästa helg.

Hej på er

Jag har fått lägga hästandet åt sidan, främst pga sonens allergi, men hoppsan hejsan så blev jag efterfrågad som instruktör.

Det är väldigt peppande för självkänslan.
Så nu åker jag runt till bekanta och känner på deras hästar, ger läxor och följer upp efter en månad. Då blir jag inte lika giftig för sonen, även om jag inte kan låta bli att klappa och gosa, vilket för mig är helt självklart i all hantering med hästarna.

Så när jag trodde att det var helkört kunde jag vända näsan lite grann bara!

Nu är min parvagn snart färdigmålad.
Våra barn har sin skolavslutning sist av alla i år tror jag - de slutar på fredag - så den ska nog hinna bli klar tills dess. Jag hoppas hinna träna dem i par nån mer gång innan fredag också, det ska nog gå. Döttrarna har tränat dem rätt flitigt i alla fall, så det är nog inga problem för dem att orka...

Nu har vi tävlingsdebuterat i körning :)

Vi har haft jätteroligt i helgen :bump: L har, som vanligt, skött sig som ett A-barn :heart I dressyren gick det okej, vi hade en trevlig känsla, även om tempot var lite lågt, dock hade jag missuppfattat att rörelsen ska utföras när kusken passerar bokstaven (det ska den inte, den ska utföras när hästens nos passerar bokstaven) och jag glömde bort när igångsättningen efter skritten skulle vara. I precisionen Tappade jag bort styrningen och rakriktningen så då hade vi fem bollar (av 17) ner, varav en tog vi med oss hela konen :D

Idag var det maraton och utgångspunkten var att ge oss själva en trevlig upplevelse och det fick vi. Vi hade ett antal tidsfel vid målgång, men vi hade roligt. Det var trångt för oss i hinder, så vi fick skritta oss igenom ett par portar och vi missade vårt tänkta vägval två gånger. Trots det har det varit fantastiskt roligt :banana:

Bjuder på några bilder
13434711_10208077155760671_719893464655102609_n.jpg

Efter målgång i maraton
13411857_10208077162960851_9071128471098892772_o.jpg

Dressyren
13404007_10208077174401137_3863177253903519224_o.jpg

I hinder
13422396_10208077177561216_6417253171855571591_o.jpg

13442471_10208077176121180_6652637912513119781_o.jpg

Och en suddig fejjan-film från precisionen

Vad roligt med tävlingsdebut! Minns vår, hur kul som helst. Vårt första maraton blev ponny rädd o drog o fastnade över skakel, trots bra rockard. Allt gick bra dock även om det nu tagit 3 ggr där efter innan vi kunnat köra igenom det hindret utan att behöva gå av.

Om du fortsätter kommer du nog vilja ha en tvåaxlad vagn i maraton sen, det är STOR skillnad, märker till och med vi som kör shettis i dagsläget (men snart även kallblodstravare :D), man kommer runt mycket fortare när man inte behöver vända runt axeln.

Är också så glad när jag kom på att vi kan kombinera enbetsmaratonvagn till kallblodstravaren med parmaratonvagn till shettisarna (har en ung shettis på "tillväxt") så behöver vi inte köpa två nya... gudarna ska veta att det kostar.

Välkommen till körtävlingsvärlden! :D

Vad roligt med tävlingsdebut! Minns vår, hur kul som helst. Vårt första maraton blev ponny rädd o drog o fastnade över skakel, trots bra rockard. Allt gick bra dock även om det nu tagit 3 ggr där efter innan vi kunnat köra igenom det hindret utan att behöva gå av.

Om du fortsätter kommer du nog vilja ha en tvåaxlad vagn i maraton sen, det är STOR skillnad, märker till och med vi som kör shettis i dagsläget (men snart även kallblodstravare :D), man kommer runt mycket fortare när man inte behöver vända runt axeln.

Är också så glad när jag kom på att vi kan kombinera enbetsmaratonvagn till kallblodstravaren med parmaratonvagn till shettisarna (har en ung shettis på "tillväxt") så behöver vi inte köpa två nya... gudarna ska veta att det kostar.

Välkommen till körtävlingsvärlden! :D

Tack för välkomnandet :) Jo, vi märkte att det var trångt med enaxlad vagn. Är väldigt sugen på en tvåaxlad. Ska bara vinna på lotto först :D

Nu är min parvagn snart färdigmålad.
Våra barn har sin skolavslutning sist av alla i år tror jag - de slutar på fredag - så den ska nog hinna bli klar tills dess. Jag hoppas hinna träna dem i par nån mer gång innan fredag också, det ska nog gå. Döttrarna har tränat dem rätt flitigt i alla fall, så det är nog inga problem för dem att orka...
Så här blev den.
13419149_10153718230112404_7105651809633983100_n.jpg

Bjuder på några bilder
13434711_10208077155760671_719893464655102609_n.jpg

Efter målgång i maraton
13411857_10208077162960851_9071128471098892772_o.jpg

Dressyren
13404007_10208077174401137_3863177253903519224_o.jpg

I hinder
13422396_10208077177561216_6417253171855571591_o.jpg

13442471_10208077176121180_6652637912513119781_o.jpg

Och en suddig fejjan-film från precisionen

Kul med tävlingsdebut! Min och Grabbarna Russ' debut blev inte av och kommer troligtvis inte att bli av i år, då en av grabbarna fick fång i mitten av maj och även om det var ett lindrigt anfall, står han ju fortfarande i mini-hage och har inte mycket kondis kvar... Tittar lite efter en tredjehäst att låna men det kommer ju också att kräva tid för att få en ev ny häst att funka i paret. Så det får bli tävlingsdebut i vinter eller nästa år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA