Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du testat än @Habina ? Hur har det gått i så fall?

Var ute på en kortare runda med vagnen idag. I sällskap med en bekant och hennes häst på släp. Det blev en lugn skrittrunda, med en kortare sträcka i trav, där L bara fick mysa (och jag med :love:).

Har äntligen fått mitt paket från Drive Out :banana:
2016-07-08%2015.41.15.jpg

Två däckelunderlägg, ett huvudlag och ett bett. Beställde huvudlaget i str full och tycker nog att det ser väldigt stort ut :confused: Ja, vi får se imorgon hur det är i storleken. Hoppas också att bettet ska funka bra och att L slutar lägga tungan över bettet när det inte är någon port som slår honom i gommen.

Lite besviken på Schenker bara. Beställde mina grejer i början på förra veckan och fick meddelande om att de skulle skickas på onsdagen och att jag skulle få sms-avisering när de kommit fram. Så långt allt väl. Så jag väntade. Och väntade. Igår började jag ana ugglor i mossen och mailade Drive Out lite undrande. Fick svar nu på förmiddagen att paketet var framme och att jag skulle fått avisering. Paketet har alltså legat och väntat på mig sedan i torsdags förra veckan :arghh::banghead:

@Lazer09 nä. :arghh: Det var inte alls så enkelt som jag trodde... Ekrarna är ju mycket tjockare än på en cykel, så jag måste ha en ståltråd emellan två för att få fast magneten. Sedan ska det helst vara max 5 mm mellan magnet och sensor, vilket är omöjligt på vagnen. Plus att datorn förmodligen hamnar för långt bort. Men jag ska testa iaf, måste bara hitta en avbitartång... :crazy:

@Lazer09 nä. :arghh: Det var inte alls så enkelt som jag trodde... Ekrarna är ju mycket tjockare än på en cykel, så jag måste ha en ståltråd emellan två för att få fast magneten. Sedan ska det helst vara max 5 mm mellan magnet och sensor, vilket är omöjligt på vagnen. Plus att datorn förmodligen hamnar för långt bort. Men jag ska testa iaf, måste bara hitta en avbitartång... :crazy:

Asch, skit också. Hoppas du får till det. Annars tycker jag @tintilar förslag borde funka rätt bra.

Idag har vi varit ute på vår långa runda (ca 1 mil) och höll ett relativt friskt tempo. Det vill säga travade där det gick, förutom den första och sista biten som vi skrittade, och galopperade också lite grann. Imorgon har jag bokat in en träning med tränare. Vi ska träna dressyr och lite konkörning :up:
13600294_1227543110603664_2231080039690530837_n.jpg

Jaha, så har vi fått tränarhjälp med körningen då. Vi jobbade med att jag ska hålla en jämn kontakt med bettet, för när jag lättar av och ger utrymme så driver bogarna iväg och vi tappar den raka linjen. Fick byta tömfattning till tygelfattning istället och då helt plötsligt hade jag bättre känsla i handen och kunde jobba bättre med att bara krama tömmen med fingrarna istället för att röra hela armen. Intressant då jag i körningen alltid haft tömmen mellan pekfingret och långfingret och känner mig bekväm med det, men uppenbarligen är mina muskler/nerver/whatever så programmerade på att ha tygel/töm mellan lillfinger och ringfinger att jag har bättre koll på vad jag gör då. I alla fall när jag fått koll på mig själv och min tömhantering så blev det mycket enklare att komma rätt på konor och bestämma riktning. Ny träning om en vecka och genrep inför tävling nästa helg.

lägger in en liten fråga här :), tömkör ganska mycket nu och hade velat ha en körpisk, i nuläget så får man samla hop tömmarna, gå fram till hästen och peta med dressyrspöet när hon fått soppatorsk ;).
har hittills bara sett hanskos körpisk men den är lite lagom ful :angel:

Idag var vi ute och körde en sväng med ett par tjejer i stallet. Eftersom vi haft lite betslingproblem i körningen och L lagt tungan över bettet emellanåt tänkte jag testa att sätta ett tungfelsgummi på bettet och prova under en övergångsperiod för att vänja honom av med att lägga över tungan. Vill påpeka att jag bytt till ett bett som fungerar bättre, men i pressade situationer faller han tillbaka till att lägga tungan över. Platt fall kan man väl säga :banghead: Så fort bettet kom in i munnen kunde han inte fokusera på något annat än gummit. Det gick knappt att knäppa nosgrimman, så det var bara att tränsa av och göra om. Under körningen sedan backade han av bettet lite, så det kommer vi nog att jobba vidare med på träningen på måndag.

@Buck Är din fråga var man kan få tag i en pisk? Här säljer både Börjes och Hööks körpiskar. Vill man ha en högkvalitativ pisk är det Piskmakaren som gäller. Annars Säljer driveout.se (osäker på om de skickar) och selar.se piskar.

Idag var vi ute och körde en sväng med ett par tjejer i stallet. Eftersom vi haft lite betslingproblem i körningen och L lagt tungan över bettet emellanåt tänkte jag testa att sätta ett tungfelsgummi på bettet och prova under en övergångsperiod för att vänja honom av med att lägga över tungan. Vill påpeka att jag bytt till ett bett som fungerar bättre, men i pressade situationer faller han tillbaka till att lägga tungan över. Platt fall kan man väl säga :banghead: Så fort bettet kom in i munnen kunde han inte fokusera på något annat än gummit. Det gick knappt att knäppa nosgrimman, så det var bara att tränsa av och göra om. Under körningen sedan backade han av bettet lite, så det kommer vi nog att jobba vidare med på träningen på måndag.

@Buck Är din fråga var man kan få tag i en pisk? Här säljer både Börjes och Hööks körpiskar. Vill man ha en högkvalitativ pisk är det Piskmakaren som gäller. Annars Säljer driveout.se (osäker på om de skickar) och selar.se piskar.
Har både hööks och börjes i närheten men inte sett deras piskar. Och även om piskmakaren också är i närheten så tänkte jag mer på billiga massproducerade spön :p

Har både hööks och börjes i närheten men inte sett deras piskar. Och även om piskmakaren också är i närheten så tänkte jag mer på billiga massproducerade spön :p

Det kanske är från butik till butik. Jag har nämligen köpt piskar från både Hööks och Börjes.

Har inte varit där sen jag började leta pisk :), tänkte mer vilka som är trevliga. Inte börja ta första bästa.

Du får nog ta upp och känna på dem i butiken. På mina stod inget märke. Dem ja köpte på Hööks ligger bra i handen, men är alldeles för kort att köra med dock trevlig till tömkörning. Har inte använt den på ett tag så misstänker att den skull kännas lite tung nu. Den jag köpte på Börjes tyckte jag var rätt bra i förhållande till någon annan jag testat. Numera när jag köpt en från Piskmakaren känns den tung och klumpig och jag får lite ont i armen efter en stund.

Måste fråga om ni vet vart man kan få tag på färgade(turkosa) tömmar men även annan utrustning som Däckelunderlag,grimskaft osv osv

Dessvärre inte @Heira

Vi tränade körning idag. Till en början fick jag testa att köra med enhandsfattning under framskrittningen. Fick göra det eftersom tränaren såg att jag inte höll händerna jämt framför mig och det gjorde (gör) att L inte är rak. Utöver att det var lättare att hålla rakt gjorde det också att jag blev fri att jobba mer med pisken utan att störa kontakten med bettet. Det gick rätt bra faktiskt :up: Men sedan skulle vi börja jobba med konor och följsamhet. Då gick jag tillbaka till tvåhandsfattning och det gick väl inte sådär värst lysande. Hade lite problem med ojämn kontakt med bettet, från både min och Ls sida vilket gjorde det väldigt svårt att vara precis och komma rätt på konorna. Utöver det gick han inte fram riktigt heller, så vi hade ingen styrfart att tala om heller. Efter en del jobbande, med min hand och blick (det underlättar om man tittar vart man ska :banghead:) och Ls framåtanda, så gick det helt okej på slutet :up:

Imorgon blir det nya skor till L inför tävling till helgen och på onsdag är det dags att börja packa. På torsdag åker vi :nailbiting::nailbiting::bump:

Efter att ha snackat hästolyckor idag, så påminner jag om att Hjälm på vid körning och även tömkörning är väldigt bra. Jag hade inte stått på benen idag om jag inte haft hjälm på huvudet vid några av olyckorna. (Eg all hantering för olyckan kan snabbt vara där)

Tänk säkert

Efter att ha snackat hästolyckor idag, så påminner jag om att Hjälm på vid körning och även tömkörning är väldigt bra. Jag hade inte stått på benen idag om jag inte haft hjälm på huvudet vid några av olyckorna. (Eg all hantering för olyckan kan snabbt vara där)

Tänk säkert

Har alltid hjälm när jag jobbar med min unghäst men har faktiskt varit lat de sista dagarna, främst pga värmen. Bra med en påminnelse, inget mer slarv. Häromdagen kom en helt oväntad spark pga flugorna som dock inte träffade någon, så som du säger olyckan kan snabbt vara där.

Jag har ägnat några dagar till att bygga om min Cavaletti Sport.
Bytte till en bredare (och grövre) axel, byggde nya bredare avbärare samt nya fästen för skärmarna.
Vagnen gick från 95cm bred till 130cm

Nu ska den tvättas, slipas & lackas. Funderar på att ha den tvåfärgad, men kan inte bestämma mig för hur.
Vi tävlar i klubbfärgen turkos, men känner inte att den vore det ultimata valet av lack, men ngt som matchar turkos kanske?
Eller blir det för mkt färger med tre?

Smakråd?
13754384_10154995207939428_7976797458335780967_n.jpg

Det här med bett alltså, och att lägga tungan över.
Gizmo går suveränt på bettlöst, har ett zilco flower hack som är toppen. Han har haft bett innan, men när jag köpte honom så drog vi en illasittande vargtand och har därefter bara kört på hack. Han har inga bra erfarenheter av bett i munnen, pga vargtänderna. (Sen är det sällan han har haft bett innan jag köpte, så han har ju inte tagit någon skada.) Men man får ju inte tävla på bettlöst, så jag behöver vänja in på bett. Testade igår på vanligt tredelat, och han har precis som du skrev bara fokus på bettet. Han lägger antingen tungan över, eller hissar upp och biter på det. Konstant. Och minsta lilla jag tar i tömmen gapar han. Vi skrittade och travade ut en runda ändå, för att se om han skulle vänja sig efter en stund. De gånger han gick som bäst var i rätt så frisk arbetstrav där han släppte fokus på bettet och fick en bra bjudning. Annars gick han och vinglade över vägen och hade noll fokus på arbetet..

Jag har en uppsjö av olika bett, både träns- och körbett hemma, men inget i hans storlek såklart. Jag brukar uppleva att ponnys med små munnar trivs bättre på rakt bett, så det ska jag testa idag. Har en liverpoolstång som är lite för stor, men borde funka med bettskivor och på med tömmarna i ringen. Nästa steg är att testa ett Novabett, har ni någon bra erfarenhet av det? Sista alternativet är väl att skita i att tävla...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar