Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Backa ett steg. Mät munnen , fråga kompisar om att låna för att prova. Ingen bra idé att prova illasittande bett.

Sen tar du på betthuvudlaget först, men tömkör med hacket som han fungerar med och låter honom vänja sig vid bettet utan att du bråkar med det och efter en veckas träning tar du av hacket och provar att tömköra med bettet.

Backa ett steg. Mät munnen , fråga kompisar om att låna för att prova. Ingen bra idé att prova illasittande bett.

Sen tar du på betthuvudlaget först, men tömkör med hacket som han fungerar med och låter honom vänja sig vid bettet utan att du bråkar med det och efter en veckas träning tar du av hacket och provar att tömköra med bettet.

Tyvärr får inte bettet plats om jag har mitt hack på, men jag kan sätta tömmarna i en vanlig nosgrimma. Tänker också att han kan ha bettet under grimman när vi går promenader. Köpte ett Nova idag, ska se om han bättre gillar det materialet.

Eller sätt tömmarna i grimman och tömkör på inhägnat område? Lycka till.

Jag håller på och ska köra in en russmadam som inte heller gillar bett.

För mig är det dock viktigt att ha det nödstoppet, även om jag inte tar så mycket i tömmarna. Tjejen är inriden mot reining. Så det ska vara lite mer westernstyle på körningen oxå.

Jag var lite inne på samma tanke innan, med ett nödstopp. Men med en häst som trivs bäst utan bett blir det inget nödstopp ändå med bett. Hackamore kan ta nog så skarpt som ett bett.

Eller sätt tömmarna i grimman och tömkör på inhägnat område? Lycka till.

Jag håller på och ska köra in en russmadam som inte heller gillar bett.

För mig är det dock viktigt att ha det nödstoppet, även om jag inte tar så mycket i tömmarna. Tjejen är inriden mot reining. Så det ska vara lite mer westernstyle på körningen oxå.

Förresten, glömde fråga :) Hur tänker du westernstyle på körning? Antar att det inte är full rulle med prärievagnar ;):D Är det mer som i svensk brukskörning att du tränar in mer röstkommandon?

Mli. Mera eftergift, gå undan för tryck, lägre form. Röst, det är en utmaning att köra in westerntränade hästar(Dum generalisering det där, eftersom det finns minst 30 olika grenar)

@Mli Ja, alltså detta med bett... Jag får nog backa bandet med L och enbart jobba med tränsbett framöver, för stången blir jag inte klok på hur jag ska göra med. Helst skulle jag vilja ha en stång i dressyren för att få hjälp med att korta upp formen, men det får nog vänta efter de erfarenheter vi gjort i helgen då han helt tappat bjudningen. Annars låter @Petronilla förslag om hur du ska vänja in bett som ett bra sätt att börja. Har inga egna erfarenheter av novabett, tyvärr.

Vi har kommit hem och hunnit landa efter en hel helg med körtävling och nya lärdomar och intryck. Inga superresultat i någon gren, även om dressyren var bäst, men vi tar med oss tonvis av nya lärdomar och träningstips. Det största vi behöver jobba med är att få upp ett högre tempo och en bättre bjudning framåt. Min plan är att vara noga med att lägga upp ett bra tempo från början och jobba med snabba övergångar.

Två bilder
13882303_1240008209357154_2986231482514330113_n.jpg

13754541_1240008266023815_3277994079380182437_n.jpg

Film från dressyren

Film från maraton

Mli. Mera eftergift, gå undan för tryck, lägre form. Röst, det är en utmaning att köra in westerntränade hästar(Dum generalisering det där, eftersom det finns minst 30 olika grenar)

Nu vill jag inte låta kritisk alls, även om det säkert kan se ut så, jag bara funderar lite högt.

Gå undan för tryck ingår ju ändå i körningen, det enda trycket vi kan ge är med pisken? Sen är kontakten med hästen på tömmen viktigare eftersom vi inte kan mota upp med andra hjälper (ben, vikt) för att behålla kontakten. Töm, röst och pisk är ju det vi har att arbeta med. Framförallt inom bruks är röstkommandon av stor vikt, inte bara bara gas, broms och back.
Så jag förstår att det är en utmaning att köra in en häst som är så pass beroende av ryttaren på ryggen.

@Mli Ja, alltså detta med bett... Jag får nog backa bandet med L och enbart jobba med tränsbett framöver, för stången blir jag inte klok på hur jag ska göra med. Helst skulle jag vilja ha en stång i dressyren för att få hjälp med att korta upp formen, men det får nog vänta efter de erfarenheter vi gjort i helgen då han helt tappat bjudningen. Annars låter @Petronilla förslag om hur du ska vänja in bett som ett bra sätt att börja. Har inga egna erfarenheter av novabett, tyvärr.

Vi har kommit hem och hunnit landa efter en hel helg med körtävling och nya lärdomar och intryck. Inga superresultat i någon gren, även om dressyren var bäst, men vi tar med oss tonvis av nya lärdomar och träningstips. Det största vi behöver jobba med är att få upp ett högre tempo och en bättre bjudning framåt. Min plan är att vara noga med att lägga upp ett bra tempo från början och jobba med snabba övergångar.

Två bilder
13882303_1240008209357154_2986231482514330113_n.jpg

13754541_1240008266023815_3277994079380182437_n.jpg

Film från dressyren

Film från maraton

JÄtteroligt att se er, ni är ett så fint ekipage!
Jag blir mer och mer inspirerad att tävla russet till våren.
Finns det någon tävlingskalender att se någonstans?

Spännande tankar du kom med och det är ju helt korrekt det du lägger in och jag har svårt att förklara hur jag menar, så jag tänker inte trassla in mig.

Men det är spännande att jobba med henne. Får se vad som händer nästa vecka.

JÄtteroligt att se er, ni är ett så fint ekipage!
Jag blir mer och mer inspirerad att tävla russet till våren.
Finns det någon tävlingskalender att se någonstans?

Någon tävlingskalender finns nog inte, men alla tävlingar finns i tdb (tävlingsdatabasen). Det är bara att logga in och söka på den typ av tävling du är intresserad av och titta på vad som passar dig.

Någon tävlingskalender finns nog inte, men alla tävlingar finns i tdb (tävlingsdatabasen). Det är bara att logga in och söka på den typ av tävling du är intresserad av och titta på vad som passar dig.

Haha, tävlingskalender hette det nog på min tid, i mitt förra liv som tävlingsryttare. Innan både tävlingsdatabas och närapå internet också...
Tack för hjälpen!

Haha, tävlingskalender hette det nog på min tid, i mitt förra liv som tävlingsryttare. Innan både tävlingsdatabas och närapå internet också...
Tack för hjälpen!
du lever i samma tidsålder som jag på den fronten, låter det som... :p

Jag har förstått, på en aktiv bekant, att det är rätt dålig framförhållning vad gäller planering av körtävlingar. Det har visat sig i krockar med andra evenemang, som planerats bara aningen tidigare - vilket ur arrangörssynpunkt ändå setts som ganska sent - bara för att körtävlingarna lagts ut så sent.

@Mli Haha, minns också (vagt) tiden innan tdb med tävlingstermin och blanketter :D

@ameo Jaha, kommer körtävlingarna ut sent. Jag har ju inte hållit på sån länge (det här är min första säsong) och i förhållande till ridtävlingar upplever jag nog inte att det är så dålig framförhållning. Men kanske lite sen (och ibland svåråtkomlig) information som kuskmeddelande och startlistor. Å andra sidan kan det ju bero på en kombination av min orutin och en engångsföreteelse.

Idag har vi varit ute på vår långa runda och joggat. L kändes pigg och fräsch hela vägen runt och då höll vi ändå ett friskt tempo hela vägen runt. Det känns bra att han känns pigg och att han har bra flås. Imorgon blir det träning. Uppladdning pågår inför tävling nästa helg. Det blir sista tävlingen för säsongen och jag hoppas att vi kan minska antalet fel i maraton och precision.

Jag har kört ett tag, men aldrig tänkt att jag skulle tävla innan. Men nu med Gizmo är jag lite sugen. Han är så himlans trevlig att ha med överallt så tror det kunde vara kul.

Igår var jag ute med Nina en skogsrunda. Hon har fått vila för att hon har varit på uselt humör. Vill inte komma i hagen, kan inte stå stilla när jag ber om det, ignorerar mig rätt så bra överlag när vi har berört något som skulle kunna tolkas som att det vore dags att arbeta. Och jag litar på henne, så hon har bara fått vara ifred. Men igår var hon riktigt pigg och glad igen och hade inga problem med att vilja gå till gårdsplan där vagnarna står. Men hon blir rejält svettig för ingenting. Är lite orolig för att hon ska få en hormonstörning igen som förra året, har noga koll på om hon sätter mjölk igen.
Gizmo har också fått ta det lugnt ett par dagar pga tappsko. Vi testar olika bett ett par dagar i streck genom att promenera med grimma över och sen tömköra eller köra lite. Novabettet funkar inte, han biter konstant på det också. Igår bytte vi till mitt lilla ponnyliverpool, och det är det första bettet som han inte fixar med konstant. Munnen var stängd under promenaden! Sen tömkörde jag lite för att kolla läget och visst fixar han lite med bettet, men inte alls som innan. Med rätt så spänd kindkedja (ca 40grader) och tömmen i stora ringen är funktionen inte annat än ett vanligt rakt tränsbett. Vilket jag hade kunnat använda istället om jag hade haft ett i rätt storlek.

Vi har tränat nu på morgonen och det gick riktigt bra :up: Vi lade en del fokus på att få upp tempot och reaktion för pisken. Han började nämligen passet med att inte reagera riktigt när jag lade på pisken och det är ju givetvis något som jag lagt grunden för tidigare, men nu är det dags att lära om (både kusk och häst). Sedan fick jag öva lite på att köra på några konor, med det nya tempot, och det gick ganska bra faktiskt. Fick lite nya insikter om min egen kropp också. Jag är vänsterhänt och uppenbarligen mer ojämnt stark i sidorna än vad jag tidigare trott, så nu vet jag om det och kan jobba med att åtgärda det. Jag insåg också att mina ögon och min känsla för när jag ska svänga mot en port lurar mig, jag måste vänta längre än jag tror med att köra an mot portarna. Gillar när jag lär mig nytt och får nya insikter :up:

Det drar ihop sig. På torsdag åker vi på tävling igen. Idag har vi laddat upp med långa rundan och joggat på ganska friskt. Imorgon tänkte jag nog köra ett dressyrpass på banan för att jobba igenom honom och på torsdag förmiddag blir det nog enklare jogging. Håller tummarna för en rolig tävlingshelg :)

Vi ska iväg med Giz på körläger i helgen. Jag är riktigt laddad, han går redan fantastiskt bra så jag hoppas på att vi har en bra grund och utvecklas från. Vi har kört på ett liverpool med mullenmouth ett par gånger nu och det trivs han riktigt bra på. Munnen stängd och inget bitande. Så nu kör vi på det ett tag. Visst är det gulligt med Liverpool i ponnystorlek? Och lite skillnad på storleken på mina körhästar...

13892392_10154358760497380_698990712298446194_n.jpg

13963092_10154355959202380_3413598720138799754_o.jpg

Vad roligt med kurs @Mli Hoppas det blir lärorikt :)

Idag har jag ridit lite för ovanlighetens skull. Det var ett tag sedan. Började med att rida ut en kortare sväng och gick sedan in på banan och dressyrade lite. Det gick bra och han kändes avspänd, men ändå framåt och samarbetsvillig. Har även packat inför avfärd imorgon. Insåg också (igen) vad mycket grejer man ska ha med sig bara för att vara borta några dagar. Det känns lite som att man packar för en polarexpedition :cautious::D:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar