Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
:nailbiting::nailbiting:
Vad roligt med kurs @Mli Hoppas det blir lärorikt :)

Idag har jag ridit lite för ovanlighetens skull. Det var ett tag sedan. Började med att rida ut en kortare sväng och gick sedan in på banan och dressyrade lite. Det gick bra och han kändes avspänd, men ändå framåt och samarbetsvillig. Har även packat inför avfärd imorgon. Insåg också (igen) vad mycket grejer man ska ha med sig bara för att vara borta några dagar. Det känns lite som att man packar för en polarexpedition :cautious::D:p

Haha, säg inte så om packningen! Jag tänkte bara slänga in lite grejer i bilen, typ max 30sek tidsåtgång. Nu när du skrev om att ha med dig mycket blir jsg ju nojjig att ha glömt något! Fast det är klart, sånt löser sig på en träning. Lite svårare långt bort på tävling!

:nailbiting::nailbiting:

Haha, säg inte så om packningen! Jag tänkte bara slänga in lite grejer i bilen, typ max 30sek tidsåtgång. Nu när du skrev om att ha med dig mycket blir jsg ju nojjig att ha glömt något! Fast det är klart, sånt löser sig på en träning. Lite svårare långt bort på tävling!

Tyvärr har jag bittert fått erfara att det är mycket grejer att ha med sig på körtävling :cautious: Särskilt när det är flerdagars tävling. Det känns dessutom som lite av ett Sisyfos-arbete när man noggrant packar ner allt innan avresa för att sedan packa upp allt igen när man kommer fram. När tävlingen sedan är slut ska allt packas ner igen och sedan ska allt upp när man kommer hem. Men, det är faktiskt värt det för det är roligt att vara borta på tävlingsplats med likasinnade :)

Tyvärr har jag bittert fått erfara att det är mycket grejer att ha med sig på körtävling :cautious: Särskilt när det är flerdagars tävling. Det känns dessutom som lite av ett Sisyfos-arbete när man noggrant packar ner allt innan avresa för att sedan packa upp allt igen när man kommer fram. När tävlingen sedan är slut ska allt packas ner igen och sedan ska allt upp när man kommer hem. Men, det är faktiskt värt det för det är roligt att vara borta på tävlingsplats med likasinnade :)

Ja, det är fruktansvärt mycket!!

Men, jag som tävlade allround senast på Fjordhäst-SM kan säga att det kan bli värre. Att ha en häst som tävlar två ridna och två körda klasser är betydligt värre. Herregud!! Dessutom är alltså körgrenarna uppdelade på två helt olika selar (bruks- och precisionskörning) vilket ju gör allt ännu värre.

Ja, det är en pers att komma ihåg allt och få med allt.

Jag har löst det värsta faktiskt med en sådan där metallvagn som jag tror kallas "lövvagn" eller liknande på claesOhlson. Jag satte sedan en sågbock i vagnen och ett avloppsrör uppepå.
Jag får alltså plats med brukssele, precisionssele, hoppsadel och dressyrsadel på samma vagn, om än lite trångt. Dessutom får jag med lite lådor och sådant under sågbocken, i vagnen.

På det sättet är det bara att rulla ut vagnen och sedan är det "bara" en massa hinkar och e1-2 lådor till. Skitbra!

Ja, det är fruktansvärt mycket!!

Men, jag som tävlade allround senast på Fjordhäst-SM kan säga att det kan bli värre. Att ha en häst som tävlar två ridna och två körda klasser är betydligt värre. Herregud!! Dessutom är alltså körgrenarna uppdelade på två helt olika selar (bruks- och precisionskörning) vilket ju gör allt ännu värre.

Ja, det är en pers att komma ihåg allt och få med allt.

Jag har löst det värsta faktiskt med en sådan där metallvagn som jag tror kallas "lövvagn" eller liknande på claesOhlson. Jag satte sedan en sågbock i vagnen och ett avloppsrör uppepå.
Jag får alltså plats med brukssele, precisionssele, hoppsadel och dressyrsadel på samma vagn, om än lite trångt. Dessutom får jag med lite lådor och sådant under sågbocken, i vagnen.

På det sättet är det bara att rulla ut vagnen och sedan är det "bara" en massa hinkar och e1-2 lådor till. Skitbra!

Oh, hjälp! Jag kan bara föreställa mig hur mycket grejer det blir :nailbiting: Jag har haft turen att ha fått låna ett tävlingsskåp i plast av en vän när vi varit borta (måste skaffa ett eget till nästa säsong). Vill inte ens tänka på röran det skulle blivit om vi inte haft skåpet med oss.

Förresten var vi ju iväg i helgen som gick. Ytterligare en helg med mycket intryck och lärdomar. Bjudningen och tempot har varit bättre under hela helgen :up: I dressyren fick jag upp tempot och bjudningen. Hade bytt till tränsbett och då blev han tung, stark och lång som en följetong, så även om vi skippade de riktigt låga poängen så fick vi heller inte de höga poängen så vi fick två poäng lägre än sist. I maraton hade vi friskt tempo och god bjudning på sträckorna mellan hinder, men lite långsamma i hinder. I vattenhindret skulle han stanna och smaka på vattnet :D:p Inga straff på tiden, men ganska många straff för tiden i hinder (dock bättre än sist). Idag i precisionen hade vi bara en boll ner (det tar sig från gång till gång :up:), men tyvärr 6 sekunder över maxtid. Det här var vår sista körtävling för i år. Nu ska vi träna hela hösten och vintern och komma igen starkare nästa år :banana:

Är sugen på att skaffa en bröstsele. :) Vi har en nätt loksele till låns och en stor loksele med däckelbåge i järn som jag ska köpa, men den är för stor ännu. Hoppas hon växer i den för jag vill gärna ha den!

Så funderar på Drive outs bröstsele Duo. Tycker den är jättefin och superbra pris. :) Vad jag förstått så har Drive out vettiga selar? Den har ju lös brösta vilket är vad jag vill ha, och så får jag en baksele vilket jag saknar. :up: Går den att använda ihop med loksele också? Tanken är att ha den till vagn eller rockard i framtiden, nu vid inkörningen känns det ju även bra då rockard troligen blir nästa steg. Framåt vintern har vi tillgång till redskap som funkar med loksele men nu har vi bara en rockard.

@Chili Jag har inga erfarenheter av Duo-selen själv, men har en Start sele från DriveOut. Jag har haft den i snart 4 år och kan inte säga något annat än att jag är nöjd. Med tanke på vad jag betalade för selen och hur mycket jag använt den så är den bra och prisvärd. Det är väl först nu när jag börjat träna mer på allvar och köra mer intensivt som jag börjar tycka att vi "växt ur" den. Du bör kunna använda bakselen även till lokselen, om du kan fästa upp remmen/remmarna som går över korset i ryggstycket (så att de(n) inte hasar ner). Fäst bara de remmar du skulle fäst i skakeln i dragringen.

Vi har tränat körning för tränare nu ikväll :banana: Vi jobbade igen med halvhalter och att förbereda varje hörnpassering/volt/etc. Jag fick också insikt i att jag måste vara aktiv hela tiden när jag kör (i alla fall när vi arbetar aktivt) och inte kan "sitta och njuta av utsikten" (fast det är en himla trevlig utsikt från kuskbocken :love::D:p). Blev också ombedd att förbereda och göra tiometers volter (och insåg att det var svåårt :arghh:) och när det gick ganska bra så gick vi ut i hinder (:bump:) och testade samma . Insåg då vad som krävs för att vi ska bli bättre i maraton. Grymt peppad på en höst och vinter med träning :banana:

Jag har också en startsele från DO, och är nöjd med den, har haft den i 4 år och det är först nu jag känner att jag behöver en ny! Klart prisvärd. Har hört mycket gott om duon också! Har också Start-parselarna från DO.

Här går det trögt med körningen, Järv är inte igångsatt efter sitt fånganfall och Mård är just nu lite som en pansarvagn att köra. Jag hoppas kunna sätta igång J efter nästa skoning om ca 4 veckor och M ska kollas i munnen för att se om allt är ok där. Är allt ok i munnen ska det provas lite nya bett och så ska vi försöka komma igång med att köra för tränare igen.

Vi ska iväg med Giz på körläger i helgen. Jag är riktigt laddad, han går redan fantastiskt bra så jag hoppas på att vi har en bra grund och utvecklas från. Vi har kört på ett liverpool med mullenmouth ett par gånger nu och det trivs han riktigt bra på. Munnen stängd och inget bitande. Så nu kör vi på det ett tag. Visst är det gulligt med Liverpool i ponnystorlek? Och lite skillnad på storleken på mina körhästar...
Var har du köpt det bettet? Ett av de jag skulle vilja prova på M. Sen tänkte jag testa ett med arched mouth också. Hitintills har han gått med ett sådant här D-bett som har fungerat bra https://www.hooks.se/produkt/d-ringsbett-horsepowerr/45981/45982

@Lazer09 @Santoxen Tack för era svar! Jag tror Duo:n kan funka mycket bra för oss. :) Tycker den ser rätt rejäl ut. En del var ju i syntetläder men det verkar bara positivt enligt många.

Är så pepp nu, det känns som vi är så nära att köra! Måste få till ett nytt däck till en rockard jag kan låna bara. Lite fler rundor såklart med tömkörning ute, i skaklar och träning i att bli förspänd, men själva dragandet är hon cool med. Drog linor och svängel på asfalt i förrgår. Är ju så högljutt så jag fick skrika till medhjälparen där framme. :p Hästen är skitnöjd, knallar och går med spetsade öron. Har knappt shoppat något för hon har ju knappt behövt utrustning ännu (täcken, schabrak osv) så det är superspännande med lite ny utrustning. :D

@Lazer09 @Santoxen Tack för era svar! Jag tror Duo:n kan funka mycket bra för oss. :) Tycker den ser rätt rejäl ut. En del var ju i syntetläder men det verkar bara positivt enligt många.

Är så pepp nu, det känns som vi är så nära att köra! Måste få till ett nytt däck till en rockard jag kan låna bara. Lite fler rundor såklart med tömkörning ute, i skaklar och träning i att bli förspänd, men själva dragandet är hon cool med. Drog linor och svängel på asfalt i förrgår. Är ju så högljutt så jag fick skrika till medhjälparen där framme. :p Hästen är skitnöjd, knallar och går med spetsade öron. Har knappt shoppat något för hon har ju knappt behövt utrustning ännu (täcken, schabrak osv) så det är superspännande med lite ny utrustning. :D

Vi har en Duo, den är inte så rejäl egentligen och vår gick sönder nu efter 1,5 års användning då en skakel hoppade ur, så drogs liksom en av stålöglorna ur däckeln delvis. Den funkade bra till shettisen, men till storhästen är den lite klen, framför allt nu när vi har annan sele att jämföra med. Men den funkar till träning o kanske tävling i dressyr o precision. I maraton skulle jag nog vilja ha något rejälare, större påfrestning. Men den har ju ett väldigt bra pris, så man får mkt för de pengarna! :)

Vi har en Duo, den är inte så rejäl egentligen och vår gick sönder nu efter 1,5 års användning då en skakel hoppade ur, så drogs liksom en av stålöglorna ur däckeln delvis. Den funkade bra till shettisen, men till storhästen är den lite klen, framför allt nu när vi har annan sele att jämföra med. Men den funkar till träning o kanske tävling i dressyr o precision. I maraton skulle jag nog vilja ha något rejälare, större påfrestning. Men den har ju ett väldigt bra pris, så man får mkt för de pengarna! :)

Tack för ditt svar! Vi kommer inte tävla, men suget att börja träna kanske uppstår. I första hand är det till inkörning och "skogsmullande" med rockard eller liknande. Förstår att det inte är någon toppsele för de pengarna men den verkar prisvärd som du säger. :)

Tack för ditt svar! Vi kommer inte tävla, men suget att börja träna kanske uppstår. I första hand är det till inkörning och "skogsmullande" med rockard eller liknande. Förstår att det inte är någon toppsele för de pengarna men den verkar prisvärd som du säger. :)

Då blir den nog jättebra, vi körde in vår donna med den, utan problem. :)

Förra helgen var jag och Giz på träningsläger. Jag är otroligt imponerad av den ponnyn, han är supercool på nya platser. Dock tappade han lite fokus och bjudning första dagen, men det kan man ju ändå gå med på, han är ju faktiskt väldigt grön.

Det var min första riktiga körlektion, och jag fick lära mig korrekt enhandsfattning. Otroligt vilken skillnad det gjorde! Sista dagen så fick vi öka trycket lite i Giz, han har ju mest fått jogga och tränat på vägar, serpentiner och volter. Han är ju bara aktivt körd i drygt en månad. Nu blev det tempoväxlingar och lite koner. Skitkul att känna att man kan släppa lite på försiktigheten efter inkörningen och faktiskt öka på kraven. Nu vilar han, han fick rejält med träningsvärk och behöver ändå smälta allt nytt.

Även Nina åkte på en lektion :) Tränaren kom hem till mig och följde med ut, jag behöver hjälp med att rakrikta Nina i nedförslut, och att optimera hållbarheten genom att träna henne rätt på våra turer ut på skog, väg och mark. Det är alltså ingen dressyr, utan bara att se till att bygga rätt så hon kan hålla i många år till. Hon är lite sned i sitt bäcken (behandlad av kiropraktor också). Nina kan man inte korrigera med pisk, hon skiter fullständigt i piskhjälper. Men hon är ju överlag lite udda. Men, hon tog de nya kraven med gott mod ändå, jag var rädd att hon skulle lägga på en tvärnit och vägra flytta sig ur fläcken om vi kom och ställde krav på hur hon skulle gå i nedförsbacke. Men icke, snarare taggade hon till lite av att det hände mer saker.

Det som händer framöver nu är att jag precis satt ut Musse på annons som ridhäst, totalt nerringd av spekulanter! Första kommer idag. Sen letar jag maratonvagn till Gizmo. Han är ju 125cm, men tycker att allt är antingen så smått med hjul på 16" eller för tungt, Förhoppningsvis hittar jag en kombinationsvagn, för att det lutar åt att jag köper en till ponny - Gizmos lillebror född i maj. Och så har jag precis bytt jobb, och barnen ska börja skolan efter sommarlovet. Tur att jag har ett av barnen med mig ute i stallet, annars hade jag aldrig hunnit med.

liten fundering, en kompis har 2 nordisar, en inkörd och stabil och en under inkörning och tömkörs bredvid den andra som körs utan problem.
en ordentlig vagn för par ska inköpas men om man bara fäster par stången på en hästars vagnen och har svänglar osv som det ska vara( hästarna blir bredare än själva vagnen), kan det fungera under inkörning då? dvs blir en lätt vagn, tryggt sällskap av mamma hästen och så kan man ta ensam körning med rockard efterhand.

eller är det bäst att först sätta på rockarden och sen leta upp en riktig par vagn? "unghästen" är 5-6 år gammal, inriden och trygg att ridas ut ensam.

Hej

när jag körde in förr i världen så körde jag den stabila hästen och hade unghästarna vid däckeln på honom. Hade både halsrem och grimma för att inget skulle hända och så fick man liksom gratis inkörning. Viktigt var att unghästarna satt fast med kort transportgrimskaft så att de inte kunde störa den vana. Men ha medhjälpare med ut.

Lycka till

Hej

när jag körde in förr i världen så körde jag den stabila hästen och hade unghästarna vid däckeln på honom. Hade både halsrem och grimma för att inget skulle hända och så fick man liksom gratis inkörning. Viktigt var att unghästarna satt fast med kort transportgrimskaft så att de inte kunde störa den vana. Men ha medhjälpare med ut.

Lycka till

Det är nog det allra bästa sättet faktiskt.

Däremot skulle jag själv aldrig använda transportgrinskaft till något, inte ens transporten. Dessa jäkla säkerhetshakar, dyra som billiga, öppnar sig alltid när man inte vill.

Fråga: såg nu att DO's Duo har selettdäckel (silett?). Kan man bara dra vissa vagnar med det? Brukar rockard ("gammaldags" modell med raka skaklar, inte de nya med böjda skaklar) ha för låg fästpunkt i vagnen för att det ska funka?

Fråga: såg nu att DO's Duo har selettdäckel (silett?). Kan man bara dra vissa vagnar med det? Brukar rockard ("gammaldags" modell med raka skaklar, inte de nya med böjda skaklar) ha för låg fästpunkt i vagnen för att det ska funka?

Silettdäckel är för att giggar som har fasta skaklar (skaklar där båda skaklarna hänger med om en gör något) och rockarder. Om den ena skakeln åker nedåt så åker den andra uppåt. Då löper gjorden fritt uppe i däckeln så det blir samma tryck i båda trots nivåskillnaden.

Givetvis går det att köra alla andra vagnar (ex. Vis maratonvagnar och sådana) som har individuella skaklar också.
Däremot vill man väl undvika att köra rockard och gigg utan silett. Men, det går det med.
Fästena är exakt lika höga på en silettdäckel som på en "fast", vad jag vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024