Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul med tävlingsdebut! Min och Grabbarna Russ' debut blev inte av och kommer troligtvis inte att bli av i år, då en av grabbarna fick fång i mitten av maj och även om det var ett lindrigt anfall, står han ju fortfarande i mini-hage och har inte mycket kondis kvar... Tittar lite efter en tredjehäst att låna men det kommer ju också att kräva tid för att få en ev ny häst att funka i paret. Så det får bli tävlingsdebut i vinter eller nästa år!

Vad tråkigt med fång :( Hoppas han repar sig, så att även ni kan komma ut.

Nu har jag fått blodad tand! Har anmält mig till två körtävlingar till. Åker till Vaggeryd i slutet på juli och Götene i början på augusti :bump:

Åsså har vi då kört hem barnen från skolan idag...
Det gick jättebra!

Och så här såg vi ut
13445818_10153728737197404_5369114008605569925_n.jpg

(jag upptäckte för sent att jag satt remmarna i fel hål när de pusslades ihop efter rengöring. Så det blev lite "konstigt" med draglinjen och parstången hänger väl lite långt ner kanske - det får vi fixa till nästa gång...)

Jag vet inte vad som har hänt med NIna, hon har taggat till som attan! Visst att vi har jobbat med hennes kondis, men sommaren och värmen har alltid varit hennes sämsta årstid och hon har väldigt lätt för att lägga på sig i vikt. Sist jag körde henne så fick jag helt ärligt sitta och bromsa. Hon tog sig en galopp på varenda raksträcka hon hittade, och öronen spikat framåt! Jag har ju alltid uppmuntrat henne till att växla upp själv till högre gångart men nu är det dags att sätta lite gränser... Hon är väldigt lydig och lätt i hand så det är inte någon fara så, men man kan inte galoppera HELA tiden ;)
Nina är en speciell häst med mycket hög integritet, jag hade aldrig uppmuntrat en annan häst på samma sätt att ta sig en galopp när hen känner för det... Men hon har speciella knappar helt enkelt. Egen som attan men med en känsla att hon hade kämpat för sitt arbete tills någon av oss stupade. Tänk om jag hade haft henne som unghäst och redan då kunnat visa henne hur roligt allt blir när man samarbetar.. Nu är hon som hon är, men oavsett är hon en av de bästa hästar jag har haft.:heart

Vad härligt att läsa @Mli :)

Vi har varit ute och kört i veckan och bara myst, men nu är det dags att börja träna. Fick blodad tand efter tävlingen sist, så nu är vi anmälda till två tävlingar till den här säsongen :banana: Det innebär att jag måste träna mig själv på precisionen. Det var ju inte min starka gren sist :D Ska även lägga lite krut på konditionsträning. Har en bra slinga på ca en mil hemma som jag tänkte ta en gång i veckan framöver. Till nästa år vill vi kanske testa på LA :nailbiting::bump:

Jag skulle vilja ha en färddator att fästa på vagnen, så jag kan se hastighet medan jag kör (inte bara när runkeeper pratar var femte minut), tips? :)

Jag skulle vilja ha en färddator att fästa på vagnen, så jag kan se hastighet medan jag kör (inte bara när runkeeper pratar var femte minut), tips? :)

Jag funderade faktiskt på det häromdagen. Kanske köpa en selfiepinne och operera fast den på vagnen och stänga av skärmsläckaren under den tiden man är ute? Jag tror faktiskt jag ska göra det.

Spännande funderingar om att fästa telefonen. Skulle man inte kunna använda någon variant av hands free-upphängning till bilen? Man kan ju (? Kunde förr i alla fall) fästa upp telefonen på instrumentbrädan i bilen. Kanske funkar även till vagn.

Varit ute och kört idag i sällskap med en fjording i stallet. Mycket trevligt :) Vi pratade också om att slå våra påsar ihop imorgon och köra lite precision i paddocken :up: Vore bra om vi kunde får till det med tanke på hur mycket jag behöver träna inför kommande tävlingar :D Går också och väntar på lite nya körgrejer som jag beställt. Hade hoppats att de skull kommit idag, men jag får snällt ge mig till tåls till nästa vecka. Men jag vill ju testa mitt nya huvudlag och bett nu juh :arghh::D:p

min dotter insåg häromdagen att det fanns någon hastighetsfunktion i google maps - hon tänkte förvisso mest använda den till att hålla koll på "pappan med den tunga högerfoten" ( :p ) men den går ju säkert att använda när man kör också.

Idag gick vi ut i paddocken och tränade att köra på konor. Ställde upp ett par olika linjer och kan konstatera att det är mer träning som gäller för oss. Upplever att L inte riktigt har kopplat grejen med konorna och blir lite vinglig. Jag skulle vilja ha känslan av att han söker portar, på samma sätt som en hopphäst söker hinder. Tänker att det blir bättre med mer träning. Sedan känns det lite som att han inte är på bettet helt och hållet, för det blir lite "fördröjd styrning" emellanåt. När jag vill byta riktning dröjer reaktionen lite och kommer sedan med nästan överreaktion. Det tror jag dels beror lite på betslingen, som jag inte är helt nöjd med, och den bristande rakriktningen i dressyren. Nästa vecka ska jag se om vi inte kan få lite tränarhjälp och testa det nya bettet.

min dotter insåg häromdagen att det fanns någon hastighetsfunktion i google maps - hon tänkte förvisso mest använda den till att hålla koll på "pappan med den tunga högerfoten" ( :p ) men den går ju säkert att använda när man kör också.

Jo, men då måste man ändå titta på skärmen på något vis...

Jag har telefonen på underarmen, i ett sånt där "sportarmband", sen har jag stängt av skärmsläckaren medan jag kör. Har runkeeper igång. Tänkte också sätta telefonen på vagnen men vågade inte riktigt ifall hästen, vagnen och jag skulle gå skilda vägar under turen...

Jag had en sån cyklister har på cykeln. Då ser man hur lågt man kört, hur länge, genomsnittlig tid per km och hur fort man kör :) kan verkligen rekommenderas! Man ställer in den med diametern på hjulet + fäster någon magnet. Superenkelt och smidigt och man ser informationen live. Har tyvärr ingen bild nu.

Edit: såg nu du fått tag på en men det är typ en sån jag har :D

Jag had en sån cyklister har på cykeln. Då ser man hur lågt man kört, hur länge, genomsnittlig tid per km och hur fort man kör :) kan verkligen rekommenderas! Man ställer in den med diametern på hjulet + fäster någon magnet. Superenkelt och smidigt och man ser informationen live. Har tyvärr ingen bild nu.

Edit: såg nu du fått tag på en men det är typ en sån jag har :D

Jag är lite lur på om det blir fel vinkel/för långt avstånd på vagnen, men jag får testa och hoppas att det fungerar. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV