Halloj på er!
Tänkte joina tråden
Inte inkörd ponny än men detta verkar vara den mest aktiva tråden på forumet så jag hoppar in här
Jag har kört mycket tidigare (utbildad travkusk) och hade en egen travare för flera år sedan som jag körde fast med travvagn och remsele.
Nu har jag en c-ponny jag tänkte köra in. Det har varit tänkt länge men inte blivit av men nu när jag inte kan rida på ett tag så tänkte jag slå slag i saken.
Han är tömkörd en del och väldigt obrydd av sig så jag tror och hoppas det ska gå smärtfritt trots hans rävar bakom öronen
Men eftersom jag höll på med trav innan så är jag inte helt hemma i hur hobbyvagnar och selar funkar och hoppades på att någon kan lotsa mig rätt.
Jag har skaffat mig en vagn, en rockard. Jag ska bara ut och köra i skogen (på vägar, inte bland träden) och känner inte att jag behöver någon superfin vagn för tillfället iaf. Får väl se hur det utvecklar sig och om inte annat så blir den superbra att köra in honom i
Sele är ju samma funktion som inom travet men ändå lite annorlunda. Vi brukar tex inte ha baksele eller svängel.
Jag har kikat på Drive outs ekonomiselar som jag tror kommer passa vårat ändamål bra så jag tänkte satsa på en sån.
Och om jag köper en sån så måste alltså vagnen ha svängel? Det har den inte nu men såg att det fanns att köpa där isf att sätta fast.
Då undrar jag om någon har någon bra bild på hur eran sitter fast på vagnen som jag kan få se?
Slaggjord är något jag vill ha på honom för det har jag på alla av säkerhetsskäl men bakselen kanske har den funktionen med?
Jag är mest van vid remsele eller snabbfästen som man har på sulkyn vid tävling och så såg ju inte spännena ut på Drive outs selar men som jag fattat det ska man bara fästa remmen i öglan som sitter på vagnen?
Något mer jag bör ha i åtanke nu när jag ändå ska fixa lite med vagnen?
Jag har tänkt sätta dit lite reflexer när jag ändå håller på med den.
Här har ni min kille när vi är ute och tömkör i skogen
Fattas bara att han blir inkörd nu så ska vi ut och lunka i skogen