Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag kört för första gången på flera veckor! Det var ingen i stallet så jag passade på att ta ridhuset i besittning :D Dressyrkörde och kände av lydnaden som var bra. Testade dessutom en nygammal betsling. Testade det tvådelade tränsbettet och det kändes som en bra betsling faktiskt :up: Idag i alla fall, man vet ju aldrig riktigt med herrn :cautious: Jag har ju inte varit helnöjd med stången som jag upplever att han drar sig undan stundtals och inte heller det raka tränsbettet som han blir stark på. Vi får se om den här betslingen funkar i längden.

Idag har jag kört för första gången på flera veckor! Det var ingen i stallet så jag passade på att ta ridhuset i besittning :D Dressyrkörde och kände av lydnaden som var bra. Testade dessutom en nygammal betsling. Testade det tvådelade tränsbettet och det kändes som en bra betsling faktiskt :up: Idag i alla fall, man vet ju aldrig riktigt med herrn :cautious: Jag har ju inte varit helnöjd med stången som jag upplever att han drar sig undan stundtals och inte heller det raka tränsbettet som han blir stark på. Vi får se om den här betslingen funkar i längden.

Om han backar av med stången kan det vara fel böjning på den och för mycket nacktryck. Kanske också för mycket tryck i lanerna (ordnas med bettlyftare).

De har en tendens att gå mer framåt med ett mullenbett (böjen framåt) än ett arch (böjen uppåt).

Om han backar av med stången kan det vara fel böjning på den och för mycket nacktryck. Kanske också för mycket tryck i lanerna (ordnas med bettlyftare).

De har en tendens att gå mer framåt med ett mullenbett (böjen framåt) än ett arch (böjen uppåt).

Bettlyftare är testat och det var ingen rolig upplevelse :crazy: Men mullen skulle absolut vara värt att testa :idea:

Bettlyftare är testat och det var ingen rolig upplevelse :crazy: Men mullen skulle absolut vara värt att testa :idea:

Musse funkar inte heller med bettlyftare, och jag har problem att hitta bett han trivs på. Han går inte emot bettet, men han fixar med det mycket i munnen och gapar. Ser inte direkt missnöjd ut, men något stör honom ju. Likadant på mullenliverpool, rakt tränsbett, tredelat. Men så testade jag Ninas alldeles för stora postkandar, som är arched och som sticker ut ett par cm på varje sida, som fylls upp med bettskivor. (Han har en liten mun men bred tandrad). Och då vart munnen stängd! Sen testade jag på tredelat, och stängt igen! Sen kom jag på att kiropraktorn just varit här och lossat på en låsning i nacken.. kan mycket väl ha varit den snarare än betten han gapat för.

Musse funkar inte heller med bettlyftare, och jag har problem att hitta bett han trivs på. Han går inte emot bettet, men han fixar med det mycket i munnen och gapar. Ser inte direkt missnöjd ut, men något stör honom ju. Likadant på mullenliverpool, rakt tränsbett, tredelat. Men så testade jag Ninas alldeles för stora postkandar, som är arched och som sticker ut ett par cm på varje sida, som fylls upp med bettskivor. (Han har en liten mun men bred tandrad). Och då vart munnen stängd! Sen testade jag på tredelat, och stängt igen! Sen kom jag på att kiropraktorn just varit här och lossat på en låsning i nacken.. kan mycket väl ha varit den snarare än betten han gapat för.

Postkandar kan också vara värt att testa :idea: Det är bara jag som har någon hang-up på det eftersom jag upplever postkandar som så stort och tungt och det kan ju inte vara trevligt. Men, kan absolut vara värt att testa. Sedan är det absolut också viktigt att gå igenom dem kroppsligt, men L är genomgången nyligen och då hittades en spänning i ett bakben och efteråt åtgärdande blev det ingen skillnad på kontakten med bettet.

Postkandar kan också vara värt att testa :idea: Det är bara jag som har någon hang-up på det eftersom jag upplever postkandar som så stort och tungt och det kan ju inte vara trevligt. Men, kan absolut vara värt att testa. Sedan är det absolut också viktigt att gå igenom dem kroppsligt, men L är genomgången nyligen och då hittades en spänning i ett bakben och efteråt åtgärdande blev det ingen skillnad på kontakten med bettet.

Jag håller med om att postkandar känns otympliga! Mitt huvudlag till Nina med det bettet på väger bra många kilo. Svårt att hitta lättare till en ardenner med grodkäft.. Musses liverpool med bara två spår i nedre skänklarna ser ut som ett leksaksbett i jämförelse. Ibland är det det riktigt otippade som funkar bäst.

Kanske är tyngden något din häst faktiskt gillar? Du får nog inte tänka att du tycker saker om betten. Det bästa bettet är ju det hästen trivs med.

Sedan finns ju alltid de hästar som gillar rotation på bettet men inte alls något tryck i nacken. Det finns ju bett för det med.

Om en häst backar av behöver inte betyda (väldigt sällan iallafall) att det är för skarpt, snarare att det är fel bett. I just körning har vi ju så många inställningar att det är svårt att identifiera men vi har mycket att att laborera med vilket är skitbra.

Kanske är tyngden något din häst faktiskt gillar? Du får nog inte tänka att du tycker saker om betten. Det bästa bettet är ju det hästen trivs med.

Sedan finns ju alltid de hästar som gillar rotation på bettet men inte alls något tryck i nacken. Det finns ju bett för det med.

Om en häst backar av behöver inte betyda (väldigt sällan iallafall) att det är för skarpt, snarare att det är fel bett. I just körning har vi ju så många inställningar att det är svårt att identifiera men vi har mycket att att laborera med vilket är skitbra.

Visst är det så att jag får se förbi mina egna hang-ups, bara för att jag fått en fix idé behöver det ju inte betyda att den stämmer med verkligheten. Ska se om jag kan få tag i ett postkandar att testa.

Som allmänt tillägg är ni alla härinne så himla bra på att komma med infallsvinklar och råd :up:

Idag har vi varit ute och kört. Vi travade på ganska friskt eftersom det var hoppträning igår och jag tänkte att det vore skönt för honom att få sträcka på benen rakt fram och springa ut lite slagg ur musklerna. Det verkade som att det var en bra plan för L var glad och pigg, men ändå harmonisk :) Imorgon ska vi ut igen, men med sällskap :bump: Vi har fått en till körhäst och körmänniska i stallet och det är underbart att ha någon att byta lite infallsvinklar med :)

Imorse var vi ute jag och stalkompisen med sin islandshäst. Vi körde båda två och det var sååå mysigt! Äntligen har jag någon att ha sällskap med i körningen och någon att bolla tankar och idéer med. Big like :up:

Det är så supertrevligt att ha körällskap =). Man kan inte prata lika bra när man kör varsin häst :o:D, men just att vara fler som är körintresserade, det är så skoj.

I stallet där jag har min häst, är alla fyra hästarna inkörda, jag giller't =).

Det är superhärligt med fler körmänniskor i stallet @trassel

Ser underbart ut @Mli

Jag är riktigt på gång med körningen nu. Idag kom @parellikusken förbi och vi tog ut L på en kortare tur ute och lite trimning på ridbanan. @parellikusken fick ta tömmarna en stund också och hon verkade bli peppade på körningen. Sedan pratade vi lite löst om kommande tävlingssäsong och vilka tävlingar som går inom rimligt åk-avstånd. Jag drömmer lite om att kvala till LA under 2016 och starta LA 2017, men det blir vad det blir.

Såg en repris på körningen från Stockholm Horse Show. Fasiken vad jag saknar körningen. Nog för att jag kan köra Nina ut i skogen, men jag saknar dressyren, att "jobba" hästen. Och så saknar jag ponnys..
Jag har funderingar på att köpa en till häst, en ponny. En inkörd ponny på ca 125-130cm som min son också kan rida. Musse blev ju inte den körhäst jag hade tänkt mig, men han är ju så fantastiskt trevlig i övrigt. Tanken är att jag kan sportköra den nya ponnyn parallellt med att Musse utbildas mer i ridningen och köras in långsamt under våren. Sen utifrån hur det går med Musses inkörning, och hur roligt jag tycker det är att "bara" rida, kan jag ta beslut om att behålla eller sälja Musse. Helst skulle jag ju vilja ha honom bara som myshäst, men om jag inte trivs med ridningen om han inte går att köra så är det väl bara att inse att han inte är rätt häst. Men innan dess kommer jag lägga mycket tid och träning på honom och ge honom en ärlig chans.

Men tanken på att börja leta häst igen är ju inte lockande.

Nyfiken på såna bett. Vilka tänker du på?
Är iof till ridningen jag letar bett men allt är värt ett försök, har provat massor men inget som herrn är helt nöjd med:meh:

Nyfiken på såna bett. Vilka tänker du på?
Är iof till ridningen jag letar bett men allt är värt ett försök, har provat massor men inget som herrn är helt nöjd med:meh:

När det gäller körningen så är det liverpolstång med "gångjärn". Heter säkert något annat också men jag kan inte hitta det just nu.
Det betyder att du inte får någon hävarm ovanför bettet och således inget tryck i nacken. Det som händer är att själva bettet roterar i munnen vilket vissa hästar gillar.

Det kräver å andra sidan att det inte är helt rakt för då har det ingen effekt egentligen. Det är om du har ett arch eller mullen, som då förändras med rotation.

Det som bestämmer hur lite eller mycket bettet roterar är kedjan. Det är också olika för olika individer.

Nu har vi varit i farten igen. Klädde på mig ordentligt och spände för L och sedan gav vi oss ut i den kyliga och lite råa västkustluften. L var på bra humör och apropå betsling så funkar det fortfarande bra med tvådelat tränsbett :up:
Hemma efter turen:
1936658_1098749856816324_7594823624112279995_n.jpg

1780839_1098749823482994_312479923015535443_n.jpg

När det gäller körningen så är det liverpolstång med "gångjärn". Heter säkert något annat också men jag kan inte hitta det just nu.
Det betyder att du inte får någon hävarm ovanför bettet och således inget tryck i nacken. Det som händer är att själva bettet roterar i munnen vilket vissa hästar gillar.

Det kräver å andra sidan att det inte är helt rakt för då har det ingen effekt egentligen. Det är om du har ett arch eller mullen, som då förändras med rotation.

Det som bestämmer hur lite eller mycket bettet roterar är kedjan. Det är också olika för olika individer.
Tack, hittade vilket du menade. Visste inte att såna fanns:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info