Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tråkigt @ASKAPLASKA :(

Igår tänkte jag sätta igång Isak lite försiktigt, det var ca 3-4 veckor sen han go k framför vagn. Men Isak hade andra planer och vi körde 3 km på 23 minuter, vilket är snabbt för en shettis på 88 cm :D lät bara Isak gasa på (under kontrollerade former) eftersom detdär lilla extra på feamåtbjudningen är det jag saknar. Så berömde bara.
Är glad att han trivs så bra framför vagnen och att han älskar att jobba :love:

Så tråkigt @ASKAPLASKA :(

Igår tänkte jag sätta igång Isak lite försiktigt, det var ca 3-4 veckor sen han go k framför vagn. Men Isak hade andra planer och vi körde 3 km på 23 minuter, vilket är snabbt för en shettis på 88 cm :D lät bara Isak gasa på (under kontrollerade former) eftersom detdär lilla extra på feamåtbjudningen är det jag saknar. Så berömde bara.
Är glad att han trivs så bra framför vagnen och att han älskar att jobba :love:

Vad roligt! Jag kan sakna min lilla a-ponnyodåga ibland. Han var helt hopplös i hantering, en konstant trotsålder, men framför vagn var han träningsvillig och positiv som vilket dressyrtränande halvblod som helst. Det var han som fick mig att upptäcka att man faktiskt kan köra annat än bruks.

Och nu är jag ju så körsugen så jag blir tokig. Jag har planer på att köpa en till vuxen ponny som jag kan köra in och som kan ta över vagnarna till våren när min ardenner förhoppningsvis är högdräktig (ska kolla henne nästa vecka) och som kan sättas i par sen med min Lillan, vars prognos ändå börjar ljusna lite igen. Om Lillan blir bra måste hon tränas regelbundet för att må bra, men hennes muskelsjukdom gör att jag alltid måste utgå från hennes dagsform. Och jag är orolig för att hon ska få tillbaka fång i vinter när frosten kommer, jag har ingen möjlighet att flytta runt henne till paddock när det är frostnätter utan snö. Risken är då alltså stor att jag står helt utan körbara ponnys/hästar till vintern. Och då är det lite sent att köpa nytt och köra in på isiga vägar, och köpa färdiginkört har jag inte råd med. Suck...
Men en ny ponny nu kan jag köra in under sommaren och ha "klar" vid behov. Sen sätta i par, så jag själv får lite utvecklingsmöjligheter. Behöver ju då inte bli dubbel tid för träning av hästarna.

Jag gräver fram den här tråden igen och uppdaterar lite om hur det går för mig och L. Vi har ju flyttat till nytt stall, sedan en och en halv månad, med nya omgivningar och eftersom jag är lite feg i körningen så har jag inte kört så mycket sedan flytten. Ett par gånger, typ, och sist var L inte så trevlig att köra. De tendenser till att vara stark som han visat tidigare blommade ut och han testade att dra iväg rejält med mig.
Men så, idag och igår var det körning som stod på schemat. Efter sist jag körde då han blev lite... hmmm... laddad så valde jag att betsla upp, och numera kör vi på en liverpool-stång med en liten port. Vilken jäkla skillnad det gjorde att byta bett. Hujeda mig vad trevlig han var att köra både igår och idag :love: Igår dressyrkörde vi i ridhuset (första gången vi kör i ridhuset) och han var så lydig och helt enkelt jäkla fin :heart

Idag gick vi ut på stora ridbanan bland alla hinder som jag tagit ner alla bommar från. Då blev det nämligen alldeles perfekta portar att träna precision på :idea::D Även idag var han superfin att köra och han verkade gilla det här med precision. Han blev som en lite målsökande missil på portarna och vi provade till och med att galoppera igenom ett par stycken :up:

Medan jag har ångan uppe passar jag på att uppdatera igen. Igår körde jag L i gen och vi gick ut på utebanan igen och snirklade mellan hinder och hinderstöd. De var dock inte lika många (hindren) som sist så vi kunde galoppera lite mer och oj, vad fin han var :love: Fin trav och galopp och till och med ett par fattningar från skritt :up: Jag är så sugen på att körtävla nu. Tur att jag ska med en vän och grooma om ett några veckor :) Nästa år då bannemej ska vi komma ut på åtminstone en tävling :bump: Ska bara se till att få kontakt med en tränare först :o:p:D

@Lazer09

Jag känner igen det där med att hästen taggar till vid precision och börjar leta efter portar! :D Vi brukar köra fullt ös, trav är för uppvärmning tycker Lilleman! När vi väl kört banan en gång och han inser att jo, vi ska hålla på med detta, måste jag alltid stanna honom för att han ska vila. Han taggar inte ner om vi skrittar eller travar. Vi brukar köra med spårvidd + 30 cm, har ganska dåliga koner som inte tål överkörning så jag vågar inte minska bredden med risk att vi börjar plocka koner...

Har ni några tips på banor? Jag brukar oftast lägga ut koner som Z, L eller +.

Å vad jag blir sugen på att köra när jag hör er prata om precision!! Får väl harva längs en bana med Nina..

Är man fluffig i hullet så kan man lika gärna fluffa selen

11738028_10206144055619153_4093738671723593713_n.jpg

11737864_10206144056219168_4820481370906955475_n.jpg

Lite uppdatering från mig och Jorunn=)
Passade på under de 3 dagar då tempen var över 30 grader denna sommar och köra ner och bada=)
Jorunn älskar att bada och sprang nästan ner i vattnet och plaskade och simmade runt som bara den=) Kul=)
Vi är nu anmälda till våran första P&D tävling i Augusti skall bli kuligt=) sedan den 8 sep skall Jorunn slutmätas.. spännande=)

11227865_10153966493933998_2476928097678809718_n_zpsyoisnsgr.jpg

11703113_10153966494298998_1799599074864989061_n_zps421s0epx.jpg

I morgon blir det långtur med Nina, min älskade hästjä*el som först vägrar betäckas för andra brunsten i rad, och som nu vägrar lastas från hingsten. Ställer sig en bit in på luckan och.... "nä, känner inte för det". En häst på närmre ett ton är svår att tvinga, och hon är mer fixerad vid bete än skrammel i hink så det går inte att locka. 1,6 mil på asfalt blir det som "straff", vilket jag tror hon tycker är ett riktigt najs alternativ. Hon är helt ur den lilla kondis hon hade, så blir nog minst 3 timmars tur. Men jag har sällskap, en klasskompis och jag passar på att jobba med höstens examensarbete.
Man får de hästar man behöver, vilket jag tror på. Jag behöver varva ner och uppskatta nuet, acceptera det jag inte kan förändra, och lära mig att vara stilla. Tack Nina, min alldeles egna mindfullnessardenner. (Måtte min nya häst vilja träna mitt minne för tävlingsbanor...)

Idag är jag såhär glad :bump::bump::bump: Jag mutade en vän att följa med ut på en körtur. Det vill säga utanför inhägnat område, första gången sedan vi bytte stall, och det innefattade att bege oss ut där vi mötte bilar. Det gick toppenbra :up:Vi både mötte och blev omkörda av bilar och han skötte det utmärkt. Det syntes att han tyckte att det var lite läskigt, men höll han sig i skinnet :) Duktiga L :love:

ojoj vilken helg som väntar=)
Den 14 och 15 Aug är de träning för Tomas Eriksson igen och den 16 skall jag iväg på P&D i Maraton.... roligtroligt=)
Var är det P&D någonstans? Är så sugen på att komma ut och se lite körning! Har för mig att du håller till åt Västeråshållet, stämmer det?

Idag har jag varit ute och luftat vagnen igen. Det blev ett dressyrpass på banan där vi bland annat körde igenom programmet för LB. Det var flera delar som inte var helt enkla för oss, bland annat att hålla en rak linje på diagonalerna med mellantrav. Men det är inspirerande att prova på och se vart vi siktar så småningom :up:

Idag har vi kört igen, fast ut den här gången. Det blev en rätt kort runda, till bostadsområdet och tillbaka, men ändå med sina utmaningar. På väg ut från gården stod det en traktor som vi var tvungna att passera och vi fick möte av en bil som kom lit fort runt en kurva, men det gick bra :up: En mindre självförtroende-boost :)

I helgen har jag varit med en vän på (kör)tävling. Det var första gången jag fick se en tävling "inifrån" och det har varit så himla roligt :) Maraton idag var en riktig kick :bump:

Jag är så galet peppad att tävla nästa säsong :banana::banana: Tack vare den pepp-boost jag fått i helgen så tog jag ut L och körde idag. Det blev lite dressyr och typ precision, lade ut bommar i ett kors mitt på banan och försökte köra lite olika ganska snäva vägar genom. Det var ganska nyttigt att försöka vända så snävt vi kunde, för jag insåg att vi inte kan vända så snävt egentligen :p:D Mer träning skrivs ut till oss :D

I helgen har jag varit med en vän på (kör)tävling. Det var första gången jag fick se en tävling "inifrån" och det har varit så himla roligt :) Maraton idag var en riktig kick :bump:

Jag är så galet peppad att tävla nästa säsong :banana::banana: Tack vare den pepp-boost jag fått i helgen så tog jag ut L och körde idag. Det blev lite dressyr och typ precision, lade ut bommar i ett kors mitt på banan och försökte köra lite olika ganska snäva vägar genom. Det var ganska nyttigt att försöka vända så snävt vi kunde, för jag insåg att vi inte kan vända så snävt egentligen :p:D Mer träning skrivs ut till oss :D
Och jag var kusken och Dacke var hästen. :)

Mycket nöjd med tanke på att vi inte tävlat på fyra år och aldrig tävlat maraton. Vi har en hel del att träna på nu, men också en hel del jag vet fungerar bra.
Och min häst älskar verkligen maraton, det var så roligt att tävla med honom. Och tack vare @Lazer09 så kunde vi hitta vägen på banan också. ;)

Ser fram emot nästa säsong nu! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar