Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@-Catherine- Håller tummarna för att både du och fångponnyn repar er! Den lille nye är ju bara helt underbar.

Det blir ingen körning här heller för tillfället då ett byte av vänster knäled kom upp på agendan. Höger knä kommer förhoppingsvis att bytas i början av september...

Min ponny har med stor sannolikhet en fångkänning :( Hovslagaren kommer i morgon och han har inte gett upp hoppet om att det kan vara en hovböld då det bara är ett framben som är lite svullet och har en mycket lokal och inte så stark värme i hoven. Dock har hon något förhöjd puls i båda fram, mest i det med värme i. Behandlas som fång fram tills motsatsen är bevisad.
Vi var på klinik så sent som i onsdags och fick goda ord om fortsatt träning, och så nu detta. Och som ett extra hån kom sms från schenker att mitt paket med nytt huvudlag och bett kommit till preem. Det beställde jag för att fira att vi nu skulle kunna sätta igång på riktigt. Hennes muskelsjukdom gör dessutom att hon riskerar att bli väldigt dålig (korsförlamning/muskelsönderfall) av boxvila - hon måste motioneras minst en timma om dagen och gå på lösdrift för att inte bli dålig i musklerna. Om det är fångkänning, vilket jag ändå tror (hon hade likadant förra året men på bete) så är det ändå rätt lindrigt och förhoppningsvis går det fort åt rätt håll. Bete hade jag ändå inte planerat in.

Min ponny har med stor sannolikhet en fångkänning :( Hovslagaren kommer i morgon och han har inte gett upp hoppet om att det kan vara en hovböld då det bara är ett framben som är lite svullet och har en mycket lokal och inte så stark värme i hoven. Dock har hon något förhöjd puls i båda fram, mest i det med värme i. Behandlas som fång fram tills motsatsen är bevisad.
Vi var på klinik så sent som i onsdags och fick goda ord om fortsatt träning, och så nu detta. Och som ett extra hån kom sms från schenker att mitt paket med nytt huvudlag och bett kommit till preem. Det beställde jag för att fira att vi nu skulle kunna sätta igång på riktigt. Hennes muskelsjukdom gör dessutom att hon riskerar att bli väldigt dålig (korsförlamning/muskelsönderfall) av boxvila - hon måste motioneras minst en timma om dagen och gå på lösdrift för att inte bli dålig i musklerna. Om det är fångkänning, vilket jag ändå tror (hon hade likadant förra året men på bete) så är det ändå rätt lindrigt och förhoppningsvis går det fort åt rätt håll. Bete hade jag ändå inte planerat in.

Usch, vad tråkigt :( Hoppa ponnyn blir bra snart!

uppdaterar dåligt nu, men vår och sommar innebär renovering mm så sitter knappt med datorn alls nu :cautious: dock hinner jag å miniräsern ut på fina turer ändå :D

ROOOOOOOMPAAAAA
11259727_10205672729876304_2361066433688187021_n.jpg

Det var inte bara fångkänning, det var hovbensrotation på båda fram. Veterinären och hovslagaren var överens om att det är en mycket god prognos ändå, då sulan är riktigt tjock och anfallet upptäcktes och hävdes tidigt, samt rotationen hittades tidigt (hon var ju inte så halt, så det gick att transportera till klinik). Nu med sjukbeslag är hon helt värme och pulsfri, boxvila i två veckor till. Eller liten mjuk sjukhage, men det är hopplöst för hon rymmer konstant.. plank och eltråd bara splittras. Återbesök om 5 veckor, därefter vet jag mer exakt när träningen kan tas upp. Men så fort hon är smärtfri utan fenylbutazon får hon börja promeneras på mjukt underlag.
Tur att jag har Nina, hon lär få stå ut med mer körning än vanligt tills Lillan är återställd.

WOW vilken helg... Tomas träningen gick superbra.. Första gången vi körde maratonhinder på riktigt och jorunn taggade verkligen till och tyckte detta var hur kul som helst.. kände inte igen min sega häst längre.
Det skilde hela 7 sekunder på första åket och andra körningen på samma hinder :D
Så det gick riktigt bra=)

Mina hårbollar gick riktigt bra.. dock vart de lite slarvigt gjorda då tiden var tight.
Men själva iden tyckte jag verkligen funkade super påde hästar med mkt man där man inte vill klippa manen kort=)
Lite bilder=)

2015-05-26%2010.53.30_zpspe1rbzui.jpg

20150524_111059_zpswigbcuep.jpg

Ursäkta att jag studsar in från ingenstans, men jag måste bara få fråga lite om körning.

Jag har en welsh cob-valack på tre år som jag håller på att rida in, men jag är så sugen på att få honom inkörd! Få honom inkörd skriver jag, för jag kan verkligen noll om körning. Jag tänkte höra om ni kan tipsa mig om vad jag kan börja med för att få ytterligare förståelse kring körning. Tips på böcker, kurser och liknande. Hur gjorde ni som kompletta gröngölingar?

Så pass grön så googla på köra in häst å så ditt län. Så finner du nog några gårdar som kör in å några tränare. Vill du va med så ta ut tränare eller åk så lär du dig samtidigt.☺

Ursäkta att jag studsar in från ingenstans, men jag måste bara få fråga lite om körning.

Jag har en welsh cob-valack på tre år som jag håller på att rida in, men jag är så sugen på att få honom inkörd! Få honom inkörd skriver jag, för jag kan verkligen noll om körning. Jag tänkte höra om ni kan tipsa mig om vad jag kan börja med för att få ytterligare förståelse kring körning. Tips på böcker, kurser och liknande. Hur gjorde ni som kompletta gröngölingar?

Börja med att lära dig tömköra (om du inte redan kan)

Jag kunde ingenting om körning när jag började. Körde in min ponny helt själv.
Man kommer långt med vanligt vett. Har ridit in många hästar innan.

Det viktigaste är bra utrustning som sitter rätt. Jag kollade mycket youtubefilmer och googlade mycket.
Finns körgrupper på Facebook, kanske någon där kan låta dig komma hem till denne och visa lite?

Var bor du? :)

Usch vad jag saknar körning. Ponnyn är fortfarande dålig i sina hovar, prognosen är väl inte så strålande som den såg ut från början. Den andra är just nu inte körbar pga stundande betäckning. Men hon är ju inte så rolig att träna, hon fungerar ändå bäst ute på grusväg. Jag blir alldeles uppgiven när jag tänker på vad som händer om ponnyn behöver en riktigt lång konvalecens, vem ska då ta över vagnarna när min stora förhoppningsvis är högdräktig? Och ska jag behöva vänta i ett år innan jag får träna igen? Önskar att jag vore gjord av pengar och tid så jag kunde ha en till körponny. Men då står jag där om ett år med kanske fyra hästar hemma istället för två...

Usch vad jag saknar körning. Ponnyn är fortfarande dålig i sina hovar, prognosen är väl inte så strålande som den såg ut från början. Den andra är just nu inte körbar pga stundande betäckning. Men hon är ju inte så rolig att träna, hon fungerar ändå bäst ute på grusväg. Jag blir alldeles uppgiven när jag tänker på vad som händer om ponnyn behöver en riktigt lång konvalecens, vem ska då ta över vagnarna när min stora förhoppningsvis är högdräktig? Och ska jag behöva vänta i ett år innan jag får träna igen? Önskar att jag vore gjord av pengar och tid så jag kunde ha en till körponny. Men då står jag där om ett år med kanske fyra hästar hemma istället för två...

Så himla ledsen för din skull :( Hoppas ponnyn blir bra snart!Kan du inte eventuellt låna en att köra med?
Vet att det inte är det enklaste att få tag på (bra körhästar) men kanske värt att försöka?

Vi har minsann galopperat i vagn =), planerat =). Körde ut med två kompisar på en slinga med bra underlag och mycket lite trafik, Tuffa hästen var lite yster, men höll sig inom acceptabla ramar hela tiden. När russet som ledde vår lilla skara travade iväg (russet travar fortare än min 160 cm nordsvensk) så fick vi oplanerad med lugn galopp, och efter det kunde jag gör galoppigångsättningar (att kalla det fattningar är att överdriva) flera gånger. Vi hade en väldigt trevlig körtur, tror att hästarna var rätt nöjda, lite trötta men inte mycket. Vi kuskar var mycket nöjda iaf.

Senskador och fång, här blir det inte något kört den här sommaren. Om det nu någonsin blir det igen:cry:
Ska iallafall sälja maratonvagnen och sen skaffa något lättare till islänningen om hon blir hel i benet igen.
Eller så tar jag upp kamelkörningen igen.
Lite deppig och ambivalent i kväll tror jag. Sorry.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar