Giz är på väg tillbaka till bra form igen, han är behandlad för en låsning i höft och bog. Stor skillnad! Hans "oform" började plötsligt, så jag funderar på om det uppkom av den vurpan jag såg honom göra i hagen straxt innan, säkert i kombination med överkrav som skapade stress. Oavsett, nu kör vi vidare. Han har taggat till lite på hinder så vi satsar på mycket fart och portkörning utan att tänka på dressyren. Vilket faktiskt är bra mycket roligare än vad jag trott
Nu ska vi bygga maratonbana hemma i hagarna!
Filmen är från i går när jag hämtar sonen från skolan. Perfekt konditionsrunda. 1 km skritt i rejäl nedförslut, 2 km jogg på asfalt, vila 10 min i väntan på sonen, 2 km jogg tillbaka på asfalt, 1 km galopp på mjuk grusväg och sen en lång brant uppförsbacke sista sträckan hem. Innan har vi selat av nedanför sista backen och promenerat hem för att inte ta knäcken på viljan under inkörningen, men nu fixar han att ta backen också. Men jag hoppar faktiskt av och leder, mot bättre vetande och rutiner... Snart så behövs inte heller det.
Nina däremot går det inte så bra med. Hon har vilat sedan i vintras eftersom hon inte tycker något är kul längre. Igår tog vi ut veterinären och fick bedömt att hon har en kraftig hälta i trav på böjt spår, men att hon med stor sannolikhet inte har ont av att gå och mysa i hagen. Så nu har jag fullt ut bestämt att hon är enbart sällskapshäst, något hon sköter med bravur. Tyvärr så är hon i högrisk för fång, ännu mer nu när hon är ur kondis och äter gräs.. När den dagen kommer får jag bara agera snabbt. Jag håller just nu på att sälja av all utrustning i XL/kallblodsstrl, vagnar och rubbet. Annars vet jag hur det blir - jag kommer köpa mig en till ardenner om tillfälle ges. Men jag har inte tiden att hålla flera hästar i kondition, och jag har inte heller användning för stora hästar på gården.
Och lilla Ludwig växer så det knakar. Nu tränar vi på att ha bett i munnen så vi kan visa honom i sommar. Han har också dragit linor och svängel utan problem, och börjar förstå tanken med att jag ska gå bakom istf framför. Han är ju bara ett år, så nu är det sommarlov och vila tills vi tar släpan några gånger till hösten och sen vagn nästa sommar.