Körbilder på era shettisar

Sv: Körbilder på era shettisar

Du har en likadan rockard som jag har!:D
Måste få fråga, hur stor (liten) ponny är det på bilden? Min, den som ska köras i första hand, är 85 hög och jag upplever skacklarna lite korta på shetlandsstorleken. Men när jag ser er ser det ju bra ut... hm...
Vilken storlek är det på din rockard? Har du förlängt skacklarna något, eller är de i orginallängd? ( ursäkta alla frågor, men jag kunde inte hålla mig )

Kan ju tillägga att din ponny är lik min också, han är också nätt i typen och med samma färg. Kul. ;)

Hej!
Han är cirka 83 cm. Min rockard är i storlek shetland, men tillverkaren rekommenderar den till minishettis :) Deras B-ponny vagn passar bättre till standardshettisar.
Originallängd.

Hej!
Han är cirka 83 cm. Min rockard är i storlek shetland, men tillverkaren rekommenderar den till minishettis :) Deras B-ponny vagn passar bättre till standardshettisar.
Originallängd.
Ah, det jag misstänkte... Men då borde det ju funka hyfsat bra med min lille med. Han är ju på gränsen, så att säga.

Fina var ni i alla fall!!! Såg mycket prydligt ut :)

Ja, det tror jag absolut! Men tryck ihop skaklarna för det är för brett mellan dem :)

kl!

Här tömkör jag min "lilla" tjej.
SNV30468.jpg

SNV30473.jpg

SNV30467.jpg

Jasmin4.jpg

Och här är en körbild på en shettis jag hade på foder för några år sen:love:
P8020002.jpg

Och nu är det snart dax för en ny shettis på gården:banana:

Här är lite bilder på när jag tömkör shettisen i mitt stall, snart ska vi spänna för skaklar.
029.jpg

007fix.jpg

Bilderna är tagna i början av januari, så hon hade en hel del vinterpäls.

Vad roligt att du tycker det:D

Bilderna är från lagserien som va 1 maj på johannesberg.
Dressyren gick mycket bättre än vad det brukar gå, vi har nog blivit lite bättre sen sist;) Tyvärr gick hon inte fram tillräckligt mycket utan det blev lite seg och det förlorade vi rätt mycket poäng på. Men segheten berodde mest på nervös kusk som blev en riktig mes. Får tuffa till mig lite till nästa tävling.

Här är några bilder på min shettis.

Java3-stor.jpg

Måste bara fråga nu när jag håller på och lär mej. Här hänger ju draglinorna väldigt slakt, då gör dom väl ingen nytta? Eller spänns dom när hästen rör på sej?:o

/Tjalfe- som gör tappra försök att lära sej:confused:

Dom sträcker sig när hästen drar. Det är lite svårt att se på denna bilden men ofta ligger skakeln lös i skakelhållaren med bara ett stopp bakåt, är draglinorna då för långa så åker ju skakeln ur när hästen drar (eftersom det inte finns något stopp framåt) därför går det inte att köra med för långa draglinor med sådana skaklar. Här ser det ut som hästen gjort halt och sedan "sjunkt tillbaka" bakåt så skaklarna åkt fram lite och därmed ser draglinorna långa ut. (Jag är jätte dålig på att förklara) Hoppas du förstår vad jag menar :)

Bara att fråga om man inte förstår.
På bilden skjuter rockarden på, därför är draglinorna slappa. Kolla hur skacklarna sitter vid däckeln. Det är bakselen som stoppar rockarden. När hon sen går framåt kommer draglinorna att sträckas.

Hoppas du förstår vad jag försöker skriva;)

Jag förstår precis vad ni menar:bow: Blir bara lite fundersam. Min kompis som har gått på häst gymnasie med inriktining körning(tar studenten nu) har ju lärt sej att draglinorna endast ska göra någon nytta när hästen drar i uppförsbacke. På plan mark ska dom hänga slakt:crazy: Konstigt. Tror ju helt klart mer på det ni säger, det är ju ganska logiskt.

Jag har själv gått på körgymnasium och är det så dom lär ut där så borde dom byta lärare. Hästen ska aldrig dra i skaklarna (vid skolkörning) dom är bara till för att hålla uppe vagnen.

Du får tävla maraton med rockard. När det gäller enbet och shettis är det svårt/(omöjligt?) att hitta en maratonvagn som den orkar dra.
Men det är en klar fördel att ha vagn istället för rockard i maraton.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 848
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18