Köra varmblod med rockard ?

Sv: Köra varmblod med rockard ?

Tycker jag absolut du ska göra! :) Det behöver inte bli svindyrt att köpa riktiga grejer, ta hjälp av någon kunnig i din närhet som kan hjälpa dig att prova ut något som passar just din häst :)

Tycker jag absolut du ska göra! :) Det behöver inte bli svindyrt att köpa riktiga grejer, ta hjälp av någon kunnig i din närhet som kan hjälpa dig att prova ut något som passar just din häst :)

De värsta är ju att alla jag känner håller på med trav. Så de är väl ingen som har nån större koll på va man ska ha för utrustning.

Men jag får väl forska runt på internet å se va ja kan hitta:)

Finns det inget körsällskap i närheten? Du behöver ju inte känna någon från början utan ta kontakt med någon i närheten som någon på körsällskapet rekomenderar, körfolk brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma :)

Finns det inget körsällskap i närheten? Du behöver ju inte känna någon från början utan ta kontakt med någon i närheten som någon på körsällskapet rekomenderar, körfolk brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma :)

Hm.. de har ja faktiskt aning om. Men de borde de väl göra tycker jag. Bor/hör till karlstad

wermlands körsällskap
och filipstadsbygdens ridklubb hittade jag på KUSKRINGENS hemsida.
Ring din körgrenledare och fråga om aktiviteter du kan komma till. Man kan komma som man är :)

grenledaren bor i molkom. och c tränaren bor i karlstad.

Ojojoj! Komma som man är?? De blir inte lätt för dom andra som är där när dom kommer skratta så dom viker sej.

Nej, det lovar jag att de inte gör, det är många travfolk som vill lära sig lite annat och kör med travutrustning innan man kanske vill köpa en bröstsele och en rockard, vagn eller gigg.

Jag började köra min i travsele, fast med bred kortbrösta, hemmagjorda draglnor, egensvetsad svängel och en bulletrockard som jag höjt upp sitsen på. Det funkade fram till första tävlingen närmade sig, då ville jag köpa bröstsele. Men vagnen har jag fortsatt tävla i. Travgrejer håller för det mesta ju...

skickar med en bild på hur det såg ut innan jag höjde sitsen. ursäkta strl, har inte photoshop just nu..kan ta bort den sen

Senast ändrad av en moderator:

Vilken tok mysig bild!! Stor men fin =)
Ska kika om jag har nån bild på min kuse med körutrustning.

Hade tyvärr ingen bild på honom in action.
Men han är väldigt fin å köra. Arbetar helatiden och är jätte mjuk å avslappnad. Han är mycke finare att köra än att rida. Mer sammarbetsvillig lixom

Jag håller med! Många travhästar tränas även i backar. Infästningen i en travsele är ju
fast förankrad i själva gjorden, och precis som en häst med ryttare ändå kan bromsa i
nerförsbacke medan ryttaren sitter fast i sadeln som endast är fäst med en gjord kan även
travhästen bromsa. Även om man vid träning av travhästar i travsele använder rockard som
ju är tyngre än sulkyn är inte detta tyngre än att det går utmärkt att dra med travsele.

När man har en tyngre vagn, alternativt flera pesoner i vagnen i branta backar är det
naturligtvis lämpligare för hästen att ta i och dra med loksele eller möjligtvis även bröstsele.
Då måste ju hästen jobba igenom med ryggen på att annat sätt än när träningen mer är
inriktd på konditionsträning.

Att travhästar får förslitningsskador beror knappast på vad de har för sele utan att
travträning och tävling på hör nivå sliter väldigt mycket. Precis som en människa som
idrottar på elitnivå är det inte många som aldrig är skadade.

Det är så i alla sporter att det som är mest fysikt ansträngande och går i högst tempo
oftast sliter mest, medan precisionssporter är skonsammare mot kroppen.

Ojojoj! Komma som man är?? De blir inte lätt för dom andra som är där när dom kommer skratta så dom viker sej.

Absolut inte! Det finns massor av folk som kommer med travutrustning till våran klubb och vill lära sig mer, det är aldrig någon som skrattar åt dem! Som dom säger i VV; Kom som du är, bli som du vill vara! :)

Jag håller med! Många travhästar tränas även i backar. Infästningen i en travsele är ju
fast förankrad i själva gjorden, och precis som en häst med ryttare ändå kan bromsa i
nerförsbacke medan ryttaren sitter fast i sadeln som endast är fäst med en gjord kan även
travhästen bromsa. Även om man vid träning av travhästar i travsele använder rockard som
ju är tyngre än sulkyn är inte detta tyngre än att det går utmärkt att dra med travsele.

När man har en tyngre vagn, alternativt flera pesoner i vagnen i branta backar är det
naturligtvis lämpligare för hästen att ta i och dra med loksele eller möjligtvis även bröstsele.
Då måste ju hästen jobba igenom med ryggen på att annat sätt än när träningen mer är
inriktd på konditionsträning.

Att travhästar får förslitningsskador beror knappast på vad de har för sele utan att
travträning och tävling på hör nivå sliter väldigt mycket. Precis som en människa som
idrottar på elitnivå är det inte många som aldrig är skadade.

Det är så i alla sporter att det som är mest fysikt ansträngande och går i högst tempo
oftast sliter mest, medan precisionssporter är skonsammare mot kroppen.

:bow: :bow: :bow:

:rofl: :rofl: :rofl:

Ojojoj, nån som tog åt sig eller??

det finns säkert travtävlade travhästar som håller i 20 år eller mer, men jag har ännu inte träffat någon

Riktat till alla men med utgångspunkt i ovanstående citat...

Det jag tycker är så trist här - på ett i övrigt intressant och bra körforum - är att alla skall hacka så :devil: på varandra inom olika körstilar. Varför utgå från att man själv alltid vet bäst och har alla svaren? Varför inte utgå från att det finns olika sätt, bättre och sämre, och att man delar med sig av det man själv provat och kommit fram till men utan att bli så otrevlig i tonen?

Jag har min häst i ett stall som ägs av en travtränare. Har aldrig sett en människa med så genuin hästkunskap i alla hänseenden. Vad gäller körning så tränar han sina hästar (starthästar) i backar och på plan mark. Han kör alla hästarna ömsom med rockard, sulky, tryckvagn och fyrhjulsvagn. Han har olika selar för olika behov - hans kallblodstravare körs ofta med fyrhjulsvagn och loksele. I den mån han hittar duktiga ryttare vill han ha sina hästar inridna och gärna dressyrtränade just för att få den smidighet och styrka en dressyrhäst får. Äldsta hästen på gården är 17 år och har varit en framgångsrik travare - i dag är han husses ögonsten och pigg och alert ännu. Rids regelbundet av en tjej och skäms bort av husse. Finns inget som gör att denna häst inte skulle kunna bli både 25 och 30 år...

Så snälla snälla - sluta bedöma alla travmänniskor, eller andra människor, utifrån fasta parametrar. Det finns bra och dåliga inom alla områden. Forum som detta blir så förbaskat mycket trevligare om vi slutar kasta sten på varandra - jag är kanske naiv men jag tror att alla som skriver här vill väl och vill sina hästars bästa. Jag blir både trött och ledsen över att vi inte skall kunna hjälpa och stötta varandra utan att tjafsa. Kom just ihåg varför jag slutade läsa på detta forum...men jag vill ju verkligen ta till mig av alla era KLOKA synpunkter...

Riktat till alla men med utgångspunkt i ovanstående citat...

Det jag tycker är så trist här - på ett i övrigt intressant och bra körforum - är att alla skall hacka så :devil: på varandra inom olika körstilar. Varför utgå från att man själv alltid vet bäst och har alla svaren? Varför inte utgå från att det finns olika sätt, bättre och sämre, och att man delar med sig av det man själv provat och kommit fram till men utan att bli så otrevlig i tonen?

Jag har min häst i ett stall som ägs av en travtränare. Har aldrig sett en människa med så genuin hästkunskap i alla hänseenden. Vad gäller körning så tränar han sina hästar (starthästar) i backar och på plan mark. Han kör alla hästarna ömsom med rockard, sulky, tryckvagn och fyrhjulsvagn. Han har olika selar för olika behov - hans kallblodstravare körs ofta med fyrhjulsvagn och loksele. I den mån han hittar duktiga ryttare vill han ha sina hästar inridna och gärna dressyrtränade just för att få den smidighet och styrka en dressyrhäst får. Äldsta hästen på gården är 17 år och har varit en framgångsrik travare - i dag är han husses ögonsten och pigg och alert ännu. Rids regelbundet av en tjej och skäms bort av husse. Finns inget som gör att denna häst inte skulle kunna bli både 25 och 30 år...

Så snälla snälla - sluta bedöma alla travmänniskor, eller andra människor, utifrån fasta parametrar. Det finns bra och dåliga inom alla områden. Forum som detta blir så förbaskat mycket trevligare om vi slutar kasta sten på varandra - jag är kanske naiv men jag tror att alla som skriver här vill väl och vill sina hästars bästa. Jag blir både trött och ledsen över att vi inte skall kunna hjälpa och stötta varandra utan att tjafsa. Kom just ihåg varför jag slutade läsa på detta forum...men jag vill ju verkligen ta till mig av alla era KLOKA synpunkter...

Just detta gör honom till en kunnig kusk.

Annars håller jag med dig, jag tycker det är jätte tråkigt att alla (speciellt några) kastar sten för minsta lilla. Mitt inlägg om travhästars ben var inte riktat mot någon särskild och det var kanske dumt formulerat då det kanske lät nervärderande mot hela travvärlden (?) men det är ju som sagt ingen hemlighet att travhästar lätt får ont i benen så jag förstår inte varför det ska vara så känsligt? Och sen är det väldigt konstigt att det alltid är samma människor som börjar kastar sten...

Just detta gör honom till en kunnig kusk.

Annars håller jag med dig, jag tycker det är jätte tråkigt att alla (speciellt några) kastar sten för minsta lilla. Mitt inlägg om travhästars ben var inte riktat mot någon särskild och det var kanske dumt formulerat då det kanske lät nervärderande mot hela travvärlden (?) men det är ju som sagt ingen hemlighet att travhästar lätt får ont i benen så jag förstår inte varför det ska vara så känsligt? Och sen är det väldigt konstigt att det alltid är samma människor som börjar kastar sten...

Att sitta och säga att travare har dåliga ben är ju samma sak som om jag skulle säga att fjordingar är envisa och feta.......

Och så var det det där med samma människor hela tiden...

Senast ändrad:

om de får välja själva är de ju det :) Fjordingar alltså.

föreläsning av lars roepstorff i helgen: travares ben slits mer och skadar sig mer än övriga raser. De tränas för tidigt.

Det finns ju en anledning till varför man säger att travet är bra på skador, eller att förebygga skador= många skador. Jag tror inte att vanliga skolkörningshästar/brukshästar ens kommer i närheten av hopp/trav/galopphästars skador iallafall, och det känns ju bra för oss härinne.

Precis, jag förstår inte vad det är att börja gnälla om att jag skrev så, dom flesta vet ju att det förekommer mer förslitningsskador inom travet än "vanlig" körning.

Envisa och tjocka hästar finns det inom alla raser, men det var väl bara ytterligare ett patetiskt försök att irritera mig :)

Men jag tror att det folk blir frustrerade över är att det är en sån skum jämförelse. :angel:

Alltså om vi säger såhär: Hur många hundrameterslöpare ser vi i topp i internationella
tävlingar som är över 45 år? inte en jäkel skulle jag vilja säga, medan människor gott o
väl kan hålla på med pardans i sextioårsåldern.

Det blir lätt en jämförelse av vilken inriktining som har bäst metoder, men det är liksom i
princip helt olika sporter, så det är svårt att säga att körning är bättre än trav bara för
att hästarna måste pensioneras tidigare.

fast, körning ÄR bättre än trav. Där kan jag inte tumma en millimeter, och jag tror hästarna håller med.

(tackar min lyckliga stjärna för att detta är ett körforum och inget travforum, med tanke på följderna .. :) )

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka