Köra två hästar

Corax

Trådstartare
Jag kanske måste åka med två hästar i släpet snart, varav den ena är en 2-åring. Hon är relativt van att åka transport och går snällt på. Men hon har alltid stått på vänster sida och åkt brett.
Den andra hästen är mycket van att åka två men har alltid fått stå på vänster sida då han varit störst.

Hur ska man göra?

Vem lastar man först?

Senast ändrad:
Sv: Köra två hästar

Har du möjlighet kan du ju prova att åka en och en så som det är tänk nån gång innan för att se hur det går.
Själv tror jag att jag skulle låta 2-åringen stå på vänster sida, så inte allt blir nytt för den (efter som de också kommer åka normal brett).

Lycka till, berätta gärna hur det går/gick.

jag skulle lasta tvååringen först, då den kan tycka att det är mycket obehagligt att kliva upp i rumpan på den äldre hästen.
vi lastar alltid den ranglåga först.
nu vet ju jag att unghästen är av ledartyp... ;) men jag skulle nog göra så iallafall.
sedan tycker jag det var ett bra förslag att prova att köra dem var för sig på den sida de skall stå.
lycka till och uppdatera oss efteråt!

Tack för svaren!

Vi får se hur det blir. Ska prata med kliniken i morgon...
Och det var en mycket bra idé att köra dem (ffa unghästen)var för sig först. Eftersom de går tillsammans och är mer eller mindre bästisar så oroar jag mig inte över att nån sparkar. Och ÄR det nån som gör det så är det lillskiten. :o :D

Hur som helst så hoppas jag att jag slipper åka med dem båda även om det vore det smidigaste...

Jag skulle lasta 2-åringen först, sedan sätta för och ordna den sidan så den är smal osv. sedan på med den andra. Kanske ha någon inne längst fram ifall 2-åringen blir orolig när den andra går på.

Är det 2 stora hästar du ska köra? Låter som om det blir hyfsat tungt...

Ja tungt lär det bli. Men bilen får dra och jag har BE-kort så... :D

Jag slängde in Kele och Vision ihop när Kele var eh.. *tänka* knappa året, tio månader. Både hon och Vision är van att åka brett (V kan åka smalt dock), hon hade aldrig varit uppbunden etc. Nemas problemas. Lastade V först för att 'trygga kompisen' skulle vara därinne innan hon gick på.

Dock sammanföll detta med dagen då Kele blev VRÅNG och inte skulle gå på *morr* Men det hade inget med själva transportene tc att göra utan det vara bara dags att 'testa'..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
354
· Visningar
33 053
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar