Köra själv?

Mli

Trådstartare
Jag är ny på att köra hästar, har mest buskört ponny innan. Ingen vidare precision då alltså:angel:

Nu har jag en häst som inte vill bli inriden men som är toppen i allt markarbete och tömkörning, tänkte sätta honom framför en släpa i dagarna och tror knappast att det blir några problem.

MEN.... Jag har ju sedan jag varit liten fått lära mig att aldrig köra själv av säkerhetskäl. Hur aktuellt är detta? Vad gör man om hästen får spelet ute fastnar med vagnen i diket ex. och man är själv? De flesta jag har sett kör ju själv, och det gör ju även de som tränar sina travare.

Eftersom jag alltid kommer att vara själv med denna hästen de närmsta åren så känns det inte så lönt egentligen att köra in om jag ändå inte kan köra honom från gården...

Sv: Köra själv?

När man kan har jag gärna med mig någon i vagnen, men det är en omöjlighet att alltid vara två när man kör 5 dagar i veckan. Har man en unghäst, eller in nyinkörd häst ska man vara två, så ska du köra in din häst måste du ha två duktiga inkörare den första tiden, sen när du är redo att ge dig ut bör man vara två i rockarden/vagnen tills du känner att hästen är välkörd och du kan lösa vissa situationer själv. Att hästen alltid stannar på röstkommando och står still är det allra viktigaste.

Var i skåne är du från?

Bor mellan Skurup/Blentarp.

Hästen ifråga är ju lite speciell, han kan vara hur säker som helst vissa dagar och andra dagar vara som förbytt - därför kör jag ju helst inte själv. Och jag tror inte att jag nånsin skulle lita på honom så pass så jag kan köra själv. Och kan jag inte ha honom som körhäst pga det så kan man ju egentligen lika gärna skita i att köra in honom :-)

En bekant till mig körde ofta sin besvärliga welsh cob hingst själv. Men hon hade ALLTID Jesus och sina skyddsänglar med sig påstod hon. Jag kan då ärligt säga att jag såg ingen av dom.....

Jag har ständigt det dåliga samvetet med mig..:angel:

Annars är det väl ingen skillnad på att köra själv eller att rida själv...:crazy:

*kl*
Jag rider ofta själv men jag kör inte själv. Samma häst. Rätt eller fel, så känns det som det som kan hända med vagn bakom hästen är betydligt farligare än om jag dimper i backen från hästryggen.

Det är nog individuellt det där.

Själv tycker jag det är så mycket säkrare att sitta bakom än på.
PÅ ryggen har jag inte alls samma kontroll!!

Kan ha att göra med att jag vuxit upp med travhästar och i flera års tid körde man dagligen 5-6 hästar ensam.

Började köra när jag var 7-8 år men då var det ju ponnysar som gällde.

Har aldrig hört att det ska va så farligt att köra häst innan jag kom hit till körforumet på Buke.

Var ute en sväng på stallbacken idag.
Där kommer jätteunga tjejer i full fart och köra de stora hingstarna.

Skriver hingstarna för i en gammal tråd tog vi upp det här med kön.

Jag kan inte förstå vad det skulle va för svårt att köra hingst mot sto eller valack.
hingstarna är många gånger så fina medan stona kan vara riktiga pissmärrar;)
Så könet har ingen betydelse utan hurdan hästen är som körhäst!

Men som sagt, synd att det är sådan skrämselpropaganda här inne.
Som sprids av några få..och får man ständigt höra talas om hur otroligt farligt någonting är så blir det till slut en osäkerhetsfaktor som i sig kan vara "farlig"...

Jag skall ärligt säga att jag har inte sett varken Stig H ,Torbjörn Jansson ,Olle Goop eller någon annan kändis kusk med sällskap i vagnen. :idea:

Det är väl en ganska stor skillnad mellan en proffesionell travkusk och nån som bara buskört ponny... Sen är det väl en ännu större skillnad mellan att köra på travbana och ute bland skog, mark och trafik?

Kan ju säga att jag inte heller tar av mig ridhjälmen bara för att Kyra rider utan.

Jag har ingen bana jag kan köra på, blir det körning blir det ute på grusvägarna.

Håller med dig här. Trillar man av trillar man "bara" av.

Får hästen panik när man kör så kan den köra fast med vagnen i diket, välta, gå runt osv... Är hellre själv när jag har ramlat av än när hästen ligger fast mellan skaklarna efter att ha blivit prejad av en långtradare ner i ett dike.

Ja skillnad är väl att du ska kunna kontrollera en häst i 50 km i timmen med precisionskörning..:eek:
Med en massa publik, skuggor efter strålkastarna, flaggor som vajar, traktorer som kör förbi alldeles intill osv..:angel:
Hästar framför, bakom och utanför dig.

Väldigt få hästar tränas på själva tävlingsovalen..;)

På "min" bana körs hästarna upp till träningsanläggningen på andra sidan motorvägen..då ska du först över en liten gata..sen köra förbi en stor idrottsanläggning med utomhusplaner (fotboll), en camping..sen parallelt bredvid en cykelbana, utanför den en större väg..sen 3 viadukter UNDER motorvägen, sen passera en del av ett industriområde..

Hela tiden mötandes andra hästar i olika tempon..

Huva va farligt!...

Jag menade knappast inte att travkuskar skulle ha det mindre "farligt" än "skogsmullar", det jag menade var att det ligger mer erfarenhet bakom travkuskar som gör det lättare att reda ut en situation - hur många hobbykuskar tränar ett antal hästar per dag?
Uttryckte mig kanske lite klantigt.
De travstall jag har sett tränar antingen hästarna på en oval eller på preparerade banor. Trav är inte min grej så jag kan inte ge mig in i en djupare diskussion i ämnet.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha ut av ditt inlägg faktiskt. Hur skulle du göra om hästen av nån anledning fick spelet och vagnen välte/fastnade eller hästen skenade eller liknande?

Jag har inte din erfarenhet och därför tycker jag det är skönt att ha sällskap. Det är inget fel att ha sällskap när man rider heller men om jag varken skulle rida eller köra själv skulle min häst inte få komma ut särskilt mycket.

Jag ber om ursäkt om ni tog mitt inlägg som om det vore FEL att ha sällskap!

Det tycker jag absolut inte!
Speciellt inte om man känner sig det minsta osäker då ska man ju ha någon med sig!

Återigen, jag tycker inte att någon..varken här inne eller någon annanstans kan tala om för dig, mig eller er hur du SKA köra. Vilken utrustning man SKA ha osv.
Jag är så övertygad att alla som har häst klarar av det dom ska och goda råd kan man be om..oavsett vilken nivå man är på eller på vilket steg på trappan man står..Sedan är det upp till en själv att sovra bland råden och ta till sig det som passar en själv och ens häst!!

Jag tycker bara inte om den mentaliteten som råder här där vissas ord är lag..och den skrämselpropaganda som sprids!

DU sköter din häst på bästa sätt och vill du ha sällskap när du kör så är det väl ingen som ska ha åsikter om det.
Väljer du att köra din häst ensam så ska du inte behöva höra saker om det heller.

Men jag menade på att det inte är en nödvändighet NÄR du känner dig så trygg och när körningen har blivit någonting "naturligt".

Jag känner med ridningen att jag gärna har någon med mig för där är jag verkligen kass!
Tack och lov för westernsadlarna!:p

Jag vet inte riktigt vad du vill ha ut av ditt inlägg faktiskt. Hur skulle du göra om hästen av nån anledning fick spelet och vagnen välte/fastnade eller hästen skenade eller liknande?

Jag har kört hästar som har fått spelet som du utrycker det.
Sådant går inte att undvika tyvärr..hur mycket vi än försöker.
Vi är alla levande varelser.

Jag kan inte se vad det gör för skillnad om man kör ensam eller om man kör två..om en incident inträffar?

:D :D

ja det kan den ju..om man inte är TVÅ som ligger mosade under vagnen!!:eek:

därför anser jag att man bör vara minst 7 pers när man är ute o kör..:p

Är man två (och båda inte ligger mosade under vagnen) så kan ju en hålla hästen och den andra fixa med vagnen - det som nu behövs göras. Torde vara mkt smidigare än om man är själv.

själv har jag bara kört ponny och då körde jag ju oftast själv om jag inte hade någon kompis med för sällskapet. men det va ju aldrig så att jag hade med kompisen för att jag var osäker och rädd för att min häst skulle få spel.
det måste ju vara jättejobbigt att ha en "körhäst" å behöva passa in eller fixa ngn som kan vara med varenda dag?
och att behöva känna sig rädd och osäker ?

Jag känner mig aldrig osäker när jag kör själv, vilket är nästan alltid. Jag har varit med om så mycket att jag hanterar de situationer som uppstår bra och säkert. Det kanske inte alla är kapabla att göra den dagen det viner förbi en gevärskula eller rusar fram en stor älg?

och vill även säga att jag är sååå glad att jag inte hade någon med mig när min vagn välte i galopp och jag kastades av. Å andra sidan, skadade jag mig så att jag på 1 ben fick hoppa runt den liggande skadade hästen o sela av, det hade klart varit skönt med en oskadad medhjälpare.

Nyinkörda hästar, eller osäkra hästar tycker jag man bör vara två på, om man ens ska köra osäkra hästar..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 821
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix