Köra själv eller anlita transportör?

I

inza

Hur långt skulle du åka med eget släp för att hämta häst? Var tycker du gränsen går för att istället anlita transportör?

Har själv ingen som helst erfarenhet av att anlita transportör, så PM:a mig gärna om ni har tips om några bra och seriösa!

Sv: Köra själv eller anlita transportör?

Jag funderade på att anlita transportör när jag skulle ha hem min pålla, det var 20 mil. Inte så mycket för hästens skull men för min bekvämlighet. Nu blev det så att förra ägaren kom ner med henne istället så det löste sig så...

Jag anlitade transportör när jag skulle ha med hästen från Falsterbotrakten, till Gnesta söder om Stockholm.
Är mkt nöjd med transportören. De åker bra i lastbilarna.

Svårt att säga. Vi har en rejäl transport som gått med tävlingshästar ner på kontinenten, men det beror mycket på vägarna också. Själv är jag rätt bekväm och det är inte gratis att köra/dra släp så mycket högre än Göteborg hade jag inte kört själv.

Hästen åker ju dessutom bättre i lastbil.

Vi åkte 120 mil enkel resa för att hämta, när vi köpte häst sist..

tycker det beror mycket på om det handlar om en häst som inte åkt så mycket som tex en unghäst eller om det är en äldre van häst. En ovan häst går väl gränsen på kanske 30-40 mil om det är längre än så skulle jag anlita transportör.

Ursäkta att jag snor tråden.

Ska köpa en unghäst, lite över ett år, ifrån norrtälje och bor i umeå.
Säljaren vill jag ska anlita en transportfirma, så är det någon som har tips och vet ungefär vad priset ligger på
får ni gärna skicka det i PM. :D

Har ingen erfarenheter av transportfirmor.

Tack på förhand! =)

Instämmer i ditt resonemang.
Det är just 30 mil det handlar om i det här fallet, och jag är tveksam till att det är så klokt att köra i liten kärra egentligen.
För min egen del är det ingen fara, men tror hästen åker bättre i lastbil + att det blir inte så stor skillnad vg kostnaden.

huruvida de åker bättre beror ju främst på chaffören, sedan fordonet/släp.. ett boggiesläp ger mycket mer komfort än ett enaxlat, en chafför som kört hästsläp tidigare vet hur man gör och kan köra mjukt, är lite annat o köra med släp än utan.. en häst protesterar om man kör obekvämt, dvs fort i kurvor och hastiga accelerationer/inbromsningar.

för 30 mil hade jag kört själv med ett "hyr här-lämna där"-släp... thule har bland annat sådan service.. möjligt att bensinstationerna med släputhyrning har det också.

30mil är som sagt inte mycket att orda om tycker jag.. inom travet är det ju inte ovanligt att tränarna kör 25-30mil enkel väg med sina hästar i släp bakom bil för en kvällstävlingar regelbundet och hästarna presterar ändå bra och kliver frivilligt in gång på gång i transporten.. så jag ser inte bekymret...

har du vettig bil och kört släp förrut skulle jag definetivt köra själv, billigare också, räkna åtminstone 2000kr för att få hästen körd 30mil..

hämtade min häst i skåne, dvs 50 mil enkel resa med eget släp. gick alla tiders. vi stannade o pausade någonstans mitt i.

Jag åkte ned till Småland från Umeå för att hämta min häst i slutet av juni, en sträcka på ca 120 mil enkelväg. Hästen fick åka i boggi (såklart) och vi övernattade i Västerås samt gjorde en lång paus någonstans mellan Västerås och Umeå där vi lastade ur.

Men då har jag en häst som är van att åka transport och står snällt, samt är lätt att lasta.

Jag har anlitat transportör en gång, men det satte inte väl med mina nerver. :crazy: Jag var jättenervös för att de inte skulle vara snälla med hästarna, och de var dessutom jättesena och en av hästarna hade stått och hållit sig hela vägen från västerås till Skåne så när han lastades ur så var han dränkt i svett och hela hästen skakade. Så kissnödig va han. :cry:

Så lyssna mycket på goda referenser innan du bestämmer vilket företag som ska köra hästen. :)

min häst kommer hem ifrån skåne till uppsala län nu på lördag tror det är ca 67 mil och jag kan inte köra och skulle inte orka med sträckan själv så jag har anlitat en transportör jag blev tipsad om
han har varit väldigt trevlig att prata med i telefon och bilen verkar jättebra med kameraövervakning o temeratur reglering etc. dem pausar efter vägen också.
dem är vana att köra och hantera hästar och hästen åker bekvämt och jag väntar på honom utvilad och pigg här hemma :D

Hämtade min häst 37 mil bort. Körde själv både dit och hem (hade dock sällskap med i bilen). Inga problem för min del, men lite tufft för hästen som aldrig åkt trailer innan (3,5 år gammal). Men det gick bra!

Jag åker hur långt som helst jag... Tvärs över europa om det behövs.

En gång har jag anlitat transportör, det tog många dagar och flera ombokningar tills jag äntligen fick hem hästen som då hade stått 14 timmar i lastbilen. Detta var skåne-sthlm...
Det var en välrenommerad firma jag använde. Jag har ändå inga problem att anlita transportör igen, men gillar att köra själv :)

Funderar också på att köra med transportör, då från Tyskland till Sverige. Ngn som har erferenhet? PMa gärna :)
Har hört alla pris från 5-10 tusen, ngn som vet lite mer bestämt?

Jag hämtade min häst 50 mil bort. Säljaren körde den 15 mil i sitt släp till en travbana och lastade ur hästen så den fick sträcka på benen och äta lite hö, så träffades vi där på parkeringen och lastade över till mitt släp och vi körde resten. Gick hur fint som helst. 30 mil skulle jag inte tveka att hämta själv.

30 mil är ju rena dagsutflykten! Kör! :D Vi har åkt 70 mil med hästen flera gånger och jag föredrar att vi kör honom själv än att sätta honom på en hästbuss. Jag skulle dock anlita hästbuss om jag köpte häst söderut och ville få den uppåt landet. Då handlar det ju om +120 mils sträckor.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
957
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 262
Senast: Derivata
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar