Köra ovan häst 25 mil

25 mil för en norrlänning är nästgårds. ;) Det kan vi köra tur och retur för att ta oss till veterinären eller tävling.

Om hästen åkt bra och stått lugnt vid tidigare transporter hade jag inte tvekat alls. Bara att lasta och åka. Kör försiktigt - gasa upp och bromsa mjukt och ta det lugnt i svängar så kommer det nog att gå bra. :)

Tack för alla svar!
Jag har bestämt mig för att köra med släp och inte hyra lastbil. Det finns två (säkert fler om det behövs) bra ställen där man kan stanna efter vägen för tillsyn och vatten. Skall göra som någon skrev och stoppa bomull i öronen på honom, tack för det tipset. :up: Det är mycket lastbilar på E20...

Vi köpte en back/transport-kamera för nånstans runt 1500:- på Biltema. Funkar alldeles utmärkt och jag fattar inte hur jag kört utan förut i alla dessa år! Det är en enorm trygghet att kunna se vad hästen har för sig i släpet.

25 mil för en norrlänning är nästgårds. ;) Det kan vi köra tur och retur för att ta oss till veterinären eller tävling.

Om hästen åkt bra och stått lugnt vid tidigare transporter hade jag inte tvekat alls. Bara att lasta och åka. Kör försiktigt - gasa upp och bromsa mjukt och ta det lugnt i svängar så kommer det nog att gå bra. :)

Jag säger ju att vi bor i Norrland fast det står Uppland på kartan :p

(Avstånd från hästrelaterade saker).

En häst som ytterst sällan åkt släp de senaste tio åren och nu har en planerad resa på 25-30 mil, hur gör man?

Pallar en ovan häst en sådan resa utan paus?
Pausar man och pratar lite med hästen under resan men utan att lasta av den?
Pausar man någonstans där man kan lasta av så den får "sträcka på benen"?

Det är motorväg i princip hela vägen, alltså inga slingrande landsvägar.

Hur hade ni gjort?
Hästen är 15 år och i god kondition, men alltså ovan vid transport.

Med tanke på att det inte är någon jätteresa plus bra väg att köra som du beskriver så ska det nog gå finemang! Se till att han har att äta som räcker hela vägen. Ibland är det bästa bara att köra. Att lasta av honom låter inte som någon god idé. Kör så ni kommer hem istället :-) Dock kan du ju stanna till ett par gånger och se till att han mår bra. Har du möjlighet att sätta in övervakningskamera? Det är guld värt och sparar ofta onödiga stopp längs vägen. Lycka till och kör vackert.

Men TS ska tydligen bara köra en häst samt har inte frågat om körkortsbehörighet så varför förutsätta att körkort och/eller ekipage är undermåligt för aktuell resa?

Jag förutsätter inte att TS inte har körkortsbehörighet till en häst, men när det kommer tips om att lasta in en kompis, blir det ju en helt annan historia. Eller hur?

Jag förutsätter inte att TS inte har körkortsbehörighet till en häst, men när det kommer tips om att lasta in en kompis, blir det ju en helt annan historia. Eller hur?

Ja, om TS saknar rätt körkort samt ekipage. Annars är det ju en helt vanlig historia. Eftersom vi har lagar och regler för sådant här i Sverige så förutsätter jag att folk har vett att kolla upp sådant innan de tar till sig tips om kompisar i släp och annat. Vi vet ju fortfarande inte vad TS har för körkort eller om hen alls har tänkt ta med sig en kompis till hästen.

@ztsu Om du får tag i rycktussar som man har till travare är de bättre än bomull tycker jag. Men nu kanske du redan kommit fram till din destination :D

Ja, om TS saknar rätt körkort samt ekipage. Annars är det ju en helt vanlig historia. Eftersom vi har lagar och regler för sådant här i Sverige så förutsätter jag att folk har vett att kolla upp sådant innan de tar till sig tips om kompisar i släp och annat. Vi vet ju fortfarande inte vad TS har för körkort eller om hen alls har tänkt ta med sig en kompis till hästen.

@ztsu Om du får tag i rycktussar som man har till travare är de bättre än bomull tycker jag. Men nu kanske du redan kommit fram till din destination :D

:rofl:

Jag skulle inte förutsätta att folk har koll. Folk har noll koll.

Se bara alla annonser där folk vill ha ett B-kortssläp utan att ange hur mycket bilen får dra på just B-kort. :crazy:

Jag kan lugna er alla med att mitt ekipage körs lagligt på B-kort så länge det bara står en häst i släpet som väger max 600kg. Han kommer alltså åka utan kompis. :)

:rofl:

Jag skulle inte förutsätta att folk har koll. Folk har noll koll.

Se bara alla annonser där folk vill ha ett B-kortssläp utan att ange hur mycket bilen får dra på just B-kort. :crazy:

Ja, de annonserna har jag också sett. Men jag tycker ändå att det är mindre trevligt att förutsätta att TS inte har koll på sådana saker.

Varför? Det är väl bättre att varna/fråga så TS slipper bli av med körkortet pga olovlig körning?

I det här fallet tyckte jag att TS verkade vara en person med huvudet på skaft som tar reda på saker och ting (skapade den här tråden till exempel). Att fråga tycker jag är helt okej men nu tyckte jag att det gränsade till att skriva på näsan vilket jag tycker är mindre okej.

Följdfrågor:

Hur kallt blir det i transporten, vad för täcke skall man ha? Ulltäcke? Fleece? Vindtätt?
Han skall köras från Halland till Skaraborg, temperaturen skall ligga på runt 4grader enligt YR. Det skall tydligen regna, hur påverkar det resan för hästen? Ekar det i transporten när regnet smattrar på taket?

Brukar ni köra med höga traditionella transportskydd eller annat?
När jag kört häst kortare sträckor brukar jag ha vanliga benskydd fram och damasker bak + boots på alla fyra. Tycker bara hästen trampar av sig transportskydden. Men jag har aldrig kört såhär långt.

Vi har möjlighet att ha nät eller segel till höet. Vad hade ni föredragit och varför?

@ztsu Är hästen klippt eller inte? Jag brukar ha det täcke de vanligtvis har i det aktuella vädret (ett utetäcke med andra ord, har de täcke så är det redan på när jag hämtar hästen från hagen). Den som inte har täcke i hagen brukar vara utan (eller med ett fleecetäcke på väg hem från träning). Jag har inte upplevt att mina hästar reagerar på regn i transporten men är du osäker så döva den.

Jag har aldrig skydd på mina hästar i transporten oavsett hur långt eller kort jag kör. Om jag kan välja mellan hönät och hösegel så tar jag hösegel eftersom spillet minskar, men hönät tycker jag att det kan bli mycket som virvlar omkring men det är bara en känsla jag har.

Jag transporterar hästen i bara lädergrimma om det inte är något exceptionellt. Använder aldrig någonsin transportskydd och täcke har jag bara om det är kallt eller om hästen inte är kry.

Lägger till att jag föredrar hösegel.

En häst som ytterst sällan åkt släp de senaste tio åren och nu har en planerad resa på 25-30 mil, hur gör man?

Pallar en ovan häst en sådan resa utan paus?
Pausar man och pratar lite med hästen under resan men utan att lasta av den?
Pausar man någonstans där man kan lasta av så den får "sträcka på benen"?

Det är motorväg i princip hela vägen, alltså inga slingrande landsvägar.

Hur hade ni gjort?
Hästen är 15 år och i god kondition, men alltså ovan vid transport.

bara lasta in hästen och åka.. inte behöver du hålla på och stanna en massa gånger och lasta ut och krångla.
Så hade jag gjort iallafall.
Stanna vid enrastplats när ni själva fika och öppna upp och kola till hästen ist=)

Följdfrågor:

Hur kallt blir det i transporten, vad för täcke skall man ha? Ulltäcke? Fleece? Vindtätt?
Han skall köras från Halland till Skaraborg, temperaturen skall ligga på runt 4grader enligt YR. Det skall tydligen regna, hur påverkar det resan för hästen? Ekar det i transporten när regnet smattrar på taket?

Brukar ni köra med höga traditionella transportskydd eller annat?
När jag kört häst kortare sträckor brukar jag ha vanliga benskydd fram och damasker bak + boots på alla fyra. Tycker bara hästen trampar av sig transportskydden. Men jag har aldrig kört såhär långt.

Vi har möjlighet att ha nät eller segel till höet. Vad hade ni föredragit och varför?

Kör oftast utan skydd men nu är min broddad och då har jag minst boots. Kör med transportskydd ibland för att vänja henne.

Täcke bara om hästen är van att ha täcke annars, min åker i fleece med hals under vintern och naken annars.

Temperaturen i mitt släp är ungefär som ute men det blåser lite. Använder hönät.

@ztsu
Jag kör utan transportskydd, ev ridskydden (om jag är på väg till träning), eller bara boots -men oftast utan nåt alls.

Täcke anpassar jag efter temp, i dagens temp hade jag haft ett ca 100g stalltäcke -hade kört på liknande tjocklek som hästen skulle haft ute.

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 408
Senast: Kalle_
·
Ekonomi & Juridik Ja som en del vet så kommer jag att importera en häst i vår. Och nu är frågan om jag ska köra sträckan Stockholm-Ljungby själv eller...
2
Svar
23
· Visningar
2 700
Senast: MaRomer
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka